خواص تره


امروزه کارشناسان تغذیه مصرف روزانه 3 تا 5 «واحد» سبزیجات که معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است را به افراد توصیه می کنند چنانکه مصرف سبزی «تره» در وعده های غذایی یکی از سبزیجات مورد تاکید است.

تره حاویِ کاروتن ، ویتامین B1, B2, C و املاح معدنی از جمله کلسیم و آهن است. این ماده غذایی به علت داشتن منیزیم از بیماری سرطان جلوگیری و خواص پنی سیلین آن برای دستگاه ریوی سودمند است. انواع تره فشار خون را پایین می آورد و خوردن آن برای معالجه عفونت ها سودمند است. خوردن آن بعد از غذا، مانع از ترش کردن می شود. تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر و پیاز است. دهان را خوشبو، برای رفع یبوست دائمی، رفع چاقی، تسکین درد مفاصل و نقرس بکار رفته، میل جنسی را تحریک، خون قاعدگی را افزایش، ادرار آور، رنگ چهره را باز و بر زیبایی و لطافت پوست می افزاید. امروزِ در سایه علم و دانش معلوم شده است این گیاه خوراکی، گنجى از املاح و ویتامین در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) به کررات پرداخته شده است.

در این باره از سهل بن زیاد نقل شده است که: «غلام حضرت ابوالحسن (ع) به ایشان مداوایی برای درد طحال درخواست نمود. پس حضرت فرمودند: «به وی سه بار در روز تره بخورانید» غلام گفت: «به وی خوراندیم و خون فرو نشست و سپس بهبود یافت».

همچنین روایت شده است که از امام صادق (ع) سؤال شد از خواص تره. پس ایشان فرمودند: «از آن بخورید که در آن 4 خصلت است: 1- پاک کننده نفس است. 2- دور کننده بادهاست. 3- قطع کننده بواسیر است. 4- امان از جذام است»؛ و نیز نقل شده است که سلمه گفت: از ضعف شکایت کردم در مدینه به حضرت ابوالحسن (ع)، پس به من فرمود: «تو را زرد روی می بینم» گفتم: بلی. فرمودند: «تره بخور» پس چون خوردم بهبودی یافتم.

همچنین از امام صادق (ع) در باب جایگاه این گیاه خوراکی نقل شده است که ایشان بیان داشته اند: نزد رسول خدا (ص) از سبزی سخن به میان آمد. پس حضرت (ص) فرمودند: «تره بخورید چراکه مَثَل آن در سبزیجات مثل نان با سایر غذاهاست».

با وجود خواص های فراوانی که این گیاهِ خوراکی در خود دارد باید به این موضوع توجه داشت که تره به واسطه ی داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا برای اشخاصی که مبتلا به اختلالات روده می باشند، توصیه نمی شود. همچنین زیاده روی در مصرفِ آن باعث خواب های آشفته، التهاب لثه و تا حدی کم شدن دید چشم می شود .

ماراتن در 92 سالگی

قدیمی ترین زنی که بالاخره توانست ماراتن را طی 7 ساعت و 24 دقیقه و 36 ثاینه تکمیل کند.
 Harritte  Thompson قدیمی ترین زنی که ماراتن را در روز یکشنبه که 7 ساعت و 24 دقیقه و 36 ثانیه طول کشید کامل کرد و بر خلاف سن بالایش توانست از خط پایان عبور کند. 
در این مسابقه بیش از 21000 دونده شرکت کردند که البته مورد تشویق استثنایی تماشاچیان قرار گرفت. 
تامپسون از سن 76 سالگی شروع به اجرا کردن ماراتن کرد و همسر خود را نیز در اثر بیماری سرطان از دست داد. 
در این مسابقه پسرش Brenny در سمت راست،کنار مادرش قرار داشت و زمانی که مادرش از خط پایان عبور کرد Brenny در پشت مادرش قرار داشت.
تامپسون می‌گوید: پسرم نقش زیادی در استقامت من نسبت به مسابقه و رسیدن به نقطه پایان داشت. 
وی اضافه می‌کند: من واقعا در یک نقطه خسته شده بودم و قرار بود که از تپه ای بالا بروم که مانند یک کوه بود و رفتن از آن تپه برای شخصی هم سن  و سال من دیوانه کننده بود. 
تامپسون در پایان صحبت‌های خود گفت: من باور دارم که این مسابقه آخرین بازی من خواهد بود اما دوستانم به من یادآوری می‌کنند که هر ساله در این مسابقات شرکت کنم.

تغذیه در رمضان

ماه مبارک رمضان نزدیک است و با تغذیه صحیح و علمی هنگام افطار و سحر، می‌توان از مشکلات گوارشی، تشنگی شدید، بی حالی و سستی جلوگیری کرد.
برلیانت بزرگمهر دبیر انجمن تغذیه ایران، مشاور تغذیه و رژیم درمانی پیرامون تغذیه در ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان بخصوص در مواقعی که روزها طولانی است و هوا گرم می‌باشد مهم است که شخص به گونه‌ای تغذیه خود را تنظیم کند تا دچار تشنگی و گرسنگی نشود و افت قند خون، سر درد و علائم عصبی در فرد بروز نکند.

وی ادامه داد: مسئله‌ی بسیار پر اهمیت در ماه مبارک رمضان وعده سحری می‌باشد.
بسیاری از افراد وعده سحری را حذف می‌کنند که کار بسیار نادرستی است. نخوردن سحری باعث می‌شود که بدن طولانی مدت کربوهیدرات دریافت نکند و در نتیجه آن دچار افت قند خون، بی حالی و سردرد، سرگیجه و در طول روز عصبی شوند. آب را به میزان کافی در وعده سحری باید  مصرف کرد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود.

همچنین بجای نوشیدن آب خیلی زیاد می‌توان برای رفع تشنگی از سبزیجات و میوه‌ها که حاوی آب زیاد هستند استفاده شود در وعده سحری باید مصرف نمک را کاهش داد زیرا نمک باعث تشنگی در طول روزه داری می‌گردد. ضمنا در وعده سحری از مواد گوشتی به مقدار زیاد علاوه بر عوارض بر بدن، عامل تشنگی هم خواهد بود مصرف زیاد چای در وعده سحری موجب دفع آب بدن می‌گردد و انسان را تشنه می‌کند.

وی تاکید کرد: بیش‌تر در وعده سحری غذاهای پخته، غذاهایی که عمیق سرخ شدند و میوه‌‌ها و سبزیجات تازه و پخته به میزان کافی مصرف شود.

بزرگمهر در خصوص وعده افطار و در ماه مبارک رمضان بیان کرد: بهتر است افراد افطار خود را با شیرگرم، چای کم رنگ یا آب ولرم شروع کنند و پس از آن از گردو و پنیر کم نمک همراه نان، عسل و خرما می‌توانند استفاده کنند.

وی توصیه کرد: از صرف وعده شام با افطار باید اجتناب کرد و در وعده شام نباید مواد غذایی سنگین را استفاده کرد.

وی ادامه داد: در طول روزه داری در ساعات اولیه صبح پیاده روی تاثیر مثبتی بر سلامت افراد خواهد داشت خصوصا افرادی که افزایش وزن دارند و پیاده روی و ورزش‌های سبک موجب می‌شود که از افزایش خون که در بسیاری از افراد در این ماه یا پس از ماه رمضان به وجود می‌آید جلوگیری شود بیش‌تر افرادی که در ماه رمضان از مواد شیرین زیاد مصرف می‌کنند مانند زولبیا و بامیه پس از این ماه افزایش وزن خواهند داشت.

بجای مصرف مواد خیلی شیرین توصیه می‌شود از مواد نشاسته‌ای مانند نان، برنج و سیب زمینی استفاده کرد زیرا این مواد غذایی قند خود را به تدریج آزاد می‌کنند و در نتیجه فرد در طول روزه داری دچار افت قند خون نمی‌شود.

وی در خصوص میزان خواب افراد در روزه‌داری گفت: بسیاری از افراد در ماه رمضان کم می‌خوابند و این کم خوابی بر سلامت فرد تاثیر منفی خواهد داشت خواب بعد از ظهر در این ماه بسیار مفید خواهد بود بیداری تا دیر وقت توصیه نمی‌شود زیرا مانع از آن می‌شود که فرد بتواند برای سحری بیدار شود و یا مدت زمان کافی برای وعده سحری نداشته باشد.

همچنین وی در خصوص فرصت مناسب در این ماه برای افرادی که اضافه وزن دارند، بیان کرد: این ماه برای افرادی که عادت به ریزه خواری دارند و در اثر آن اضافه وزن پیدا کردند زمان خوبی برای ترک این عادت است. و از غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنند و پیاده روی در ساعات اولیه صبح را داشته باشند می‌توانند وزن خود را در انتهای این ماه کاهش دهند. در صورتیکه با پیاده روی در طول روز انرژی خود را از دست دهند با پیاده روی پس از افطاری می‌توانند وزن خود را کاهش دهند و از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که باعث چاقی در افراد می‌گردد خود‌داری کرد. بسیاری از افراد به دلیل آنکه فکر می‌کنند چون وعده‌های غذایی در ماه رمضان به 2 وعده کاهش یافته بین افطار تا سحر به جبران آن می‌توانند مواد غذایی بیشتری مصرف کنند و این طرز فکر نادرست موجب افزایش وزن بسیاری از افراد در انتهای ماه مبارک رمضان خواهد داشت.

وی در انتها توصیه کرد: با تغذیه صحیح و سلامت در ماه رمضان می‌توان از مشکلات گوارشی، تشنگی شدید، بی حالی و سستی جلوگیری کرد. مصرف میوه و سبزی در این ماه فراموش نشود و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی اجتناب گردد.

عوارض کاهو

یک متخصص طب سنتی گفت: خوردن مستمر سالاد کاهو همراه با گوجه و خیار برای لاغرشدن، سبب افزایش رطوبت بدن می‌شود که زمینه‌ساز ابتلا به کبد چرب, مشکلات رحمی در زنان، چربی خون و عوارض روحی است.

بدن انسان و همه موجودات، از 4 خلط تشکیل شده است: خلط صفرا با مزاج گرم و خشک، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشک، و خط دم با مزاج گرم و تر چربی مرطوب‌ترین عضو بدن است.

ناصر رضایی‌پور متخصص طب سنتی عنوان می‌کند: هر یک از اعضای بدن نیز مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشک است؛ استخوان، سردترین عضو بدن و چربی مرطوب‌ترین عضو بدن است.‌
بسیاری از افراد، برای لاغرشدن از رژیم‌های کم‌کالری مانند سالاد گوجه و خیار یا کاهو استفاده می‌کنند یا مثلاً آب بسیار زیادی می‌نوشند؛ این افراد، ابتدا وزنشان به‌سرعت کم می‌شود مثلاً در هفته اول 2 کیلو کم می‌کنند ولی خیلی‌زود به جایی می‌رسند که وزنشان ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند.
مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر اینها، موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود
باید دانست که مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر اینها، موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود که در قالب بافت چربی، که گفتیم طبیعت آن سرد و تر است، در بدن ذخیره می‌شود.رعایت رژیم‌های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدی دارد‌پس اقدام به رژیم‌های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج و شرایط پایه‌ای بدن افراد، می‌تواند موجب عوارض جدی شود.
امروزه با افراد زیادی مواجه می‌شویم که شاید مثلاً چربی اطراف پهلوهایشان کم شده باشد ولی دچار آسیب‌هایی در دیگر اعضا هستند: کبد چرب که در بیش‌تر موارد، حاصل افزایش سردی و تری در این عضو حیاتی است، ریزش مو، مشکلات رحمی، بروز چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و ... از عوارض مصرف موادغذایی سرد به‌ طور مداوم و زیاد در رژیم‌های لاغری است.‌
خیلی از این افراد که با رعایت رژیم‌های کم‌کالری و بدون توجه به طبیعت بدن و دیگر شرایط جسمی، روحی، سنی، اقلیمی و... اقدام به کاهش‌ وزن می‌کنند، پس از گذشت مدتی چاقی آن‌ها برمی‌گردد و حتی ممکن است چاق‌تر از گذشته شوند.

سیب و کرفس

یک متخصص دندانپزشکی گفت: اکثر مردم با دیدن تبلیغات تلویزیون و مجلات برای سفید کردن دندان‌ها به این فکر می‌افتند که اقدامی در این خصوص انجام دهند بدون آنکه به آسیب‌های به وجود آورنده آن توجه کنند، درحالیکه می‌توان با چند روش ساده در خانه دندان‌های سفید داشت.
اکبر فاضل متخصص دندان پزشکی با اشاره به روش‌های طبیعی و غیر شیمیایی برای سفید کردن دندان‌ها اظهار کرد: خوردن کرفس و سیب بخاطر بافت سلولزی‌شان می‌توانند مانند یک مسواک طبیعی به آرامی و بدون ضرر دندان‌ها را تمیز و سفید کنند؛ این خوردنی‌ها، اثر رنگدانه‌های ناشی از مواد غذایی را از روی دندا‌ن‌ها پاک می‌کنند.

وی گفت: مسواک زدن مرتب و جرم گیری‌ها معمول هر چند وقت یکبار از روش‌های معمولی است که می‌تواند به افراد کمک کند تا دندان‌های سفید و درخشان‌تری داشته باشند.

فاضل در پایان تصریح کرد: استفاده از آب اکسیژنه را هرگز توصیه نمی‌کند و بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها پس از پنج دقیقه دندان‌هایشان را با یک مسواک استاندارد بشویند تا هرگونه قند طبیعی از روی دندان‌هایشان پاک شود.

تپش قلب

یک فوق تخصص قلب گفت: استفاده کم از آب و مایعات، کم خونی و اضطراب از مهم‌ترین عواملی هستند که در افزایش ضربان قلب در زنان نقش به زیادی دارند.
حمید بیگدلیان فوق تخصص جراحی قلب در رابطه با بالا بودن میزان ضربان قلب گفت:‌ بانوانی که احساس تپش قلب می‌کنند در ابتدا با درد قسمت جلویی قلب متوجه این موضوع می‌شوند که با انجام اکوکاردیو گرافی و اکوفیزیولوژی قلب و همچنین گرفتن نوار قلب ساده در جریان ابتلای بیمار به تپش قلب قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: نخوردن آب و مایعات، کم خونی، پر کاری تیروئید، تغییرات هورمون زنانه، اضطراب و تنگی دریچه میترال از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن ضربان قلب در زنان است، که نقش اضطراب و مشکلات اجتماعی نسبت به سایر عوامل پر رنگ‌تر بوده و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی خواهد شد.

این فوق تخصص جراحی قلب پیرامون تپش قلب در زنان باردار عنوان کرد:‌ به طور معمول در زنان باردار 10 تا 15 درصد ضربان قلب بالاتر است که عموما احساس نمی‌شود اما در صورتی که این افزایش ضربان توسط مادر احساس شود این امر غیرعادی بوده و باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.
بیگدلیان تصریح کرد:‌ داشتن سوابق بیماری در خانواده و ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی در صورت بالا بودن فشار ریه ای بالا و تشخیص خطرناک بودن آن از نظر پزشک از جمله نشانه‌هایی است که عنوان می‌کند باید هرچه سریع‌تر جلوی ادامه بارداری گرفته شده و سقط جنین صورت گیرد.

خواص بادام زمینی

13خاصیت نهفته در بادام زمینی

۱۳ خاصیت نهفته در بادام زمینیبادام زمینی از آن دسته میوه‌ها یا مغزهایی محسوب می‌شود که لاغرها می‌توانند به عنوان یک ماده غذایی چاق کننده و افراد سردمزاج به عنوان محرک میل جنسی از آن استفاده کنند. بادام زمینی البته خواص دیگری هم دارد که در ادامه ۱۳ خاصیت آن فهرست‌وار بیان شده است.
برای اضافه کردن وزن کافی است روزانه صد گرم بادام زمینی را با یک لیوان آب هویج و یک قاشق عسل مخلوط کرد و خورد. همچنین روغن بادام زمینی فاقد کلسترول بوده و برای کسانی که چربی خونشان بالاست مفید می باشد.
دیگر خواص بادام زمینی عبارتند از موارد زیر:
1- بادام زمینی برطرف کنندة خستگی شدید می باشد.
2- کسانی که بهت زده یا بی حوصله هستند 10 صبح و 5 بعدازظهر 30 عدد بادام زمینی با کمی عسل و اگر آب هویج بود با کمی از آن میل کنند.
3- برای خانمهای حامله روزانه بین 10 تا 15 دانه بادام زمینی بخورند.
4- برای کودکانی که راشیتیسم دارند روزانه 10 تا 12 دانه بادام زمینی میل کنند.
5- کسانی که کف دستشان پوسته پوسته می شود علاوه بر خوردن بادام زمینی آن را به کف دست بمالند.
6- برای درمان شوره و ریزش مو قبل از حمام بادام زمینی را به سر بمالند.
7- مقدار روی و ید در بادام زمینی زیاد است در نتیجه کسانی که گواتر دارند بادام را در جیره غذایی خود بگنجانند.
8- کسانی که به بادام زمینی حساس هستند از خوردنش خودداری کنند.
9- بادام زمینی نرم کنندة سینه است.
10- بادام زمینی برطرف کنندة سودا است.
11- بادام زمینی ضد رطوبت معده است.
12- بادام زمینی برطرف کنندة زخم مثانه و سوزش مجاری ادرار است.
13- بادام زمینی مسکن بلغم سینه و سرفه و دردهای حنجره است.

عجایب طبیعت

احتمالش کم است که نام این عجایب به گوش شما خورده باشد، اما به اطمینان می‌توان گفت که شما قطعا مجذوب این مکان‌های دیدنی خواهید شد.
فرادید: احتمالش کم است که نام این عجایب به گوش شما خورده باشد، اما به اطمینان می‌توان گفت که شما قطعا مجذوب این مکان‌های دیدنی خواهید شد.
 
به گزارش گاردین، دست طبیعت فراتر از دست هر نقاشی می‌تواند مناظری را ترسیم کند که انسان را به حیرت وا می‌دارد. به هیچ وجه نمی‌توان نیروی خارق‌العاده این مکان‌ها را انکار کرد.
 
غار یخی مندِن‌هال – آلاسکا، ایالات متحده

فرض کنید که اطرافتان پر از یخ است و نور آبی شدیدی می‌تابد. سفر به غار یا گودال یخی مندِن‌هال فرصتی تکرار نشدنی برای رفتن به داخل یک یخچال طبیعی را برای شما محیا می‌سازد. این غار 19.3 کیلومتری که به علت گرمایش جهانی هر سال از طول آن کاسته می‌شود در جنوب شرقی آلاسکا واقع شده است. در اطراف این غار مناطق بکری وجود دارد. مسیرهای پیاده‌روی آن فوق‌العاده زیبا است، البته باید مراقب خرس‌ها، جوجه‌تیغی‌ها و عقاب‌های منطقه نیز باشید.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

تپه‌های شکلاتی – جزیره بُهُل، فیلیپین

شاید با دیدن این تصویر یاد بازی‌های ویدئویی بیفتید، اما «تپه‌های شکلاتی» در واقع آرایش‌های عجیب جغرافیایی هستند که در طبیعت جزیره بُهُل شاهد آن هستیم. حدود 1776 عدد از این پُشته‌ها در مساحت 50 کیلومتر مربعی منطقه پراکنده شده و به نام تپه‌های شکلاتی معروف هستند. اما چرا این نام عجیب برای تپه‌ها انتخاب شده است؟ دلیلش این است که پشته‌های جزیره بهل پوشیده از گیاه است و در فصل‌های گرم سال به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند، به همین دلیل به این نام مشهور شده‌اند. گفتنی است این تپه‌ها از جذابیت‌های گردشگری فیلیپین هستند.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

آبشار هِلمکِن - بریتیش کلمبیا، کانادا

در دل جنگل‌های کاج پارک ولس گرِی به چندین آبشار زیبا می‌رسید. آبشار هلمکن دیدنی‌ترین آبشار بین آن‌ها است. به جرات می‌توان گفت که ساخت این پارک برای محافظت از آبشار هِلمکِن بوده است. ارتفاع آبشار هلمکن 141 متر است و اگر از بالای آبشار مناظر اطراف را نگاه کنید کمال زیبایی هنرمندان طبیعت را درک خواهید کرد. پایین آبشار در زمستان‌ها یخ می‌بندد که طول آن به 50 متر می‌رسد.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

دره تارا – شهر ژابلیاک، مونته‌نگرو

عمیق‌ترین رودخانه اروپا در رود تارا است که عمیق‌ترین بخش آن 1300 متر عمق دارد. میانگین عمق گرند کنیون آمریکا حدود 1600 متر است بنابراین فاصله زیادی با دره تارا ندارد. این رود 82 کیلومتری از پارک ملی دورمیتور عبور می‌کند. بهترین راه کاوش در این منطقه استفاده از قایق است.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

غارهای ساحلی بِناگیل – پرتغال

زمانی که به اینجا می‌روید حس می‌کنید در جهانی دیگر هستید. این غار تنها یک نمونه از غارهایی است که در نزدیکی روستای بناگیل واقع شده است. تنها راه ممکن به این غارها از طریق آب است که می‌توان با یک قایق پارویی به آنجا رفت. حتی اگر هوا خوب باشد، می‌توان تا آنجا شنا کرد.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

کانیو کریستالِس – سرانیا دِلا ماکارِنا، کلمبیا

با یک نگاه می‌توان فهمید چرا نام این مکان کانیو کریستالِس (فوران کریستالی) است: رنگین‌کمان مایع. هر سال بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر شرایط رودخانه جوری می‌شود که رنگ‌های متفاوتی در آن شکل می‌گیرد. بر اثر تابش خورشید بر گیاهان کف آب، رنگ آن‌ها قرمز می‌شود. رنگ‌های دیگری مانند زرد، قهوه‌ای، آبی و سبز نیز به همین منوال پدید می‌آیند و باعث می‌شود حال و هوای این رودخانه تغییر کند.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

غار کرم شب‌تاب وایتومو – جزیره شمالی، نیوزلند

حدود 120 سال پیش این غار کشف شد و به محض ورود به آن حس عجیبی به شما دست خواهد داد. سقف غار به شکلی است که بی‌درنگ شما را یاد فضا خواهند انداخت.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

دریاچه ستاره دریایی – پالائو، اقیانوس آرام

اگر این ستاره‌های دریایی سمی بودند شاید رفتن به آن خیلی هیجان‌انگیز نبود. خوشبختانه تنها دو گونه ستاره دریایی در محیط اینجا وجود دارد که آن‌ها هم برای انسان بی‌خطر هستند. میلیون‌ها ستاره دریایی هر روز از یک طرف دریاچه به طرف دیگر آن می‌روند تا تغذیه کنند. می‌توان در 45 دقیقه و با یک قایق از کورور به این دریاچه رفت. این موجودات زیبا مانند فانوسی درخشان بر روی آب شناور می‌مانند. اگر شنای سطحی با استفاده از لوله تنفسی را بلد باشید، شما هم می‌توانید بین آن‌ها شنا کنید.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

سینوتی ایک کیل – یوکاتان، مکزیک

«سینوتی» نوعی گودال است که بر اثر ریزش سنگ‌بستر آهکی پدیده آمده و آب‌های زیرزمینی را آشکار می‌کند. این واژه از زبان مایا آمده و معنی آن چاه است. سینوتی ایک کیل یک نمونه بزرگ آن است و اهمیتش نیز در مقدس بودنش است. در مسیر شهر باستانی «چیچِن ایتزا» می‌توان این سینوتی را پیدا کرد. این گودال 40 متر عمق داشته و برای شنا کاملا مناسب است. مجموعه مسابقات شیرجه از پرتگاه «رد بول» نیز در این مکان انجام می‌شود و برخی از ماهرترین شیرجه روهای دنیا در آن حاضر می‌شوند.
 
عجایب بی‌نظیر طبیعت

سالتس‌ترومن – استان نوردلاند، نروژ

اگر سابقه دریازدگی دارید سفر به این منطقه را فراموش کنید. قوی‌ترین جریان جزر و مدی جهان روزانه در نزدیکی شهر بودو شکل می‌گیرد. بر اثر این اتفاق آب خروشان شده و چندین گرداب نیز در آن پدید می‌آید. قطر بزرگ‌ترین گرداب‌ها آن 10 متر است، بنابراین می‌توان تصور کرد چه حجمی از آب را در برمی‌گیرد. صدای ناشی از تغییرات جزر و مدی بسیار شدید است و می‌توان گفت پدیده سالتس‌ترومن واقعا خطرناک است. بعضی از گردشگران مشتاق با قایق‌های قدرتمند به سمت آن حرکت می‌کنند و زمانی که صاحب قایق موتورها را خاموش می‌کند، آن‌ها بلندی صدا را لمس می‌کنند. افرادی که این کار را تجربه کرده‌اند می‌گویند انگار که گرداب دارد قایق را می‌بلعد.

عجایب بی‌نظیر طبیعت

صنار جگرک ...

صنار جگرک سفره­ ی قلمکار نمی­خواد

صنار جگرک سفره­ ی قلمکار نمی­خواد

هرگاه امری کوچک را بزرگ جلو دهند و پیرامون آن سخن پردازی و قلمفرسایی کنند عبارت بالا از باب تعریض و کنایه گفته می­شود.

«آغا محمدخان» چیزی نداشت و هنگام خروج از شیراز به قدری تنگدست بود که به پول آن زمان یعنی دویست سال قبل فقط دو پول موجودی او را تشکیل می­داد که کم­ترین واحد پول آن روزگار و معال دویست دینار (یک عباسی) امروزی بوده است.

صنار جگرک سفره­ ی قلمکار نمی­خواد

چون به نخستین منزل رسیدند برای آنکه در پول صرفه جویی کرده بتواند خود را به اصفهان برساند تدبیری اندیشید به این شرح که از دکان نانوایی یک عدد نان سنگک به مبلغ یک پول خرید و بر دکان جگرک فروشی رفت و یک پول جگرک خواست. همین که فروشنده جگرک را در میان نان گذاشت و نان اندکی چرب شد به بهانه­ی اینکه جگر تازه نیست و مانده است آن را پس داد و بدین وسیله نان سنکگ را که اندکی چرب شده بود با جلودارش خورد و سد جوع کردند.

سلامتی را دریابید

سلامتی را دریابید - ده نکته مهم

شما می‌توانید در سنین بازنشستگی سالم‌ترین زندگی را داشته باشید. احساس خوشبختی کنید و از هدر رفتن پولتان جلوگیری نمایید.

عواملی که باعث شادمانی شما در این سنین می‌شوند عبارتند از:
الف - یک طرح و برنامه صحیح و منطقی مالی
ب - برخورداری از سلامت مطلوب
ج - روحیه تغییرپذیری سریع و انقلابی
در صورتی‌که احساس کنیم نیازی به تغییرپذیری نیست می‌‌توان گفت مورد (ج) ضرورت ندارد. به هرحال برخوردار شدن از موارد الف و ب ضروری و دشوار است و شما می‌توانید با به‌کار بردن صحیح آنها سنین بازنشستگی خود را مفرح‌تر کنید و مرحله به مرحله این دوران را عملاً آسوده خاطر سپری کنید.
این که شما در سنین بازنشستگی جنبش و حرکت و تقلا داشته باشید و از قید و بند دوره‌های طولانی کسالت و بیماری رها و در امان باشید به آسانی امکان‌پذیر نیست. در حقیقت طرح و برنامه صحیح و منطقی مالی نیازمند تفکر و دانش، تلاش و کوشش بازنشستگان محترم است. همان طور که سن ما بالا می‌رود هم‌زمان خطر ابتلا به دیابت و امراض قلبی افزایش می‌یابد. منظور ما از اجرای یک طرح خوب برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کردن پول نیست؛ این مقاله شامل حساسیت روی تغذیه صحیح، تمرینات بدنی و ورزشی روزانه، برداشتن گام‌های مثبت برای کنترل و مراقبت از خود جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و متعهد شدن و پذیرفتن کارها و فعالیت‌هایی است که به حفظ و توسعه سلامتی شما کمک می‌کند زیرا روش و نحوه زندگی ما تأثیر زیادی در ایجاد موقعیت‌های ویژه، کیفیت و چگونگی ادامه زندگی روزانه ما دارد. این موقعیت‌های ویژه شامل ابتلا به امراض قلبی، سرطان و دیابت نوع دوم می‌باشند.
کسب اطلاعات روزانه از وضعیت سلامت شخصی به شما کمک خواهد کرد تصمیمات صحیح برای ادامه زندگی سالم و ایمن بگیرید. برای مثال اغلب مردم بر این باورند که بیماری‌های قلبی عاقبت و نتیجه رفتار و کردار و منش مردانه است و مردان به آنها مبتلا می‌شوند؛ در صورتی‌که طبق آمار امراض قلبی هر سال زنان بیشتری را نسبت به مردان به کام مرگ می‌فرستد.
سالم و تندرست ماندن یک مشوق و انگیزه مالی برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنان که شما آهسته آهسته به سمت دوران بازنشستگی می‌روید، سلامتی و تندرستی به شما کمک می‌کند به جای این که پول خود را صرف دوا و درمان کنید، آن‌را حفظ کرده در وضعیت بهتری قرار بگیرید.
به هرحال سلامت و تندرستی باعث می‌شود مشکلات کم‌تری داشته باشید و مسئولیت، هزینه‌ها و بار کم‌تری برعهده شما باشد. این مورد شامل همکاری بیمه در پرداخت‌ها و تخفیف‌ها و تقلیل‌ها نیز می‌شود؛ اگرچه برخی از مراقبت‌ها و خدمات درمانی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیست.

ده نکته برتر جهت حفظ سلامت و تندرستی بازنشستگان

ذکر برخی از نکاتی که بازنشستگان با رعایت آنها نه تنها احساس امنیت و تندرستی می‌کنند بلکه اعتماد به نفس و آسایش بیشتری خواهند داشت به شرح ذیل است:

1-آزمایش خون
انجام یک آزمایش خون ساده روشن می‌کند که شما کلسترول دارید یا خیر. دفترچه راهنمای پزشک خانواده برای افراد بالای 20 سال سطوح کلسترول خون را به شرح زیر تعیین می‌کند؛ ضمن این که نتیجه آزمایش خون ساده سطح کلسترول خون، LDL، HDL و تری گلیسیرید را نشان می‌دهد.
میزان سطح کل کلسترول یک فرد سالم و تندرست 200mg/dl یا کم‌تر و برای LDL، این مقدار 100mg/dl یا کم‌تر و برای HDL، این مقدار 60mg/dl یا بیشتر و برای تری گلیسیرید، 150mg/dl یا کم‌تر می‌باشد.

2- سیگار کشیدن ممنوع
سیگار کشیدن قلب را مصدوم می‌کند، فشار خون را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی را معیوب می‌کند. ساخت پلاک‌های چربی را افزایش می‌دهد و آن‌را تسریع می‌کند. هم‌چنین سطح کلسترول خوب را در بدن انسان کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن اکسیژن رسانی به قلب را سخت و دشوارتر می‌کند و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها را افزایش می‌دهد. برای افراد سیگاری بهترین کار برای جلوگیری و ممانعت از سکته قلبی خلاص شدن از سیگار کشیدن و ترک آن است.

3-میزان قند خون
همواره از میزان قند خون خود آگاه باشید؛ به علایم هشدار دهنده میزان قند خون توجه کنید و همیشه آن را در حد طبیعی حفظ نمایید.
حداقل سالی یک بار آزمایش خون داده و میزان قند خون خود را اندازه بگیرید. میزان طبیعی قند خون در انسان سالم کم‌تر از mg/dl100 است. مقادیر بالاتر سطوح قند خون ممکن است حاکی از وجود ابتلا به دیابت در فرد باشد.
عوامل خطرناک برای ابتلا به دیابت عبارتند از چاقی، فقدان تمرینات بدنی، بی‌تحرکی و عدم جنبش پذیری مفاصل. اگر میزان قند خون شما بالاست و مسئله‌ای دارد روی تغییر روش زندگی خود با پزشکتان مشورت کنید؛ زیرا افرادی که مبتلا به قند خون هستند، آمادگی بیشتری برای ابتلا به افزایش فشار خون و کلسترول بالا دارند.

4- غذاهای فیبردار بخورید
این غذاها شامل میوه‌جات، سبزی‌جات، بقولات (لوبیا و باقلا) و تمامی حبوبات می‌شوند.
شما همچنین می‌توانید از غذاهای فیبرداری که دارای کلسترول کم‌تری هستند (مثل سوپ و آش جو) استفاده کنید.
غذاهای دیگری که برای سلامتی مفیدند شامل برنج سبوس‌دار، جو، نخود، باقالا، لوبیا، جوجه، ماهی پخته، کلیه نان‌های جو و سبوس‌دار، گوشت سفید بوقلمون، ماست کم چرب و سفیده تخم مرغ می‌باشند.
از وعده‌های غذایی وسوسه انگیز و رژیم‌های غذایی که برای غالب شدن بر وزن بدن و خوش اندام شدن تجویز می‌شوند پرهیز کنید؛ زیرا این رژیم‌ها به خاطر حذف سایر موادغذایی مهم و مغذی می‌توانند خطرناک باشند و شما را از این مواد غذایی محروم کنند.

5- نکات دیگری برای دانستن
شاخص توده بدن شما (نوع تیپ بدنی) یا دارای نوع تیپ لاغر، تیپ چاق و تیپ عضلانی و یا ترکیبی از دو نوع می‌باشد؛ و بستگی زیادی به نسبت وزن و طول قد شما دارد. در این میان اگر وزن بدن در یکی از طبقه‌بندی‌های گروه چاق قرار بگیرد خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها و حمله قلبی، فشار خون بالا و مرض قند شما را تهدید می‌کند.

6- نشاط و آرامش در گرو فعالیت و تمرینات جسمانی
زمانی‌که برنامه تمرینات بدنی را شروع می‌کنید با بدن خود نرم، مهربان و صبور باشید و با طبیعت بدن خود همگام شوید. برای مثال روز اول را هرگز نباید با 30 دقیقه دویدن شروع کرد. بلکه فقط با 5 دقیقه پیاده‌روی شروع کنید و هر روز 1 دقیقه به زمان پیاده‌روی اضافه کنید تا به زمان 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه برسید. حتماً قبل از شروع طرح تمرینات بدنی با پزشک مشاوره کنید.

7- راهی برای آرامش و تمدد اعصاب پیدا کنید
استرس‌های بیش از حد طبیعی شما را زودرنج، حساس و افسرده می‌کند؛ این استرس‌ها همچنین ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می‌دهد. آرامش و تمدد اعصاب پاسخ خوبی برای استرس‌هاست و استرس‌های وارد شده بر بدن را راحت و آسان می‌کند. تمدد اعصاب و احساس آرامش از طریق مدیتیشن، تنفس‌های عمیق، نواختن موسیقی آرام، گوش دادن به موزیک‌های آرام بخش و صدای پرندگان، رفتن به دشت و صحرا، باغبانی، عکس‌برداری از مکان‌های باشکوه، مفرح و زیبا، خنده درمانی، نگاه کردن به نوزاد تازه متولد شده، گوش دادن و نگاه کردن به امواج دریا و صدای جویبار حاصل می‌شود. بهتر است این کارها را یک تا دو بار در روز و هر بار 15 الی 20 دقیقه انجام دهید.

8- شرایط و وضعیت خودتان را توصیف کنید
اصولاً استرس زمانی تولید و ساخته می‌شود که شما همه احساساتتان را درون خود می‌ریزید. با دوستان و اقوامتان روزانه صحبت کنید و از آنها بخواهید برای کمک به شما از شما حمایت کنند.
اگر برای حمایت جدی از خودتان برنامه خوبی ندارید؛ برای گسترش و توسعه این برنامه حمایتی خوب کار کنید. بدین روش هنگامی که شما آشفته، مضطرب، پریشان و منقلبید برای مشاوره کسی را دارید. بنابراین در برنامه خود توجه داشته باشید به گروهی که از شما حمایت می‌کند بپیوندید. حتی بعضی از مردم برای حمایت بیشتر از خودشان افکار و احساساتشان را در یک دفتر یادداشت روزانه ثبت می‌کنند.

9- به آن چه فکر می‌کنید و در مخلیه شما می‌گذرد متفکرانه بیاندیشید
بدون شک روش صحیح فکر کردن می‌تواند باعث بیرون ریختن استرس‌ها شود. افکار خود را حرف‌های مدنظر قرار دهید و افکار منفی را از ذهن خود دور کنید یا اصلاً به آنها فکر نکنید. فکر خود را بر روی یک موضوع خاص متمرکز کنید.
برای مثال یک فرد حرفه‌ای و ماهر سعی می‌کند سطح توقع و انتظارش را نسبت به خود و دیگران پایین‌تر و پایین‌تر بیاورید. چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید بپذیرید. اگر منفی باف هستید تلاش کنید روی چیزهای خوب تمرکز کنید و به چیزهای بد فکر نکنید. تمرین کنید زندگی را با تمام مسائل آن فرصت بدانید و مسائل را همواره به عنوان فرصت تلقی کنید.

10 - از میزان فشار خون خود مطلع باشید
فشار خون مناسب 80/mmHg 120 یا کم‌تر است. با مدیریت وضعیت خود مانع از بالا رفتن فشار خون شوید. در بعضی از روش‌های زندگی تغییرات جدی را مورد بررسی قرار دهید. مصرف نمک را قطع کنید. مصرف الکل و نوشابه‌های کافئین دار را محدود کنید. سیگار کشیدن را ترک کنید و از شر آن خلاص شوید. سطوح کلسترول خون خود را کنترل کنید. هر روز از نظر فعالیت‌های جسمانی پر تحرک باشید و اگر لازم شد وزن خود را کم کنید و استرس‌ها را کاهش دهید.

آرامگاه مادر شاهچراغ

آرامگاه ام احمد،همسر امام موسی کاظم(ع) و مادر حضرت احمد بن موسی الکاظم (شاهچراغ) در شیراز

 

 

 

 

 

 

 


با چربی وزن کم کنید

آب کردن چربی های اضافی برای کسانی که میخواهند به وزن ایده آل برسند و تناسب اندام بدست بیاورند هدفی است بلند مدت.
آب کردن چربی های اضافی برای کسانی که میخواهند به وزن ایده آل برسند و تناسب اندام بدست بیاورند هدفی است بلند مدت. اما نوعی از این چربی ها ( که میخواهید آبشان کنید ) چربی قهوه ای نام دارد میتواند در کاهش وزن کمکمان کند. محققان به تازگی متوجه شده اند سرما به ساخت بیشتر این چربی سالم در بدن که باعث بالا رفتن سرعت متابولیزم میشود کمک میکند.

چربی قهوه ای چیست؟
چربی بدنی که کمک میکند وزن کم کنید

نوعی چربی بدن است که تولید گرما میکند. رنگ این چربی قهوه ای مایل به قرمز است چون سرشار از سلول های تولید انرژی است که میتوکندری نام دارند با تبدیل کالری به گرما به سلول های انرژی میدهد. هر فردی از بدو تولد چربی قهوه ای دارد. نوزادان مقدار زیادی از این چربی دارند که بعد از بیرون آمدن از رحم آنها را گرم نگه میدارد. اما افراد با بالا رفتن سنشان شروع به از دست دادن چربی های قهوه ای میکنند. چرا؟ محققان هنوز پی به دلیل اصلی این اتفاق نبرده اند. چربی قهوه ای ممکن است مقدار کمی از کل چربی های یک فرد بالغ را تشکیل دهد. اما تحقیقات بیشتر نشان داده برخی از افراد بالغ بیش از حد انتظار چربی قهوه ای دارند. این نوع چربی درمیان مناطقی که چربی سفید وجود دارد به صورت پراکنده پیدا میشود، مناطقی مانند:

• گردن

• بالای قفسه سینه

• شانه ها

تفاوت چربی قهوه ای با چربی سفید چیست؟

• چربی قهوه ای چربی های پر از کالری را که لیپید نام دارند میسوزاند.

• چربی سفید چربی بدی است که لیپید ها را ذخیره میکند. چربی های ناسالم ناحیه شکم را میسازد و ران ها را ضخیم میکند.

چطور بفهمیم چربی قهوه ای داریم؟

راه ساده ای نیست که بتوان گفت. نمیتوان تنها با نگاه کردن به بدن آنها را دید. در گذشته محققان این چربی ها را هنگام انجام بیوپسی روی نوزادان و موش ها دیده اند. روش تصویربرداری پیشرفته ای از بدن لازم است تا بتوان آنها را دید. هنگامی که رادیولوژیست ها از بدن عکس برداری میکردند در بدن افراد بالغ مناطقی میدیدند که نمیتوانستند تشخیص دهند سرطانی است یا التهاب است. این مناطق در افراد بالغ تبدیل به چربی قهوه ای شد.

چطور میتوان چربی قهوای بدست آورد؟
چربی بدنی که کمک میکند وزن کم کنید

کمی دمای خانه را پایین بیاورید، و یا در زمستان به پیاده روی بروید. شواهد نشان میدهد با کاهش دما مقدار چربی های قهوه ای کالری سوز بالا میرود. اما محققان درجه خاص یا مدت زمان خاصی را برای بودن در سرما پیش بینی نکردند. در یک تحقیق کوچک که امسال انجام گرفت محققان قرار گرفتن در سرما برای مدت طولانی را عامل افزایش چربی قهوه ای دانستند. در حالی که به نظر میرسد گرما این رشد را سرکوب میکند. محققان 5 مرد را که در سنین 19 تا 23 سال بودند به مدت 4 ماه زیر نظر گرفتند، و در اتاقی که میخوابیدند دماسنج نصب کردند. بعد از مشاهده نتایج محققان به این نتیجه رسیدند کسانی که در درجه حرارت پایین خوابیده بودند مقدار رشد چربی های قهوه ای و کالری سوزی بدنشان به اندازه 30 تا 40 درصد بالا رفته بود. در ضمن کسانی که در درجه حرارت بالا خوابیده بودند مقدار چربی قهوه ای بدنشان پایین آمده بود.

تحقیقات دیگری نشان داد دمای پایین میتواند چربی ها را تبدیل به چربی قهوه ای کند، همچنین میتواند باعث تولید آن شود. وقتی سردتان است سلول های عصبی در چربی های قهوه ای هورمون های مشخصی را آزاد میکنند که قابلیت کالری سوزی را تقویت میکند که به کاهش وزن نیز کمک میکند. چربی قهوه ای چربی خوب است چون به سوزاندن کالری کمک میکند و باعث میشود از کالری های اضافی خلاص شوید. اما هنوز نمیدانیم چربی قهوه ای چگونه فعال میشود.

برای مثال، آیا این چربی فصلی است؟ آیا گرم کردن خانه یکی از عوامل چاقی ما است؟ تحقیقات نشان داده در دهه های اخیر میزان درجه حرارت خانه ها بالا رفته است، برخی محققان بر این باورند که این تغییر دما در افزایش چاقی، رژیم های غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی در ارتباط است.

آیا چربی قهوه ای میتواند کمک کند وزن کم کنیم؟
چربی بدنی که کمک میکند وزن کم کنید

اینکه با چربی قهوه ای چه مقدار میتوانید کالری بسوزانید هنوز مورد بحث است. بهترین تخمین این است که امکان دارد روزانه 300 تا 400 کالری بیشتر بسوزانید. پس میتوانید با تغییر در سبک زندگی و برنامه غذایی که دارید از این چربی ها نهایت استفاده را بکنید. محققان امیدوارند بتوانند داروهایی تولید کنند که روند تولید این چربی را افزایش دهد. اما در حال حاضر بهترین راه برای بدست آوردن این چربی ها قرار گرفتن در دمای پایین است.

در کنار کاهش وزن چربی قهوه ای چه کارهای دیگری میتواند انجام دهد؟

تحقیقات نشان داده چربی قهوه ای میتواند باعث کاهش قند خون شود. تحقیقاتی که در سال 2013 روی موشها انجام شد نشان داد این چربی باعث پیشگیری از چاقی و دیابت در موشها شده است. اگر این یافته ها در انسان نیز جواب بدهد میتواند باعث تحولی در مدیریت دیابت شود. به نظر میرسد در سالهای آینده چیزهای بیشتری از این چربی مفید بشنویم.

فواید اردیبهشت

توصیه امام رضا(ع) درباره فواید هویج

هویج میوه ای که براساس دیدگاه‌های طب سنتی می‌تواند در تسکین سوختگی‌ها تا کاهش خطرناکترین سرطان‌ها مفید واقع شود.

توصیه امام رضا(ع) درباره فواید هویج

هویج میوه ای که براساس دیدگاه‌های طب سنتی می‌تواند در تسکین سوختگی‌ها تا کاهش خطرناکترین سرطان‌ها مفید واقع شود.جوشانده هویج و پیاز که به آن آبلیمو زده باشند عامل موثری برای درمان امراض عصبی نیز است.

هویج سبب تلطیف مواد غلیظ در بدن می‌شود زیرا ملطف است. از آن جا که هویج مقوی معده و ملین طبع است تجویز آن در کسانی که به سبب ضعف معده دچار یبوست شده‌اند، بسیار مناسب است.

امام رضا (علیه السلام)درباره خواص هویچ می فرمایند : خوردن هویچ برای رفع قولنج و بواسیر است و به جماع نیز کمک می کند .

توصیه های طب سنتی درباره هویج

1. طبع هویج گرم و تر است.

2.هویج بازکنندهی گرفتگیها و انسداد کبد است.

3. هویج ملین است قبل از غذا دو عدد هویج آبپز میل شود.

4.هویج مقوی معده است بهتر است همراه برنج هویج هم پخته شود به شرط آن که برنج صافی نباشد.

5.تقویت کننده نیروی جنسی و زیادکننده اسپرم است.

6.هویج به هضم غذا کمک میکند.

7.یک خوراک خوشمزه: هویجها را به برشهای کوچک خرد کرده همراه عسل کاملاً جویده و میل شود این خوراک برای تقویت نیروی جنسی بسیار خوب است و همچنین تقویت کننده آلات داخل شکم و رحم و هاضمه میباشد.

8.گرم مزاجان اگر هویج را با گوشت پخته کنند بخورند بهتر است.

9.کسانی که به بیماری گوارشی مبتلا هستند از هویج خام کمتر استفاده کنند.

10.کسانی که سنگ کلیه دارند 4 گرم تخم هویج 4 گرم تخم شلغم را داخل تربی که خالی نمودهاند ریخته سپس سر ترب را بسته در ظرفی گذاشته در آتش یا فر بگذارید پخته شود آن گاه آن را میل کنید این خوراکی همچنان برای رفع سختی ادرار به کار میرود.

11.کسانی که کمخون هستند صبح ناشتا یک لیوان آب هویج با کمی عسل میل کنند.

12.هویج کاهش دهنده انواع سرطان میباشد مخصوصاً سرطانهای ریه، لوزالمعده.

13.کسانی که معتاد به سیگار هستند از خوردن هویج فراموش نکنند.

14.هویج خام باعث کاهش کلسترول خون میشود به شرط آن که با صبحانه حداقل 200 گرم هویج میل نمایید.

15.خوردن هویج پخته موجب کاهش ابتلا به سرطان کولن میشود.

16.برای پختن هویج بیش از 15 دقیقه بیشتر زمان نبرید اگر بخارپز بشود خیلی بهتر است.

17.کسانی که کرم دارند به مدت 8 روز هویج رنده شده ناشتا میل کنند، حدود صد تا دویست گرم با کمی آبلیمو.

18. برای درمان سوختگی هویج رنده شده را داخل یک پارچه به صورت کمپرس در محل بگذارید از این روش برای درمان سودا، کورک و اگزما میتوان استفاده کرد.

19.برای تقویت و رشد بدن و درمان نرمی استخوان بچهها هویج رنده شده با لیموترش بدهید.

20.اشخاصی که عصبانی هستند یا پیرانی که دچار ضعف و ناتوانی شدهاند هویج میل کنند پخته آن بهتر است.

21.اگر هر صبح ناشتا یک لیوان آب هویج میل کنید موجب بازشدن رنگ چهره شما میشود.

22.برای درمان یرقان صبح ناشتا آب هویج بخورید.

23. ماسک هویج باعث بازشدن رنگ چهره میگردد و پوستهای شل را سفت میکند.

24.خوردن هویج باعث تقویت قوه بینایی و درخشندگی چشمها میگردد.

25.خوردن هویج برای کسانی که مبتلا به بیماری قند هستند مفید میباشد.

26.کسانی که فشار خون دارند از خوردن هویج فراموش نکنند.

27.هویج بازکننده رگها است .

28.کسانی که سوخت و ساز بدن آن ها خوب نیست هویج کم مصرف کنند زیرا مصرف آن به خاطر وجود اسیداگزالیک باعث تشکیل سنگ کلیه میشود.

29.کسانی که دردهای رماتیسمی، مفصلی و نقرس دارند صبح ناشتا هویج میل کنند.

30. خوردن هویج با شیر و کمی عسل برای درمان ترشحات مجاری تنفسی مفید است.

31.کسانی که از زخم معده و اثنی عشر رنج میبرند آب هویج را کمکم میل نمایند.

32.سعی کنید همیشه آب هویج تازه بگیرید.

33.خوردن آب هویج باعث میشود که زردزخم زود خوب شود.

34. کسانی که آسم دارند صبح ناشتا آب هویج با شیر میل کنند.

35.آب هویج جوانی را برای مدت زیادی حفظ میکند.

36. سوپ هویج غذای خوبی برای بیماران مبتلا به اسهال مخصوصاً کودکان میباشد.

37.کسانی که بدبین و سوءظن نسبت به دیگران دارند هویج را در برنامه غذایی خود قرار دهند تا از رشد این بیماری نجات یابند.

38.همچنین هویج نگرانیهای بیمورد و بیاساس را برطرف میکند.

شب های دعا

5 شبی که دعا در آن رد نخواهد شد را در این گزارش بخوانید:
5 شبی که دعا رد نمی‌شود
از بین اعیاد، یکی روز عید فطر است. ما در روایات داریم که آن هم زمان مؤثر بر روی اجابت دعا است.

گفته شد ماه مبارک رمضان، ماه بازگو کردن کلام ربّ، یعنی قرآن است و ماه سخن گفتن عبد با ربّ است که از آن تعبیر به دعا می‏کنند؛ دعا را هم تقسیم‏بندی کردیم به مأثور و غیرمأثور و گفتیم که دارای آداب و شرایطی است. بالأخره بحث ما به اینجا رسید که عوامل تأثیرگذار روی اجابت دعا را بررسی می‏کردیم. یک عامل را عرض کردم «عامل زمانی» است. زمان مؤثر بر اجابت دعا در شبانه‏روز، روز خاص و شب خاص در هفته را بحث کردیم؛ همچنین ماه خاص در بین ماه‏ها را که ماه مبارک رمضان بود و در مرتبه متأخّره آن، ماه رجب را مطرح کردم. بعد هم گفتیم که ایام و لیالی خاصی در بین همین ماه‏ها هست که در ماه شعبان، نیمه شعبان بود و در ماه مبارک رمضان، لیالی قدر بود. غیر این زمان‏ها، زمان‏هایی را هم می‏بینیم که در روایات مطرح می‏کنند. البته من نمی‏خواهم به‏طور کامل این‏ها را شمارش کنم. فقط آن‏هایی را که نسبتاً مطرح هستند عرض می‏کنم.

تأثیرعید فطر بر اجابت دعا

از بین اعیاد، یکی روز عید فطر است. ما در روایات داریم که آن هم زمان مؤثر بر روی اجابت دعا است. به ذهنم این است که در گذشته من این را به مناسبت شب عید فطر مطرح کردم که علی(علیه‏السلام) روز عید فطر در خطبه‏ای این جملات را فرمودند: «أَلَا وَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ یَوْمٌ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عِیداً وَ جَعَلَکُمْ لَهُ أَهْلًا فَاذْکُرُوا اللَّهَ یَذْکُرْکُمْ وَ کَبِّرُوهُ وَ عَظِّمُوهُ وَ سَبِّحُوهُ وَ مَجِّدُوهُ وَ ادْعُوهُ یَسْتَجِبْ لَکُمْ».۲ حضرت راجع به روز عید فطر می‏فرماید درخواست کنید از خدا و دعا کنید و بدانید که این دعاها را خداوند به اجابت می‏رساند و می‏پذیرد. معلوم می‏شود این زمان خاص روی اجابت دعا اثر دارد.

تأثیرعید قربان بر اجابت دعا

عید قربان هم که به آن «عید أضحی» می‏گویند، همین‏طور است. آنجا هم از علی(علیه‏السلام) روایتی است که حضرت فرمود: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ یَخْطُبُ یَوْمَ النَّحْرِ»؛ یعنی شنیدم که پیغمبر اکرم(صلّی ‏الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) در روز عید قربان داشت خطبه می‏خواند؛ «وَ هُوَ یَقُولُ هَذَا یَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ»؛ بعد خود پیغمبر «ثجّ» و «عجّ» را معنا می‏کنند؛ به «عجّ» که می‏رسند، می‏فرمایند: «وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ»؛ یعنی «عجّ» همان دعا است؛ از خدا درخواست کنید. بعد پیغمبر این جملات را فرمود: «فَوَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لَا یَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ».۳ قسم به آن موجودی که جان من در دست او است، کسی از اینجا نمی‏رود مگر اینکه مورد مغفرت خداوند قرار می‏گیرد. معلوم می‏شود دعا در آن روز مؤثر بود.

البته در روایت مربوط به عید فطر، علی (علیه‏السلام) در خطبه‏شان به خود زمان تکیه می‏کند و می‏فرمایند: «أَلَا وَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ یَوْمٌ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عِیداً»؛ و بعد هم می‏فرمایند:«وَ ادْعُوهُ یَسْتَجِبْ لَکُمْ». پس معلوم می‏شود این زمان بر دعا مؤثر است. ولی در اینجا دارد خطبه را در آن روز پیغمبر خواند و بعد فرمود که این روز چنین‏ وچنان است. این روایت با آن روایت در همین جهت عامل «زمان» مشترک است؛ یعنی خود این روزها بر روی دعا مؤثر است. البته در روایت عید قربان، یک موضع و مکان مشخص هم مطرح است. چون حضرت فرمود: «لَا یَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»؛ امّا در روایت عید فطر موضع و مکان مطرح نیست؛ فقط زمان روز عید مطرح شده است.
راجع به مکان ـ‏یعنی عرفات‏ـ ما روایتی داریم که در باب خصوص ماه مبارک رمضان از امام صادق(صلوات‏الله‏علیه) است که حضرت فرمود: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ مَا یُغْفَرُ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ». این روایت را گفته‏اند ظهورش در این است که ـ‏نعوذبالله‏، خدا نکند، خدا برای ما نیاورد‏ـ اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگرفت، او دیگر در آینده بعید است که مورد مغفرت خدا قرار بگیرد

سرّ نزدیکی دعا به اجابت در عید فطر و قربان

من حالا نکته‏ای را می‏خواستم نسبت به هر دو روایت عرض کنم و آن این است که هر دو روایت مربوط به عید فطر و عید أضحی است که در این دو روز «نماز عید و خطبه» تشریع شده است. چه بسا مسأله این است که در آن روز و آن زمان، توجه به خدا بیشتر است و لذا دعا هم به اجابت نزدیک‏تر است. چون هر دو روایت بخشی از خطبه نماز عید بود؛ هم برای علی (علیه‏السلام)، هم برای پیغمبر اکرم(صلّی ‏الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم)، هر دو خطبه است. لذا این نکته که در بحث دعا مطرح است که هسته مرکزی دعا از نظر پذیرش که عبارت از توجه داعی به خداوند است را تقویت می‏کند. یعنی هرچه توجه بیشتر باشد، تأثیر دعا هم بیشتر می‏شود. هر دو روایت مربوط به روز عید و خطبه و هنگام نماز عید است. یعنی در دو موقعیتی است که انسان‏ها متوجه خدا هستند؛ چون وقت نماز عید است و اصلاً برای عبادت و نماز و توجه به خدا آنجا جمع شده‏اند. لذا آنچه که در دعا مطرح است و نسبت به اجابت، هسته مرکزی دعا است که همان توجه إلی‏الله‏تعالی است، در هر دو موقعیت فراهم بوده است. می‏خواستم این نکته را بگویم که روز، روز عید بوده و روزی است که نماز عید می‏خواندند و بعد هم خطبه می‏خواندند؛ اصلاً برای نماز و خطبه آنجا جمع شده بودند. لذا در روایتی که برای پیغمبر است، حضرت می‏فرماید: «لَا یَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»؛ کسی از اینجا نمی‏رود و متفرّق نمی‏شود مگر آنکه آمرزیده شده است. یعنی این خصوصیّت «موضع» را هم در این روایت مطرح کرده‏اند.

تأثیر عید مبعث بر اجابت دعا

یکی دیگر از اعیادی که در اسلام بزرگ است، روز مبعث است. یک روایت از امام صادق (صلوات‏ الله‏علیه) است که حضرت فرمودند: «یَوْمُ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ رَجَبٍ نُبِّئَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ صَلَّى فِیهِ أَیَّ وَقْتٍ شَاءَ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ رَکْعَةً»؛ در روز بیست و هفتم ماه رجب که روز مبعث پیغمبر اکرم(صلّی ‏الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) است، هرکس در هر وقت آن روز دوازده رکعت نماز بخواند؛ «ثُمَّ یَقُولُ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لَا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً أَرْبَعَ مَرَّاتٍ»؛ بعد هم چهار مرتبه این جمله را بگوید؛ «ثُمَّ یَدْعُو فَلَا یَدْعُو بِشَیْ‏ءٍ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ فِی کُلِّ حَاجَةٍ».۴ بعد دعا کند، این‏طور نیست که دعایی کند مگر اینکه به اجابت می‏رسد؛ نسبت به هر حاجت مشروعی که داشته باشد.

در اینجا دوباره زمان را مطرح کرده است؛ فرمود: «أَیَّ وَقْتٍ»؛ یعنی هر وقت از این روز که بخواهد؛ چه صبح باشد، چه بعد از ظهر باشد. بعد هم دقت کنید که اینجا هم نماز مطرح است. اوّل می‏فرماید دوازده رکعت نماز بخواند، بعد دعا کند. در آن دو مورد قبلی چون عید أضحی و عید فطر خودش نماز داشت، دیگر نماز جداگانه‏ای مطرح نبود. آنجا خطبه هم داشت؛ ولی اینجا نه، روز مبعث نماز ندارد. لذا می‏گوید دوازده رکعت نماز بخواند و بعد دعا کند. دوباره این همان نکته‏ای است که من در بحث دعا گفتم و آن این است که مسأله بر محور همان توجه عبد به ربّ است. اوّل بهترین عملی که کُرنش و پرستش نسبت به معبود است را انجام بده، و بعد از او درخواست کن.

تأثیر روز عرفه بر اجابت دعا

ما روایات بسیار زیادی داریم که در آن، زمان‏ها را مطرح کرده‏اند و این زمان‏هایی که ما تا حالا گفتیم را ردیف کرده‏اند که یک مجموعه است. در بین زمان‏هایی که مطرح شده، غیر از این سه عیدی که من عرض کردم ـ‏یعنی عید فطر و عید أضحی و عید مبعث‏ـ روز خاص دیگری هم هست که «روز عرفه» است و درباره آن خیلی روایت داریم که این زمان هم بر روی دعا مؤثر است. روایات متعددی داریم که من فقط به یکی دو مورد اشاره می‏کنم. روایتی از پیغمبر اکرم(صلّی ‏الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) است که حضرت فرمودند: «أفْضَلُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ یَومِ الْعَرَفَةِ».۵ روایت خیلی کوتاه و گویا است. بافضیلت‏ترین دعاها، دعای روز عرفه است.

هم زمان، هم مکان

در اینجا من مسأله‏ای را مطرح کنم؛ یک بحث تأثیر زمان روی اجابت دعا است، یک بحث تأثیر مکان بر روی دعا از نظر اجابت است. البته من حالا نمی‏رسم وارد این بحث شوم؛ امّا این یک مورد را اشاره می‏کنم. خود روز «عرفه»، یعنی این زمان در اجابت دعا مؤثر است؛ امّا نسبت به اجابت دعا در «عرفات» هم روایاتی داریم که این مکان را مطرح کرده است. پس ما یک زمان داریم که می‏گوییم «عرفه» و یک مکان داریم که عبارت است از «عرفات»، به اعتبار اینکه حجّاج به آن زمین می‏روند. هم زمان مؤثر است و هم مکان مؤثر است. مثل این می‏ماند که بگویی لیله قدر مؤثر است؛ مسجد هم مؤثر است. ما در روایات نسبت به مکان‏ها داریم که مسجد، مکان مؤثر در اجابت است. روایاتی داریم که اگر کسی حاجتی داشته باشد، وضو بگیرد و برود در مسجد دو رکعت نماز بخواند. می‏خواستم این را عرض کنم که یک‏وقت این‏ها با هم خَلط نشود. هم زمان مؤثر است، هم مکان مؤثر است که مکان خودش بحث دیگری دارد که بعداً عرض می‏کنم.
حضرت علی (علیه السلام) راجع به روز عید فطر می‏فرماید: درخواست کنید از خدا و دعا کنید و بدانید که این دعاها را خداوند به اجابت می‏رساند و می‏پذیرد. معلوم می‏شود این زمان خاص روی اجابت دعا اثر دارد

هم عرفه، هم عرفات!

در خصوص «عرفه»، چون مسأله مکان در ذهن‏ها بوده، چه بسا بعضی‏ها یکباره به ذهنشان می‏آمده که این عرفه‏ای که در روایت وارد شده، نکند همان مسأله دعا در عرفات باشد؛ لذا من روایتی را می‏خوانم که می‏گوید نه، مسأله این نیست؛ اینجا تکیه روی «زمان» است و «مکان» را نمی‏خواهد مطرح کند. بحث مکان، بحث جداگانه‏ای است. من می‏خواستم این را تفکیک کنم. در یک روایتی است از علی(علیه‏السلام) که حضرت فرمود: «لَا عَرَفَةَ إِلَّا بِمَکَّةَ وَ لَا بَأْسَ بِأَنْ یَجْتَمِعُوا فِی الْأَمْصَارِ یَوْمَ عَرَفَةَ یَدْعُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ».۶ آن‏هایی که طلبه هستند خوب حرف‏های من را گوش کنند تا اینها را بتوانند تفکیک کنند. ببینید حضرت چقدر زیبا جداسازی کردند؛ می‏فرماید اشکالی ندارد که در شهرهای دیگر هم که هستید، روز عرفه جمع شوید و دعا بخوانید. «لَا عَرَفَةَ إِلَّا بِمَکَّةَ»؛ ما در دنیا چند جا عرفات نداریم؛ یک‏جا داریم آن هم پشت مکّه است. آنجا زمین عرفات است. امّا «لَا بَأْسَ بِأَنْ یَجْتَمِعُوا فِی الْأَمْصَارِ یَوْمَ عَرَفَةَ یَدْعُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ». یعنی درست است که «عرفات» فقط یک‏جا است؛ ولی شما «روز عرفه» در جاهای دیگر جمع شوید و دعا کنید. چقدر زیبا این‏ها را از هم جداسازی می‏کنند که زمان خودش مؤثر است و تأثیرش غیر تأثیر مکان است.

راجع به مکان ـ‏یعنی عرفات‏ـ ما روایتی داریم که در باب خصوص ماه مبارک رمضان از امام صادق(صلوات‏الله‏علیه) است که حضرت فرمود: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ مَا یُغْفَرُ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ».۷ این روایت را گفته‏اند ظهورش در این است که ـ‏نعوذبالله‏، خدا نکند، خدا برای ما نیاورد‏ـ اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگرفت، او دیگر در آینده بعید است که مورد مغفرت خدا قرار بگیرد. چون بهترین زمان‏ها این زمان بود. یعنی ماه رمضان برای اینکه انسان مشمول مغفرت الهی قرار بگیرد، بهترین زمان بود. حالا اگر کسی در این زمان مورد مغفرت واقع نشد، او دیگر در آینده مورد مغفرت قرار نخواهد گرفت، مگر اینکه عرفه را درک کند؛ «إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ».

اینجا از نظر طلبگی دو احتمال وجود دارد؛ احتمال اوّل این است که «إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ» یعنی «روز عرفه»؛ چون قبلش زمان مطرح است و بحث بر سر ماه مبارک رمضان است که خودش زمان است. احتمال دوم این است که منظور از «إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ» این باشد که مگر اینکه این موفق شود به «عرفات» برود؛ یعنی احتمال مکان را مطرح کرده‏اند. البته اگر عرفات هم مراد باشد، این‏طور نیست که هر روزی که خواست به عرفات برود؛ بلکه آن هم مربوط به «روز عرفه» است. غرضم این بود که یکی از زمان‏هایی که اثرگذار است روی اجابت دعا و روایات بسیار هم راجع به آن داریم، روز عرفه است.

پنج شب مخصوص دعا

روایاتی هم که بین این‏ها را جمع کرده زیاد داریم؛ یک روایت از پیغمبر اکرم(صلّی ‏الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) است که فرمودند: «خَمْسُ لَیَالٍ لَا تُرَدُّ فِیهِنَّ الدَّعْوَ?ُ أوَّلُ لَیْلَ?ٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَیْلَةُ نِصفٍ مِنْ شَعْبَانَ وَ لَیْلَ?ُ الْجُمُعَ?ِ وَ لَیْلَ?ُ الْفِطْرِ وَ لَیْلَ?ُ النَّحْرِ». (پنج شب است که دعا در آنها رد نمی شود: شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب جمعه، شب عید فطر و شب عید قربان)

یعنی همین‏هایی که ما همه را قبلاً گفتیم. ما روایات زیادی داریم که این زمان‏ها را یک‏جا جمع کرده‏اند. البته در یکی چهار مورد دارد، یکی پنج مورد دارد. این روایت پنج مورد در آن مطرح شده بود که ما اینها را یکی‏یکی بررسی کردیم. این مربوط به زمان‏ها بود. آن وقت مکان‏ها را هم ما داریم و روایاتی که مسأله مکان‏ها را مطرح کرده است. حالا اگر شد من یک جلسه مکان‏ها را هم مختصراً بررسی می‏کنم. چون من به اصل بحثم که می‏خواستم بروم سراغ دعاهای مأثور نرسیدم. آنچه تا اینجا گفته‏ایم به طور کلّی نسبت به دعاهای غیرمأثور بود. دعاهای غیرمأثور یعنی آن دعاهایی که خودمان از خدا می‏خواهیم حاجت‏هایمان را طلب کنیم. این بحث ما تا اینجا این بود. تا بعد إن‏شاءالله برویم سراغ مکان‏ها و من یک مقداری راجع به آن‏ها هم صحبت کنم و بعد هم اگر موفق شوم، می‏روم سراغ مسأله دعاهای مأثور که در آنجا یک بحث لطیفی هست که إن‏شاءالله وارد آن بحث می‏شوم.

جشنواره شکوفه ها در ژاپن

جشنواره شکوفه ها در ژاپن


در ژاپن،شکوفه درخت گیلاس را"ساکورا" می نامند.این شکوفه ها معمولا به گیلاس تبدیل نمی شوند و بیشتر جنبه زیبایی دارند. ساکورا درختی دوست داشتنی در ژاپن است و هر بهار در پارک های این سرزمین جشنواره شکوفه های گیلاس( یا ساکورا) برگزار می شود. در زیر تصاویری زیبا از افسونگری این شکوفه ها دربهارعطرآمیز را مشاهده می کنید:

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

 جشنواره شکوفه ها در ژاپن

کاهش کلسترول

آشنایی با ۵ نوشیدنی برای کاهش کلسترول بد


اگر شما با مشکل افزایش کلسترول خون مواجه باشید بدون شک دنبال خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی می‌گردید که برای مقابله با چربی خونتان مناسب باشد. در این مطلب ۵ نوشیدنی را معرفی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

خیلی از افراد به محض اینکه جواب آزمایش خود را می‌گیرند متوجه می‌شوند که کلسترول بد خونشان بالاست. حتماً می‌دانید که کلسترول چربی است که بدن برای داشتن عملکردی درست به آن نیازمند است. البته به میزان معقولی از این چربی نیاز دارد و مازاد آن مشکل‌ساز می‌شود. به احتمال زیاد هم می‌دانید که سبک زندگی نادرست مانند بی‌تحرکی و مصرف مواد غذایی نامناسب باعث افزایش میزان کلسترول بد خون می‌شود.

چه می‌کند این کلسترول؟

اگرچه میزان کافی کلسترول برای بدن لازم است اما مازاد آن مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کند و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و دیگر مشکلات می‌شود. کلسترول تقریباً در همه‌ی اعضای بدن ما به‌ویژه سیستم عصبی، پوست، عضلات، کبد، روده و قلب وجود دارد و به دو نوع تقسیم می‌شود: کلسترول خوب و کلسترول بد که به ترتیب HDL و LDL نامیده می‌شوند.

کلسترول بد از طریق مصرف مواد غذایی سرخ‌کردنی، محصولات غذایی قندی و صنعتی و به اصطلاح مصنوعی مانند سوسیس و کالباس و غیره ایجاد می‌شود. هر چه که این نوع کلسترول آسیب‌رسان است، کلسترول خوب یا همان HDL باعث احیای آسیب‌های LDL خون شده و آن را به سمت کبد می‌برد تا از بدن دفع شود. دقیقاً به همین دلیل است که ما آن را کلسترول خوب می‌نامیم چون به حذف مازاد کلسترول بد بدن کمک می‌کند. اگر بعد از انجام آزمایش خون، پزشک عنوان کند که کلسترول خونتان بالاست لازم است که به فکر باشید و با انجام کارهای ساده‌ای مانند مصرف چند نوشیدنی و آب میوه‌ی خانگی به فکر کنترل این مشکل باشید. در ادامه شما را با طرز تهیه‌ی این نوشیدنی‌های ضدکلسترول بد آشنا می‌کنیم.

آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های ضد کلسترول بد خون

آب سیب، جعفری و اسفناج

این آب میوه‌ی مخلوط با سبزیجات برای کاهش کلسترول بالا و دفع ساده و سریع چربی‌ها از بدن موثر است. ترکیبات آن سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که علاوه بر خلاص کردن شما از شر چربی‌های زیاد، باعث تقویت بدنتان نیز می‌شوند.

مواد لازم:آب سیب جعفری اسفناج

سیب: 4 عدد

برگ اسفناج: یک فنجان

جعفری: یک مشت

روش تهیه:

ترکیبات اشاره شده را شسته و آماده کنید. مواد را داخل میکسر بریزید و به مدت یک دقیقه مخلوط کنید. هر روز یک لیوان از این نوشیدنی ضد کلسترول میل کنید.

آب کلم با سیر

کلم و سیر شهرت فراوانی در جهت ارتقای سلامتی دارند. این دو ماده‌ی غذایی سرشار از خواص فوق‌العاده هستند و به‌راحتی بدن را تمیز می‌کنند. نوشیدنی کلم و سیر به دفع مازاد چربی و کلسترول بدن خون کمک کرده و سلامتی را بالا می‌برد.

مواد لازم:نوشیدنی کلم و سیر

کلم متوسط: نصف عدد

سیر: 2 حبه

آب: یک فنجان

روش تهیه:

سیر را بکوبید و با کلم‌های شسته و خرد شده و یک فنجان آب داخل مخلوط کن بریزید. مواد را مخلوط کنید و روزانه یک فنجان از این نوشیدنی پرخاصیت میل کنید تا کلسترول خونتان از بین برود. البته توصیه می‌کنیم در مصرف نوشیدنی کلم زیاده‌روی نکنید چون مصرف زیاد و طولانی‌مدت کلم می‌تواند باعث حساس کردن غده‌ی تیروئید شود.

آب توت‌فرنگی و مرکبات

شاید نوشیدن آب کلم و سیر چندان دل‌چسب نباشد اما بدون شک مصرف توت‌فرنگی با مرکبات باب میل خواهد بود. این نوشیدنی علاوه بر مقابله با کلسترول بد خون، حاوی خواص فوق‌العاده‌ای است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

آب توت فرنگی و مرکباتمواد لازم:

توت‌فرنگی: یک فنجان (100 گرم)

پرتقال: 2 عدد

کیوی: یک عدد

روش تهیه:

آب ‌پرتقال‌ها را بگیرید. کیوی را شسته و پوست بگیرید و توت‌فرنگی‌ها را نیز آماده کنید. سپس مواد را داخل مخلوط کن ریخته و به مدت چند دقیقه میکس کنید. به مدت دو هفته هر روز یک لیوان از این نوشیدنی را میل کنید.

آب هویج، جعفری و اسفناجآب هویج جعفری اسفناج

نوشیدنی‌های سبز رنگ برای سلامتی زیاد توصیه می‌شوند به خاطر اینکه از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری می‌کنند. این نوشیدنی قوی به شما کمک می‌کند که از شر کلسترول چربی خونتان خلاص شوید و سلامت قلب و عروقتان بالا برود.

مواد لازم:

هویج: 4 عدد

جعفری: 3 دسته

اسفناج: چند برگ

روش تهیه:

آب ترکیبات اشاره شده را بگیرید و با هم مخلوط کنید. به مدت دو هفته هر روز بعد از هر وعده‌ی غذایی یک لیوان از این نوشیدنی میل کنید.

آب لیموترش و جعفرینوشیدنی لیموترش و جعفری

این نوشیدنی قوی برای افرادی است که می‌خواهند از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری و یا با آن مقابله کنند.

مواد لازم:

آب تصفیه شده: 2 لیتر

جعفری: 3 دسته

لیموترش: 3 عدد

روش تهیه:

لیموترش‌های برش داده شده را با جوش‌شیرین تمیز کنید تا ضدعفونی شوند. سپس آب را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. در مدتی که آب خنک می‌شود لیموترش‌ها را ورقه ورقه کنید و جعفری‌ها را ریز خرد کنید. سپس لیموترش‌های ورقه شده و جعفری‌های خرد شده را داخل آب بریزید. در ظرف را بگذارید و ترکیب را به مدت یک روز داخل یخچال قرار دهید. سپس محلول را هم بزنید و روزانه یک فنجان از این نوشیدنی را میل کنید.

کنجد و آرتروز

دانه های کوچک اما پرخاصیت؛ تاثیر کنجد در تسکین درد آرتروز

 مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که کنجد در تسکین درد آرتروز زانو، موثر تر از داروی استامینوفن (تیلنول) است.


زانو درد ناشی از استئوآرتریت، یک وضعیت نگران کننده برای اکثر افراد بالای 50 سال است.

استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. آرتریت ( التهاب مفاصل ) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود. شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.
***استئو آرتریت (آرتروز)
آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل می شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلیل بروز آرتروز هستند