بهترین غذاهای سفر

بهترین غذاهای سفر

بهترین غذاهای سفر
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص مسمومیت غذایی در سفر نوروزی هشدار داد و گفت: غذاهایی همچون کباب کوبیده، الویه و غذاهای آبکی، بسیار فساد پذیرند.
دکتر زهرا عبدالهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در ایام عید نوروز سفر های نوروزی به اوج خود میر سد گفت: توجه به تغذیه و مواد غذایی مصرفی در سفر بسیار مهم است و با رعایت چند نکته ساده می توان از سفر خود بیشترین لذت را برد.

وی ادامه داد: یکی از مواد غذایی مهم و حساس اب مصرفی است. از آب چشمه،نهر و  رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید.  همیشه اب های بطری بسته بندی شده همراه داشته باشید و باقیمانده  آب بطری های را در پشت شیشه وزیر تابش نورخورشید قرار ندهید. اگر از سلامت اب در جایی بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و بعد  مصرف کنید.

عبدالهی در خصوص مصرف غذا در طول سفر، افزود: خوردن غذاهای شور که غالبا دررستوران های بین راهی ،غذاهای کنسروی ،انواع فست فود هاوجود دارد می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. اگر به مسافرت می روید، سعی کنید غذای بیرون را خیلی کم مصرف کنید. اما اگر مجبور شدید در رستوران غذا میل  کنید رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی محیط مناسب و کارکنان آن کارت بهداشتی معتبر داشته باشند. در صورت مصرف مواد غذایی کنسروی قبل از مصرف ۲۰ دقیقه بجوشانید و از مصرف کنسروهای بادکرده یا زنگ زده خودداری کنید. توصیه می شود به جای سالاد و سبزی خوردن در رستوران ها که احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست بخورید. یک راه ساده و مطمئن آن است که از منزل با خود گوجه فرنگی و خیار و لیمو ترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در کنار غذایی که سفارش می دهید، از گوجه فرنگی و خیار خرد شده که همراه خود دارید، استفاده کنید.

عبدالهی ادامه داد: غذاهایی را که با خود به سفر می برید نیم پز نکنید، یا از همان اول غذا را کامل بپزید یا اینکه در مقصد اقدام به پخت آن کنید. غذاهایی مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته برای سفر مناسب هستند و غذاهایی مثل الویه و کبا ب کوبیده ، کالباس و سوسیس بسیار حساس  و فساد پذیر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد.غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکروب ها و باکتری ها در فضای مایع ، محیط مناسب تری برای رشد و تکثیر دارند. غذایی را که برای سفر آماده می کنید، در طول راه کاملا خنک نگهدارید.

وی در ادامه تاکید کرد: به جای نوشابه های گازدار، همراه باغذا دوغ کم نمک وبدون گاز سفارش دهید. نوشابه های گازدار حاوی مقدارزیادی قند هستند مقدارزیادی کالری  وارد بدن می کند که نتیجه اش اضافه وزن وچاقی است. ممکن است بگویید از نوشابه های بدون قند ویا رژیمی استفاده میکنیم ، ولی باید بدانید که حتی نوشابه های بدون قند هم حاوی مقادیر زیادی فسفات هستند که از جذب کلسیم غذا که برای استحکام استخوان ها ضروری است، جلوگیری می کند و نتیجه اش در دراز مدت پوکی استخوان خواهد بود.

عبدالهی در خصوص مصرف تنقلات در سفر، اظهار داشت: در طول راه به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخودچی، کشمش، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام، پسته و فندق کم نمک و یا تخمه های کم نمک بهمراه داشته باشید. این تنقلات بسیار سالمتروکم ضررتر از چیپس ، پفک و نوشابه های گازدار هستند. از خرید ومصرف چیپس هایی که به صورت فله عرضه می شوند خودداری کنید. این نوع چیپس ها معمولا حاوی مقدار زیادی نمک وروغن است و ممکن است روغن مورد استفاده در تهیه آنها کیفیت مطلوبی نداشته باشد، به این دلیل مصرف آنها حتی می تواند سرطانزا باشد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مایلند در طول مسیر، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند که غذای سالم ، مطبوع و با کیفیتی خورده باشند توصیه کرد: باید توجه داشت که گوشت ومرغ را از منزل ودر ظرف یخ گذاشته و دقت کنید در طول راه و قبل از کباب کردن ، کاملا سرد نگهداری شود.از گوشت هایی که در هوای آزاد آویزان شده و به فروش می رسند استفاده نکنید. انواع میکروب ها و تخم انگل ها با مصرف این گوشت ها که ممکن است خوب هم پخته نشوند، به بدن منتقل می شود.

وی افزود: در موقع تهیه کباب وجوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمت های آن و به خصوص داخل آن کاملا حرارت دیده و به خوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد، قهوه ایی رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی ان از بین نرفته است که نتیجه اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال، استفراغ، دل درد ودل پیچه خواهد بود.

آبشار شعله ابدی | Eternal Flame Falls

آتشی که زیر این آبشار می بینید، کاملا طبیعی است! + تصویر

آبشار شعله ابدی | Eternal Flame Falls

آب و آتش همیشه دو عنصر طبیعی بوده اند که در افسانه ها به عنوان دو قطب مخالف شناخته می شوند: آتش، سوزان و آب، روان! در تمام دنیا، همیشه عجایبی وجود دارد که همه ما از دیدن آن ها شوکه شده و به فکر فرو می رویم. یکی از این عجایب، آبشار شعله ابدی در نیویورک است که بسیار هیجان انگیز و متفاوت است. این آبشار بسیار زیبا، یک خاصیت متفاوت دارد و آن هم وجود شعله‌ی آتشی در زیر آن است.

آبشار شعله ابدی

آبشار شعله ابدی

در دل آبشار بسیار جالبی، یک شعله آتش دیده می شود که باعث شده این پدیده طبیعی به یکی از جاذبه های معروف و محبوب تبدیل گردد. برای سالیان سال، دانشمندان زیادی روی آن تحقیق کرده و البته به نتایجی هم رسیده اند. محققان به این ایده دست پیدا کرده اند که این شعله از تولید گازی نشأت می گیرد که در زیر سنگ های بسیار داغ کهن این منطقه وجود دارند. البته این نظریه به تحقیق بیشتری نیاز داشت.

بعد از ارائه این تئوری، دانشمندانی از دانشگاه ایندیانا متوجه شدند که سنگ هایی که در زیر پارک چستنات ریج کاونتی (Chestnut Ridge County) وجود دارند، آنقدرها داغ نیستند که بتوانند گاز تولید کنند. این بدان معنی است که احتمالا فرآیند دیگری باعث تولید گاز شده تا بتواند آبشار شعله ابدی را برای سالیان سال، روشن نگه دارد و البته گویا هنوز آن ها نتوانسته اند متوجه شوند، این فرآیند چیست.

آبشار شعله ابدی نیویورک

این شعله ابدی هیجان انگیز در پشت یک آبشار در طبیعت غربی نیویورک قرار گرفته است. برخی افسانه ها حاکی از این است که این آتش همیشه توسط گروهی از انسان ها روشن نگه داشته شده و آن انسان ها، افرادی نیستند جز بومیان آمریکا، یعنی سرخپوستانی که همیشه همراه آن ها افسانه هایی هم بوده است.

در سراسر دنیا، صدها شعله ابدی وجود دارد که هر کدام داستان و افسانه های خود را دارند. البته دانشمندان علت روشن ماندن بیشتر آن ها را، گازی می دانند که از سنگ های داغ و شعله ور زیر زمین نشأت می گیرد.

برخی هم، گازی که باعث روشن ماندن شعله ها می شود را ناشی از سنگ های بسیار قدیمی می دانند که به آن ها سنگ نفت زا (Shale)، می گویند. افسانه های متفاوتی هم اشاره به این دارند که شعله هایی که به این صورت برای سالیان سال ماندگار مانده اند، از دنیای ماوراء الطبیعه کنترل می شوند و افرادی با نیروهای خارق العاده آن ها را کنترل می کنند.

به هر حال هنوز هم دانشمندان دانشگاه ایندیانا در پی کشف راز پشت پرده آبشار شعله ابدی نیویورک هستند و اعتقاد دارند که دلیل دیگری موجب این شده که این آتش برای سالیان سال روشن بماند.

نمایی از آبشار شعله ابدی

محققی به نام Arndt Schimmelmann از همان دانشگاه گفته که حرارت این سنگ ها بسیار معمولی بوده است و باعث به وجود آمدن گاز نمی شود. او حتی این داغی را با حرارت یک فنجان چای مقایسه کرده و بیان کرده که این داغی برای سنگ هایی که ما انتظار داریم، بسیار ناچیز است و اضافه کرده که حتی سنگ های نفت زای این منطقه، آنقدرها هم که بسیار از دانشمندان معتقد هستند، قدیمی و باستانی نیستند.

این دانشمند معتقد است که این دو فاکتور، یعنی سنگ های داغ و قدیمی اینجا به تنهایی نمی توانند چنین گازی مانند باقی شعله های ابدی جهان تولید کنند و البته بعد از این فرضیه، باقی دانشمندان هم تایید کرده اند که ادعای آن ها مبنی بر  دلیل روشن ماندن این شعله، به طور صد در صد، قطعی نیست.

Arndt Schimmelmann گفته است: «ما فکر می کنیم که یک راهروی گاز دیگری به زیر این آبشار راه دارد که احتمالا از جای دیگری هم نشأت می گیرد و برای زیر این آبشار نیست. اگر این قضیه درست باشد، پس ما می توانیم به گازهای بیشتری دسترسی داشته باشیم و احتمالا منابع گازی متفاوتی در این اطراف است».

البته می توان گفت که دمای جوش آب و بیشتر، می تواند ملکول های کربن داخل سنگ های نفت زا را شکافته و باعث تولید گاز شود.

شعله ماندگار

Schimmelmann و همکارش Mastalerz، زمانی به این کشف رسیدند که در حال تحقیق روی میزان متانی بودند که توسط زمین های سواحل شرقی تولید می شود. آن ها همچنین روی آتش دیگری که در پارک کوک فارست استیت (Cook Forest State) وجود دارند، تحقیقاتی را انجام دادند که به این نتیجه رسیدند که آن هم ناشی از یک گاز شعله ور قدیمی است.

به هر حال هنوز هم افراد زیادی هستند که این آتش را افسانه ای می دانند و وجود آن را ماوراءاطلبیعه و از آن طرف هم، دانشمندان زیادی وجود دارند که می خواهند هرچه زودتر منبع گازی که باعث تولید این شعله شده را شناسایی کنند. ما هم باید منتظر باشیم تا ببنیم که آیا نظریه دانشمندانی که می گویند گاز آن به خاطر سنگ های قدیمی این منطقه است، قابل استناد می باشد و یا محققان دانشگاه ایندیانا که می گویند این گاز از جای دیگری به زیر این آبشار، رسیده است.

آبشار شعله ابدی در آمریکا

مواردی که نیاز است قبل رفتن بدانید:

برای اینکه از این آبشار شعله ابدی بازدید کنید باید مسیر I 90 را به سمت US Route 219 رفته و آن را به سمت جنوب تا حدود ۱۱ مایل (۱۷٫۷ کیلومتر) ادامه دهید. سپس خروجی NY-391 را به سمت مسیر بوستون/هامبورگ رفته و در جاده بوستون استیت (Boston State Road) ادامه مسیر دهید. سپس خروجی سوم سمت چپ را به شماره NT-277 Herman Hill Road ادامه داده و تا یک مایل و نیم مسیر خود را قطع نکنید. زمانی که به جاده بوستون ریج رسیدید، باید به سمت چپ یعنی جاده سوفرت (Seufert) بروید و پارک درست در سمت راست شما دیده می شود.

مسیر رسیدن به آبشار چندان طولانی نیست، اما اگر قبل از ورود شما باران باریده باشد، گِلی و سر خواهد بود. به همین دلیل شاید مسیر آن هم کمی گمراه کننده شده باشد. پیشنهاد ما این است که توسط یکی از تورهایی که این مسیر را می برند و یا با راهنمای محلی برای بازدید از آبشار شعله ابدی اقدام کنید. اگر هم این دو راه را نمی پسندید، می توانید با دیگر افرادی که می خواهند به دیدن این آبشار بروند هماهنگ کرده و زمانی راه بیفتید که هم روز باشد و هم اینکه در طول مسیر تنها نباشید.

مراقب کلیه هایتان باشید!

مراقب کلیه هایتان باشید!

از مصرف زیاد نمک بپرهیزید. بدن برای عملکرد طبیعی و درست به نمک یا سدیم نیاز دارد. با این حال، مصرف بیش از حد نمک می‌تواند زمینه افزایش فشارخون را تسریع کند که این مساله فشار مضاعفی بر عملکرد کلیه‌ها وارد می‌کند.

1. از مصرف زیاد نمک بپرهیزید. بدن برای عملکرد طبیعی و درست به نمک یا سدیم نیاز دارد. با این حال، مصرف بیش از حد نمک می‌تواند زمینه افزایش فشارخون را تسریع کند که این مساله فشار مضاعفی بر عملکرد کلیه‌ها وارد می‌کند. درواقع چنین شرایطی موجب می‌شود کلیه‌ها انرژی اضافی و زمان بیشتری برای دفع مقدار سدیم مضاعف به کاربگیرند که منجر به بروز بیماری‌های کلیوی می‌شود. از این رو، متخصصان همواره توصیه می‌کنند مقدار نمک مصرفی در طول روز بیش از 5 گرم نباشد.

مراقب کلیه هایتان باشید2.آب فراوان بنوشید. نخستین عملکرد کلیه‌ها تصفیه خون و دفع مواد‌ زائد و سمی از بدن است. زمانی که بدن دچار کمبود آب می‌شود، کلیه‌ها قربانی این کاهش رطوبت می‌شوند که به کاهش جریان خون در عروق کلیه می‌انجامد. همچنین مواد سمی و ‌زائد در کلیه‌ها جمع می‌شوند که عوارض منفی دیگری نیز بر سلامت بدن خواهد داشت. در کل، برای حفظ سلامت کلیه‌ها باید حداقل روزانه 5/1 تا 2 لیتر (حدود 10 تا 12 لیوان) آب نوشید که البته می‌توان دمنوش‌های طبیعی، آبمیوه طبیعی و سوپ را نیز برای کمک به تامین آب بدن میل کرد. نکته مهم دیگر اینکه نوشیدن مایعات در طول روز باید منظم باشد تا سطح مایعات بدن تنظیم شود و مواد ‌زائد به سرعت دفع شوند.

3.شکر را در برنامه غذایی‌تان به حداقل برسانید. افرادی که بیش از دو نوشیدنی شیرین در طول روز مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض دفع پروتئین از ادرار هستند که چنین حالتی نشان‌دهنده این است که کلیه‌ها عملکرد درست و طبیعی ندارند. به علاوه، شکر مانع جذب کلسیم و منیزیم در بدن درنتیجه تشکیل سنگ‌های کلیه می‌شود. در کل، تعادل در مصرف شکر، شکلات، نان، کیک، پاستا و نوشیدنی‌های شیرین کنار کنترل قندخون از بروز بیماری‌های مزمن و جدی مانند دیابت و همچنین نارسایی کلیوی پیشگیری می‌کند.

4.بیش از حد قهوه ننوشید. اگر کافئین در حد متعادل مصرف شود هیچ خطری برای سلامت نخواهد داشت، اما باید توجه داشت دریافت مقدار بالای کافئین ناشی از مصرف قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار می‌تواند زمینه‌ساز پرفشاری‌خون و درنتیجه عملکرد بیشتر کلیه‌ها شود که به‌تدریج باعث بروز بیماری‌های کلیوی خواهد شد. اگر دوست دارید کلیه‌های سالمی داشته باشید، مصرف چای و قهوه را در حد متعادل در برنامه خود بگنجانید و حتی‌الامکان از نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا اجتناب کنید.

5.هیچ‌وقت از دستشویی رفتن خجالت نکشید. بسیاری از افراد در طول روز ساعت‌های طولانی رفتن به دستشویی را به دلایل گوناگون مانند مشغله‌های کاری، احساس شرم از ترک جلسات مختلف، عدم تمایل به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی، خرید و... به تاخیر می‌‌اندازند. این عادت برای سلامت کلیه‌ها بسیار آسیب‌زاست زیرا افزایش فشار ادرار به بخش‌های مختلف کلیه زمینه‌ساز نارسایی کلیوی، تشکیل سنگ و بی‌اختیاری ادرار می‌شود.

6.به اندازه کافی بخوابید. علاوه بر اصول تغذیه درست برای حفظ سلامت باید به خواب مطلوب شبانه نیز توجه داشت. کمبود خواب می‌تواند سبب بروز بیماری‌های مختلفی شود که از جمله برای سلامت کلیه‌ها بسیار مضر است. در زمان استراحت بدن، سلول‌های بافت آسیب‌دیده کلیه‌ها فرصت ترمیم و بازسازی خواهند داشت. از این رو، خواب مطلوب شبانه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین لازمه‌های سلامت کلیه‌ها در نظر داشته باشید.

7.مصرف پروتئین حیوانی را به حداقل برسانید. زیاده‌روی در مصرف پروتئین‌های حیوانی به‌خصوص گوشت قرمز فعالیت متابولیکی کلیه‌ها را افزایش می‌دهد زیرا این منابع غذایی حاوی مقدار زیادی چربی هستند. در واقع، هر چه مصرف پروتئین‌های حیوانی بیشتر باشد، کلیه‌ها مجبور به فعالیت بیشتری خواهند بود. این مساله در طولانی‌مدت به نارسایی و دیگر آسیب‌های کلیوی می‌انجامد زیرا کلیه‌ها دیگر قادر به تصفیه خون نخواهند بود. در صورت امکان بهتر است به جای پروتئین‌های حیوانی، منابع پروتئین گیاهی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

8.مراقب کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باشید. تغذیه درست و متعادل حاوی مقدار فراوانی میوه‌ و سبزی‌های تازه باعث حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود که در این‌باره سلامت کلیه‌ها نیز مستثنی نیست. بی‌توجهی به چنین اصولی موجب کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن می‌شود که یکی از عوارض آن افزایش خطر تشکیل سنگ‌های کلیه و نارسایی کلیوی است. برای پیشگیری از این بیماری‌ها، مصرف کافی منابع غذایی ویتامین‌ها به‌خصوصB6 و منیزیم توصیه می‌شود.

9.خودسرانه داروهای مسکن مصرف نکنید. بسیاری از افراد برای تسکین خفیف‌ترین دردهایشان بلافاصله مسکن مصرف می‌کنند. گرچه این ترفند در کوتاه‌مدت خیلی خوب به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت افراط در مصرف این داروها که معمولا بدون نسخه نیز به فروش می‌رسند به سلامت کلیه‌ها و کبد آسیب می‌رساند و عملکرد مطلوب آنها را مختل می‌کند. در صورتی که تحمل درد برایتان مشکل است توصیه می‌شود حتما برای انتخاب داروی مناسب با پزشک مشورت کنید و برای بیماری خفیف از روش‌های طبیعی مانند مصرف دمنوش‌های گیاهی، آروماتراپی و... کمک بگیرید.

10.الکل ننوشید. نوشیدنی‌های الکلی حاوی مواد سمی هستند که در صورت مصرف فشار زیادی به کبد و کلیه‌ها وارد می‌کنند و مانع عملکرد طبیعی و درست این اندام‌ها می‌شوند. در صورت ابتلا به پرفشاری‌خون و دیابت باید از مصرف چنین نوشیدنی‌هایی جدا خودداری کنید.

11.درمان هر بیماری را پشت گوش نیندازید. بعضی افراد به درمان بیماری‌های شایعی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و... توجهی ندارند و بدن مجبور است بدون دریافت داروی ضروری با عوامل بیماری‌زا مقابله کند. اگر شما هم چنین رویه‌ای دارید باید بدانید با هر بار بی‌اهمیت دانستن سلامت، کلیه‌ها ضعیف می‌شوند و به‌تدریج عملکرد و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد، عدم درمان درست یک بیماری فرد را بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌کند.

12.سیگار نکشید. سیگار کشیدن نه‌تنها به کلیه‌ها آسیب می‌رساند، بلکه برای سلامت عمومی بدن خطرآفرین خواهد بود. استعمال دخانیات موجب افزایش ضربان قلب و فشارخون و در عین حال کاهش جریان خون به کلیه‌ها به دلیل تنگ شدن عروق این اندام‌ها می‌شود. چنین شرایطی علاوه بر تشدید بیماری‌های کلیوی موجب نارسایی کلیه‌ها نیز می‌شود.

13.تناسب اندامتان را حفظ کنید. افراط در مصرف چربی‌ها، شیرینی‌‌ها، فست‌فود و خوراکی‌های پرکالری غالبا موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود که عوارض جدی برای سلامت دارد. دیابت و پرفشاری‌خون جزو مهم‌ترین پیامدهای عدم تناسب اندام است که تاثیر جدی در بروز نارسایی کلیوی خواهد داشت. تغذیه متعادل و متنوع شامل مصرف حداقل 5 سهم میوه و سبزی، غلات سبوس‌دار به جای غلات تصفیه‌شده، ماهی، روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون و پرهیز از ریزه‌خوری و تنقلات چرب و شور مهم‌ترین اصول حفظ تناسب اندام است که البته کنار فعالیت جسمانی مناسب مانع چاقی می‌شود.

14.برنامه ورزشی منظمی داشته باشید. انجام فعالیت ورزشی فواید متعددی بر سلامت جسمی و روانی دارد که می‌توان به کاهش استرس، کسب آرامش و بهبود سلامت عمومی اشاره کرد. ورزش ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت کلیه نیز دارد زیرا فشارخون را کنترل می‌کند، عملکرد سیستم قلبی- عروقی را بهبود می‌بخشد، سطح قند و فشارخون را کنترل می‌کند و مانع افزایش وزن می‌شود که همه این موارد مانع آسیب‌های کلیوی خواهد شد. در این‌باره توصیه می‌شود حداقل 30 دقیقه تمرین ورزشی در برنامه روزانه‌تان گنجانده شود.

15.کلسترول خونتان را کنترل کنید. افرادی که سطح کلسترول خونشان بالاست بیشتر در معرض ابتلا به آسیب‌ها و بیماری‌های کلیوی هستند. کنترل و کاهش این چربی‌های خون در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی تاثیر دارد و می‌تواند از بروز پرفشاری‌خون که در مبتلایان به اختلالات کلیوی رایج است، پیشگیری کند. توصیه می‌شود این افراد روش‌های کبابی و بخارپز شدن را جایگزین استفاده از روغن برای سرخ کردن مواد غذایی کنند. همچنین گوشت‌های کم‌چرب انتخاب کنند و به جای کره، روغن‌های گیاهی مفید مانند روغن زیتون یا کلزا بخورند و سرکه را جایگزین سس مایونز کنند.

16.مواد غذایی مفید برای کلیه‌ها را بیشتر میل کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها به‌خصوص کلم برگ، گل کلم، زغال‌اخته، بلوبری، فلفل دلمه‌ای قرمز، پیاز و مارچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای کلیه‌ها بسیار مفیدند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند. مرکبات، انگور، لیمو ترش، طالبی، موز، کیوی، آلو و زردآلو منابع سرشار از پتاسیم هستند که روند پاکسازی و سم‌زدایی کلیه‌ها را آسان می‌کنند. گنجاندن این خوراکی‌ها در برنامه روزانه سطح الکترولیت‌های خون را متعادل نگه می‌دارد و به عملکرد مطلوب کلیه‌ها کمک می‌کند. در این‌باره نوشیدن یک لیوان آب انگور دفع مقدار اضافی اسید اوریک را آسان می‌کند. البته مصرف خوراکی‌های حاوی پتاسیم نیز باید در حد متعادل باشد زیرا افراط در دریافت، بدن را در معرض بالا رفتن سطح پتاسیم خون که منجر به ایست قلبی و مرگ می‌شود، قرار می‌دهد. این مساله به‌خصوص در مورد مبتلایان به نارسایی کلیه اهمیت بیشتری دارد. نیاز روزانه یک فرد سالم به پتاسیم روزانه 7/4 گرم است.

17.به اندازه کافی کلسیم دریافت کنید. گرچه تصور می‌شود کاهش مصرف کلسیم روش خوبی برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه به‌خصوص در افراد مستعد است، بررسی‌ها نشان داده رژیم غذایی حاوی مقدار خیلی کم کلسیم می‌تواند عامل خطر فزاینده این مشکل باشد. مصرف متعادل و کافی منایع کلسیم به‌خصوص شیر و لبنیات یکی از نیازهای اصلی بدن خواهد بود که مسلما زیاده‌روی در مصرف یا انتخاب خودسرانه مکمل‌های کلسیم می‌تواند زمینه‌ساز مشکلاتی از جمله برای کلیه‌ها شود.

18.به دریافت کافی ویتامین D توجه داشته باشید. کمبود ویتامین D در بروز بیماری‌های کلیوی تایید شده است. یکی از وظایف کلیه‌ها فعال کردن ویتامین D است و به همین دلیل زمانی که این ویتامین تحت‌تاثیر نور خورشید، به اندازه کافی به بدن برسد، فشار کمتری به کلیه وارد می‌شود. از این رو، انجام حداقل 15 دقیقه ورزش در هوای باز و زیر نور خورشید می‌تواند به عملکرد مطلوب کلیه‌ها کمک کند.

19.دیابتتان را کنترل کنید. افزایش قندخون و ابتلا به بیماری دیابت را باید یکی از مهم‌ترین علل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های کلیوی دانست. این مساله به‌خصوص در صورت دیابت کنترل‌نشده تشدید می‌شود. همچنین بی‌توجهی به درمان‌های ضروری بسیار خطرآفرین است و در صورت تجویز پزشک به تزریق انسولین هرگز نباید به مصرف دارو اصرار کرد. در واقع، مصرف داروهای کاهنده قندخون در صورتی که تاثیر مطلوبی در بدن نداشته باشند نه‌تنها سودمند نیست، بلکه بیمار را مستعد عوارضی مانند نارسایی کلیوی خواهد کرد.

سفر‌های نوروزی

مسافران نوروزی باید وسایل ضروری را در سفر به همراه داشته باشند که سفر با کیفیتی را تجربه کنند.

توصیه هایی برای سفر‌های نوروزی/ چه وسایلی را در سفر به همراه داشته باشیم؟تعطیلات نوروز  بهترین فرصت برای زدن به دل جاده‌ها و گشت و گذار در شهر‌های مختلف کشور به حساب می‌آید. این برهه سال فرصت مغتنمی برای شناسایی جاذبه‌های گردشگری کشور و بازدید از آن‌ها به حساب می‌آید. افرادی که در موسم تازه شدن طبیعت به سفر می‌روند می‌توانند با آیین‌های نوروزی تمامی نقاط کشورمان آشنا شوند و از زمانی که دارند بهترین استفاده را بکنند.

به افرادی که در تعطیلات نوروز 97 قصد سفر دارند، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهند با اتومبیل خودشان به دل جاده‌ها بزنند حتما زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند و قبل از سفر از مساعد بودن وضعیت اتومبیلشان اطمینان حاصل کنند. یعنی با رجوع به مراکزی که وضعیت فنی خودرو را بررسی می‌کنند، سلامت اتومبیل خودشان را بررسی کنند.

همچنین بهتر است افرادی که با اتومبیل خودشان سفر می‌کنند، قبل از حرکت با بهره‌گیری از شیوه‌های رایج از وضعیت جاده‌ها مطلع شوند. وجود چند نایلون اضافه و چند لیموی ترش تازه نیز از لوازم ضروری سفر به حساب می‌آیند. بهتر است در طول سفر به همراه آب و غذایی که از بیرون تهیه می‌کنید، چند قطره آب لیموی تازه را میل کنید تا دچار مسمومیت نشوید. این امر کمک شایانی به افزایش کیفیت سفر شما می‌کند.

خاطرنشان می‌شود؛ بهتر است در طول سفر به طبیعت احترام بگذاریم و از ریختن زباله در بستر طبیعت خودداری کنیم تا بتوانیم همیشه از نعمت خدادادی استفاده کنیم و در بسترش آرام بگیریم.

گفتنی است؛ با هر وسیله‌ای اعم از قطار، هواپیما و اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، حتما دفترچه بیمه، دارو‌های شخصی، کفش مناسب فصل، لباس مناسب، باتری اضافی مورد نیاز و پاوربانک را به همراه داشته باشید.

ارتباط دوچرخه سواری منظم و حفظ سلامت دوران سالمندی

  ارتباط دوچرخه سواری منظم و حفظ سلامت دوران سالمندی
محققان انگلیسی با بررسی افراد مسنی که عادت به دوچرخه‌سواری منظم و طولانی دارند دریافتند که سیستم ایمنی بدن آنها همانند یک جوان سالم باقی مانده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایسنا، یک گروه تحقیقاتی از انگلیس، اثرات دوچرخه‌سواری منظم، مکرر و طولانی را در سالمندان مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که این افراد معمولا به اندازه جوانان سالم هستند.
در طول تاریخ، تمرین و ورزش تفریحی به عنوان یک کلید برای طول عمر شناخته شده است. با این حال، تعیین مزایای دقیق ورزش در افراد مسن اغلب دشوار بود. تحقیقات جدید درباره چند نوع ورزش منظم و به طور ویژه درباره دوچرخه سواری نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین دوچرخه سواری منظم و حفظ سلامتی در دوران سالمندی وجود دارد.
یک گروه از محققان انگلیسی، اخیراً، ۱۲۵ دوچرخه‌سوار را که همه سالمند و برخی از آنها در دهه ۸۰ زندگی خود بودند، مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند که سیستم ایمنی این بزرگسالان برابر با یک جوان ۲۰ ساله سالم است.
"نورمن لازاروس"، استاد ۸۲ ساله کالج سلطنتی لندن که در این مطالعه مشارکت داشته است، در این باره می گوید: اگر ورزش یک قرص باشد، همه باید آن را مصرف می‌کردند، چرا که مزایای بی‌شماری برای بدن، ذهن، عضلات و سیستم ایمنی بدن دارد.
"جانت لرد"، مدیر موسسه سالمندان در دانشگاه "بیرمنگام"، نیز با تایید سخنان "لازاروس" تاکید می کند: سیستم ایمنی بدن از ۲۰ سالگی، سالانه حدود ۲ تا ۳ درصد افت می‌کند. به همین دلیل است که افراد مسن بیشتر به عفونت‌ها و شرایطی مانند روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند و به طور بالقوه مستعد ابتلا به سرطان هستند.
وی افزود: از آنجا که سیستم ایمنی دوچرخه‌سواران مثل یک فرد ۲۰ ساله و نه ۷۰ یا ۸۰ ساله است، بدن آنها در برابر تمام این مسائل مقاوم است.
مطالعات اخیر نشان داده که در ایالات متحده آمریکا به تنهایی، بیش از ۸۰ درصد بزرگسالان و افراد مسن به میزان توصیه شده ورزش نمی کنند و این آمار با برخی از کشورهای غربی از جمله انگلیس مشابه است.
مطالعه دیگری نیز نشان داده که سبک زندگی ساکن و کم‌تحرک به عنوان عامل بیش از ۵ میلیون مرگ و میر در سطح جهان شناخته شده است و تقریبا در هر مطالعه انجام شده، گروهی که معمولا ورزش انجام نمی‌دهند، افراد بالای ۶۵ سال هستند.
"استیو هریج" که در این مطالعه مشارکت داشته و به عنوان استاد فیزیولوژی در کالج سلطنتی لندن تدریس می‌کند، تاکید می کند: افراد پشت میز نشین، در ساعات کار، فعالیت فیزیکی نمی‌کنند و معمولا پس از ساعت کار نیز ورزش نمی‌کنند و این موضوع، مفهوم تناسب اندام را به ورطه سقوط می‌کشاند.
وی افزود: کم‌تحرک بودن بر خلاف فرآیند فرگشت یا تکامل است؛ چراکه انسان برای فعالیت فیزیکی خلق شده است. لازم نیست که شما یک ورزشکار حرفه‌ای یا دوچرخه‌سوار استقامت باشید تا بتوانید از مزایای این ورزش ها استفاده کنید؛ هر چیزی که شما را به حرکت درآورد به شما کمک خواهد کرد.
این محقق اذعان دارد: به طور خاص، فعالیت کمک می‌کند تا تولید سلول‌های "تی" افزایش یابد؛ سلول‌هایی که نقش مهمی در ایمنی سلولی و بهبودی بدن در برابر حملات سلول‌های دیگر در سراسر سیستم ایمنی دارند.
محققان همچنین پیش‌بینی کردند که اثرات ورزش در عصر مدرن موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود و افراد مسن فعال می‌توانند با انجام ورزش، از سلامت بدن خود مطمئن شوند.
براساس یکی دیگر از مطالعات، دوچرخه‌سواران در گذر زمان، قدرت عضلانی یا حجم عضلات خود را از دست نمی‌دهند و چربی نیز دریافت نمی‌کنند که هر دوی این عوامل با علائم پیری مرتبط هستند.
این مطالعه در مجله Aging Cell منتشر شده است.


عیـدی با چاشنی سـلامـت

عیـدی با چاشنی سـلامـت

عیـدی با چاشنی سـلامـت
یکی از سنت‌های نوروزی ما ایرانی‌ها عیدی دادن و عیدی گرفتن است. البته پول نقد یکی از پرطرفدارترین عیدی‌هاست؛ اما بدون شک باز کردن یک هدیه کادوپیچ شده لذت بیشتری دارد؛ هر چند خرید هدیه کار راحتی نیست.
به همین دلیل ما چند پیشنهاد ویژه برای شما داریم تا یک هدیه مبتنی بر سلامت و از همه مهم‌تر کاربردی انتخاب کنید و به نوعی تندرستی را به عزیزانی که دوستشان دارید عیدی دهید.

فشارسنج برای بزرگ‌ترها

اگر دنبال یک عیدی مناسب برای پدر و مادر، حتی پدربزرگ و مادربزرگ و آنها که دوران میانسالی و سالمندی را می‌گذرانند، هستید باید سراغ کالاهایی بروید که با سن افراد مرتبط هستند و یکی از بهترین آنها دستگاه فشارخون است. در واقع خیلی‌ها با افزایش سن دچار بیماری فشار خون می‌شوند و پزشک به آنها توصیه می‌کند به طور مرتب فشارخون‌شان را کنترل کنند. فشارسنج در انواع جیوه ای، عقربه‌ای و دیجیتال مچی و بازویی در بازار موجود است. کار با انواع دیجیتال مچی راحت‌تر است.

گلوکومتر علیه دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که اگر مبحث ژنتیک را کنار بگذاریم، رابطه مستقیمی با چاقی و اضافه وزن و البته بی‌تحرکی دارد و متاسفانه با وجود زندگی ماشینی، این روزها شاهد افزایش تعداد بیماران دیابتی هستیم.

بنابراین بد نیست هنگام خرید عیدی، گلوکومتر یا همان دستگاه تست قندخون را هم مدنظر قرار دهید؛ بویژه برای آنها که دیابت دارند یا به‌دلیل ابتلای یکی از نزدیکانشان به این بیماری در معرض خطر هستند.

کفش ورزشی برای تپل‌ها

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند وزن کم کنند و به اندازه دلخواهشان برسند. به همین دلیل هم بازار انواع و اقسام رژیم‌های غذایی و باشگاه‌های ورزشی داغ می‌شود. اگر قصد خرید عیدی برای کسی دارید که چنین شرایطی را پشت سر گذاشته و وزن کم کرده است، می‌توانید با انتخاب یک کفش ورزشی مناسب و یک دست گرمکن ورزشی برای او انگیزه بیشتری ایجاد کنید تا به کمک پیاده‌روی راحت‌تر وزن کم کند و به تناسب اندام برسد.

ماهیتابه رژیمی

ماهیتابه‌های رژیمی برای پخت وپز نیازی به استفاده از روغن ندارند و کالری زیادی از غذای روزانه (بخارپز، کبابی و سرخ شده) حذف خواهد شد. به همین دلیل هم یکی از عیدی‌های سلامت به حساب می‌آیند. نکته خرید هنگام خرید این تابه استاندارد بودن آنهاست، چون تنها در محصولات باکیفیت قفل مرکزی مغناطیسی مانع باز شدن در ظرف حین پخت می‌شود و از هر دو طرف، ظرف روی شعله قرار می‌گیرد و نشتی ندارد.

اشتراک مجلات بر پایه سلامت

با خرید کتاب‌ها و اشتراک مجله‌هایی که اطلاعات مفیدی درباره ارتقای سلامت، تغذیه، زیبایی، تناسب اندام و... ارائه می‌کنند، می‌توانید عیدی مناسبی برای عزیزانتان تدارک ببینید و از این طریق به آنها بگویید چقدر سلامت‌شان برای شما اهمیت دارد.

آبمیوه‌گیری

آبمیوه‌گیری‌ را هم می‌توانید در لیست خرید عیدی‌ها قرار دهید. البته نیازی نیست سراغ محصولات چندکاره و حرفه‌ای بروید، بلکه محصولاتی در بازار وجود دارند که علاوه بر قیمت مناسب، کوچک و سبک هستند و برای استفاده از آنها نیازی به برق نیست.

ترازو برای زندگی سالم

بدون شک اضافه وزن در طولانی مدت و به مرور زمان ایجاد می‌شود، اما در مقابل کنترل مداوم وزن جلوی بروز چاقی را می‌گیرد. بنابراین خرید ترازو یکی از بهترین عیدی‌ها محسوب می‌شود. البته پیشنهاد ما نوع دیجیتال آنهاست چون دقت بیشتری دارند و با آگاهی از کوچک‌ترین تغییرات وزنی، می‌توان سراغ رژیم و فعالیت بدنی مناسب رفت.

دستگاه تصفیه هوا

تا مدت‌ها پیش وقتی در رسانه‌ها اعلام می‌شد هوای برخی شهرها در وضعیت هشدار قرار دارد، موجی از نگرانی جامعه را فرا می‌گرفت؛ اما حالا شاید موضوع عادی شده باشد. این روزها که چاره‌ای نیست و مجبوریم هوای آلوده تنفس کنیم باید به کمک تدابیری تا حد امکان جلوی عوارض احتمالی را بگیریم. یکی از این راهکارها خرید دستگاه تصفیه هوا و نصب آن در خانه و محل کار است. وسیله‌ای که عیدی مناسب و کارآمدی محسوب می‌شود بویژه برای آنها که آسم دارند یا دچار مشکلات قلبی و تنفسی هستند.

بالشی برای خواب بهتر

بدون شک داشتن یک بالش راحت لازمه یک خواب خوب و آرامش بخش است. پس با خرید یک بالش استاندارد به‌عنوان عیدی می‌توانید یک خواب رویایی را به کسانی که دوستشان دارید، هدیه کنید. بالش‌های فوم محصولات جدید و راحتی هستند که به حالت بدن درمی‌آیند و فشارهایی که به نقاط حساس وارد می‌آید را کاهش می‌دهند. همچنین تا حد زیادی از افتادن سر و گردن جلوگیری می‌کنند چون این نواحی را به نوعی در خود جا داده و سر هنگام خواب از روی بالش نمی‌افتد.

عیدی سبز تندرستی


زندگی آپارتمان‌نشینی باعث شده بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت از لذت وقت گذرانی با انواع گل و گیاه محروم شوند، اما شما با خرید گلدان به عنوان عیدی علاوه بر این که می‌توانید این لذت را به اطرافیانتان هدیه کنید بلکه به سلامتشان هم کمک خواهید کرد. زنبق، بامبو، آفتابگردان، بگونیا، آلوئه‌ورا، داودی، آگلونما و... از جمله گیاهان آپارتمانی هستند که خاصیت درمانی دارند و تنفس این گیاهان باعث تمیز شدن هوای خانه و البته کمک به بهبود روحیه افراد و ارتقای سلامت روان آنها می‌شود.

عیدی متفاوت برای بچه‌ها

آپارتمان‌های نقلی امروز حیاط ندارند و بازی کردن بچه‌ها در کوچه هم از مد افتاده است. بنابراین گرایش بی‌رویه کودکان به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، پلی‌استیشن و ایکس باکس، بازی با موبایل و تبلت و... موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین چه بهتر امسال به جای عیدی‌های نقدی به فکر سلامت بچه‌ها باشید و با خرید عیدی‌های سلامت آنها را وادار به تحرک بیشتر کنید. به عنوان مثال توپ‌ها و فنرهای ورزشی، حلقه یا همان هولاهوپ، دارت‌های خانگی و ... همگی گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند، اما برای گروهی که عاشق دنیای دیجیتال هستند باید سراغ کینکت و موو یا همان دسته‌های بازی متحرک بروید تا بچه‌ها به جای نشسته بازی کردن، فعالیت بدنی داشته باشند.

چهارشنبه سوری چیست؟

چهارشنبه سوری چیست؟ آیا با تاریخچه آن آشنا هستید؟

چهارشنبه سوری، سالانه در سراسر جهان، به مناسبت های مختلف مثل مذهبی، عقیدتی، سوگواری و بزرگداشت، جشن ها، عزاداری ها و مراسم کوچک و بزرگی برگزار می شود. برای مثال می توان به جشن کریسمس (سالروز میلاد مسیح) جشن شکرگزاری کشور هند و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. ایران هم مثل دیگر کشور های جهان، سالانه مراسم و جشن های زیادی را برگزار می کند که هریک، شرایط تاریخی، مناسبتی و حتی برگزاری خاصی دارند؛ برای مثال در ماه محرم کل کشور عزاداری می کنند و دراول فروردین ماه هر سال، جشن نوروز برگزار می شود. چهارشنبه سوری، یکی از جشن های مهم و سنتی ایران است که از زمان های خیلی دور تا به امروز، نسل به نسل بین مردم منتقل شده است.

این سنت امروزه دستخوش تغییرات زیادی شده و شکل و شمایل قدیمی خود را از دست داده است و تبدیل به یک سری آتش بازی های صرفا خطرناک شده که نه تنها باعث شادی و جشن عموم مردم نمی شود؛ بلکه باعث ایجاد رعب و وحشت بین مردم و همچنین آسیب رساندن به یکدیگر می شود. با اینکه نیروهای امنیتی و انتظامی، تلاش زیادی برای جلوگیری از آسیب ها و رفتارهای خطرناک بعضی از افراد انجام می دهند؛ اما همچنان شاهد از این دست اتفاق ها در این جشن بزرگ سالانه هستیم.

چهارشنبه سوری چیست؟ آیا با تاریخچه آن آشنا هستید ؟

تاریخچه چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری که با نام های جشن چهارشنبه پایان سال و شب چهارشنبه سرخ هم شناخته می شود؛ یکی از جشم های بزرگ ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه هر سال (سه شنبه شب) برگزار می شود که در اصل اولین جشن پیش از نوروز است. به طور کلی واژه چهارشنبه سوری از ترکیب دو واژه چهارشنبه (نام یکی از روز های هفته) و سوری به معنای جشن و پایکوبی ساخته شده است.

بر اساس آیین باستانی ایران، در این روز، آتش بزرگی برافروخته شده و تا صبح فردا که خورشید طلوع می کند ادامه دارد. از ظهر روز سه شنبه که آتش روشن می شود، مردم از روی آن می پرند و جمله «زردی من از تو، سرخی تو از من» را با خود تکرار می کنند؛ این جمله به معنای تطهیر و پاکسازی مذهبی است؛ از سوی دیگر مردم با گفتن این جمله، از آتش می خواهند تا زردی و مشکلات و بیماری های آن ها را از بین ببرد و سرخی، گرمی و همچنین نیروی جدیدی را برای آغاز سال نو به آن ها ببخشد.

در شاهنامه فردوسی اشاره هایی به بزم و جشن چهارشنبه نزدیک و سال نو شده است که این موضوع، نشان دهنده کهن و قدیمی بودن این جشن دارد. مراسم و آداب سنتی این جشن ملی، از گذشته تا به امروز در فرهنگ مردم ایران جا افتاده است. از سوی دیگر کتایون مزداپور، نویسنده و پژوهشگر آیین زرتشتی درباره جشن چهارشنبه سوری گفته است که « جشن‌ها و آیین‌های ایرانی به همه ایرانیان تعلق داشته‌اند و دارند. بسیاری از آنها به دوران پیش از مهاجرت آریاییان به این سرزمین بازمی‌گردند و خیلی از آنها هرگز زرتشتی نبوده‌اند، مثل چهارشنبه سوری».

چهارشنبه سوری چیست؟ آیا با تاریخچه آن آشنا هستید ؟
آیین های چهارشنبه سوری

جشن چهار شنبه سوری در کنار جشن و پایکوبی، چهار آیین اصلی و مشخص دارد که هرچه از این جشن می گذرد، پایبندی مردم به این آیین کمتر شده و در اصل این جشن کهن در حال از دست دادن شکل سنتی اش است. چهار آیین اصلی چهار شنبه سوری عبارت اند از افروختن آتش، قاشق زنی، فال گوشی و گره گشایی و آجیل مشکل گشا که هر یک اصول و روش اجرایی خاص خودشان را دارند. افروختن آتش عنصر بنیادین و اصلی آیین چهارشنبه سوری است. در این جشن در سراسر ایران سه کپه آتش به نشانه سه پند بزرگ ایرانیان باستان یعنی پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک یا هفت کپه آتش بر پا می شود و مردم از روی آن ها می پرند.

رسم دوم چهارشنبه سوری، قاشق زنی است؛ در این رسم زیبا، دخترها و پسرهای جوان، پارچه ای بر سو خود کشیده تا ظاهر آن قابل تشخیص نباشد و سپس به در خانه دوستان و همسایه های خود می روند؛ صاحب خانه با شنیدن صدای خوردن قاشق به کاسه، به بیرون از خانه آمده و داخل کاسه آجیل چهار شنبه سوری، شیرینی، شکلات و پول می ریزد. در زند اوستا آمده است که در پنج روز آخر سال تا پنج روز اول فروردین ماه، ارواح از دوزخ رها می شوند و در اصل قاشق زنی، استفاده ارواح از زبان بدنی به جای زبان گفتار است. فال گوشی و گره گشایی، یکی دیگر از رسم های چهار شنبه سوری است که در آن دختران جوان نیت کرده و سپس پشت یک دیواری می ایستند و به صحبت های رهگذران گوش می دهند؛ سپس با تفسیر این سخن ها، مثل یک فال پاسخ نیت خود را پیدا می کنند.

گفتنی است که امروزه این رسم قدیمی و کهن کاملا منسوخ شده و دیگر کسی آن را انجام نمی دهد. آخرین آیین چهارشنبه سوری، خوردن آجیل مشکل گشا است. در گذشته رسم بوده است که در پایان آتش بازی، اهل خانه و دوستان و خویشاوندان در کنار هم جمع شده و آخرین دانه های شیرین و نباتی مثل تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستانی شان باقی مانده است روی آتش حرارت داده و سپس با نمک متبرک کرده و می خوردند. متاسفانه این رسم هم امروزه منسوخ شده و در بهترین حالت، افراد خانواده در کنار یکدیگر جمع شده و آجیل خریداری شده از مغازه را در کنار هم میل می کنند.

چهارشنبه سوری چیست؟ آیا با تاریخچه آن آشنا هستید ؟

به طور کلی، جشن چهارشنبه سوری یکی از کهن ترین و زیبا ترین جشن های ایرانی است که در گذر زمان دستخوش تغییر های زیادی شده و بسیاری از آیین های اصلی و فرعی خود را از دست داده و تبدیل به یک سری آتش بازی های خطر ناک یا مهمانی های خانگی شده است. این جشن هر سال در آخرین چهارشنبه سال (سه شنبه شب) در سراسر ایران برگزار می شود.

تعطیلاتی شادبرای سالمندان

در ایام نوروز تعطیلاتی شاد را برای سالمندان تدارک ببینید

در ایام نوروز تعطیلاتی شاد را برای سالمندان تدارک ببینید
قدرشناسی یکی از برترین صفات انسان است که البته هر کسی این صفت شایسته را ندارد! عده ای نسبت به والدین خودبسیار بی مسئولیت هستند اما برعکس عده ای دیگر همیشه نسبت به ایشان احساس مسئولیت می کنند. تعطیلات از جمله مناسب ترین زمان هایی است که شما می توانید اوقاتی شاد را برای والدین خود و سالمندان فراهم کنید. با دکتر سلام همراه باشید.
برای خیلی از سالمندان، تعطیلات می‌تواند بسیار استرس برانگیز، سردرگم‌کننده یا حتی غم‌انگیز باشد به خصوص اگر مشکلی در سلامتی‌شان داشته‌باشند و نیازهای‌شان درنظر گرفته‌نشود.  اگر شما هم افراد سالمندی در خانواده یا پیرامون‌تان دارید که بیماری یا ناتوانی خاصی دارند، می‌توانید با پیروی از این نکات ساده به آن‌ها کمک کنید تا از این فرصت لذت ببرند.

 

در کوچه‌پس‌کوچه‌های خاطرات قدم بزنید

 

تعطیلات نوروز، برانگیزاننده خاطراتی است که قدرت‌نمایی‌شان در همین گذر سال‌ها پدیدار می‌شود. خاطره و مرور زندگی، بخش‌های مهمی از فرایند گذر عمر هستند. افراد سالخورده که حافظه‌شان ضعیف شده، ممکن است در یادآوری رویدادهای اخیر مشکل داشته باشند، اما آن‌ها بیشتر می‌ توانند خاطرات و ماجراهای گذشته دور را برای شما تعریف کنند. این خاطرات برای جوان‌ترها هم ارزشمند است، بچه‌ها از شنیدن داستان‌هایی که مربوط به سنین کودکی والدین‌شان است، لذت می‌برند. استفاده از آلبوم تصاویر، فیلم‌های خانوادگی و موزیک‌های قدیمی و نوستالژیک، برای کمک به برانگیختن خاطرات و تشویق سالمندان برای بازگویی  خاطرات آن دوران و تجربیات‌شان مهم و مفید است.

 

برای محدودیت‌های‌شان برنامه‌ریزی کنید

 

اگر فرد سالمند خانواده شما زود خسته می‌شود یا نسبت به فعالیت‌های زیاد و شلوغی و سروصدا حساس است، فعالیت‌هایی که او هم در آن‌ها شرکت دارد، کم یا مدت زمانش را کوتاه‌تر کنید. سر و صدای ناشی از جمع‌شدن یک خانواده بزرگ دورهمدیگر، می‌تواند به خستگی و آسیب‌پذیری او منجر شود، پس برنامه‌ای برای استراحتش داشته‌باشید و اگر لازم بود، اتاق ساکتی را برایش آماده کنید تا بتواند کمی استراحت کند یا بخوابد. کسی را مشخص کنید تا در طول روز همراهش باشد و اسباب راحتی‌اش را فراهم کند. این شیوه برای تمام افرادی که مشکل جسمی یا روحی خاصی دارند، مناسب است.

 

موانع را بردارید

 

اگر دورهمی تعطیلات را در خانه فرد سالخورده‌ای می‌گذرانید که حافظه یا عملکردش مشکلی دارد، چیدمان خانه را تغییر ندهید چون باعث سردرگمی و اضطراب او می‌شود. اگر هم دورهمی‌تان در مکانی برگزار می‌شود که برای فرد سالمند ناآشنا و غریبه است، فرش‌ها یا قالیچه‌های لغزنده یا هرچیزی که می‌تواند مانعی برسر راه کسی باشد که در حفظ تعادلش مشکل دارد و به سختی راه می‌رود، از سر راه بردارید.

 

حرفی نزنید که باعث شرمندگی‌شان شود

 

سعی کنید چیزی نگویید که ناخواسته فرد سالمندی را که حافظه کوتاه مدتش ضعیف است، برنجانید یا باعث خجالتش شوید. اگر او حرفی را که تازه زده بودید، فراموش کرده، شما شرایطش را بدتر نکنید، مثلا با گفتن «یادت نمیاد؟!»

 

خاطرات جدید خلق کنید

 

سالمندان نیاز دارند در کنار خاطرات گذشته‌شان، در تجربیات جدید نیز شریک شوند. به جشن و مراسم نوروزتان چیز جدیدی اضافه یا خانواده‌تان را تشویق کنید داوطلب کمک به دیگران شوند. از فعالیت‌های آزاد لذت ببرید، مانند گشت و گذار با خودرو  و تماشای تزئینات و آذین‌بندی‌ها، یا شرکت در مراسم و جشن‌هایی که در پارک‌ها یا اماکن عمومی اجرا می‌شود.

 

در حد توانشان از آن‌ها کمک بخواهید تا فعال و سرزنده باشند

 

برای برگزاری مهمانی‌های‌تان و انجام تدارکات، همه را شرکت دهید، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین فرد خانواده. افراد سالمندی که محدودیت‌های جسمی دارند، بازهم می‌توانند کارهایی را به عهده بگیرند مانند بعضی از امور آشپزخانه، مثلا از آن‌ها بخواهید قالب کیک را چرب کنند، پوست‌کندنی‌ها را به آن‌ها محول کنید، دستمال سفره‌ها را تا کنند یا گل‌ها  را در گلدان بچینند.

 

برای ‌ سالمندی که کمتر با دیگران در ارتباط است، وقت بگذارید

 

ارتباطات اجتماعی به خصوص در ایام عید ‌نوروز و تعطیلات مهم است. سرزدن به اقوام سالمند و بزرگ‌ترهایی که تنها هستند، کاری است که همه ما باید انجام دهیم. تنهایی، برای هرکسی می تواند ناخوشایند ‌باشد. تحقیقات نشان داده، تنهایی ارتباط تنگاتنگی با افسردگی حاد و افکار و انگیزه‌های خودکشی‌گرایانه دارد.

 

با اندوه ناشی از تعطیلات مقابله کنید

 

«اندوه تعطیلات» احساس جان‌فرسایی است که می‌تواند با وجود تمام فعالیت‌ها و هیجانات مربوط به عید، باز هم به‌وجود بیاید. اندوه‌های فصلی می‌توانند تاثیر چشمگیری بر زندگی سالمندان بگذارند. در برخی افراد، اندوه تعطیلات، تشدید افسردگی فعلی را دربردارد. افسردگی، یک بیماری خطرناک و تهدیدکننده در سالخوردگان است و میزان خودکشی به طرز فجیعی با بالا رفتن سن ارتباط دارد، به خصوص برای مردان سالخورده. افسردگی، جزئی طبیعی و عادی از بالارفتن سن نیست و هرگز نباید آن را نادیده یا دست کم گرفت.

 

مراقب برنامه‌های دارویی‌شان باشید

 

اگر فرد سالمندی در خانواده دارید، مراقب باشید برنامه دارویی‌شان در طول روزهای پرتب و تاب و شلوغ تعطیلات به‌هم نریزد. افراد سالمند و سالخورده که نیازهای خاصی هم دارند، در شلوغی ها و ناآرامی‌های دورهمی‌های خانوادگی، فراموش می شوند بنابراین با وجود تمام جنب و جوش‌های عید، فقط یادتان باشد که نسبت به این بزرگ‌ترهای دوست داشتنی، حساس، مراقب و مهربان باشید و لحظه‌ای از آن‌ها غافل نمانید.

غذا‌ها برای کبد

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

غذاهایی که فیبر زیادی دارند به کبد کمک می‌کنند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. دنبال یک خوراکی خوب برای شروع روزتان می‌گردید؟ جو دوسر را امتحان کنید.

مفید - جو دوسر

غذاهایی که فیبر زیادی دارند به کبد کمک می‌کنند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. دنبال یک خوراکی خوب برای شروع روزتان می‌گردید؟ جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده جو دوسر می‌تواند در کاهش وزن و رها شدن از چربیهای اضافی شکم که راهی خوب برای پیشگیری از بیماریهای کبدی است مفید باشد.

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

مضر ـ غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب‌های ناسالمی برای کبدتان هستند. مصرف زیاد غذاهایی که پُر از چربیهای اشباع هستند می‌تواند باعث شود کبد به سختی بتواند به وظیفه‌اش عمل کند. به مرور زمان التهاب بروز کرده و در نتیجه کبد زخمهایی روی کبد ایجاد می‌شود که به آن سیروز کبدی می‌گویند.

مفید ـ بروکلی

اگر می‌خواهید سلامت کبدتان را حفظ کنید، بیشتری سبزیجات بخورید. بروکلی می‌تواند بخشی از این روش مفید باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند این سبزی تُرد و مغذی کمک‌تان می‌کند از بیماری کبد چرب غیر الکلی دور بمانید. اگر بروکلی بخارپز باب میل‌تان نیست، می‌توانید آن را خرد کرده و همراه با بادام، کران بری خشک شده و کمی سرکه تفت دهید. بروکلی برشته با سیر و کمی سرکه بالزامیک نیز خوشمزه است.

مفید - قهوه

اگر نمی‌توانید روزتان را بدون قهوه سپری کنید پس از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد. پژوهش‌ها نشان داده نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند از کبدتان در برابر آسیب ناشی از مصرف الکل یا رژیم غذایی نادرست محافظت کند. برخی از مطالعات نیز حاکی از این هستند که قهوه می‌تواند ریسک سرطان کبد را کاهش بدهد.

مضر- قند و شکر

مصرف قند فراوان تاثیرات مخربی روی کبد دارد. زیرا تبدیل قند به چربی، بخشی از کار کبد است. اگر در مصرف قند و شکر زیاده روی کنید، کبدتان چربی زیادی تولید خواهد کرد که منجر به تجمع چربی اطراف آن می‌شود که جای مناسبی نیست. در بلند مدت، ممکن است دچار بیماری کبد چرب شوید. بنابراین به فکر سلامت کبدتان باشید و کمتر سراغ شیرینی‌ها بروید.

مفید - چای سبز

چای سبز منبع آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. تحقیقات نشان داده چای سبز می‌تواند از برخی از سرطان‌ها پیشگیری کند که شامل سرطان کبد می‌شود. چای سبز را داغ بنوشید تا بیشتر از فواید آن بهره مند شوید. آیس تی و چای‌های آماده‌ آنتی اکسیدان کمتری دارند.

مفید - آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت کبدتان انجام دهید، حفظ وزن سالم است. سعی کنید به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های ورزشی، عادت کنید به نوشیدن آب. تعجب خواهید کرد اگر بدانید با این کار چقدر از کالری مصرف روزانه‌تان کم خواهد شد.

مفید - بادام

مغزها مخصوصا بادام منابع خوبی از ویتامین E هستند که یک ماده‌ی مغذی مفید برای محافظت از شما در برابر بیماری کبد چرب است. بادام برای قلب‌تان نیز مفید است. هر وقت هوس کردید چیزی بخورید، یک مشت بادام بردارید. می‌توانید از بادام در انواع سالاد استفاده کنید تا تُردی مطلوبی به آن بدهید.

مضر - نمک

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد، فقط به اندازه‌ای که برای عملکرد بدن‌تان لازم است. تحقیقات نشان داده رژیم‌های غذایی که سدیم زیادی دارند می‌توانند منجر به فیبروز سیستیک شوند که اولین مرحله‌ی زخم کبد است. برای کاهش نمک مصرفی‌تان از خوردن غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و در عوض سبزیجات تازه را جایگزین کنید. سر سفره هم نمکدان نیاورید.

مفید - اسفناج

سبزیجات برگدار دارای آنتی اکسیدانهای قدرتمندی به نام گلوتاتیون هستند که حامی عملکرد درست کبد است. اسفناج می‌تواند اساس یک سالاد خوب برای شام باشد. تفت دادن اسفناج همراه با سیر و روغن زیتون نیز عالی است. می‌توانید روی آن هم مقداری پنیر پارمزان بریزید.

مفید - بلوبری

بلوبری دارای ماده‌ی مغذی پلی فنول است که می‌تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. اگر بلوبری دوست ندارید، سایر خوراکی‌های سرشار از پلی فنول‌ها مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو را انتخاب کنید.

مفید - ادویه‌ها

دوست دارید همزمان هم از کبدتان محافظت کنید و هم از قلب‌تان؟ پس بیشتر از آویشن و رزماری و مریم گلی استفاده کنید. این گیاهان منابع خوبی از پلی فنول‌ها هستند. ضمنا استفاده از این ادویه‌ها به شما کمک می‌کند به نمک کمتری نیاز پیدا کنید. دارچین، ادویه کاری و زیره‌ی سبز نیز ادویه‌های مناسبی هستند. امتحان کنید!

مضر - غذاهای بسته بندی

مشکل چیپس و سایر خوراکی‌های بسته بندی شده این است که معمولا پُر از قند و نمک و چربی هستند. با برنامه ریزی به راحتی می‌توانید مصرف این اسنک‌ها را به حداقل برسانید. یک استراتژی خوب: همراه خود مقداری آجیل یا میوه‌ی خشک به محل کارتان ببرید! سیب را هم می‌توانید همراه با کره‌ی بادام زمینی بخورید.

سبزه هفت سین نوروز

سبزه گندم، ماش، عدس، ذرت، خاکشیر، هسته پرتقال و لیمو، از انواع سبزه هستند که مراحل کاشت تمامی آنها در این مطلب آموزش داده شده است.

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروزپهن کردن "سفره‌ هفت ‌سین‌" یکی از آداب‌ و رسوم زیبا و کهن ما ایرانیان‌ است و انجام این کار انقدر در باروهای م ریشه دوانده که اکثر افراد تصور می‌کنند اگر یک سفره هفت سین هرچند ساده نداشته باشند، سال نو نخواهد شد!

به‌ دور از باورهای‌ خرافی، باید گفت‌ نیاکان‌ ما با باز کردن‌ کتاب‌ آسمانی‌ و نهادن‌ عیدی‌ در لابه‌لای‌ صفحات‌ آن، انداختن‌ سبزه‌ عید و گذاشتن‌ نان‌ در سفره‌ هفت‌سین؛ وسعت، روشنایی‌ و خیر و برکت‌ را از ایزد متعال‌ برای‌ خود و خانواده‌شان‌ آرزو می‌کردند و زندگی‌ سبز و شاداب و خیر و برکت از او می‌طلبیدند.

سبزه انداختن برای هفت سین یکی از رسومات ویژه نوروز است و برای تهیه آن باید از چند روز قبل از تحویل سال دست به کار شد. برای کاشت سبزه نوروز می‌توان از انواع بذرها و دانه‌های خوراکی استفاده کرد اما مدت زمان خیساندن این بذر و دانه‌ها و همچنین مدت زمان لازم برای جوانه‌زدن آن‌ها متفاوت است. در ادامه شما را با "کاشت انواع سبزه عید" آشنا خواهیم کرد و درباره هر یک به طور خلاصه توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز+تصاویر 

بذرهای مناسب برای کاشت انواع سبزه عید

برای کاشت انواع سبزه عید از بذر انواع سبزیجات می‌‏توانید استفاده کنید. مقداری عدس، ماش یا گندم که در هر خانه‌ای پیدا می‏‌شود.

در مورد سبز کردن سبزه عید، ارزان بودن بذرهای تهیه شده اهمیت دارد بخصوص موقعی که بخواهیم در چند بشقاب یا در چند سینی انواع سبزه سبز کنیم. بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذرها هستند. یادتان باشد که این گونه بذرها باید سالم و تازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگهداری کرده‏ اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏‌شوند. 

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز+تصاویر

روش سبز کردن سبزه

برای یک بشقاب از انواع سبزه، حدود پنجاه تا صد گرم بذر دل‌خواه کافی است.

بذرها را باید در آب خیس کنید.

بعد از یک شبانه‏ روز که کاملا خیس خوردند، آنها را لای یک پارچه مرطوب پیچیده و در بشقاب قرار دهید.

نباید بشقابی که این پارچه در آن قرار دارد از آب پر شود فقط باید مرتب پارچه را خیس کنید تا رطوبت کافی به بذرها برسد.

در این مدت هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و بذرها را به وسیله پارچه از نور محافظت کنید.

اگر پاشیدنِ آب را فراموش کنید بذرها دچار مشکل شده و سبز نمی‏‌شوند.

با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذرها به تدریج جوانه می‏‌زنند.

وقتی بذرها جوانه زدند آنها را در یک بشقاب گود ریخته و با دست پهن ‏کنید به طوری که روی هم انباشه نشوند؛ اما باز هم برای مدت یک شبانه‏ روز پارچه‏‌ای روی بشقاب بکشید، مقدار کمی آب در بشقاب بریزید و پارچه را خیس نگه ‏دارید.

روز بعد پارچه را برداشته و بشقاب را در محل پر نور و آفتابی قرار دهید.

به تدریج سبزه‌ها سبز شده و رشد می‏‌کنند. در این مدت مرتب به آن‌ها آب ‏دهید.

هر بار در موقع آبیاری آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده خالی کنید و آب تازه به آن بدهید.

سعی کنید در کف بشقاب آب زیاد جمع نشود زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏‌ها می‏‌شود.

در مقابل نور آفتاب سبزه‏‌ها به سرعت رشد می‏کنند.

اگر بخواهید تا سیزدهم نوروز یا سیزده بدر سبزه را نگه دارید؛ بهتر است اجازه ندهید که سبزه‏‌ها با سرعت زیاد رشد کنند. برای اینکه سبزه به تدریج رشد کند می‌‏توان آن را در محل خنک قرار داد. سرما از رشد سریع سبزه جلوگیری می‏‌کند.

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز+تصاویر

آموزش کاشت انواع سبزه عید

برای سبز کردن سبزه گندم که یکی از محبوب‌ترین انواع سبزه است، ابتدا یک مشت گندم را خیس کرده، یکی دوشب؛ چند بار آبش را عوض کنید تا ترش نشود.

بعد از اینکه کمی جوانه بسیار کوچک در آورد، آن‌ها را داخل دستمال نخی مرطوب نگهداری کنید تا جوانه در آمده و نوک آن کمی سبز شود.

مرتب دستمال را با اسپری نم‌دار خیس کنید.

بعد کف ظرف مورد نظر را ماسه تمیز و شسته ریخته و جوانه‌ها را به ظرف منتقل کنید.

روزی 1-2 بار روی سبزه آب اسپری کنید.

مواظب باشید که آنقدر آب ندهید که اگر ظرف را کج نگه داشتید، آب کنار ظرف جمع شود. این کار از گندیدگی ریشه سبزه گندم جلوگیری می‌کند.

سبزه عدس

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

سبزه عدس یکی از ساده‌ترین و پرطرفدارترین انواع سبزه عید است. برای کاشت سبزه عدس باید:

2-3 هفته قبل از عید داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی ان را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند. عدس آب را به خود جذب می‌کند، هر روز چک کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود باز هم به آن آب اضافه کنید. عدس را در آب غرق نکنید، بلکه آب را روی عدس‌ها اسپری کنید تا مرطوب بمانند.

پس از چند روز یک دستمال پارچه‌ای را با آب نم‌دار کنید و روی عدس‌ها بگذارید. سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است (نه گرم و نه سرد) قرار دهید.

هر روز عدس‌ها را با آب آبکشی کنید (درون ظرف آب بریزید و خالی کنید تا عدس‌ها تازه بمانند). روی دستمال را نیز هر روز با اسپری مرطوب کنید تا زمانیکه عدس‌ها جوانه بزنند.

پس از اینکه عدس‌ها جوانه زدند آن‌ها را به ظرف اصلی منتقل کنید. پس از اینکه عدس‌ها کمی سبز شدند می‌توانید دستمال را از روی آن‌ها بردارید. سبزه را همچنان آبیاری کنید (آبکشی و اسپری کردن آب).

سبزه را در جایی قرار دهید که از نور مناسبی برخوردار است. در این مدت نیز هر روز ظرف را نسبت به منبع نور اتاق بچرخانید تا سبزه‌ها یکدست رشد کنند.

طرز تهیه سبزه خاکشیر

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

تهیه سبزه خاکشیر به راحتی انجام می‌گیرد و می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف تهیه نمایید.

برای کاشت انواع سبزه خاکشیر ابتدا باید بذر خاکشیر را به مدت یک شب خیس نمایید.

کوزه سفالی مناسبی تهیه نموده و روی آن را با پارچه تنظیف یا جوراب زنانه نازک بپوشانید.

جوراب را خیس نموده و بذرهای خاکشیر را که خوب لعاب داده‌اند، با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید.

توجه کنید که تمام سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر پوشانده شود.

سپس کوزه را پر از آب نمایید.

توجه داشته باشید که تا زمان سبز کردن خاکشیرها باید مرتب آن را با اسپری آب دهید.


سبزه عید با هسته پرتقال، لیمو یا نارنج

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه هسته پرتقال، لیمو یا نارنج، ابتدا هسته‌های میوه را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید. به این ترتیب که باید بعد از ۲۴ ساعت، پوست روی هسته را با دقت بکنید که به مغز دانه آسیبی نرسد.

سپس تخم مرکبات پوست کنده را داخل آب قرار دهید تا خشک نشوند.

بعد از 24 ساعت دوم، هسته‌های خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریخته‌اید بکارید.

گلدانی که دانه‌ها را درون آن می‌کارید باید در انتهایش سوراخی برای خارج شدن آب داشته باشد تا آبیاری باعث پوسیدگی و فساد آن نگردد.

دقت کنید که فاصله دانه‌ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد.

روی دانه‌ها، یک لایه نازک خاک ریخته و با سنگ‌های ریز بپوشانید.

با اسپری یا آبپاش کوچک خاک را مرتب خیس کنید.

دو روز اول روی دانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید.

سعی کنید گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهید.

دانه‌ها طی ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانه‌زدن خواهند کرد.

جوانه‌ها کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از ۲ سال می‌توانید آنها را به باغچه منتقل کنید.


سبز کردن سبزه تخم کتان (بذر کتان)

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

برای سبز‌کردن سبزه تخم کتان باید به اندازه ظرف مورد نظر، حدود یک تا دو قاشق غذا خوری بذر کتان را به مدت 24 ساعت خیس کنید تا مثل بذر شاهی حالت ژله‌ای پیدا کند.

حالا ظرف مورد نظر را تا نیمه پر از خاک سبک کنید و تخم کتان‌ها را روی خاک پخش کنید به طوری که کاملا سطح ظرف را بپوشانند.

روی ظرف را با اسپری آب بپاشید و یک کیسه پلاستیک روی ظرف بکشید و به مدت 2 روز آن را در جایی تاریک و گرم قرار دهید.

پس از این مدت، ظرف را به محلی خنک و کاملا پر نور مثل پشت پنجره انتقال دهید.

حدود یک هفته بعد، ارتفاع سبزه شما تقریبا 5،6 سانت خواهد شد.

فراموش نکنید که باید هر روز یکی دوبار سرپوش پلاستیکی را حدود نیم ساعت بردارید تا اکسیژن کافی به سبزه برسد در غیر این صورت، کپک خواهد زد.

بعد از نیم ساعت دوباره آب روی سبزه اسپری کنید و پلاستیک را روی آن بکشید.


آموزش کاشت سبزه ذرت

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه ذرت که از خاص‌ترین و ناشناخته‌ترین انواع سبزه است، باید حدود بیست روز قبل از عید دست به کار شوید.

برای چهار رو،ز ذرت را خیس کرده و هر روز آب آن را عوض کنید ولی جای ظرف را عوض نکنید تا جوانه بزند.

سپس ذرت‌ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید.

روی ذرت‌ها را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و ذرت‌ها جوانه بزنند.

وقتی ذرت‌ها سبز شدند، یک سبد را داخل تنگ گذاشته و ذرت‌ها را داخل سبد بریزید.

تنگ را پر از آب کرده به صورتیکه ذرت‌ها داخل آب باشند.

بعداز ده روز دانه‌ها ریشه داده و سبز می‌شود. می‌توانید داخل تنگ ماهی انداخته و برای عید یک سبزه ذرت زیبا با تنگ ماهی داشته باشید.


طرز تهیه سبزه کنجد سیاه برای عید

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

روند کار به این صورت است که باید دانه کنجد را برای حدود 6 الی 8 ساعت در آب خیس کنید. بهترین زمان جهت جوانه زدن کنجد، 8 روز قبل از عید می‌باشد. این دانه تا سیزدهم فروردین رشد کمی دارد و می‌توان ار آن به عنوان سبزه مناسب سفره هفت سین استفاده کرد.

پس برای کاشت سبزه کنجد، ابتدا یک قطعه پارچه را روی یک بطری خالی یا همان ظرف دلخواه پیچانده و سپس مقداری از دانه‌های کنجد را در آب خیس کنید و بر روی پارچه قرار دهید.

بعد از چند روز، دانه‌های کنجد بر روی پارچه دور بطری جوانه می‌زند و به صورت ستون کوچکی از سبزه به شکلی زیبا و تماشایی چشمان هر بینده‌ای را به خود خیره می‌کند.

به همین راحتی و به همین سرعت، شما یک سبزه بسیار زیبا خواهید داشت که شبیه به هیچ سبزه دیگری نیست و داخل سفره هفت سین شبیه به یک درخت سبز کوچک به چشم می‌آید.

امیدواریم از این آموزش استفاده کنید و یک سبزه متفاوت و زیبا برای سفره هفت سین امسال خود تهیه کنید.


جدیدترین سبزه هفت سین، سبزه با خاک ژله ای

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه با خاک ژله ای، ابتدا یک بسته خاک ژله ای را داخل یک ظرف شیشه‌ای یا بلوری ریخته و یک لیوان آب به آن اضافه کنید.

بعد از حدود ۱۲ ساعت، خاک ژله ای خیس خورده و متورم می‌شود.

وقتی دانه‌های رنگی خام ژله ای به اندازه کافی بزرگ شدند، آن ها را داخل آبکش ریخته و آن را داخل ظرف اصلی که می‌خواهید سبزه در آن سبز شود بریزید.

جام یا ظرف مودر نظر را پر از خاک ژله ای کنید به طوری که فقط ۲ سانت از لبه ظرف خالی باشد.

سپس مقداری خاک ژله ای برداشته و خوب له کنید و به ضخامت نیم سانتی متر روی سطح جام بریزید و با دست مرتب کنید.

حالا بذر مورد علاقه (گندم، عدس، ماش، ...) را بدون خیس‌کردن، فقط یک لایه روی خاک ژله ای له شده بپاشید.

یک نایلون روی آن بکشید. (تا وقتی نایلون روی آن است نیازی به آب دادن نیست.)

سبزه را در یک محل پرنور به دور از آفتاب مستقیم قرار داده و بعد از دو روز که جوانه‌ها نمایان شدند، نایلون را بردارید و هر دو یا ۳روز یکبار آن را سیراب کنید.

سبزه پس از ۱۵ روز آماده خواهد بود.


آموزش کاشت انواع سبزه ‏های کوزه‏ ای

کوزه سبزه نیز ایده جالبی است. با استفاده از یک کوزه سفالی و مقداری بذر تره ‏تیزک (شاهی) می‌‏توانید یک سبزه کوزه‏ ای درست کنید.

برای این کار، ابتدا کوزه را از آب پر کنید و برای مدت یک شبانه‏ روز آن را همان‏طور پر از آب نگه دارید تا جدار کوزه کاملا خیس شود.

سپس یک جوراب نایلونی روی کوزه ب‏کشید.

بذر شاهی را که قبلا برای مدت بیست و چهار ساعت در آب خیس کرده‏‌اید به آرامی با دست روی نایلون ب‏کشید، طوری که بذرها که حالا دیگر بعد از خیس شدن کاملا ژله‏ ای شده‏‌اند به طور یکنواخت همه جا پخش شوند.

بذر شاهی به آسانی به سطح جوراب نایلونی می‌‏چسبد.

کوزه را همواره پر از آب نگه دارید چون هر روز مقداری از آب کوزه تبخیر می‌‏شود باید به طور مرتب در آن آب بریزید.

آب از داخل کوزه به جداره آن راه یافته و به بیرون تراوش نموده جوراب را مرطوب می‏کند، به این ترتیب بذر شاهی جوانه زده و ریشه‏‌ها به سطح بیرونی کوزه می‏‌چسبند.

کوزه را در محل پر نوری قرار دهید و گاه‌گداری، آن را بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد.

بعد از چند روز کوزه سبز شده و از تماشای آن لذت خواهید برد.

آموزش کاشت سبزه درختی

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه درختی، باید از بذرهای لعابدار مانند بذر خاکشیر، ارزن، شاهی و خرفه استفاده شود. مراحل کاشت سبزه درختی به شرح زیر است:

ساخت ماکت درخت

خیساندن و آماده‌سازی شرایط جوانه زدن بذرها

مالیدن بذر روی ماکت

قرار دادن روکش نایلونی روی ماکت

آبیاری و نگهداری سبزه 

نکات اصلی برای کاشت انواع سبزه عید

ظرفهای فلزی برای سبز کردن سبزه مناسب نیست.

تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر در طول عمر سبزه و پرپشتی و زیبایی آن بسیار موثر است.

بهتر است برای آب دادن به سبزه از سیفون های آب استفاه کنید. (آب پاش هایی که آب را اسپری می کنند)

بذر را 24 ساعت قبل در آب خیس کنید و در این مدت 2 تا 3 بار آب ظرف را عوض کنید. (نوع بذر مهم نیست) آب باید تا حدی در ظرف باشد که تمام بذر در آب غوطه ور باشد.

بهتر است از ظروف سفالی برای سبزه استفاده کنید. اگر در دسترس نبود ظروف چینی هم مناسب است.

آبیاری بیش از حد و استفاده از ظروف پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه میشود.

برای سبز کردن گندم:

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم.

وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.

سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند.

 وقتی گندمها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.

در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم.

روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.

وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته وظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.

برای سبز کردن قره ماش:

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن، آب می‌ریزیم.

 پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم.

پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری کهاز قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم، می‌ریزیم و روی آن‌ها را بادستمال خیس می‌پوشانیم.

پس از سه روز دستمال را از روی قره ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی کهفقط مرطوب بمانند روی آن‌ها، آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.

طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و سبزه آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.

 

درست کردن سبزه عید دو رنگ

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز+تصاویر

اگر قصد ایجاد تنوعی در سفره هفت سین امسال تان دارید،در این پست، قصد داریم آموزش گام به گام درست کردن سبزه ی دو رنگ را برای شما همراهان عزیز ارائه دهیم. امیدواریم از آن لذت ببرید.

ابزار لازم برای سبزه عید دو رنگ:

١. آبکش پلاستیکی

٢. بطری نوشابه خانواده

٣. بذر منداب

4. بذر شاهی

5. گل طبیعی به دلخواه

روش آماده سازی ماکت سبزه دو رنگ:

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز+تصاویر

برای این مدل به یک کاسه یا آبکش پلاستیک که حداقل 15سانتی متر دیواره داشته باشد احتیاج دارید. وسط ماکت را به اندازه یک بطری نوشابه خانواده که داخل آن قرار بگیرد، خالی کرده و ببرید سپس ماکت را وارونه روی یک تخته کیک گذاشته و سطح آن را با پنبه و تنظیف روکش کرده و طرح مورد نظر را با ماژیک روی تنظیف رسم کنید. یک دوم لیوان بذر منداب را پس از خیس کردن روی قسمت های مشخص شده بمالید و قسمت های باقیمانده را با بذر شاهی کامل کنید و طبق آموزش عمل کنید تا سبزه آماده شود. در مرحله ای آخر می توانید یک عدد بطری نوشابه خانواده را از وسط ببرید تا حالت یک گلدان پیدا کند. سپس آن را وسط سبد سبزه که قبلاً بریده اید قرار دهید و داخل بطری را با گل دلخواه پر کنید.

1- خیساندن:

مقدار مناسب بذر را پس از یک بار شستن، به مدت 4 ساعت با مقدار آب لازم بخیسانید (میزان آب لازم برای بذر شاهی، 5 برابر و بذر منداب،5/2 برابر مقدار بذر است.)

2- آماده کردن ماکت:

سطحی که می خواهید سبزه را روی آن سبز کنید، اول با آب افشان خیس کنید. بعد یک لایه پنبه به ضخامت 1 سانتیمتر روی سطح ماکت قرار دهید، به طوری که همه جای ماکت را بپوشاند .

سپس روی پنبه، یک لایه پارچه تنظیف بکشید. برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه در جای خود، می توانید با یک تکه کاموا، آن را ببندید. آن گاه سطح ماکت را با آب افشان کاملاً خیس کنید و بذرهای خیس خورده را روی ماکت بمالید.

دقت کنید بذر را فقط یک لایه روی تنظیف بمالید. پس از اتمام کار، با آب افشان، سطح را کاملاً خیس کنید.

3- قراردادن روکش نایلونی:

در این مرحله – که بسیار مهم است – یک کیسه ی نایلونی شفاف که دو نقطه ی آن را سوراخ هائی به اندازه ی 3—3 ایجاد کرده اید، قرار دهید و اضافه های نایلون را زیر ماکت جمع نمائید دقت کنید نایلون به سطح ماکت نچسبد.

4- آبدهی:

روز اول ودوم:سبزه ی شما به روزی 3 بار آبدهی با آب افشان نیاز دارد. از روز سوم که بذرها ریشه و جوانه زد و سبزه ی شما به رنگ سبز کمرنگ در آمد، دیگر احتیاج به روکش نایلونی ندارد. در این مرحله، سبزه را باید روزی 2 مرتبه کاملاً سیراب کنید و دیگر احتیاج به آب افشان کردن ندارد.

5- محل نگهداری:

در 3-2 روزی که نایلون روی کار قرار دارد، به محیط خاصی احتیاج ندارد و می توانید سبزه را در محیط معمولی و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی نایلون را برداشتید یک روز دیگر هم سبزه را در محیط قبلی قرار دهید. ولی در روزهای بعد، باید سبزه را روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید، البته در معرض وزش باد نباشد. در این مرحله، سبزه به روزی 1 بار آبدهی نیاز دارد.

تذکر چند نکته:

بذر منداب در 4 روز و شاهی در 6 روز، آماده می شود سعی کنید سبزه را در سبدهای حصیری قرار دهید تا آب از آن کاملاً جدا شود. اگرماکت، شما لبه دارد، حتماً لبه ی سبد را ببرید تا آب در آن جمع نشود و بوی نامطبوع ایجاد نکند.

4 نوع شیرینی خانگی

یکی از لذت‌بخش‌ترین کار‌های قبل از عید نوروز، پخت شیرینی‌های خانگی خوشمزه مخصوص عید است.

با نزدیک شدن به سال جدید و عید نوروز بسیاری از خانم های باسلیقه  خانه دار مشغول پختن شیرینی های خانگی خواهند شد که این امر خود حال و هوای عید را در منزل ها محسوس تر خواهد کرد، در اینجا گلچینی از بهترین شیرینی های مخصوص عید به همراه ساده ترین روش تهیه آنها را مشاهده کنید:

شیرینی دارچینی مکزیکی

ضیافت شیرینی‌های جدید نوروزی

مواد لازم:
•کره: 225 گرم
شکر ریز: 50 گرم
وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری
آرد: 225 گرم
آرد ذرت: 115 گرم

مواد لازم رویه:
•پودر شکر: 50 گرم
دارچین: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه:
1.ابتدا فر را روی 160 درجه سانتیگراد (325 درجه فارنهایت) گرم کنید.
2.دو عدد سینی فر را چرب کرده و کنار بگذارید.
3.شکر را به همراه کره در کاسه ای ریخته و با همزن بزنید تا سبک و لطیف شود.
4.وانیل را اضافه کنید.
5.آرد و آرد ذرت را روی مواد الک کرده و با لیسک هم بزنید.
6.یک قاشق چای خوری از مواد برداشته و در دست گرد کنید و روی سینی قرار دهید.
7.سپس به مدت 30 دقیقه در فر بپزید تا اندکی طلایی شود.
8.بعد کنار بگذارید تا کمی خنک شود ولی کمی گرم باشد.

طرز تهیه رویه:

مواد رویه را با هم مخلوط کرده و شیرینی ها را در آن بغلتانید و روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شوند.


کراسان فندق

مواد لازم:
•کره: 125 گرم
وانیل: یک هشتم قاشق چای خوری
شکر: 55 گرم
شکر قهوه ای: 50 گرم
تخم مرغ: یک عدد
خامه: 2 قاشق سوپ خوری
فندق (خردشده): 55 گرم
آرد: 260 گرم
بیکینگ پودر: یک دوم قاشق چای خوری
دارچین: یک دوم قاشق چای خوری
پودر شکر (اضافه): حدودا 80 گرم

ضیافت شیرینی‌های جدید نوروزی

طرز تهیه:
1.کره، شکر، وانیل، شکر قهوه ای و تخم مرغ را با همزن برقی بزنید.
2.فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس سینی فر را چرب کرده کار بگذارید.
3.بعد از یکدست شدن مواد خامه، فندق خردشده، آرد، بیکینگ پودر و دارچین را داخل مواد ریخته و خوب مخلوط کنید.
4.خمیر را ورز داده تا یکدست شود.
5.سپس داخل یک کیسه نایلونی قرار داده و به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید.
6.سپس از خمیر به اندازه 2 قاشق چای خوری در دست گرد کرده و سپس به شکل استوانه درآورده و به شکل هلال فرم دهید و داخل سینی با فاصله بچینید.
7.تمام مواد را به همین ترتیب آماده کنید و به مدت 15 دقیقه در فر بپزید.
8.شیرینی را بعد از پخت از فر خارج کرده و بعد از 5 دقیقه از سینی جدا کنید و داخل پودر شکر غلتانده و در ظرف مورد نظر بچینید.
9.این شیرینی را می توانید در دمای محیط به مدت طولانی نگهداری کنید. دقت کنید این شیرینی را در ظرف دردار نگهداری کنید.


کوکی موکای تیره (Darkmocha cookie)

 

ضیافت شیرینی‌های جدید نوروزی

مواد لازم:
•آرد: یک دوم پیمانه
پودر کاکائو: یک دوم پیمانه
شکر: یک چهارم پیمانه
شکر قهوه ای: یک چهارم پیمانه
پودر اسپرسو: یک قاشق سوپ خوری
کره (ذوب شده): 3 قاشق سوپ خوری
نمک: یک هشتم قاشق چای خوری
بیکینگ سودا: یک چهارم قاشق چای خوری
وانیلین: یک هشتم قاشق چای خوری
سفیده تخم مرغ: یک عدد
شکر: یک پیمانه (برای غلتاندن)

طرز تهیه:
1.آرد، پودر کاکائو، پودر اسپرسو، نمک و بیکینگ سودا را مخلوط کرده و کنار بگذارید.
2.کره، شکرها، سفیده تخم مرغ و وانیلین را با همزن بزنید تا مخلوط شوند.
3.مواد خشک را بیفزایید.
4.از خمیر توپ های کوچکی جدا کرده و در شکر بغلتانید و در سینی چرب شده بچینید و به مدت تقریبی 15 دقیقه در فر با حرارت 175 درجه سانتیگراد بپزید.

نکته: اگر خمیر سفت یا خشک بود، یک تا 2 قاشق چای خوری شیر اضافه کنید.


کوکی نوتلا؛ شیرینی با عطر و طعم فوق العاده

ضیافت شیرینی‌های جدید نوروزی

مواد لازم:
•کره: 100 گرم
شکر: 150 گرم
آرد: 250 گرم
جوش شیرین: یک قاشق چای خوری
نوتلا: 100 گرم
شکلات چیپسی: یک پیمانه
تخم مرغ: 2 عدد
وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

ضیافت شیرینی‌های خانگی نوروز

طرز تهیه
1.فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کنید.
2.سینی فر را چرب کرده کنار بگذارید.
3.کره، شکر و وانیل را با همزن برقی بزنید تا یکدست و کرمی شود.
4.سپس تخم مرغها را دانه دانه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا مواد صاف و یکدست شود.
5.سپس آرد و جوش شیرین را مخلوط کرده و در دو مرحله به مواد کره ای اضافه کنید.
6.بعد از مخلوط شدن شکلات چیپسی را داخل مواد بریزید و مواد را خوب مخلوط کنید.
7.از مخلوط آماده به اندازه یک گردو در دست گرد کنید.
8.سپس آن را مسطح کرده و در مرکز آن نوتلا بریزید.
9.اطراف آن را جمع کرده و مجددا در دست گرد کنید و داخل سینی با فاصله 3 سانت از یکدیگر بچینید و به مدت 12 دقیقه در فر بپزید.
10.سپس از فر خارج کرده و بعد از 5 دقیقه از سینی جدا کنید و بعد از خنک شدن کامل داخل ظرف بچینید.
11.این کوکی را می توانید برای مدت طولانی داخل ظروف شیشه ای دردار در دمای محیط نگهداری کنید.

پیری زود

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟
روان‌شناسان یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوک‌های عصبی دانستند.اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌کنیم موجودات به سمت کمال خود حرکت می‌کنند و هرچه برای ما و خانواده و نزدیکان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شکست خورده.

احساسات بد شما را پیر می‌کند

 

تحقیقات در مورد بیماری‌هایی که ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند که خلق و خوی تند، کینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌کنند؛ یعنی رفته‌ رفته شما شبیه افکارتان می‌شوید. خطوط اخم، تفکر، حالت‌هایی از دندان‌ قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد کند.
بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید

 

جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. کمبود آب و سوءتغذیه میتواند کودکان را هم مانند پیرانی کهنسال جلوه می دهد.
 
:small_orange_diamond:برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.
:small_orange_diamond:6 تا 8 لیوان آب یا مواد آبکی میل کنید.
:small_orange_diamond:پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند.
ویتامین A در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر کلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده کنید و دور جگر را خط بکشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع کنید. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پر اهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش دهد.
ویتامین C نیز در مکانیسم تولید کلاژن نقش دارد و مصرف آن به کشسانی پوست کمک ‌کرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌کند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.
روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون که حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما کمک می‌کنند.
:small_orange_diamond:انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت ، لیموترش ، جعفری، یونجه، اسفناج، کلم بروکلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند که می‌توانند به جوان‌ماندن شما کمک بسیاری  کنند.

دشمنان جوانی

 

1 – بیش از یک‌ ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر کند.

2 – کمتر از 8 ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

3 – کاهش و اضافه‌کردن وزن در زمانی کوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا کند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

4 – استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید کلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروکیده می‌شود.

 


نخوردنی‌ها

 

1 – کمتر از غذاهای کنسرو‌ شده استفاده کرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف کنید.

2 – از مصرف چای پر رنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

3 – غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

4 – مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع کنید.

5 – سوسیس و کالباس را محدود کنید و در یک کلام سالم غذا بخورید .

6 – آخرین توصیه این‌ که با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.

 

راههای جلوگیری از پیری زود رس

 راههای جلوگیری از پیری زود رس متفاوت است. ولی مهمترین انها به سه چیز مربوط می شود.

:small_blue_diamond:اول از همه برای جلوگیری از پیری زود رس غصه نخورید . غم و غصه صورت را پیر میکند و بدن را بیمار.

:small_blue_diamond:دوم اینکه تغذیه مناسب داشته باشید. قند و روغن همه سم است. شکر سم است. این ها را تا میتوانید کم کنید. چاقی دشمن سلامتی است.

:small_blue_diamond:سوم اینکه هر روز نرمش کنید. چه پیاده روی  چه درازونشست هر چیزی. فقط به بدنتان تحرک بدهید تا خشک نشود.

خیالتان راحت با این سه اصل حتما جوان تر میمانید.

ساختن یک روز زیبا

اگر می خواهید در همه مراحل زندگی خود به موفقیت برسید،برای رسیدن به اهدافتان به یک مسیر گام به گام از لحظه ای که بیدار می شوید تا زمانی که می خوابید نیاز دارید.

۲۴ قدم برای داشتن یک روز زیبا و موفقیت‌آمیز،گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی” ضرب المثل معروفی است که می گوید برای رسیدن به بهترین چیزها به زمان نیاز داریم. به دست آوردن یک مهارت یا یک عادت مدت زمان زیادی طول می کشد. اگر می خواهید به موفقیت شغلی برسید یا یک پست مدیریتی در محل کارتان به دست بیاورید و یا این که مخترع یک شبکه اجتماعی بزرگ باشید، برای رسیدن به اهدافتان به یک مسیر گام به گام از لحظه ای که بیدار می شوید تا زمانی که می خوابید نیاز دارید.

یکی از کارهایی که باید انجام دهید مجسم کردن روزی است که در پیش رو دارید. ضرب العجل هایی که باید انجام دهید، جلسه کاری که باید به آن رسیدگی کنید و… نگاه مثبت به روز پیش رو در مدیریت کارها و رسیدن به اهداف بسیار مهم است. زمانی که تمام ۲۴ ساعت روزتان سازنده باشد می توانید به اهداف و موفقیت ها برسید.

زود از خواب بیدار شوید

شاید زود بیدار شدن برای خیلی از شما سخت باشد اما با این کار وقت بیشتری برای انجام دادن کارهای روزانه تان دارید. هر چه حواس پرتی صبحگاهی کمتر باشد این زمان سازنده ترین ساعت روز است.

اهدافتان را ببینید

اهدافتان را در مقابل چشمانتان قرار دهید. آن ها را بنویسید و روی آینه بچسبانید. وقتی هر روز اهدافتان را ببینید آن ها را فراموش نمی کنید و ۲۴ ساعت سازندگی در طول روز خواهید داشت.

فیلم های انگیزشی ببینید

پروژه های کاری قرار نیست همیشه ۱۰۰ درصد عالی پیش بروند. وقتی چیزی آن طور که انتظارش را داشتید پیش نرفت انگیزه خود را از دست می دهید. هر روز صبح قبل از این که اولین ایمیل را باز کنید یک فیلم کوتاه انگیزشی ببینید تا با دید مثبت و خوش بینی بیشتری روزتان را شروع کنید.

درگیری های احساسی را رها کنید

اگر می خواهید روی کار خوب تمرکز کنید نباید هیچ استرس یا درگیری احساسی ذهنتان را به خودش مشغول کند. اگر روز قبل در خانه درگیری داشته اید قبل از شروع کار آن را برطرف کنید. هوش عاطفی با کاهش استرس بوجود می آید. توانایی حل درگیری ها به طور مثبت و با اعتماد به نفس سطح استرس را کاهش می دهد و این باعث می شود روز سازنده تری داشته باشید.


صبحانه سالم بخورید

برای اجرای بهتر و مفیدتر هر روز صبحانه کامل مغذی و سالم بخورید. با شارژ ذهن و بدن هر روز کارایی بهتری خواهید داشت.

اهداف روزانه تان را بنویسید

هر روز اهداف بلند مدت خود را بنویسید. وقتی به یکی از اهداف می رسید و آن را از لیست اهداف تان خط می زنید حس خوبی خواهید داش. با نوشتن اهداف روزانه منظم تر پیش می روید و بیشتر به اهداف تان می رسید.

آبرسانی کنید

در طول ساعات کاری بدن را آبرسانی کنید تا ذهن و جسمتان عملکرد بهتری داشته باشند.

ایمیل های کمتری را چک کنید

در عصر دیجیتالی که زندگی می کنیم کنار گذاشتن موبایل و لپ تاپ کمی سخت است و خیلی ها وسواس چک کردن ایمیل می گیرند. وقتی دائم ایمیل ها را چک می کنید و پاسخ می دهید میزان سازندگی خود در کارهای دیگر را از دست می دهید. سعی کنید ایمیل ها را کمتر چک کنید و به کارهای مهم تر رسیدگی کنید.

کاری که خوشحالتان می کند انجام دهید

اگر به مطالعه روزنامه در اخر هفته ها علاقه دارید آن را به یک برنامه روزانه تغییر دهید. صبح ها که زود از خواب بیدار می شوید بیشتر به کارهایی که علاقه دارید رسیدگی خواهید کرد. زندگی کوتاه تر از آن است که از لحظات آن لذت نبریم. انجام دادن کاری که خوشحالتان می کند باید قسمتی از برنامه ۲۴ ساعته شما باشد.

ورزش کنید

حتی اگر وقت رفتن به باشگاه ندارید هر روز صبح یا شب ها قل از رفتن به رختخواب کمی دراز ونشست یا شنا بروید تا انرژی بیشتری داشته باشید. با ورزش سلامت ذهن و جسمتان را تقویت می کنید.

کمتر جلسه بگذارید

کسانی که علاقه زیادی به تشکیل جلسات دارند سازندگی و خلاقیت کمتری دارند. هر چه زمان کمتری برای جلسات در نظر گرفته شود دستور جلسات سریع تر و موثرتر پیش می رود.

زمان رفت و آمد را کم کنید

اگر بتوانید زمان رفت و آمد را کمتر کنید هم کارایی بیشتری در محیط کار خواهید داشت و هم سبک زندگی بهتری در بیرون از محل کار. با این زمان اضافی می توانید کارهای مفیدتری انجام دهید مثلا به باشگاه بروید یا مطالعه کنید.

آرامش را از خودتان بگیرید

علم ثابت کرده است با انجام دادن کاری که شما را می ترساند سازندگی بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال با یک غریبه در آسانسور حرف بزنید یا از رئیس خود بخواهید با شما جلسه تشکیل دهد. انجام دادن کاری که آرامش را از شما می گیرد این امکان را می دهد که راحت تر در رقابت ها شرکت کنید و به اهدافی که غیرممکن می دانستید برسید.

کینه ها را دور بریزید

فراموش کردن کینه ها شادی، سلامتی و آرامش را به زندگی شما می آورد. کینه ها به گذشته مربوط می شوند. سعی کنید به زمان حال تمرکز کنید و وقت خود را با فکر کردن به چیزهایی که دیگر نمی توانید تغییرشان بدهید هدر ندهید.

از انسان های تاثیرگذار الهام بگیرید

به عنوان مثال به یک بلاگ ورزشی علاقه دارید و سالهاست آن را دنبال کنید. اطلاعات تماس بلاگر را پیدا کنید و به او بگویید که چقدر مقالاتش برای شما الهام بخش است. دریافت پاسخ از این شخص باعث تقویت انگیزه و اشتیاق در شما می شود.

یادداشت روزانه بنویسید

وقتی بر می گردید و به یادداشت های گذشته نگاهی می اندازید متوجه پیشرفت هایی که در این مدت کرده اید می شوید و لحظات خوب و بد زندگی کاری و شخصی تان را به خاطر می آورید. وقتی با نوشتن یادداشت های روزانه خودتان را تخلیه می کنید سطح استرس در شما کاهش پیدا می کند.

دیدارهای رو در رو

با پیشرفت شبکه های اجتماعی مردم کمتر رو در رو همدیگر را می بینند. ملاقات حضوری یک دوست یا همکار و صحبت کردن در مورد اتفاقات زندگی همیشه حس خوبی به شما می دهد. هر چه دیدارهای رو در روی بیشتری داشته باشید اتفاقات مهم تری در زندگی رخ خواهد داد.

چند وظیفه را با هم انجام ندهید

فقط روی یک تسک تمرکز کنید و با تمرکز کامل آن را انجام دهید. با این کار استرس کمتری خواهید داشت و به نتایج بهتری هم خواهید رسید.

قهوه بنوشید

بانوشیدن یک یا دو فنجان قهوه قبل از نهار انرژی بیشتری در طول روز خواهید داشت.

از قبل برنامه ریزی کنید

در پایان هر روز لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. با تکمیل و چک کردن این لیست انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهدافتان پیدا می کنید و مهم تر از همه این که با برنامه ریزی قبلی استرس تان کمتر می شود.

مطالعه کنید

با مطالعه اطلاعات مرتبط با کارتان به ایده های تازه می رسید. اگر هم برای سرگرمی مطالعه می کنید این کار ذهنتان را در طول روز تحریک می کند و کمک می کند به ایده های بیشتری برسد.

تقویم سازماندهی شده

از ضروری ترین کارها ایجاد یک تقویم سازماندهی شده برای جلسات و ضرب الاجل هاست. با اتفاقات زیادی که در طول روز می افتد ممکن است خیلی چیزها را فراموش کنید بنابراین یک تقویم سازماندهی شده به سازندگی شما در اتفاقات آینده کمک می کند.

زود بخوابید

اگر تا نیمه شب تلویزیون تماشا می کردید دیگر این عادت را کنار بگذارید. یک انسان سالم به روزانه ۸ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد. اگر می خواهید بیشترین بهره وری را از ۲۴ ساعت ببرید باید به اندازه کافی استراحت کنید تا انرژی کافی برای رسیدگی به کارهایتان داشته باشید.

لبخند بزنید

لبخند زدن تاثیر مثبت روی سلامت جسم و شادمانی دارد و به قلب کمک می کند بعد از یک لحظه پر استرس خودش را سریع تر ریکاوری کند. مردم دوست دارند با کسی در ارتباط باشند که لبخند می زند. اگر شاد باشید با نگرش مثبت به کارها رسیدگی می کنید و از همه چیز در زندگی لذت می برید. و این به بسیاری از جنبه های زندگی شما کمک می کند.