میلفوردساند

چشم اندازهای پارک ملی میلفورد ساند در کشور نیوزیلند، یکی از برترین مناظر طبیعی در جهان محسوب می شود که سالانه توسط میلیون ها گردشگر از سراسر جهان بازدید می شود.




قلعه الموت

دژ الموت در شمال شرقی روستای گازرخان(قصر خان) و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود ۲۰۰ متر و گسترده دژ ۲۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد قرار دارد.
  قلعه الموت یکی از قلعه های منحصر به فرد تاریخی در ایران است. مردم محلی قلعه الموت را بانام "قلعه حسن" می شناسند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است.

قسمت شرقی بلندتر است و به قلعه بالا یا قلعه بزرگ‌تر معروف می‌باشد.

طول دیواره قلعه ۱۲۰ و عرض آن در نقاط مختلف بین۱۰ تا۳۵ متر و متفاوت است.

تنها راه ورود به قلعه الموت در انتهای ضلع شمال شرقی، چند متر پایین تر از برج شرقی قلعه قرار دارد. در این محل تونلی در تخته سنگ بریده شده است که ۶ متر طول دارد.


در دامنه جنوبی کوه قلعه، خندقی به طول تقریبی ۵۰ متر و ۲ متر عرض وجود دارد که برای آنکه مهاجمان نتوانند به قلعه راه پیدا کنند آن را از آب پر می‌کردند.

این قلعه در شوال ۶۵۴ هجری قمری به دستور هلاکو خان و زمان حمله به ایران به آتش کشیده شده و بعد از آن به عنوان زندان مورد استفاده بوده است.


حفاری‌هایی که در دوره قاجار برای یافتن گنج در قلعه الموت انجام شده است، سبب ویرانی قلعه شده است.

کیوی

پنج تا هشت عدد انجیر خیس خورده برای صبحانه و مصرف کیوی قبل از خواب، می‌تواند برای برطرف کردن یبوست موثر باشد.
مریم شیرمستی یبوست را ناشی از حرکات کند روده و ام الامراض دانست که روی کل سیسم بدن اثرات نامطلوب دارد.

  وی با بیان اینکه افراد مبتلا به یبوست باید دریافت فیبر را افزایش دهند، تصریح کرد: برای این کار باید مصرف میوه و سبزیجات زیاد شود.

  به گفته این کارشناس، تغذیه سبزیجات باید یا به صورت خام و به عنوان میان وعده مصرف شوند‌ یا به صورت پخته به عنوان یک وعده غذایی.

  شیرمستی ادامه داد: در این بین سبزیجاتی از جمله هویج، کاهو، کلم و گوجه فرنگی تاثیر بیشتری دارند و از بین میوه‌ها نیز انجیر و کیوی موثرترند.

  وی معتقد است، پنج تا هشت عدد انجیر خیس خورده برای صبحانه و مصرف کیوی قبل از خواب می‌تواند برای برطرف کردن یبوست موثر باشد.

  شیرمستی عنوان کرد: در طب سنتی هم مصرف خاکشیر بدون شکر و همراه با آب گرم برای درمان یبوست توصیه شده که بهتر است قبل از نهار و قبل از شام مصرف شود.

  به گفته این کارشناس، "افسرزه" نیز به دلیل لعاب موکوس مانندی که دارد می‌تواند مانند خاکشیر عمل کند.

  وی همچنین مصرف روغن‌ها خصوصا روغن زیتون و روغن هسته انگور را در درمان یبوست و افزایش حرکات معده موثر دانست.

  شیرمستی به افرادی که یبوست دارند، توصیه کرد نان سبوس دار بخورند و حتی یک قاشق سبوس گندم‌ یا برنج را در وعده غذایی خود بگنجانند.

  وی مصرف سیب زمینی، برنج، شیرینی و نوشابه را برای افرادی که یبوست دارند، مضر دانست.

روستای گیلوان

گیلوان روستایی است از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال در استان اردبیل واقع شده‌است. این روستا در دهستان شال واقع است.
روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود، در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی خلخال قرار دارد. ارتفاع این روستای کوهپایه‌ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است و آب و هوای آن در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها معتدل است. متوسط بارندگی سالیانه آن ۷۳۲ میلی‌متر گزارش شده‌است. گورستان باستانی روستا کشف شده در منطقه خانقاه گیلوان، نشانگر بومی بودن قوم گیلوان در این روستاست. مردم روستای گیلوان به زبان‌های تاتی و تالشی سخن می‌گویند.
 


چشم‌انداز رودخانه پرآب گیلوان، ارتفاعات پیرامون روستا، جنگل‌های انبوه و سرسبز و هوای مه‌آلود، تصویری رویایی پیشا روی گردشگران روستای گیلوان ترسیم می‌کند. مراتع سرسبز و مزارع طلایی گندم، گرداگرد روستای گیلوان را در برگرفته‌اند. باغ‌های انبوه و پربار میوه از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستاست. مراتع زیبای روستا همانند گردنبند زیبایی روستا را در میان گرفته‌اند و درختان میوه و مزارع گندم جاذبه‌های آن را دو چندان کرده‌اند.
 
 

این روستا از طریق شهر خلخال – ماسال – ماسوله – درام – زنجان با جاده‌ای مناسب و زیبا قابل دسترسی است.


به پایین نگاه نکنید

این دهکده خوش منظره کوچک که اغلب به عنوان یکی از زیباترین مکان های اتریش برای بازدید نامیده می شود، مشرف به آبهای آرام دریاچه هالستات است. در این دهکده می تواند کوهنوردی، پیاده روی و قایق سواری کنید و از چند مکان جالب دیدن کنید. از خانه استخوانی Beinhaus دیدن کنید.
توصیه می شود به پایین نگاه نکنید!
 هر پلی می تواند به اندازه ارتفاعش از زمین یا ایمنی که دارد ترسناک باشد اما گاهی نیز یک مهندس هنگام ساختن پلی تصمیم می گیرد که کمی هیجان را چاشنی کار کند و نتیجه آن می شود ترسناک ترین پل دنیا.
یک سرمایه گذار اتریشی پل وحشتناکی را در یکی از زیباترین مناطق گردشگری اتریش ساخته است که به نوبه خود بسیار زیبا و وحشتناک است.
این پل 360 متر بالاتر از یکی از دهکده های معروف اتریش به نام هالستات ساخته شده است. هزینه ساخت این تفریحگاه 240.000 یورو بوده است.
این دهکده خوش منظره کوچک که اغلب به عنوان یکی از زیباترین مکان های اتریش برای بازدید نامیده می شود، مشرف به آبهای آرام دریاچه هالستات است. در این دهکده می تواند کوهنوردی، پیاده روی و قایق سواری کنید و از چند مکان جالب دیدن کنید. از خانه استخوانی Beinhaus دیدن کنید. در این مکان شاهد بقایای استخوان های انسان ها خواهید بود که به دلیل کمبود جا برای قبرستان در این مکان دفن شده بودند. با آنکه ترسناک به نظر می رسد ولی تجربه متفاوتی است.
در روزهای ابری و بارانی دیدن این منطقه از این زاویه بسیار دیدنی و ترسناک است.









خیار

خیار کم کالری و در عین حال سرشار از آب است. برای همین هم برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید است. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد.
یکی از محبوب ترین میوه های تمام فصل ها خیار است که بسیاری از ما آن را دوست داریم و از خوردن آن به همراه نمک لذت می بریم. خیار میوه است که برخلاف چهره ساده و بی آلایشی که دارد بسیار پرخاصیت و مفید است. با خوردن یک خیار در روز شما می توانید از شر بسیاری از بیماری ها در امان باشید.

خواص ضدسرطانی

پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص خواص ضدسرطانی خیار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما با این حال بهتر است بدانید که محققان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند از ترکیبات موجود در خیار به نام «کوکوربیتاسین‌ها» داروهای ضدسرطانی بسازند.

محققان معتقدند که این ترکیبات می‌توانند جلوی ظهور و رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند. از این گذشته این میوه سبزی حاوی مواد مغذی ضدسرطان دیگری به نام لیگنان‌ها هم می‌باشد. اگر می‌خواهید سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان پروستات از شما دور باشد خیار بیشتری میل کنید.

تأثیر آن روی پوست و مو

خیار سرشار از آب است و مصرف آن برای شفافیت پوستتان موثر است. اگر پوست خیار را دوست ندارید آن را دور نریزید و بدانید که پوست آن برای تسکین خارش پوست و آفتاب سوختگی مفید است. اگر می‌بینید که چشم‌هایتان پف کرده، زیر چشم‌هایتان گود رفته یا سیاه شده است خیار را دریابید چون خواص ضدالتهابی آن برای رفع این قبیل مشکلات کار ساز است.سیلسیوم و گوگرد موجود در خیار به رشد سریع‌تر موها کمک می‌کند. برای این که بیشتر از خواص این سبزی بهره‌مند شوید آب آن را با آب هویج یا آب اسفناج مخلوط کنید.

مقابله با بوی بد دهان

یک حلقه خیار را به سقف دهانتان چسبانده و به مدت سی ثانیه با زبانتان نگه دارید. ترکیبات فیتوشیمیک موجود در این سبزی باکتری‌های دهان را که باعث بوی بدن می‌شوند خنثی می‌کند. آب خیار هم برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه و دندان‌ها رنج می‌برند مفید است. خیار منبع فوق‌العاده‌ فیبرهای غذایی است که این فیبرها هم برای حفظ سلامت دهان و دندان موثر است.

خواص ضد التهابی

خیار حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی از جمله ویتامین C، بتاکاروتن، منگنز و کلی آنتی‌اکسیدان دیگر مانند کرستین، اپی‌ژنین، لوتئولین و غیره است. این آنتی‌اکسیدان‌‌ها قاتل رادیکال‌های آزاد شوم بوده و همچنین ضدالتهاب هستند.

برای لاغری و هضم غذا

خیار کم کالری و در عین حال سرشار از آب است. برای همین هم برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید است. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید. به خاطر این که مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود.

مناطق زیبا

در جای جای این کره خاکی مناظر و مناطقی پرجاذبه و دیدنی وجود دارد و می‌توان برای هر سلیقه و ذائقه‌ای، نمونه‌ای دلخواه را جست. جاذبه‌های طبیعی و ساخته دست بشر با عمری که به میلیون‌ها سال یا هزاران سال می‌رسد، کم نیستند و از شرقی‌ترین نقطه زمین تا غربی‌ترین نقطه آن وجود دارند. بسیاری از این مناظر، از چنان کششی برخوردارند که تماشای آن‌ها شگفتی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد و به همین سبب شهرتی جهانی یافته‌اند. آنچه در ادامه خواهید خواند مختصری درباره 10 منظره شگفت‌انگیز دنیاست که برخی‌ از آن‌ها شاید برای ما تازگی داشته باشد.

کوه کله ‌قند در ریودوژانیرو:

این کوه با ارتفاع 396 متر در شهر ریودوژانیرو در کشور برزیل قرار داد. ارتفاع این کوه از سطح دریا 1400 متر است. شما می توانید با تله‌کابین به قله این کوه صعود کنید و مناظر زیبایی را که زیر پای شما هستند مانند خلیج گوانابارا، ساحل کوپاکابانا و... مشاهده کنید. کوه‌نوردان ترجیح می‌دهند به جای این‌که با تله‌کابین به قله برسند، خودشان این مسیر را بپیمایند. اما چرا کوه را این‌چنین نام‌گذاری کرده‌اند؟ عده‌ای معتقدند علت نام‌گذاری این کوه شکل ظاهری آن است که شبیه کله قند است. عده‌ای دیگر هم می‌گویند که نام کوه از زبان سرخ‌پوستی گرفته شده و به معنی "کوه بلند" است.

کوه کله ‌قند در ریودوژانیرو

کوه کله ‌قند در ریودوژانیرو

کوه کله ‌قند در ریودوژانیرو

صحرای گبی در مغولستان:

این صحرا استپ‌های نیمه‌بیابانی دارد که منطقه وسیعی در حدود یک میلیون و 300 هزار کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند. این صحرا نیز مانند سایر محیط‌های کویری تابستان‌های بسیار گرم و سوزان و زمستان‌های فوق‌العاده سردی دارد. صحرای گبی در حال گسترش و پیشرفت به سمت مراتع چین است و مراتع این کشور را به محیط‌هایی بیابانی تبدیل کرده است. طوفان‌ها، گرد وغبار، ریز گردها و... آسیب‌هایی جدی به مردم اطراف آن‌جا و به‌خصوص به صنعت کشاورزی وارد کرده‌اند. این صحرا دارای کوه، تپه‌های شنی، و مناظر صحرایی زیبایی است.

صحرای گبی در مغولستان

صحرای گبی در مغولستان

صحرای گبی در مغولستان

ماچو پیچو در پرو:

قلعه‌ای زیبا و مقدس که مربوط به دوره آزتک‌هاست در ارتفاعات کوه آند قرار دارد. شما با ماشین یا وسایل نقلیه دیگر نمی‌توانید به این دژ زیبا راه پیدا کنید و تنها باید با کوه‌نوردی به آن‌جا برسید. برای این که به این قلعه برسید چند روز در راه خواهید بود زیرا باید مسافت زیادی را پیاده طی کنید تا بتوانید به آن برسید. جالب است بدانید این قلعه یکی از عجایب هفت‌گانه جهان هم به حساب می‌آید.

ماچو پیچو در پرو

ماچو پیچو در پرو

ماچو پیچو در پرو

صومعه متورس در یونان:

این صومعه که در قرن یازدهم در ارتفاعات شمالی کشور یونان ساخته شده است، منظره‌ای بسیار زیبا و جذاب دارد و به اعتقاد ساکنان این منطقه برای پاک‌سازی روح و تجدید قوای انسانی مکان بسیار مناسبی است. هر سال افراد زیادی جذب این صومعه می‌شوند. در قرن‌های گذشته تنها راه ارتباطی برای رسیدن به صومعه، طی کردن مسیر به صورت کوه نوردی بوده، اما در سال 1920 برای راحتی بیش‌تر گردشگران و مردم یونان، پله‌هایی را از ابتدا تا انتهای این صومعه ساختند تا دست‌رسی بهتری داشته باشد.

صومعه متورس در یونان

صومعه متورس در یونان

صومعه متورس در یونان

نوناویک در کانادا:

این منطقه یکی از زیباترین مناطق کاناداست. طلوع و غروب خورشید همانند عکس‌‍‌های مناظری‌اند که با «فوتوشاپ» تغییر یافته و زیباتر شده‌اند و گاه بیننده در باور آن‌ها دچار تردید می‌شود. این منطقه در شمال کبک قرار گرفته است و سرشار از منابع طبیعی به همراه جنگل‌های سوزنی‌برگ و پهن‌برگ و دریاچه‌های متعدد و رودخانه‌هاست. شما باید با هواپیما یا کشتی به این نقاط جذاب سفر کنید. مردم این منطقه از حیوانات و محصولات کشاورزی نیاز روزمره خود را تامین می‌کنند.

نوناویک در کانادا

نوناویک در کانادا

نوناویک در کانادا

له در کشور هند:

این منظره زیبا در 3هزار و 525 متری هیمالیا قرار دارد. در این منظره شما می‌توانید نمود مذهب‌هایی مانند بودا را ببینید. تنها بین ماه‌های مه تا اکتبر می‌توانید برای دیدن این مناظر بروید. این کار در سایر ماه‌های سال به دلیل بارش برف شدید و سختی راه ممکن نخواهد بود.

له در کشور هند

له در کشور هند

له در کشور هند

روستای مانارولا، ایتالیا:

این تصاویر متعلق به ساحل دهکده ی مانارولا از گروه "شهرهای پنج تایی" در ایتالیا می باشد. مانارولا یکی از پنج شهری است که بسیار توریست پسند و مشهور است. دهکده ی مانارولا قدیمی ترین شهر از این پنج شهر می باشد. کلیسای سنت لورنزو در سال 1338 در این شهر ساخته شده است. اهالی این دهکده لهجه ی نسبتا متفاوتی دارد و حتی نام "مانارولا" احتمالا از کلمه ی لاتینی "magna turn" گرفته شده است. در زبان مانارولایی این کلمه به "مانا مالاکا" تبدیل شده که به معنی "چرخ بزرگ" می باشد و به کارخانه ی چرخ سازی که در دهکده واقع شده اشاره دارد.

روستای مانارولا، ایتالیا

روستای مانارولا، ایتالیا

روستای مانارولا، ایتالیا

صومعه‌ای در بوتان:

کشور پادشاهی بوتان در جنوب آسیا و در شرق هیمالیا واقع شده است. بوتان به دریا راه ندارد و دور تا دور آن را خشکی فرا گرفته است. این کشور بین هند و چین قرار دارد. این صومعه مکانی روحانی برای نیایش و نماد فرهنگ بودا و تبت است.

صومعه‌ای در بوتان

صومعه‌ای در بوتان

صومعه‌ای در بوتان

اگویل دو میدی در فرانسه:

این منطقه بسیار زیبا و جذاب است. شما برای رفتن به بالاترین نقطه‌ باید از تله‌کابین استفاده کنید. تله‌کابین این منطقه در سال 1955 ساخته شد تا مسافران و گردشگران را به مناطق بالاتر ببرد. ارتفاع یکی از قله‌های آن‌جا به 1039 متر می‌رسد.

اگویل دو میدی در فرانسه

اگویل دو میدی در فرانسه

اگویل دو میدی در فرانسه

جنگل‌های آمازون در امریکای جنوبی:

جنگل‌ آمازون جنگل بسیار بزرگی در امریکای جنوبی است. جنگل‌های بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیادند. تقریباَ هر روز در سرتاسر آمازون باران سنگینی می‌بارد.

جنگل‌های آمازون

جنگل‌های آمازون

جنگل‌های آمازون

ده خوراکی غیر مجاز

اسامی ۱۰ ماده خوراکی غیر مجاز توسط سازمان غذا و دارو اعلام شد.
به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی ۱۰ ماده خوراکی غیر مجاز اعلام شد: ترشی بادمجان و ترشی مخلوط با نام تجاری مازند کنش قائم، پروتئین کنسانتره نارمک، سالاد فصل گنج سلامت، رشته آش سهیل مازند، رشته آش و پلویی سهند، شکر پنیر ایجشکا، ماکارونی شایق از شرکت مهرآوران خورشید و لواشک مخلوط چند میوه، میوه فرآوری شده و میوه خشک شده با نام تجاری طاب طاب از شرکت ترشکامان خراسان شمالی غیر مجاز هستند.

 بر اساس این گزارش، واحدهای تولیدی و محصولاتی که نام آنها ذکر شد به دلیل تولید محصولات غذایی‌غیر بهداشتی ،بر اساس اسناد و مجوز های بهداشتی جعل شده مورد نظر اداره کل فراورده های غذایی،آرایشی و بهداشتی ، غیر مجاز شناخته شدند.

 سازمان غذا و دارو تأکید کرد: لذا از کسانی که محصولات نامبرده را در سطح عرضه مشاهده می کنند درخواست می شود در اسرع وقت، روابط عمومی سازمان سازمان غذا و دارو، معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع آوری آنها در کوتاهترین زمان ممکن اقدام شود.

سبزی های مفید

سبزی یکی از موادی است که همیشه کنار غذای خانواده های ایرانی وجود دارد. ایرانیان همچنین غذاهای مختلفی را می پزند که در آن سبزی های مختلف استفاده می شود.
سبزی ها همگی خواص مختلفی دارند که برای افزایش قوای جسمانی بسیار مفید است. با استفاده از سبزی های مختلف شما می توانید سالم ترین بدن را داشته باشید و عمر طولانی کنید. اگر می خواهید با بهترین سبزی ها آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شوید

در فرهنگ باستانی یونان و روم، شوید به علت خاصیت دارویی ارزش زیادی داشت. یونانیان از شوید برای کاهش اسپاسم‌های عضلانی کمر استفاده می‌کردند. همچنین تخم شوید برای برطرف کردن ناراحتی معده، بی‌خوابی و رفع نفخ معده استفاده می‌شد.

نعناع

خاصیت بوی خوش نعناع کفایت می کند تا به این سبزی، مدال قهرمانی بدهیم، اما خوبی هایش بیشتر از این حرف هاست. نعناع یک داروی سرماخوردگی، بیماری های معده و تنظیم فشار خون هم هست. علاوه بر این فواید بسیار دیگری هم دارد .

جعفری

جعفری متخصص خوشمزه کردن مواد ماکارونی و سوپ جو است علاوه بر این ، تخم جعفری، ریشه ، ساقه و برگ آن هم پر از خاصیت است. می تونید از تمیز کردن رگ ها تا دفع سنگ کلیه و روشن گردن پوست روی آن حساب باز کنید. یکی از مزیت های جعفری، از بین بردن بوی سیر و پیاز از دهان است.

تربچه

اگر بشر تربچه را کشف نکرده بود، دنیا چیزی کم داشت. تربچه می‌تواند سبد سبزی را به یک تابلوی نقاشی تبدیل کند و آنقدر مفید است که می‌تواند بدن را به یک دستگاه سالم تبدیل کند.

شنبلیله

پختن خورش قورمه‌سبزی خوب اگر یک راز داشته باشد، آن عطر شنبلیله در ترکیب سبزی‌های این غذاست. عطر اصلی این خورش محبوب از این سبزی متصاعد می‌شود. بعضی این سبزی را در کوکو سیب‌زمینی هم می‌ریزند. اما به جز چند غذا می‌توان به عنوان دارویی موثر هم سراغ این سبزی رفت.

ریحان

گیاه خوشبو و لطیف ریحان یک آرام بخش قوی برای اعصاب و مسکن شدیدترین دردهاست. خصوصا اگر این دردها منشا عصبی داشته باشند خوردن سبزی تازه، نوشیدن دم‌نوش و حتی بو کردن اسانس ریحان مثل آب سردی آتش درد را خاموش می‌کند. این سبزی پر خاصیت از لحظه‌ای که وارد دهن می‌شود تا وقتی دفع می‌شود، کل سیستم گوارش را پاکسازی و تقویت می‌کند.

سوزن در کاه

"سون سالبر" قرار است دور روز وقت خود را تنها صرف گشتن به دنبال یک سوزن خیاطی کند که درون کوهی از کاه گم شده است. او می گوید مردم از هزاران سال پیش این ضرب المثل را داشته اند اما امروز زمان اثبات آن است.
  یک هنرمند ایتالیایی قصد دارد در طول دو روز آینده تمام وقت خود را صرف اثبات یک ضرب المثل قدیمی کند. این مرد می خواهد در دنیای واقعی ضرب المثل "گشتن دنبال سوزن در انبار کاه" را پیاده کند.


"سون سالبر" قرار است دور روز وقت خود را تنها صرف گشتن به دنبال یک سوزن خیاطی کند که درون کوهی از کاه گم شده است. او می گوید مردم از هزاران سال پیش این ضرب المثل را داشته اند اما امروز زمان اثبات آن است.

این هنرمند کار خود را در یک غرفه خاص واقع در گالری ژاپنی پاریس انجام می دهد. بسیاری وی را به خاطر کارهای عجیب و غریب گذشته اش می شناسند برای مثال: خوردن یک قارچ سمی، بریدن یک درخت تنومند با اره کند یا گذراندن 24 ساعت در اتاقی تنگ با یک گاو !

کی نارنگی بخوریم

مرکبات حجم زیادی ویتامین A و بتاکاروتن دارند که برای بهبود جای زخم و جوش و شادابی پوست موثر است.
یک کارشناس تغذیه معتقد است، مصرف نارنگی قبل از خواب می‌تواند موجب خواب خوب و آرامش اعصاب شود.

 

مریم شیرمستی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وفور مرکبات در فصل پاییز، گفت: مرکبات به دلیل ویتامین C مناسبی که دارند در این فصل می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی کمک کنند.

 

وی افزود: مرکبات حجم زیادی ویتامین A و بتاکاروتن دارند که برای بهبود جای زخم و جوش و شادابی پوست موثر است.

 

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بهتر است افراد بین نارنگی و پرتقال بیشتر نارنگی را مصرف کنند، زیرا محتوای بالای برم دارد که برای آرامش اعصاب و خواب خوب مفید است.

 

به گفته شیرمستی، نارنگی زودهضم تر است و از همین رو برای افرادی که مشکلات ورم معده دارند، از پرتقال بهتر است.

 

وی مصرف انواع مرکبات را برای کودکان در سن رشد و حتی سالمندان مفید دانست.

 

شیرمستی از لیموشیرین به عنوان دیگر میوه خانواده مرکبات در فصل پاییز اشاره کرد و گفت: این میوه به دلیل ترکیبات آنتی باکتریال می‌تواند برای درمان بیماری‌های عفونی مفید باشد.

 

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: افرادی که دیابت دارند کمتر از لیموشیرین استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه مرکبات دارای فیبر فراوانی هستند، تصریح کرد: این فیبر برای کاهش اسید اوریک و کلسترول مفید است.

 

شیرمستی تاکید کرد: افرادی که قند خون بالا ندارند، می‌توانند آب مرکبات را مصرف کنند.

نخود سلامت

نخود سلامت یک گیاه بنفش است طبق مقالات کشف شده در گذشته برای نجات از گرسنگی و قحطی از آن استفاده می شده است.
  پس از قرن ها خاموشی یک دارو و گیاه سنتی در حال بازگشت به بازار است. جدیدترین اکتشافات باستان شناسان در اسکاتلند نشان می دهد که یک گیاه فراموش شده می تواند برای هفته ها انسان را از گرسنگی و تشنگی نجات دهد.

نخود سلامت یک گیاه بنفش است طبق مقالات کشف شده در گذشته برای نجات از گرسنگی و قحطی از آن استفاده می شده است. این گیاه در قرن 18 برای درمان چاقی نیز استفاده می شد و بیشترین مشتریان آن ها فقیران بوده اند.


طبق نوشته های باستانی این گیاه در قرن 17 قوت کشاورزان بوده است و آن ها می توانستند با انرژی چندین ساعت در زمین ها کار کنند. همچنین در گذشته بسیار دور ریشه این گل توسط سربازان ژولیو سزار برای آمادگی بیشتر هنگام جنگ استفاده می شده است.

با خوردن این گل روزها و شاید هفته ها دیگر به فکر غذا خوردن نیافتید و زندگی را با کمی آب بگذرانید. این گل 300 برابر شیرین تر از شکر است و انرژی بسیاری را وارد بدن می کند.

شلغم

مصرف شلغم به صورت روزانه موجب از بین رفتن اسیداوریک در خون می شود و به رفع سنگ‌های کلیه کمک می کند و دردهای بیماران مبتلا به نقرس و بیماری های مفصلی را تسکین می‌دهد.
علی حسینی در مورد خواص شلغم گفت: بهترین شیوه برای تهیه شلغم که ویتامین و خواص درمانی آن حفظ شود بخارپز کردن شلغم است. در این شرایط تمام خواص درمانی شلغم حفظ می شود. در حقیقت این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می شود از شلغم خارج می شود.

 

این متخصص طب سنتی گفت: شلغم علاوه بر داشتن ویتامین و مواد معدنی، خواص درمانی ویژه ای دارد که از آن برای درمان یبوست، تقویت بینایی و بهبود التهاب‌های مجاری تنفسی در زمان سرماخوردگی استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به دارا بودن مقادیر فراوان گوگرد در شلغم گفت: گوگرد موجود به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک کرده و مصرف روزانه و خام شلغم نیز برای درمان جوش های صورت و شادابی پوست موثر است. مواد مغذی موجود در شلغم نیز برای تشکیل بافت های استخوانی مفید است به همین دلیل در دوران بارداری برای افزایش استقامت بدن مادر و تقویت بافت استخوانی جنین مناسب است.

 

حسینی ادامه داد: شلغم می‌تواند در درمان برونشیت، مشکلات تنفسی و آسم هم موثر باشد. شلغم به میزان زیادی ویتامین C دارد و خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. این متخصص طب سنتی افزود: نوشیدن آبی که شلغم در آن پخته شده برای درمان گلودرد و التهاب های مجاری تنفسی توصیه شده است.

ترشی !

ترشی را در دبه‌های پلاستیکی بریزیم یا نریزیم؟


در کتاب‌های علمی و مرجع، نکته‌های زیادی درباره نگهداری اسیدهای ضعیفی مانند سرکه در پلاستیک وجود ندارد بنابراین نمی‌توان نظر قطعی و دقیقی درباره منع مطلق به کار بردن دبه‌های پلاستیکی برای تهیه ترشی داد.

سال‌هاست در دبه‌های بزرگ و کوچک پلاستیکی، ترشی می‌ریزند تا از آن در طول پاییز و زمستان استفاده ‌کنند و تاکنون مشکل خاصی پیش نیامده است. آیا ترشی ریختن در ظرف‌های پلاستیکی اشکالی دارد یا نه؟ برای پاسخ به این سوال، سراغ دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی رفتیم.

  • نظر شما درباره تهیه ترشی در ظرف‌های پلاستیکی چیست؟

سرکه یا همان اسیداستیک یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده ترشی است و بیشتر افراد نگران واکنش میان ترکیب‌های موجود در پلاستیک و این ماده هستند اما از نظر شیمیایی، سرکه جزو اسیدهای ضعیف طبقه‌بندی می‌شود. 

با توجه به ضعیف بودن اسید سرکه، به نظر نمی‌رسد مشکل خیلی جدی و بزرگی در اثر ترشی انداختن در ظرف‌های پلاستیکی پیش بیاید اما بهتر است برای راحت کردن خیال خود هم که شده، از ظرف‌های کاملا ایمن برای تهیه و نگهداری ترشی‌ها استفاده شود.

  • منظورتان چه نوع ظرف‌هایی است؟

ظرف‌های بزرگ و کوچک شیشه‌ای بهترین، مناسب‌ترین و ایمن‌ترین ظرف‌ها برای تهیه یا نگهداری ترشی‌ها هستند. از آنجا که شیشه جزو مواد خنثی محسوب می‌شود، سرکه نمی‌تواند واکنشی با ترکیب‌های موجود در آن انجام دهد و هیچ مهاجرتی هم از ترکیب مواد شیشه به ترشی و از ترشی به شیشه اتفاق نمی‌افتد.

  • در حال حاضر ظرف‌های پلاستیکی «فودگرید» که این عبارت روی آنها درج شده، هم در بازار وجود دارند که برای نگهداری از انواع مواد غذایی کاملا مناسب و ایمن هستند. آیا این ظرف‌های پلاستیکی در ابعاد بزرگ‌تری تولید نشده‌اند یا نمی‌شوند که بتوان برای تهیه ترشی و شور هم از آنها استفاده کرد؟

متاسفانه نه. ساختار و ترکیب ظرف‌های پلاستیکی «فودگرید» هم به‌گونه‌ای است که هیچ ورود ترکیب‌های ظرف به غذا یا برعکس در آنها اتفاق نمی‌افتد اما در حال حاضر اندازه‌های متفاوتی ندارند و بهتر است برای حفظ سلامت مردم، این ظرف‌های پلاستیکی سبک و ایمن در سطح وسیع‌تری تولید و توزیع شوند.

  • شما چه ظرف‌هایی را برای نگهداری ترشی‌ها مناسب نمی‌دانید؟

ظرف‌های فلزی به هیچ‌وجه برای نگهداری ترشی و سایر محصولات غذایی حاوی مواد اسیدی مانند سرکه، آبلیمو یا آبغوره مناسب نیستند زیرا فلزات می‌توانند به راحتی در اسیدها حل شوند بنابراین امکان تشکیل ترکیب‌های مضر با نگهداری ترشی در ظرف‌های فلزی وجود دارد.

  • تفاوت چشمگیری بین ترشی‌های خانگی و صنعتی وجود دارد؟

نه. معمولا روند تولید ترشی‌های خانگی و صنعتی به یک صورت است. برخی افراد گمان می‌کنند از نگهدارنده یا افزودنی خاصی در ترشی‌های صنعتی استفاده می‌شود در صورتی که اصلا اینطور نیست. درواقع، خود اسید استیک (سرکه) می‌تواند باعث پایین آمدن pH‌ ترکیب‌های موجود در ترشی شود و مدت زمان ماندگاری آنها را بالا ببرد بنابراین نیاز به استفاده از افزودنی یا نگهدارنده نیست.اسید استیک به‌عنوان یک اسید ضعیف باعث اسیدی شدن محیط ترشی می‌شود و هیچ نوع میکروب بیماری‌زا یا عامل فسادی نمی‌تواند در محیط‌ اسیدی رشد کند.

این روزها ترشی به‌عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود اما در گذشته برای بالا بردن مدت زمان ماندگاری میوه‌ها و سبزی‌هایی که فقط در فصل‌های گرم سال وجود داشتند، به آنها سرکه می‌افزودند و ترشی می‌انداختند یا از این میوه‌ها مربا تهیه یا خشکشان می‌کردند تا بتوانند در تمام فصل‌های سال از آنها استفاده کنند. این روزها با وجود یخچال، سردخانه‌های بزرگ و سیستم حمل و نقل موادغذایی ترشی، مربا و میوه خشک برای تنوع در سبد خریدمان جا می‌گیرند. البته به جز سرکه، از نمک و سبزی‌های معطر هم برای تولید ترشی در صنعت استفاده می‌شود که هیچ کدام خطری برای سلامت‌ ندارند. ضمن اینکه استفاده از شیشه برای بسته‌بندی ترشی‌های صنعتی از برتری‌های این محصول نسبت به نوع خانگی‌اش است.

  • علت استفاده از نمک در تهیه ترشی‌ چیست؟

در صنعت، حدود 3 درصد نمک به ترشی‌ها اضافه می‌کنند. نمک به تردشدن میوه‌ها و سبزی‌ها و حفظ بافت آنها کمک می‌کند. ضمن اینکه جذب آب موجود در مواد ترشی، باعث بالاتر رفتن مدت زمان ماندگاری آن هم می‌شود.

  • روش نگهداری از ترشی هم می‌تواند در بالاتر رفتن مدت زمان ماندگاری‌اش تاثیری داشته باشد؟

بله. برخی کپک‌ها و مخمرها حتی در محیط اسیدی ترشی هم رشد می‌کنند، بنابراین برای پیشگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی، باید حتما ترشی را در مکانی خنک نگهداری کرد و همیشه با قاشقی تمیز و خشک و به اندازه نیاز یک وعده‌ ترشی از ظرف برداشت. یکی از راه‌های پیشگیری از فساد یا کپک زدن ترشی، مخصوصا در مورد ترشی‌های صنعتی، این است که هنگام خرید، شیشه‌های کوچک‌تری از ترشی را بردارید تا بتوانید بعد از باز کردن آن، ظرف مدت 3 تا 4 روز مصرفش کنید. هرچه ظرف ترشی بزرگ‌تر باشد و در آن بیشتر باز و بسته شود، احتمال کپک زدن و خراب شدن آن بیشتر می‌شود.

  • اگر ترشی کپک زد، می‌توان با برداشتن قسمت کپک‌زده، از آن استفاده کرد؟

کپک‌ها دو نوع هستند؛ بیماری‌زا و غیربیماری‌زا. کپک‌های بیماری‌زا، سم‌هایی ترشح می‌کنند که به آنها مایکوتوکسین یا سموم قارچی می‌گوییم. این نوع کپک‌ها می‌توانند بر سلامت تمام ارگان‌های بدن از جمله کبد، تاثیر منفی بگذارند. هرچند تمام کپک‌ها بیماری‌زا نیستند اما از آنجا که تشخیص بیماری‌زا بودن یا نبودن آنها فقط در شرایط آزمایشگاهی امکان‌پذیر است، بهتر است موادغذایی کپک‌زده را کاملا دور بریزید و از مصرف آنها خودداری کنید.

تخم مرغ

 
تخم مرغ را در این مکان قرار ندهید
کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند: مواد غذایی همچون گوشت،‌ غذاهای دریایی و تخم مرغ را از دیگر مواد خوراکی جدا نگهداری کنید.



به گفته کارشناسان، این مواد غذایی باید از دیگر خوراکی‌ها جدا نگهداری شوند تا از احتمال آلوده شدن آن‌ها به میکروب‌های بیماری‌زا و بعضا خطرناک کاسته شود.

 

سایت هلث دی در مورد روش‌های حفظ سلامت این مواد غذایی رعایت نکات زیر را توصیه می‌کند:

 

- از لحظه خرید در فروشگاه‌های مواد غذایی باید این خوراکی‌ها را از دیگر مواد خوراکی جدا کرد.

 

- لازم است این خوراکی‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی داخل کیسه‌های محکم نگهداری شوند و باید مراقب بود که آب آنها، مواد خوراکی‌ دیگر را آلوده نکند.

 

- داخل فریزر نیز این مواد غذایی را باید داخل ظروف محکم و در بسته نگهداری کرد.

 

- همچنین تخم مرغ باید داخل بسته‌های خود نگهداری و از چیدن آن داخل دربِ یخچال خودداری شود.

شهادت سیدالساجدین(ع) تسلیت

سخنان آتشین امام سجاد (علیه السلام ) با کوفیان

رسالت بیدارگرانه امام سجاد (علیه السلام ) چندان دیر آغاز نشد. با فاصله اى کوتاه از واقعه کربلا، على رغم همه دردهاى درونى و رنجهاى جسمى ، امام بر سکوى رهبرى ایستاد. از لابلاى توده هاى غم و درد، قد برافراشت و چنان با سخنان برنده اش ‍ فضاى تیره اتهام ها و تبلیغات مسموم امویان را شکافت که کورترین چشم ها، درخشش حقیقت را دیدند و سنگترین دل ها، لرزیدند و بر مظلومیت حیسن و خاندانش گریستند و بر آینده خویش بیمناک شدند!کاروان

امام على بن الحسین (علیه السلام ) در مدت اقامت خویش در کوفه ، دو بار به احتجاج برخاست ؛ یک بار روى سخنش با مردم پیمان شکن کوفه بود، و بار دیگر در «دارالاماره» و در برابر عبیدالله بن زیاد.

هان ، اى مردم ، اى کوفیان ! شما را به خدا سوگند، آیا به یاد دارید نامه هایى را که براى پدرم نوشتید! نامه هاى سراسر خدعه و نیرنگتان را! در نامه هایتان با او عهد و پیمان بستید و با او بیعت کردید! ولى او را کشتید، به جنگ کشاندید و تنهایش گذاشتید!

 احتجاج آن حضرت با مردم کوفه

قافله حسینى را پس از عاشورا به سوى کوفه آوردند و براى آنان در کنار شهر، خیمه زدند. خاندان حسین(علیه السلام ) را - که اکنون اسیران حکومت اموى شناخته مى شوند - در آن خیمه ها جا دادند. جارچیان حکومت ، در شهر نفرت و خیانت ، کوفیان را فرا مى خوانند تا از اسیران جنگى خویش دیدار کنند! کوفیان هم ، بى شرمانه آمدند. آمدند براى تماشا! تماشاى بزرگترین ستم تاریخ بر اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) ستمى که کوفیان پایه هاى آن را بنیان نهاده بودند! على بن الحسین (علیه السلام ) از خیمه ها خارج مى شود. حذیم بن شریک اسدى روایت گر آن صحنه مى گوید: على بن الحسین (علیه السلام ) با اشاره از مردم خواست تا قدرى آرام شوند. همه آرام شدند. امام برجاى ایستاد، سخنش را با ستایش پروردگار آغاز کرد و بر پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) درود فرستاد و سپس چنین فرمود:

هان اى مردم ! آن که مرا مى شناسد، سخنى با او ندارم ولى آن کس که مرا نمى شناسد، بداند که من على بن الحسین فرزند همان حسین هستم که در کنار رود فرات ، با کینه و عناد، سر مقدسش را از بدن جدا کردند بى این که جرمى داشته باشد و حقى داشته باشند!

من فرزند کسى هستم که حریم او را حرمت ننهادند، آرامش او را ربودند، اموالش را به غارت بردند و خاندانش را به اسارت گرفتند. من فرزند اویم که دشمنان انبوه محاصره اش کردند و در تنهایى و بى یاورى - بى آن که کسى را داشته باشد تا به یاریش برخیزد و محاصره دشمن را براى او بشکافد - به شهادتش رساندند. و البته این گونه شهادت، - شهادت در اوج مظلومیت و حقانیت - افتخار ماست !

هان ، اى مردم ، اى کوفیان !

شما را به خدا سوگند، آیا به یاد دارید نامه هایى را که براى پدرم نوشتید! نامه هاى سراسر خدعه و نیرنگتان را! در نامه هایتان با او عهد و پیمان بستید و با او بیعت کردید! ولى او را کشتید، به جنگ کشاندید و تنهایش گذاشتید!

واى بر شما! از آنچه براى آخرت خویش تدارک دیده اید! چه زشت و ناروا، اندیشیدید و برنامه ریختید!

پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم ) را با کدام رو و با کدام چشم نگاه خواهید کرد.

او به شما خواهد گفت : شما خاندان مراکشتید، حرمتم را شکستید، بنابراین از امت من نخواهید بود.

سخنان امام سجاد (علیه السلام ) که به اینجا انجامید، صداى کوفیان به گریه بلند شد، وجدان هاى خفته براى چندمین بار بیدار شدند. کوفیان به ملامت و سرزنش خویش پرداختند! امام سجاد (علیه السلام ) به سخنان ادامه داد و فرمود:

خداى رحمت کند کسى را که : رهنمودهاى مرا بپذیرد و سفارش هاى مرا که در راستاى رضاى الهى و درباره پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیه السلام ) اوست رعایت کند چه این که رسول خدا براى ما الگویى شایسته بود. (1)

کوفیان یک صدا فریاد بر آوردند:

اى فرزند رسول خدا! تمامى ما گوش به فرمان شما و پاسدار حق شماییم بى این که از این پس ، روى بگردانیم و نافرمانى کنیم ! اکنون با کسى که به جنگ شما برخیزد خواهیم جنگید. و با کسى که در صلح با شما باشد صلح و سازش خواهیم داشت .ما حق خودمان را از ظالمان باز خواهیم گرفت .

امام سجاد (علیه السلام ) در پاسخ کوفیان فرمود:

هرگز! هرگز تحت شعارهاى شما قرار نخواهم گرفت و به شما اعتماد نخواهم کرد.

اى خیانت پیشگان مکار! میان شما و آرمان هایى که اظهار مى دارید فاصله ها و موانع ، بسیار است . آیا مى خواهید همان جفا و پیمان شکنى که با پدران و من داشتید، دوباره درباره من روا دارید!

نه به خدا سوگند! هنوز جراحت هاى گذشته اى که از شما بر تن داریم ، الیتام نیافته است . همین دیروز بود که پدرم به شهادت رسید در حالى که خاندانش در کنار او بودند.

داغ هاى برجاى مانده از فقدان رسول خدا، پدرم و فرزندانش و جدم امیرمؤ منان فراموش نشده است .طعم تلخ مصیبت ها هنوز در کامم هست و غم ها در گسترده سینه ام موج مى زند. در خواست و سفارش من درباره یارى خواستن از شما نیست. تنها مى خواهم که شما - شما کوفیان ! - نه عزم یارى ما کنید و نه به دشمنى و ستیز با ما برخیزید!

امام سجاد (علیه السلام ) در پایان این سخنان که آتش ندامت و حسرت را درجان کوفیان برافروخت و مهربى اعتبارى و بى وفایى را براى همیشه بر پیشانى آنان زد، اندوه عمیق خویش را با این شعرها اظهار کرد و بر التهاب قلب ها افزود:

لا غرو اءن قتل الحسین و شیخه       قد کان خیرا من حسین و اءکرما

فلا تفرحوا یا اءهل کوفة بالذى       اصیب حسین کان ذلک اءعظما

قتیل بشط النهر نفسى فداؤ ه          جزاء الذى اءراده نار جهنما (2)

یعنى : اگر حسین (علیه السلام ) کشته شد، چندان شگفت نیست .

در خواست و سفارش من درباره یارى خواستن از شما نیست. تنها مى خواهم که شما - شما کوفیان ! - نه عزم یارى ما کنید و نه به دشمنى و ستیز با ما برخیزید!

چرا که پدرش با همه آن ارزش ها و کرامت هاى برتر نیز قبل از او به شهادت رسید. اى کوفیان ! با آنچه نسبت به حسین روا داشتند، شادمان نباشید. واقعه اى عظیم صورت گرفت و آنچه گذشت رخدادى بزرگ بود! جانم فداى او باد که در کنار شط فرات ، سر بر بستر شهادت نهاد. آتش دوزخ جزاى کسانى است که او را به شهادت رساندند.(3)

امام سجاد (علیه السلام ) در مجلس عبیدالله بن زیاد

امام على بن الحسین (علیه السلام ) در مدت اقامت خویش در کوفه ، دو بار به احتجاج برخاست ؛ یک بار روى سخنش با مردم پیمان شکن کوفه بود، و بار دیگر در «دارالاماره» و در برابر عبیدالله بن زیاد.

با توجه به این که امام سجاد (علیه السلام ) در جمع کاروانیان شهادت ، متمایز از دیگران بود، با ورود آنان به مجلس عبیدالله - والى کوفه - نخستین چیزى که نظر عبیدالله را جلب کرد وجود مرد جوانى در میان آن کاروان بود.

عبیدالله که گمان مى کرد در کاروان حسین (علیه السلام ) مردى باقى نمانده و همه آنان به قتل رسیده اند از ماءموران خود درباره امام سجاد (علیه السلام )  توضیح خواست .

کینه و ناپاکى او عمیق عبیدالله به او اجازه نمى داد که شاهد زنده بودن جوانى از نسل حسین (علیه السلام ) باشد، چنین مى نمود که تصمیم گرفته است تا على بن الحسین (علیه السلام ) را نیز به شهادت رساند.

کینه و ناپاکى او عمیق عبیدالله به او اجازه نمى داد که شاهد زنده بودن جوانى از نسل حسین (علیه السلام ) باشد، چنین مى نمود که تصمیم گرفته است تا على بن الحسین (علیه السلام ) را نیز به شهادت رساند. امام سجاد (علیه السلام ) که نیت و عزم عبیدالله را دریافته بود، به عبیدالله فرمود: اگر به راستى عزم کشتن مرا دارید، شخص امینى را ماءمور کنید تا از زنان و کودکان سرپرستى کند. عبیدالله با شنیدن این سخن ، از تصمیم خویش منصرف شد و گفت نه : تو خود همراه قافله خواهى بود.(1)

پی نوشت ها:

1- امام سجاد (علیه السلام ) در این بخش از سخنان خویش به آیه اى از قرآن اشاره کرد که خداوند مى فرماید ولکم فى رسول الله اسوة حسنه یعنى برنامه هاى پیامبر و شیوه عمل او الگویى شایسته براى شماست . گویا امام با مطرح ساختن این آیه ، مى خواست به کوفیان بنمایاند که روش آنان مخالف روش پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) است ، چه این که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نسبت به اهل بیت خویش بویژه نسبت به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و على بن ابى طالب و فرزندان ایشان - حسن بن على و حسین بن على (علیه السلام ) - محبتى خاص داشت و درباره رعایت حقوق و حرمت آنها سفارشهاى صریحى به امت کرده بود. از سوى دیگر کوفیان که به ظاهر هوادار اهل بیت بوده و از دیرزمان با منطق استدلالى شیعه آشنایى داشتند بسرعت منظور امام سجاد (علیه السلام ) را دریافتند و یک بار دیگر سخنان على بن ابى طالب (علیه السلام ) در گوشهایشان طنین افکند و گویى با همین آیه ، همه چیز را دریافتند، از این رو به جاى این که بگذارند بیان امام سجاد (علیه السلام ) و استدلال آن حضرت تمام شود، به اظهار پشیمانى و ندامت و ابراز همدردى پرداختند.

2- احتجاج طبرسى 2/306.

3- امام سجاد( علیه السلام) جمال نیایش گران، احمد ترابی

چوب توی آستین کردن

هرگاه کسی در مقام معارضه و مبارزه بالاتر و قویتر از خود برآید از باب هشدار و تهدید به او گفته می شود :" با او درنیفت و چوب توی آستینت می کند " یا به شکل دیگر :" طرف قوی است . حریفش نیستی و چوب توی آستینت می کند ."
به طوری که در کتب تاریخی مسطور است در ازمنه و اعصار گذشته که حکومت استبدادی و خودکامی و خودکامگی همه جا حکمفرما بود محکومان وگناهکاران را به انواع و اقسام مختلفه تنبیه ومجازات می کردند تا درس عبرتی برای سایرین باشد و خیال طغیان و سرکشی وتجاوز به حقوق دیگران را در سر نپرورانند .

تنبیه و مجازات به تناسب شدت و ضعف جرم گناهکاران به سه شکل انجام می گرفت . مجازات مرگ ، مجازات قطع و نقص عضو، مجازاتی که موجب درد و ناراحتی می شد .

اگرچه درعصرحاضرمحکومان به اعدام را به وسیله چوبه دار یا تیرباران یا دراطاق گاز و یا روی صندلی الکتریکی اعدام میکنند ، ولی انوع و اقسام مجازاتی که در ادوار گذشته منتهی به مرگ محکوم می شد عبارت بود از: سربریدن ، شکم دریدن ، طناب در گلو انداختن وخفه کردن ، شقه کردن ، ازکمر دو نیمه کردن ، زنده پوست کردن و...

مجازات قطع و نقص عضو که درباره محکومان درجه دوم به کار می رفت عبارت بود: چشم ازحدقه درآوردن ، آهن تفته جلوی چشم عبوردادن و نور روشنایی چشم را سلب کردن ، دست و پا و گوش وبینی بریدن ، دندان شکستن ، لب دوختن وجز اینها که منتهی به مرگ نمی شد ولی محکوم بیچاره دچار نقص عضو می گردید .

مجازات محکومان درجه سوم عبارت بود از: چوب و تازیانه بر کف وکفل محکوم زدن ، وارونه از درخت آویزان کردن ، وارونه روی دو دست ایستادن ، روی یکپای ایستادن و بالاخره چوب توی آستین محکوم کردن و مدتی او را به آن شکل وهیئت برپای داشتن بوده است .

طرز و ترتیب کار این بود که دو دست محکوم را به شکل افقی نگاه می داشتند و آنگاه چوب محکم و غیر قابل انحنایی را به موازات دستهای محکوم از آستین لباسش عبورمی دادند و از آستین دیگر خارج میکردند . سپس مچ دستها و انتهای آستین محکوم را با طنابی محکم به آن چوب می بستند به قسمی که دستها به حالت افقی باقی بماند و نتواند آن را به چپ و راست و بالا و پایین حرکت دهد .

محکوم را با توجه به کیفیت واهمیت خلافی که از او سرزده باشد مدتی به این شکل و هیئت در فضای باز نگاه می داشتند تا پشه ومگس و سایر حشرات مزاحم و چندش آور بر سروصورتش بنشینند و اونتواند آنها را از خود دفع کند .

مجازات چوب توی آستین کردن اگر چه مرگ آور نبود و موجب نقص عضو نمی شد ولی پیداست که دستهای محکوم بر اثر سکون و بی حرکت بودن رفته رفته کرخت وبی حس می شد و مخصوصاً هجوم و حملات پشه ها و مگسها برسروصورتش چنان ناراحت کننده و چندش آور بود که دیر زمانی نمیگذشت که فریادش به آسمان بلند می شد و ازعمل خلافش اظهار ندامت و پشیمانی کرده طلب عفو و بخشش میکرد .

میوه های ضد افسردگی

میوه های خشک سرشار از آهن , آجیل ها , موز , کیوی , شکلات سیاه و ماهی آزاد خواص ضد افسردگی دارند.

 به گزارش قدس آنلاین،تغییر فصلها اعجاز طبیعت است و تغییر رنگ های آن نشان حیات و گذران دوره های مختلف زندگی.پاییز با رنگ های زرد و نارنجی سفر خود را با ریختن برگها و خشک شدن شاخه های  درختان آغاز می کند تا به برف و سپیدی آن دل دهد .هر فصلی نماد یک زیبایی و هر زیبایی حرفی برای گفتن و رازی درون خود دارد اما این زیبایی و افسون رنگ ها دروجود برخی اثری نمی گذارد ولی عده ای دیگر با آمدن فصل پاییز غم و اندوه بر جان و دیده آنها می نشیند . روانشناسان افسردگی هایی از این دست را افسردگی فصلی نام نهاده اند و برای درمانش نیز راهکارهایی ارائه داده اند در گفت و گویی با دکتر ابوالقاسم خوشکنش روانشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی با علائم افسردگی فصلی و راههای درمان آن آشنا می شویم

-در علم روانشناسی آیا بیماری به نام افسردگی فصلی وجود دارد؟و دلیل عمده آن چیست؟

-افسردگی فصلی نیز همانند سرماخوردگی علائم مشترکی دارد بهتر است بگوییم افسردگی همان سرماخوردگی روحی است همانگونه که در سرما خوردگی همه مردم دنیا اعم از سیاه سفید و زرد پوست علائم مشترکی دارند در سرماخوردگی روحی که به نام افسردگی فصلی آن را می شناسیم افراد از علائم یکسانی برخوردارند.افسردگی های مختلفی اعم از افسردگی لبخندی،خلقی،فصلی،جغرافیایی و حتی افسردگی غذایی هم وجود دارند.مثلا خوردن بیش از حد ذرت به افسردگی می انجامد و در چرخه بعدی به افسردگی تبدیل می شود.بنابراین یکی از شاخصه های افسردگی فصلی افسردگی خلقی می باشد.با توجه به تغییر رنگ های درختان و تغییرر نگ کلروفیل درختان در آنها رسوبی به نام (کالوز) ایجاد می شود که البته این ماده در طبیعت برای حفاظت درختان از یخ یزدگی به وجود می آید.این ماده به طبیعت حالت افسردگی و کسالت می دهد و بالبطع بر روی افراد حساس نیز تاثیر گذار است.و تغییرات فصلی می تواند به واسطه تغییرات شیمیایی که در مغز ایجاد شود بر فعالیت های روزمره و سرزندگی افراد نیز تاثیر بگذارد .بنابراین می توان دریافت انسان با طبیعت هم نوایی دارد و چون جزیی از طبیعت است این تغییرات می تواند بر او تاثیر بگذارد.

-علت تغییر خلق و خوی افراد در فصل پاییز به چه مواردی مربوط می شود؟

-هورمون های معروفی به نام (ملاتونین)بیشتر در شب ترشح می شود به دلیل اینکه شب ها در دو فصل پاییز وزمستان طولانی تر هستند و بیشتر می خوابیم ترشح آنها نیز افزایش می یابد و موجب بروز علایم افسردگی می شود این بیماری الگوی فصلی دارد و د رنیمه دوم سال بیشتر شایع می شود.در بدن انسان ریتم های دوره ای وجود دارد که به صورت منظم تکرار می شود مثل خواب و بیداری.بنابراین در ترشح برخی از آنها اختلال ایجاد می شود و اختلال ریتم های بدن بستگی به وجود نور خورشید و زاویه تابش و محل زندگی افراد دارد که شدت افسردگی فصلی در مناطق معتدل و سردسیر و ابری به طور کلی نیمکره شمالی بیشتر می باشد.

-آیا درمان خاصی برای افسردگی فصلی وجود دارد؟

-افسردگی های فصلی از جمله افسردگی پاییزی از زیر گروه های افسردگی است که با تغییر فصل خصوصا فصل پاییز و زمستان علائم آن بروز می کند در این حالت فرد بدون دلیل خاص و مشکلات خانوادگی و اقتصادی احساس اندوه و غم می کند.در بیشتر موارد این اختلال بسیار خفیف است و خود فرد می تواند آن را کنترل کند اما در برخی موارد نیاز بیشتری به رسیدگی دارد درمان این اختلالات بستگی به شدت علائم آن دارد و ممکن است با در معرض نور خورشید قرار گرفتن و راه پیمایی روزانه و ورزش از بین برود اما اگر علائم شدت بیابد ممکن است با قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی بتوان به رفع این مشکل کمک نمودو در موارد حادتر با روان درمانی یا تجویز داروهای ضد افسردگی به فرد بیمار کمک نمود .

-شایع ترین علائم افسردگی فصلی را لطفا عنوان بفرمایید؟

شایع ترین علامت های افسردگی فصلی احساس کسالت،کرختی،خستگی،گاه پرخوری و پرخوابی است .گاه این علایم نیز به صورت معکوس آن در رفتارهایی مانند کم خوابی ،کم حوصلگی ،کم خوری بروز می کند که البته علایم اولیه رایج تر است. احساس غم و اندوه ،گریه،حس پوچی،عدم تصمیم گیری و یکنوختی در زندگی،کاهش انرژی از دیگر علائم این بیماری می باشد و گاهی در درجات شدید تر فرد تصمیم به خودکشی می گیرد.سطح عملکرد اجتماعی افرادی که به افسردگی فصلی مبتلا هستند کاهش می یابد و درروابط روزمره فرد دچار مشکل می شوند.و معمولا با احساس یاس شدید فرد سعی می کند عقاید منفی خودر ا دنبال نموده و خاطرات بد گذشته را تداعی کند.گرچه این بیماری در دهه سوم و چهارم زندگی رخ می دهد اما امکان ابتلای همه گروه های سنی به آن امکان دارد و خانمها نسبت به آقایان بیشتر دچار افسردگی می شوند.کسانی که از این اختلال رنج می برند بسیاری از علائم شایع افسردگی مانند غمگینی ،اضصراب،بی قراری ،بی علاقگی به فعالیت های روزانه رنج می برند.این افراط غالبا نشانه هایی مثل خستگی مفرط،و کمبود انرژی و نیاز شدیدی به خواب دارند و میل به شیرینی و افزایش اشتها و اضافه وزن را تجربه می کنند .افراد افسرده نمی توانند از استعدادهای خود حداکثر استفاده را نمایند و در روابط عاطفی و شغلی دچار مشکل می شوند.

-آیا نوع تغذیه در فصل پاییز می تواند در کاهش افسردگی فصلی تاثیر گذار باشد؟

-یقینا با انتخاب درست غذا و میوه ها می توان از شدت افسردگی فصلی و بسیاری از افسردگی ها کاست.مثلا زردآلوی خشک یا کشمش یا میوه های خشک سرشار از آهن هستند و خواص ضد افسردگی دارند این میوه ها مواد معدنی بیشتری نسبت به تازه اشان دارند در واقع با خوردن میوه های خشک ،منیزیم،کلسیم و پتاسیم جذب خواهد شد و البته باید دانست میوه های خشک سرشار از قند بوده و کالری بالایی دارند و در خوردن آنها نباید زیاده روی کرد.همچنین میزان ویتامین های موجود در موز مانند ویتامین c،B12،و منیزیم و گلوسیدها باعث می شود  این میوه نیز در بین مواد غذایی نیرو زا و انرژی بخش قرار بگیرد البته بهتر است موزهای نسبتا سبز را انتخاب کنید چون موز هر چه بیشتر رسیده باشد میزان ویتامین های آن کاهش می یادو قندهای دیر جذب موجود در آن به قندهای زود جذب تبدیل می شود.همچنین کیوی از ویتامین Cبرخوردار است و این ویتامین برای نشاط و شادابی و ضد افسردگی توصیه می شود .همچنین ویتامین Cبرای جذب آهن نیز بسیار موثر می باشد چون کمبود آهن در خستگی و افسردگی نقش دارد.همچنین تمامی میوه های صدفی حاوی امگا 3 و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند در واقع آجیل ها تامین کننده ویتامین ها ی B1،B6و پتاسیم و آهن هستند این مواد مغذی باعث می شود که بدنتان نیروی مضاعف کسب کند .همچنین شکلات سیاه سرشار از منیزیم است منیزیم یک ماده ضد افسردگی و خستگی بسیار قوی محسوب می شود این شکلات نشاط آور است و افسردگی را از انسانها دور می کند و ماهی آزاد نیز سرشار از امگا 3می باشد ماهی آزاد حاوی پروتئین و ویتامین های گروه ب می باشد و با خستگی مقابله می کند و انرژی تان را در طول روز بالا می برد.

-آیا رنگ درمانی در کاهش افسردگی فصلی موثر است.

-متخصصین استفاده از رنگ ها را در درمان افسردگی موثر می دانند.و توصیه می کنند که رنگ های روشن وگرم را استفاده کنند زیرا باعث روحیه بخشی می شود پوشیدن لباسهای با طیف قرمز رنگ موجب تولید هورمون های شادی بخش می شوند.بنابراین برای درمان افسردگی فصلی می بایست با تمرکز به رنگ های شاد و گرم و نشاط آور بر افسردگی فصلی غلبه نمود و از پوشیدن لباسهای تیره رنگ که عامل افسردگی هستند خودداری  کرد.

بین الحرمین

مابین حرم حسین بن علی (ع) و حرم عباس بن علی(ع) را که ۳۷۸ متر می‌باشد، بین‌الحرمین می‌نامند.
مابین حرم حسین بن علی(ع) و حرم عباس بن علی(ع) را که ۳۷۸ متر می‌باشد، بین‌الحرمین می‌نامند. موقعیت آن در شهر کربلا تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد است. از درب شرقی حرم مطهر امام حسین (ع) خارج شده وارد بین‌الحرمین می‌شوی و از آنجا که عبور کرده وارد حرم ابالفضل‌العباس (ع) می‌شوی، فاصله بین دو بارگاه حدود ۳۷۸ متر است و هنگامی که در حال سعی بین صفا و مروه هستی باید همین فاصله را طی کنی.
بین‌الحرمین میدان جنگ در روز عاشورا بوده و نزدیک حرم ابالفضل‌العباس (ع) محل استقرار سپاهیان یزید لعنه‌الله علیه بوده است.

















چهل خاصیت انار

چهل خاصیت انار

انسان همیشه منتظر معجزه ای از پروردگارش بوده، غافل از این که قرآن سراسر معجزه است. خداوند متعال در هر فصلی میوه های متناسب با آن فصل را آفرید تا آدمی بر اساس نیازهای جسمی خود از آن میوه ها استفاده کند. محققان طب قرآنی بر این عقیده اند که انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه های انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی می شوند.

حال بگزارید از دید پزشکان و متخصصان تغذیه به بررسی خواص انار بپردازیم:
۱) پوست و ریشه انار ضد کرم
۲) انار معتدل، مقوی، ملین، ادار آور و ضد تشنگی
۳) اگر بعد از غذا انار شیرین خورده شود رنگ چهره زیبا و غذا آسان هضم می شود.
۴) کسانی که لاغر هستند خوردن انار برای آنها مفید است البته نوع شیرین آن
۵) انار شیرین برای کسانی که یرقان دارند مفید است، یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل شود.
۶) انار شیرین سرفه را تسکین می دهد و صدا را باز می کند (میوه مخصوص خوانندگان و مداهان)
۷) انار شیرین خارشهای بدن را تسکین می دهد.
۸) انار باز کننده ادرار و تقویت کننده دستگاه ادرار و مثانه است.
۹) مقوی معده و کبد است، البته انار شیرین
۱۰) کسانی که بیماری قند دارند از انار استفاده کنند.
۱۱) جهت درمان زخمهای دهان روزی چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نمایید.
۱۲) جهت درمان زخم داخل بینی یا گوشت اضافی روی زخمها آب انار ترش مفید است.
۱۳) رب انار مقوی بدن و چاق کننده است.
۱۴) اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگیری می کند.
۱۵) خوردن انار غم و اندوه را از بین می برد.
۱۶) کسانی که میل به خوردن خاک و چیزی دیگر دارند با خوردن رب انار از بین می رود.
۱۷) خانمهای حامله اگر در دوران حاملگی رب انار بخورند ویار آنها از بین می رود.
۱۸) برای از بین بردن ترشحات ساده قاعدگی (پریودی) یا همان زنانگی از دمکرده گل انار استفاده می شود.
۱۹) برای کسانی که خروج مقعد دارند پوست انار خشک یا تازه توصیه می شود. برای کسانی که بواسیر دارند نیز مفید است.
۲۰) کسانی که کرم دارند پوست انار بسیار مفید است البته بهتر است یبوست نداشته باشند.
۲۱) کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می کنند از دم کرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده کنند.
۲۲) دم کرده برگ انار میگرن را برطرف می نماید.
۲۳) برای درمان کرم کدو پوست خشک کرده ریشه با ساقه انار نیز مفید است. اما برای از بین بردن کرم کدو داروهای شیمیایی البته زیر نظر پزشک بهتر است.
۲۴) کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است.
۲۵) جوشانده پوست انار جهت ترشحات سفید خانم ها مفید است.
۲۶) از ترکیب گلهای له شده انار با روغن کنجد برای سوختگی استفاده می شود.
۲۷) اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبیده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می کند.
۲۸) جوشانده گل انار درمان کننده پیوره و خون ریزی لثه می باشد.
۲۹) بهترین موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمی گل پر است.
۳۰) انار تولید کننده اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد یکی مفید و دیگر غیر مفید که انار تولید کننده نوع مفید آن است.
۳۱) برای رفع درد سینه یا سرفه خشک سر انار استفاده می شود
۳۲) پودر پوست انار برای التیام زخمهای کهنه مفید است.
۳۳) عصاره گل انار و گلاب برای ورم چشم مفید است. بصورت ضماد با احتیاط مصرف شود.
۳۴) گل انار با آب بارهنگ برای زخمهای آلات تناسلی آقایان مفید است. در ضمن به جای گل ما می توانیم از پی سفید داخل انار استفاده کنیم.
۳۵) انار دفع کننده مضرات دخانیات می باشد.
۳۶) کسانی که می خواهند نوزادی زیبا داشته باشند در دوران حاملگی در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.
۳۷) خوردن انار مستی را رفع می کند.
۳۸) انار جهت صفرا و تب صفراوی مفید است. قبل از غذا میل شود.
39) امام صادق (ع) می فرمایند: بخورید انار را با پرده های وسط آن تا معده را صیقل دهد و هوش را زیاد کند.
۴0) حضرت علی(ع) می فرمایند: به کودکان خود انار دهید تا زودتر به سخن آیند.

نکاتی مهم درباره انار:
1) اشخاصی که دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن انار کمی زنجبیل با نبات بخورند.
2) کسانی که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلی زیاده روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد.
3) رب انار یبوست می آورد.
4) در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زیرا ممکن است ایجاد مسمومیت نماید.
5) پوست آن سرد و خشک است.
6) انار شیرین طبیعت سرد، معتدل و کمی تر دارد.
7) انار ترش نیروی جنسی را کاهش می دهد.

میوه ها

«اسید اورسولیک» موجود در پوست سیب از خطر بروز چاقی مفرط جلوگیری می‌کند.
پوست بسیاری از میوه‌ها مغذی‌ترین و پرخاصیت‌ترین بخش آن‌ها محسوب می‌شود. البته در برخی موارد خوردن پوست این میوه‌ها دشوار است اما با استفاده از روش‌هایی نظیر پختن، رنده کردن و استفاده از پوست میوه‌ها در سالاد می‌توان از خواص بی شمار موجود در پوست میوه‌ها بهره‌مند شد.

 

سیب

پوست سیب به اندازه‌ نیمی از کل این میوه فیبر دارد. یک سیب متوسط محتوی ۹ میلی‌گرم «ویتامین ث»، ۱۰۰ واحد بین‌المللی «ویتامین آ» و ۲۰۰ گرم پتاسیم است که با کندن پوست آن، حدود یک سوم این مواد مغذی را دور می‌ریزید. همچنین پوست سیب چهار برابر بیش از گوشت آن «ویتامین کا» دارد که این میزان حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. پوست سیب فواید بیشتری نسبت به ویتامین‌های داخل گوشت این میوه دارد.

نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «کورسِتین» که اغلب در پوست سیب یافت می‌شود به عملکرد ریه کمک کرده و مشکلات تنفسی را به حداقل می‌رساند. این آنتی‌اکسیدان ریه را در برابر التهاب محافظت می‌کنند همچنین گفته می‌شود کورستین ضمن مقابله با آسیب بافت‌های مغز از حافظه نیز مراقبت می‌کنند.


در یک مطالعه دیگر، ترکیب دیگری در پوست سیب یافته شده که «تریترپنوئید» نام دارد و از سرطانی شدن برخی سلول‌ها جلوگیری کرده و با انواع خاصی از سرطان‌ها مبارزه می‌کند. همچنین «اسید اورسولیک» موجود در پوست سیب رشد عضلانی را تقویت و ضمن افزایش حجم ماهیچه‌ها از خطر بروز چاقی مفرط جلوگیری می‌کند.

 

پوست مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، لیموشیرین)

پوست پرتقال تقریباً دو برابر گوشت آن ویتامین ث دارد. پوست پرتقال همچنین حاوی میزان بیشتری ریبوفلاوین، ویتامین ب ۶، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. فلاونوئید موجود در پوست پرتقال خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد. مرکبات همچنین جذب آهن را افزایش می‌دهند.


اگرچه پوست مرکبات سرشار از مواد مغذی است اما به دلیل اینکه تلخ بوده و به سختی هضم می‌شود شاید نتوانید پرتقال را همراه با پوست بخورید. در عوض با استفاده از رنده‌ تیز یا هر وسیله برنده دیگر پوست پرتقال را روی سالاد بریزید و میل کنید. همچنین می‌توانید آن را در داخل شیشه روغن زیتون بریزید. ترکیب پوست پرتقال با شکلات یا بستنی نیز بسیار خوشمزه خواهد شد.

 

خیار

پوست خیار محتوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر غیر محلول و پتاسیم موجود در خود خیار است. پوست خیار چندین برابر بیشتر از خود خیار دارای «ویتامین کا» است. بنابراین هنگام تهیه سالاد و حتی خورد میوه بهتر است خوب آن را بشویید و بدون دور ریختن پوست، خیار را مصرف کنید.

 

کیوی

همه ما معمولاً عادت داریم پوست کیوی را بریده و فقط گوشت آن را میل می‌کنیم. اما خوب است بدانید پوشش کرکی کیوی نیز خوردنی است. در واقع پوست کیوی بیش از گوشت آن فلاونوئید، آنتی‌اکسیدان، ویتامین ث دارد. همچنین فیبر موجود در پوست کیوی دو برابر گوشت آن است. پس از این به بعد کیوی را مانند هلو گاز بزنید. اگر نمی‌توانید کیوی را با کرک‌هایش بخورید، پیش از مصرف، کرک‌های آن را از روی پوستش پاک کنید.

 

انبه

تحقیقات نشان می‌دهد پوست انبه محتوی ترکیباتی مشابه «رزوراترول» است که به سوزاندن و جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی‌های اشباع‌شده کمک می‌کنند. در این مطالعه گوشت میوه‌ انبه نیز مورد آزمایش قرار گرفت اما نتایج حاصل از آن به اندازه پوست این میوه نبود. محققان می‌گویند افرادی که می‌خواهند از خواص انبه بهره‌مند شوند باید این میوه را با پوست بخورند.

پوست انبه همچنین نسبت به گوشت آن محتوی میزان بیشتری کاروتنوئید، پلی‌فنول‌ها، امگا ۳، امگا ۶ و سایر اسیدهای چرب اشباع نشده است. مطالعه دیگری نشان می‌دهد ترکیباتی که میزان تجمع آن‌ها در پوست انبه بیشتر است با سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کنند. پوست انبه همچنین محتوی کورستین است. پوست انبه را می‌توان خام یا پخته میل کرد. یکی دیگر از راه‌های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی انبه است.

 

هویج

از آنجا که پوست هویج نیز مانند گوجه‌فرنگی هم رنگ گوشت آن است، پوست و گوشت آن خواص غذایی مشابهی دارند. با این حال بیشترین میزان انباشت ترکیبات مغذی هویج در پوست آن است پس به جای پوست کندن هویج، آن را با یک برس خوب تمیز کنید و بشویید.

 

موز

پوست موز بیش از گوشت آن فیبر و پتاسیم دارد. پوست موز همچنین محتوی لوتئین است که یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان در حفظ سلامت چشم نقش مهمی ایفاء می‌کند. همچنین اسید آمینه تریپتوفان بیش از آنکه در خود میوه موز باشد در پوست آن وجود دارد. تریپتوفان با افزایش سطح هورمون «سروتونین» در بدن باعث کاهش افسردگی می‌شود. سروتونین یک ناقل عصبی در مغز است که بر خلق و خو تأثیر می‌گذارد.
از آنجا که پوست موز تلخ مزه و سفت است می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خاصیت پوست موز، ۲۰ دقیقه یا بیشتر داخل فر قرار دهید تا خشک شود سپس با آن چای دم کنید.

دری وری گفتن !

با گذشته مثل معروف "دری وری گفتن" آشنا می شوید.
به طور کلی جملات نامفهوم و بی معنی و خارج از موضوع را دری وری می گویند. این عبارت که در میان عوام بیشتر مصطلح است تا چندی گمام می رفت ریشۀ تاریخی نباید داشته باشد ولی خوشبختانه ضمن مطالعۀ کتب ادبی و تاریخی ریشه و علت تسمیۀ آن به دست آمده که ذیلاً شرح داده می شود.

مطالعه و مداقه در تاریخچۀ زبان فارسی نشان می دهد که نژاد ایرانی در عصر و زمانی که با هندیها می زیست به زبان سنسکریت یا مشابه به آن سخن می گفت. پس از جدا شدن از هندیها کهنترین زبانی که از ایرانیان باستان در دست داریم زبان اوستا است که کتاب اوستا به آن نوشته شده است.

زبان پارسی باستان یا فرس قدیم زبان سکنۀ سرزمین پارس بود که در زمان هخامنشیان بدان تکلم می کردند و زبان رسمی پادشاهان این سلسله بوده است.حملۀ اسکندر و تسلط یونانیان و مقدونیان بر ایران موجب گردید که زبان پارسی باستان از میان برود و زبان یونانی تا سیصد سال در ایران اوج پیدا کند.در زمان اشکانیان زبان پهلوی اشکانی و در زمان ساسانیان زبان پهلوی ساسانی در ایران اوج شد و به شهادت تاریخ تا قرن پنجم هجری در مدارس اصفهان اطفال نوآموز را به زبان پهلوی درس می دادند.

اکنون نیز از نیشابور به مغرب و شمال غربی و جنوب در هر روستای بزرگ و کوچک، زبانهای محلی با لهجه های مخصوص وجود دارد که همۀ این زبانهای روستایی لهجه های گوناگون زبان پهلوی است و حتی اهل تحقیق معتقدند که معروفترین اشعار زبان پهلوی گفته های بندار رازی و باباطاهر عریان است که لهجه های پهلوی ساسانی در آن کاملاً نمایان است ضمناً این نکته ناگفته نماند که واژۀ پهلوی صفتی نسبی و منسوب به پهلو می باشد.

پهلو که تلفظ دیگر آن پرتو و پارت سات نام قوم شاهنشاهان اشکانی است و حتی واژۀ پارس نیز صورت دیگری از همان نام می باشد. در منطقه خراسان و ماوراءالنهر به زبان محلی خودشان دری که شاخه ای از زبان پهلوی بوده است سخن می راندند و زبان دری یکی از سه زبانی بود کهم در دربار ساسانی رواج داشته است.

باید دانست که اشتقاق زبان دری از واژۀ دَر است که به عربی باب گویند یعنی زبانی که در درگاه و دربار پادشاهان بدان سخن می گویند.زبان دری از نظر تاریخی ادامۀ زبان پهلوی ساسانی یعنی فارسی میانه است که آن نیز ادامۀ فارسی باستانی یعنی زبان رایج روزگار هخامنشیان می باشد.دانشمند محترم آقای دکتر جواد مشکور راجع به تاریخچۀ زبان که چگونه از بین النهرین و پایتخت اشکانیان و ساسانیان کوچ کرده سر از خراسان ماوراءالنهر درآورده است شرحی مفید و مستوفی دارد که نقل آن خالی از فایده نیست:

"زبان دری یا درباری که زبان لفظ و قلم دربار ساسانیان بود پس از آنکه یزدگرد پسر شهریار فرجامین پادشاه ساسانی ناچار شد بعد از حملۀ عرب پایتخت خود تیسفون را ترک گوید و به سوی مشرق برود همۀ درباریانی که شمار ایشان به چندین هزار تن بالغ می شدند همراه او سفر کردند.

"مورخان می نویسند هزار نفر از رامشگران و هزار تن از آشپزان آشپزخانه و نخجیریان همراه او بودند. از این بیان می توان حدس زد که دیگر درباریان که در رکاب شاه بودند چه گروه کثیری را تشکیل می دادند. یزدگرد با چنین دستگاهی به مرو رسید و مرو مرکز زبان دری شد.

"این زبان در خراسان رواج یافت و جای لهجه ها و زبانهای محلی مانند خوارزمی و سُغدی و هروی را گرفت و حتی از آنها متأثر گردید.قرون متمادی طول کشید تا این زبان به سایر نقاط ایران سرایت کرده مانند امروز زبان رسمی و مصطلح همۀ ایرانیان گردیده است.

عقیده بر این است که چون ایرانیان در خلال پانصد سال- از قرن سوم تا هشتم هجری- زبان دری را به خوبی نمی فهمیدند و غالباً به زبان محلی مکالمه می کردند لذا هر مطلب نامفهوم را که قابل درک نبود به زبان دری تمثیل می کردند و واژۀ مهمل وری را به زبان اضافه کرده
می گفتند:"دری وری می گوید" یعنی به زبانی صحبت می کند که مهجور و نامفهوم است.

نرم افزارهای محرم

ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، بسته ویژه‌ای را برای شما کاربران تدارک دیده‌ایم که شامل نرم افزار، کتاب‌های الکترونیک و سایت‌های مرتبط با این ایام می‌باشد.
کوچه‌های شهر با داربست و پارچه‌های مشکی تبدیل به تکیه‌های امید و توسل و حاجت شده و بوی محرم، بوی عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) را به مشام ما می‌آورد. جدا هم که افتاده باشی انگار زمین و زمان تو را در این روزها فرا می‌خواند بسوی این حادثه، دلت می‌گیرد و می‌شکند، تنگ می‌شود، لباس سیاهت را می‌پوشی و هم‌نوا می‌شوی...
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است


«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ» اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ


بانک جامع عزاداری

این برنامه در سه نسخه اندروید، آیفون و جاوا ارائه شده است، این نرم افزار حاصل تلاش های مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه استان اصفهان است. این کتاب مفید و جامع تمامی موضوع های مرتبط با ماه محرم را در خود گنجانیده است و برخی از بخش های موجود در آن عبارت اند از: چهل حدیث عزاداری،  فلسفه عزاداری، عزاداری؛ بدعت یا سنت؟، سیر تاریخی عزاداری تا دوره قاجاریه، داستانهایی از گریه بر امام حسین (ع)،  نگاهی به عزاداری‌های حسینی،  گریه‌ی اشک (شعر) و کلی مطالب مفید دیگر است. شما می توانید با مطالعه کتاب "بانک جامع عزاداری" به صورت کامل با فضایل و احکام عزاداری آشنا شوید.

 • لینک‌های دانلود

قابل اجرا در اندروید: 2.1 و بالاتر
حجم نرم افزار: 2.5 مگابایت


حجم نرم افزار: 3.3 مگابایت

فرمت نرم افزار: jar
حجم نرم افزار: 2.1 مگابایت


   

نرم افزار امام حسین(ع) برای اندروید
برنامه حضرت امام حسین (ع) حاوی: شناسنامه، زندگی نامه، مدایح، زیارت نامه، فضائل و کرامات حضرت حسین (ع) است که بسیاری از اعمال را در خود جای داده است.

 • لینک دانلود

قابل اجرا در اندروید 2.1 و بالاتر
حجم نرم افزار: 3.4 مگابایت



زندگانی امام حسین (ع) برای پلتفرم جاوا
با مطالعه این کتاب الکترونیکی می توانید نگاهی کامل به زندگانی امام حسین و سیره ی آن داشته باشید، کتاب شامل بخش های مختلفی از جمله: بیعت مردم با یزید تا شهادت امام حسین، شهادت طفلان مسلم، گریه آسمان و زمین براى امام حسین  (ع)، مرثیه و اشعارى که براى امام حسین علیه السلام سروده‏اند و ... می شود.

 • لینک دانلود

فرمت نرم افزار: jar
حجم نرم افزار: 540 کیلوبایت


 


نرم افزار حضرت عباس برای اندروید
برنامه حضرت عباس (ع) حاوی شناسنامه، زندگی نامه، مدایح، زیارت نامه، فضائل و کرامات حضرت عباس (ع) است.

 • لینک دانلود

قابل اجرا در اندروید 2.1 و بالاتر
حجم نرم افزار: 4.2 مگابایت


 

زیارت عاشورا برای اندروید و جاوا
زیارت عاشورا برای تمامی عاشقان و دوستاران امام حسین علیه السلام آشنایی قدیمی است و شما می توانید در این ماه با قرائت آن از فضایل بیشتری برخوار دار شوید.

 • لینک‌های دانلود

قابل اجرا در اندروید 2.1 و بالاتر
حجم نرم افزار: 2.8 مگابایت

فرمت نرم افزار: jar
حجم نرم افزار: 2.6 مگابایت



شور شیرین برای پلتفرم جاوا
نرم افزار شور شیرین یکی از جامعترین نرم افزار های مذهبی موبایل ویژه ماه محرم و حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است و شامل ادعیه و زیارت ماه محرم می شود.

 • لینک دانلود

فرمت نرم افزار: jar
حجم نرم افزار: 2.4 مگابایت



نرم افزار زندگانى حضرت ابوالفضل العباس برای رایانه
نرم افزار زندگانی حضرت عباس (ع) یک شرح کامل از زندگی علمدار کربلا است و شما می توانید با مطالعه این کتاب اطلاعات دقیقی از از آن حضرت بزرگوار کسب کنید. در این کتاب بخش هایی مانند: ولادت و رشد، عباس و دیدگاه ها، برکرانه علقمه و .... گنجانیده شده است.

 • لینک دانلود

نرم افزار حضرت زینت (س) برای اندروید
با استفاده این نرم افزار می توانید آشنایی کاملی از زندگی یادگار کربلا یعنی حضرت زینت به دست بیاورید. بخش های موجود در نرم افزار عبارت اند از: شناسنامه حضرت زینب (س)، درس هایی از حضرت زینب، خطبه حضرت زینب (س) در شام، خطبه حضرت زینب (س) در کوفه، زیارت نامه حضرت زینب (س) و ...  .

 • لینک دانلود

حجم: 4.83 مگابایت
اجرا در: اندروید 2 و بالاتر


مجموعه کتاب هایی با محوریت امام حسین و عاشورا
شهادت امام حسین(ع) باعث تحکیم بنیان های جامعه اسلامی شد و به جامعه عدل و داد را معنا بخشید، امام حسین(ع) مدرسه ای را بنیان نهاد که درس آن عشق به حقیقت و فداکاری در راه کرامت های اخلاقی بود. دریچه فناوری اطلاعات مجموعه کتاب هایی با موضوع امام حسین(ع) و روز عاشورا در اینجا گردآوری کرده است که عبارتند از:
- جلوه عشق
- از دیار حبیب
- کرامات الحسینیه(ع) جلد 1

- کرامات الحسینیه(ع) جلد 2

- چهل داستان و چهل حدیث از امام حسین (ع)
- سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا
- ده گفتار
- امام حسین(ع) الگوی زندگی جلد 5
- زیتون (ترجمه خصائص الحسینیه(ع) )
- چهره درخشان حسین بن علی (ع)
- لمعات الحسین (ع)
- سوگنامه کربلا (ترجمه لهوف)
- پیام عاشورا
- چهل حدیث عزاداری
- غروب سرخ فام
- اسرار عاشورا (جلد 1 و 2)
- فرهنگ عاشورا
- گزارشى از عاشوراى سال 61 هجرى
- شهداى کربلا
- داستانهایى از خاک تربت
- داستانهاى شگفت انگیز از زیارت عاشورا و تربت سید الشهدا (ع)

 • لینک دانلود


زندگی نامه امام حسین (ع)
کتاب زندگی نامه امام حسین(ع) جزء کتاب‌هایی عاشورایی است که توسط نویسنده علی ربانی خلخالی تالیف شده است. این کتاب به صورت PDF بوده که می توانید آن را در رایانه و یا گوشی همراه خود مطالعه کنید.

 • لینک دانلود

مجموعه زنگ موبایل ویژه ماه محرم
در این بخش هم تعدادی رینگتون مرتبط با این ماه را برای شما کاربران آماده کرده‌ایم، این رینگتون ها شامل: آذری، بی کلام و مداحی می شوند.





مجموعه والپیپر محرم
در این بخش هم تعدادی تصویر زمینه مرتبط با ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) را آماده کرده‌ایم. شما می توانید با استفاده از این تصاویر محرم را به صفحه نمایش رایانه خود بیاورید، تمامی تصاویر دارای کیفیت فوق العاده و رزولوشن بالا هستند.



تصاویر سه بعدی از حرم سید الشهدا (ع)
همانگونه از نام تصاویر پیدا است، این تصاویر به صورت سه بعدی یعنی دارا بودن قابلیت چرخش (180 * 360) ارائه شده است، تصاویر قابلیت چرخش، بزرگنمایی و تغییر زاویه دید از ویژگی های اصلی این تصاویر است. می توانید با استفاده از آن به صورت مجازی حرم سید الشهدا (ع) را زیارت کنید.

نحوه استفاده :
اگر چه اغلب کاربران در اولین نگاه متوجه امکانات این تصاویر خواهند شد، اما بهتر است اشاره ای گذرا بر نحوه عملکرد آن داشته باشیم:
۱) برای حرکت فقط باید ماوس را حرکت دهید تا به تمامی نقاط تصویر دسترسی داشته باشید .
۲) در این تصاویر شما می توانید به صورت مجازی لنز عکاسی را زوم کنید . از دکمه اسکرولر ماوس و یا کلیدهای PageUP و PageDown برای تعویض بزرگنمائی تصویر از لنز ۱۷ میلی متر تا لنز ۷۵ میلی متر استفاده کنید . ضمنا این کار را می توانید با نگاه داشتن کلید سمت راست ماوس و عقب و جلو کردن ماوس نیز انجام دهید .
۳) برای انتخاب تصویر سه بعدی ( ۱۸۰ در ۳۶۰ درجه ) به عنوان محافظ صفحه نمایش ( Screen Saver ) از کلید F۵ استفاده کنید. (البته در ابتدا و قبل از اجرای تصویر آن را به محل مشخص و ثابتی انتقال دهید تا پس از فشردن کلید F۵ ، تصویر همیشه از همان جا فراخوانی شود.)
۴) برای خروج از کلید ESC استفاده کنید.

 • لینک دانلود


فونت محرم
به مناسبت فرار رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) دریچه فونت های را با همین مضمون برایتان آماده کرده است. دو فونت با نام Muharram Font است که با فرمت TTF بوده و قابلیت استفاده در word و نرم افزارهای طراحی می باشد، طراحان از این فونت ها می توانند در طرح های خود استفاده کنند.

 • لینک دانلود


مراسم‌های مذهبی در یک نگاه؛
نزدیک‌ترین مراسم به من کجاست؟
امام حسین علیه‌السلام و موضوعات مرتبط با ایشان دارای خصایص و ویژگی‌هایی بی‌بدیل است که در طول تاریخ مورد توجه اقوام و ملل گوناگون و شخصیت‌های برجسته قرار گرفته است. کم‌تر موضوع دینی را می‌توان یافت که تا این حد همه جهانیان را شگفت زده کرده باشد. از هندو و بودایی گرفته تا مسیحی و زرتشتی، همگی شیفته امام حسین علیه‌السلام و ندای صلح، محبت و عدالت ایشان هستند تا جایی که این موضوع بهترین وسیله برای جذب دیگران به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به شمار می‌آید. در همین راستا «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام» (که با دامنه karbobala.com در فضای مجازی در دسترس است) به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.




مجموعه نرم افزارهای ویژه برای گوشی‌های ویندوزفونی
این مجموعه نرم افزارها شامل تمامی دعاها به همراه صوت، دعای زیارت امام حسین، دعای عهد، قرآن کریم با ترجمه 4 زبان دنیا و دیگر امکانات شامل می‌شود که برای شما کاربرانی که سیستم عامل تلفن همراهتان ویندوزفون است، آماده کرده‌ایم.

ماه محرم
نهضت امام حسین(ع) از نادرترین رخدادهایى است که تفکر انسانها را به خود معطوف داشته و در تاریخ اسلام، ارزش والایى دارد. شهادت امام حسین(ع) حیات تازه‏اى به اسلام بخشید، خون ها رابه جوش آورد و تن ها را از رخوت خارج ساخت. امام حسین(ع) باحرکت قهرمانانه خود، روح مردم مسلمان را زنده کرد. آنچه امت اسلامى از زمان وقوع این حادثه عظیم تا امروز بر آن‏ متفق است، این است که انقلاب کربلا هیبت و ابهت اسلام را که به‏ علت‏ حاکمیت فرمانروایان ضعیف النفس و تحقیر ارزشها و مقدسات‏ دینى رو به افول گذارده بود، احیا کرد. حرکت امام حسین(ع)،حرکتى است مستمر براى همه نسل‌ها و همه عصرها. نرم افزار محرم، شامل متن و ترجمه زیارتها، پیامکهای عاشورایی، نوحه ها و... می باشد.

yjc.ir


 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 33.02 مگابایت
 • نسخه: 1.0.0.0
 • اجرا در: ویندوزفون 8، 8.1
 • رمز فایل فشرده: www.yjc.ir
 • امتیاز:

ادعیه و زیارات
با پیشرفت تلفن های همراه و هوشمند شدن آن ها، می توانید به جای حمل فیزیکی کتاب ها، آن ها را به صورت مجازی و الکترونیکی در گوشی هوشمند خود داشته باشید تا در هر زمان و مکان به مطالعه آن ها بپردازید، حال می توانید کتاب های مذهبی را نیز به این صورت به همراه خود داشته باشید. برنامه دعا یک برنامه ی کامل است که تمامی نیازهای شما را در مورد دعا و زیارت ها برطرف می کند.
 
yjc.ir

تمامی دعاها و زیارات در صورت وجود با صدای استاد فرهمند قرار داده شده اند که با وصل شدن به اینترنت می توانید از امکان پخش آنها استفاده کنید.

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 11.19 مگابایت
 • نسخه: 2014.909.1424.3144
 • اجرا در: ویندوزفون  8.1
 • رمز فایل فشرده: www.yjc.ir
 • امتیاز:

قرآن کریم
قرآن رساترین بیان است و از نظر موسیقی و وزن لفظی، در لغات و جملاتش نشانه‌های وحیانی ربانی مشهود است. وزنش نه وزن شعر است نه نثر، بلکه هر دو و برتر از هر دو است، در حدّی که در توان غیر خدا نیست برای گفتن آن، وزن و لفظ آن به گونه‌ای تناسب و انسجام با معنا دارد که گوئی معناهایش در آن تجسم یافته است. قرآن به ۳۰ بخش تقریباً مساوی به نام جزء تقسیم شده‌است. هر جزء از دو قسمت مساوی به نام حزب تشکیل شده‌است و احزاب به نصف و ربع حزب تقسیم می‌شوند برخی نیز هر جزء را به ۴ حزب تقسیم می‌کنند و در این صورت ۱۲۰ حزب داریم.
yjc.ir

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 11.19 مگابایت
 • نسخه: 3.0.3.0
 • اجرا در: ویندوزفون  8.1، 8، 7.5
 • رمز فایل فشرده: www.yjc.ir
 • امتیاز:

دعای عهد
هر کس چهل صبح این دعا را را بخواند از یاران امام دوازدهم خواهد بود و اگر پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون آورد (رجعت می‌کند) تا به خدمت امام دوازدهم درآید. زمان فضیلت خواندن دعای عهد پس از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب می باشد. طبق روایتی از امام صادق (ع)، جبرئیل به حضرت محمد(ص) گفت: یا محمد! کسی که در ماه رمضان بادعای "اللهم رب النور العظیم" قبل از افطار دعا کند، خداوند دعاهای او را مستجاب، نماز و روزه ی او را قبول و ده دعای او را بر آورده می نماید، گناهان او را می بخشد غم و غصه ی او را از بین می برد و گرفتاریهایش را برطرف می کند، حاجت او را برآورده می نماید، او را به مقصودش می رساند، عمل او را با عمل صدیقین و پیامبران بالا می برد و در روز قیامت چهره او درخشان تراز ماه شب چهارده خواهد بود.

yjc.ir

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 2.72 مگابایت
 • نسخه: 1.0.0.1
 • اجرا در: ویندوزفون  8.1، 8
 • رمز فایل فشرده: www.yjc.ir
 • امتیاز:


روضه اول محرم، مسلم بن عقیل
اول محرم متعلق به مسلم بن عقیل علیه السلام است. مسلم بن عقیل، مردی خردمند، آگاه، شجاع و جوان مرد بود. فضیلت‌های اخلاقی او از همه جنبه‌های زندگی‌اش آشکار است. او به راستی خون امیرمؤمنان علی علیه السلام و حمزه و جعفر و حسین علیه السلام را در رگ‌های خویش داشت. مسلم و خاندان او از صدر اسلام، در تمامی حوادث در کنار عترت پیامبر، بودند. عنایت ویژه خاندان وحی و نبوّت به این جوان هاشمی، بی دلیل نیست و این، برگرفته از مقام والای او در نظر پیامبر و اهل بیت پاک اوست.

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 18.78 مگابایت
 • نسخه: 1.0.0
 • اجرا در: اندروید 2.3 به بالا
 • رمز فایل فشرده: www.yjc.ir
 • امتیاز:


ذکر قرائت به همراه ترجمه برای رایانه
نرم افزار ذکر در بین نرم افزارهای مشابه خود از امکانات فراوانی برخوردار است که می توان از بین این امکانات به تلاوت قرآن با صوتی دلنشین و همچنین تفسیر و ترجمه قرآن نام برد که این امکانات و همچنین محیط ساده ولی جذاب آن سبب شده است تا این نرم افزار به راحتی برای همه افراد از جمله مردم عادی و همچنین پژوهشگران قرآن قابل استفاده باشد. این نرم افزار که برای اولین بار در سال 2005 ارائه شد اکنون به تکاملی فوق العاده دست یافته است.

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 8.12 مگابایت
 • پیش نیاز نصب: Java runtime 6.3
 • اجرا در: ویندوزهای  XP, 7, 8
 • امتیاز:


Al Quran Karim Pro برای آیفون
با استفاده از این برنامه می‌توانید تمام سوره‌های قرآن کریم را به صورت انگلیسی و عربی به طور کامل داشته باشید و از آن بهره ببرید. این برنامه دارای قابلیت به اشتراک گذاری و پیام دادن بخشی از آیه و سوره، تغییر سایز و فونت، امکان جستجوی قدرتمند و... می‌باشد. دریچه توصیه می‌کند این برنامه را هرگز از دست ندهید.

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 32 مگابایت
 • نسخه: 2.1
 • اجرا در: IOS 4.1 و بالاتر
 • امتیاز:


iQuran Pro کامل‌ترین نرم افزار قرآن برای اندروید
iQuran Pro 2.5.2 جامع‌ترین و کامل‌ترین نرم افزار قرآن کریم برای اندرویدی هاست. شما علاوه بر مرور 114 سوره کامل قرآن می‌توانید از طریق خود برنامه فایل صوتی مربوط به سوره را با تلاوت 7 قاری برتر گوش دهید. این برنامه که با قیمتی بیش از 7 دلار در فروشگاه گوگل و با امتیاز بالایی به فروش می رسد به زبان های اندونزیایی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، اردو، عربی، ترکی، هلندی، فارسی و... ترجمه شده است، که به صورت رایگان می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

  

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 27.85 مگابایت
 • نسخه: 2.5.2
 • اجرا در: اندروید 2.2 و بالاتر
 • امتیاز:


Hablolmatin قرآن صوتی برای اندروید
Hablolmatin را می‌توان به عنوان بهترین قرآن صوتی دانست، این نرم افزار حاصل تلاش‌های برنامه نویسان کشورمان است. برنامه معرفی شده به دلیل دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فرد توانسته است در جشنواره بین المللی قرآن عنوان بهترین نرم افزار قرآنی را به خود اختصاص دهد. توجه داشته باشید که برای استفاده از صوت نرم افزار باید آن ها دانلود کنید و در نسخه رایگان قادر به استفاده از تمامی صوت‌ها نخواهید بود. قابلیت‌های فعال نسخه آزمایشی عبارت اند از: 10 ترتیل از قاریان برجسته، یک ترجمه فارسی، استخاره. از ویژگی‌های نرم افزار می‌توان به مواردی چون: فونت‌های زیبا و دارا بودن زوم بالا، ترجمه فارسی، محل نزول سوره و ... اشاره کرد. در ضمن می‌توانید به صورت آنلاین در ختم قرآن سراسری شرکت کنید.

  

 • دانلود و مشخصات فایل


 • حجم: 9.95 مگابایت
 • نسخه: رایگان
 • اجرا در: اندروید 3.3 و بالاتر
 • امتیاز:



چیپس بد است

چیپس بد است، چیپس خانگی بدتر!

مهم‌ترین نکته این است که مراقب باشید روغن در اثر حرارت زیاد نسوزد و پس از 2 تا 3 بار مصرف دور ریخته شود.
به گزارش آخرین نیوز به نقل از سلامت، مدتی است در برخی فروشگاه‏های سطح شهر چیپس‏هایی به نام چیپس‏های خانگی در بسته ‏بندی ‏های شفاف به فروش می‏رسد که علاوه بر قیمت پایین‌تر، به‌دلیل ایجاد حس نوستالژیک در بچه‏ های دیروز، طرفداران زیادی دارند اما چرا با وجود توصیه‏ های متخصصان در همان سال‏ها مبنی بر اینکه بسته ‏بندی چیپس در نایلون‏های شفاف مضر و سرطانزاست، بار دیگر شاهد عرضه این محصول در بسته ‏بندی‏های شفاف هستیم؟ به‌خصوص که مصرف چیپس یا سیب ‏زمینی‏ سرخ‌کرده به اندازه کافی مضر است؛ چه برسد به اینکه بسته ‏بندی نامطلوبی هم داشته باشد!
 
برای آشنایی بیشتر با زیان این فرآورده غذایی با دکتر محمدحسین عزیزی، دبیر انجمن صنایع غذایی کشور و مدیرگروه صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس گفت‌وگو کرده‌ایم.

مهم‌ترین مشکل چیپس‏هایی که خانگی تهیه می‏شوند، چیست؟
چیپس از سرخ شدن ورقه‏ های بسیار نازک سیب‏ زمینی در روغن بسیار داغ تهیه می‏شود. روغنی که با حرارت بسیار زیاد گرما می ‏بیند، ترکیب‌های مضر و سرطانزا تولید می‏کند که مصرف آن برای سلامت انسان بسیار خطرناک است. این روغن باید پس از چند بار استفاده، دور ریخته و روغن جدیدی برای تهیه چیپس‏های جدید استفاده شود. کارخانه‌های موادغذایی صنعتی با برندهای معروف که مستمر تحت نظارت بازرسان بهداشت مواد غذایی قرار می‏گیرند، معمولا خود را ملزم می‏دانند روغن‏ را پس از چند بار استفاده، حتما عوض کنند اما این کار در مورد چیپس‏های خانگی که نام و نشانی ندارند و در کارگاه‏های زیرزمینی و دور از چشم بازرسان بهداشت محیط یا بهداشت موادغذایی تهیه می‏شوند، انجام نمی‏گیرد. بارها کارگاه‏هایی را دیده ‏ایم که به‌صورت مخفی اقدام به تهیه موادغذایی مختلف از جمله چیپس می‏کردند و روغن مصرفی آنها کاملا تیره رنگ شده بود. کاملا مشخص است که این افراد فقط به فکر منافع اقتصادی خود هستند و سلامت مردم برایشان اهمیتی ندارد. به همین دلیل در صورت تمایل فقط باید چیپس‏ها یا مواد غذایی نام و نشان‏دار که در کارخانه‌های صنعتی مواد غذایی تهیه شده ‏اند، خرید.

بسته ‏بندی شفاف یا غیرشفاف چه نقشی در سلامت چیپس‏ها دارند؟
بیشتر چیپس‏های خانگی بسته ‏بندی شفاف دارند. وقتی این بسته‏ بندی‏ها در معرض نور آفتاب قرار می‏گیرد، روغن داخل ورقه‏ های سیب‏ زمینی بیشتر پراکسید می‏شود و ترکیب‌های مضر بیشتری تولید می‏کند. هرچند بسته ‏بندی‏های غیرشفاف هم نباید در معرض نورآفتاب قرار بگیرند زیرا آنها هم دچار مشکلاتی خواهند شد اما این زیان‌ها به مراتب کمتر از بسته ‏بندی‏های شفاف است. به‌طور کلی باید از خریدن تمام مواد غذایی‌ای که به هر دلیل خارج از مغازه و در معرض نورآفتاب قرار گرفته ‏اند، خودداری کرد، فرقی هم نمی‏کند ماده غذایی چیپس و پفک باشد یا شیشه ‏های آب معدنی، نوشابه و... چون به هر حال همه این مواد به نحوی دچار تغییراتی می‏شوند که سلامت را به خطر می‏اندازد.

چیپس‏های خانگی چه مشکل دیگری می‏توانند داشته باشند؟
اگر دقت کرده باشید می‏ بینید روی بسته‏ های چیپس‏های خانگی هیچ نام و نشانی از میزان نمک، روغن، کالری و... نوشته نشده است زیرا هیچ آزمایشگاهی وجود نداشته که بتواند میزان مواد موجود در مثلا 100 گرم چیپس را اندازه‏ گیری کند. تنها مشخصه‏ ای که می‏توان روی برخی از این بسته‏ بندی‏ها دید، تاریخ تولید است که آن هم معلوم نیست درست باشد. به نظر می‏رسد عاملی که باعث می‏شود مردم برای خرید اینگونه محصولات اقدام کنند، قیمت ارزان‌تر آنها نسبت به انواع صنعتی است در حالی که عوارض آنها به مراتب بیشتر خواهد بود. بهترین کار این است که چیپس موردنیاز خود را در خانه تهیه کنید زیرا هم از سالم بودن روغن آن اطمینان دارید و هم آن را بیش از حد شور نمی‏کنید.

برای تهیه چیپس در منزل چه نکته‌هایی را باید رعایت کرد؟
مهم‌ترین نکته این است که مراقب باشید روغن در اثر حرارت زیاد نسوزد و پس از 2 تا 3 بار مصرف دور ریخته شود. اگر برای مزه ‏دار کردن چیپس‏ها قبل از سرخ شدن، به سیب ‏زمینی‏ ها افزودنی می‌زنید، باید روغن را پس از استفاده دور بریزید زیرا ممکن است افزودنی‏ها در روغن بسوزند. بعد از اینکه ورقه‏ های سیب‏ زمینی سرخ شدند، می‏توانید آنها را ابتدا در صافی و سپس در دستمال‏های مخصوص آشپزخانه یا کاغذهای جذب‏ کننده روغن بریزید تا روغن اضافه آنها تا حد امکان گرفته شود.

آیا می‏توان به چیپس‏ها نمک نزد و آنها را فقط ترد تهیه کرد؟
می‏توان این کار را انجام داد اما در صنعت برای افزایش رضایتمندی مشتری از طعم و مزه چیپس و اسنک‏ها، به آنها نمک و افزودنی می‌زنند. افرادی که تمایلی به مصرف نمک ندارند می‏توانند آن را در خانه تهیه کنند.

اگر چیپس‏ها در معرض هوا قرار بگیرند، دچار مشکل می‏شوند؟
بهتر است چیپس‏ را در بسته‏ های کوچک و در حد نیاز خریداری کرد اما اگر بسته بزرگی خریدید و بازش کردید، آن را 3-2 روزه مصرف کنید. بهترین مکان برای نگهداری بسته‏ های باز چیپس، جای خشک و خنک است.

اینکه مقدار زیادی از بسته‏ بندی‏های چیپس‏های صنعتی از هوا تشکیل شده است، علت خاصی دارد؟
نباید اینگونه باشد. این کار برای حجم دادن بسته‏ های چیپس انجام می‏شود که کار درستی نیست و نوعی تقلب محسوب می‏شود.

زائر حسینی باشید

السلام علیک یا قتیل العبرات؛
در ادامه گزارش می توانید حرم و ضریح مطهر حضرت ابا عبدالله (ع) را به صورت مستقیم زیارت کنید.
در ماه محرم الحرام و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان با روح و جانمان به زیارت ضریح مطهر امامان بزرگوار حضرت عباس (ع) و حضرت ابا عبدالله (ع) می رویم. 




دردهای بدن

استراحت دادن به عضله ها اولین کاری است که می توانید انجام دهید . برای انجام آن باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است روی تختی دراز کشیده و تکان نخورید. تکان های اضافه می تواند بدن را دچار دردهای بیشتری کند.
دردهای بدن به دلایل مختلفی به وجود می آیند که برخی از آن ها را می توان در موارد عصبی ریشه یابی کرد. بسیاری از ما روزانه چند درد را در بدن خود حس می کنیم و خیلی سریع از بین می روند اما چگونه می توان با همه درد ها مقابله کرد ؟ برای آنکه دردها را به راحتی از بین ببرید تنها نیاز به دانستن چند نکته خواهید داشت.

** استراحت دادن به عضله ها اولین کاری است که می توانید انجام دهید . برای انجام آن باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است روی تختی دراز کشیده و تکان نخورید. تکان های اضافه می تواند بدن را دچار دردهای بیشتری کند.

** یخ اولین راه برای از بین بردن دردهای موضعی است. اگر دقت کرده باشید در زمین های ورزشی هنگامی که فردی مصدوم می شود کیسه های یخ را روی بدن او می گذارند تا کمی تسکین پیدا کند. هرگاه درد شدیدی در بدن شما به طور ناگهانی آغاز شد می توانید از کیسه یخ در محل آسیب دیده استفاده کنید.

**اگر دردهای بدن عضلانی باشد و بر اثر کار یا ورزش فراوان به وجود آمده باشد بهترین گزینه ماساژ است. یک ماساژ و مشت مال خوب می تواند خستگی ها و کوفتگی عضلات شما را که تبدیل به درد شده است از بدنتان خارج نماید.

** اگر درد در تمام بدنتان وجود دارد و حس می کنید استخوان ها درد می کنند اصلا به فکر یخ یا هوای سرد نباشد بلکه برعکس لباس های گرم پوشیده و تا می توانید هوا را گرم کنید. گرما بسیاری از دردهای استخوانی و عمقی بدن را از بین می برد.

** استفاده از مواد شیمیایی و پمادها نیز می تواند برای درمان دردها مفید باشد اما دقت داشته باشید که نباید از این مواد به مقدار زیاد استفاده کنید چرا که هیچگاه استفاده از قرص های مسکن توصیه نشده است. همچنین ماندن پمادها روی پوست نیز می تواند به آن آسیب وارد کند.

آزمایش الهی

هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.
حادیثی درباره بلا و آزمایش الهی برای شما آماده کرده ایم.


حدیث (1) امام صادق علیه السلام :
إنَّ لِلّهِ عَزَّ  وَ جَلَّ عِبَاداً فِی الأرض مِن خَالِص عِبَادِهِ مَا یُنزلُ مِنَ السَّمَاء تُحفَةً إلَی الأرض إلَّا صَرَفَهَا عَنهُم إلَی غَیرِهِم وَ لَا بَلِیَةً إلّا صَرَفَهَا إلَیهِم.
خدای عز و جل بندگانی در زمین دارد و در بین بندگان خالصش، کسانی هستند که هر نعمتی از آسمان به زمین فرود آید، آن را از ایشان باز دارد و به دیگران دهد، و هر گرفتاری که نازل شود، بر ایشان فرود آورد.

 

حدیث (2) امام باقر علیه السلام :
إنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی إذا أحَبَّ عَبداً غَتَّهُ بِالبَلاءِ غَتّاً وَ ثَجَّهُ بِالبَلاءِ ثَجّاً فإذا دَعاهُ قالَ لَبَّیکَ عَبدی لَئِن عَجّلتُ لَکَ ما سَأَلتَ إنّی علی ذلِکَ لَقادرٌ و لَئِنِ ادَّخرتُ لَکَ فَما ادَّخرتُ  لَکَ فَهُوَ خَیرٌ لَکَ .


خداوند تبارک و تعالی چون بنده ای را دوست دارد در بلا و مصیبتش غرقه سازد و باران گرفتاری بر سرش فرود آرد و آنگاه که این بنده خدا را بخواند فرماید : لبیک بنده ی من ! بی شک اگر بخواهم خواسته ات را زود اجابت کنم می توانم اما اگر بخواهم آن را برایت اندوخته سازم این برای تو بهتر است

 

حدیث (3) امام صادق علیه السلام :
المومِنُ لَا یَمضِی عَلَیهِ اربَعُونَ لَیلَه الَا عَرَضَ لَهُ امرُ یَحزُنُهُ یُذَکَرُ بِهِ.
چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن ، متذکر گردد.

 

حدیث (4) امام صادق علیه السلام :
اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ.
در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود.

میوه های شاد

پزشکان استرالیایی تاکید کردند که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات انسان را شادتر می‌کند.
گروهی از متخصصان دانشگاه کوئینزلند اظهار داشتند: بررسی انجام شده روی ۱۲ هزار نفر حاکی از آن است که مصرف هشت سهم یا بیشتر میوه و سبزیجات در طول روز وضعیت روانی فرد را بهتر کرده و ارتقا می‌دهد.

دکتر «ردزو موجسیس» گفت: دستورالعمل‌های موجود در مورد مصرف میوه و سبزیجات غالبا روی سلامت جسم تمرکز داشته و به ندرت به تاثیرات آن روی سلامت روان توجه دارند. در این تحقیق مصرف میوه و سبزیجات در افراد شرکت کننده در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و با میزان رضایت، استرس و حس نشاط در آنان درجه بندی شد.

 به گفته متخصصان مصرف قابل توجه میوه و سبزی در طول روز تاثیر به سزایی روی وضعیت روحی و روانی فرد دارد و خوردن بیشتر آنها در بهبود سلامت روان موثر است.