بدون یک وجب روغن

غذاهای ایرانی خوشمزه، بدون یک وجب روغن

می‌گویند غذاهای ایرانی تنها وقتی خوشمزه می‌شوند که یک وجب روغن روی آنها باشد. تا وقتی روی قرمه‌سبزی یک لایه روغن سیاه نباشد آن را دوست نخواهید داشت و ته‌دیگ برنج باید در روغن غوطه بخورد. الویه را به نظرتان تنها می‌توان با مایونز درست کرد تا خوشمزه شود و سبزی پلو بدون روغن حیوانی مزه نمی‌دهد!
 اما اشتباه می‌کنید. برای تمام غذاها روش‌هایی برای پخت کم‌کالری وجود دارد. روش‌هایی که می‌توان به راحتی برای غذاهای ایرانی هم اعمال کرد. این روش‌های جایگزین را بدانید تا بتوانید غذاهای ایرانی کم‌کالری و در عین حال خوشمزه بپزید.

پلو با روغن اضافه ممنوع

برای درست کردن لوبیاپلو می‌توان کمی رب مواد را بیشتر کرد، پر آب‌تر آن را از روی گاز برداشت یا کمی آبلیمو در آن ریخت تا طعم بهتری داشته باشد. برای درست کردن سبزی پلو می‌توانید بعد از پخت کمی آب‌مرغ روی آن بریزید تا دانه‌های برنج براق و خوشمزه شوند. برای پلوهای مختلف می‌توانید بسته به سلیقه خودتان روغن را با مواد کم خطرتر جایگزین کنید. فراموش نکنید، اصلا لازم نیست روی چلو روغن بریزید. خورش به اندازه کافی چربی دارد. اگر برنج را درست بپزید، بدون روغن هم خوشمزه و زیبا می‌شود و دانه‌های آن به هم نمی‌چسبند.

ته دیگ با حداقل روغن

معمولا ته قابلمه روغن می‌ریزند و روی آن نان، سیب‌زمینی یا چیزهای دیگر می‌گذارند تا ته‌دیگ خوبی درست شود اما اگر قابلمه شما نچسب باشد می‌توانید با روغن بسیار کمتری ته‌دیگ خوشمزه درست کنید. کافی است کف قابلمه تفلون را کمی با پنبه چرب کنید. توجه داشته باشید که روغن باید به تمام کف مالیده شده باشد تا ته‌دیگ شما خوشمزه شود. حالا می‌توانید هر چه که دوست دارید را در قابلمه بگذارید و برنج را رویش بریزید.

غذاهای ایرانی خوشمزه، بدون یک وجب روغن
 
سالم‌ترین خورش‌ها

برای درست کردن خورش باید پیاز را تفت دهید، گوشت پر چربی را در آن سرخ کنید. به دلیل وجود این همه روغن، معمولا خورش‌ها چرب از آب در می‌آیند. اما می‌توانید با روش درست کردن پیاز داغ بدون چربی، پیاز داغ درست کنید و بعد از آن بدون اینکه روغن اضافه کنید، گوشت را کمی در تابه نفت دهید و سپس روی آنها آب بریزید. برای کم‌چرب‌تر کردن خورش از گوشت پرچرب گوسفند صرف نظر کنید. می‌توانید از مغز ران یا بخش‌های دیگر بدون چربی گوشت استفاده کنید.

برای خورش‌هایی که رب گوجه دارند هم لازم نیست رب را سرخ کنید. رب را در آب خورش بریزید و هم بزنید. کمی که زمان پخت را طولانی‌تر کنید، رب با بقیه مواد خورش مخلوط می‌شود و مزه خامی رب از بین می‌رود. برای خورش‌هایی مانند قرمه‌سبزی، سبزی را بعد از خرد کردن و شستن کاملا بپزید. اگر زمان پخت سبزی را طولانی‌تر کنید، آب آن کاملا گرفته می‌شود و بعد فقط با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می‌توانید طعم سبزی سرخ شده را به دست بیاورید.
 
 برای خورش‌هایی مثل بادمجان، می‌توانید بادمجان‌ها را تکه‌تکه کنید، سپس با یک پنبه کمی به دو طرف آن روغن بمالید و در تابه دو طرفه بگذارید. طعم این بادمجان با بادمجان سرخ شده فرق چندانی نخواهد داشت.  تمام خورش‌ها را می‌توان با این روش با مصرف بسیار کمتری از روغن پخت.
 
 غذاهای ایرانی خوشمزه، بدون یک وجب روغن

ماست به جای مایونز

سس مایونز هم به خاطر داشتن روغن مایع و تخم‌مرغ پر از مواد چاق‌کننده و ناسالم است که بهتر است به بدن نرسانید. خیلی‌ها برای جلوگیری از مصرف مایونز، از خوردن غذاهایی مثل سالاد الویه صرف‌نظر می‌کنند و سالادشان را با آبلیمو یا چاشنی‌های دیگر میل می‌کنند اما ماست بهترین چاشنی برای جایگزین کردن مایونز است. البته باید ماست را کمی فر‌آوری کنید تا طعمی شبیه مایونز پیدا کند. برای این کار به ازای هر لیوان ماست، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق سس مایونز در ماست بریزید و کاملا هم بزنید. این ترکیب کاملا حس مایونز خوردن را به شما می‌دهد در حالی که کالری آن بسیار کمتر از مایونز است. توجه کنید چون ماست آب می‌اندازد بهتر است سالادی که با ماست درست کرده‌اید را سریع مصرف کنید تا از شکل نیفتد.

خوراک مرغ کم‌خطر

اول مرغ را خوب پاک کنید. سینه گوشتی بدون چربی است. اما اگر آن را دوست ندارید و ترجیح می‌دهید از ران مرغ استفاده کنید، بعد از خرید مرغ، چربی‌های آن را با یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس مقداری پیاز خرد شده را با روشی که در بخش خورش یاد گرفته‌اید تفت دهید و مرغ‌ها را کمی در آن بچرخانید تا رنگ‌شان عوض شود. حالا می‌توانید کمی رب گوجه یا زعفران اضافه کنید، ادویه بزنید و به ازای هر ران مرغ، نصف لیوان آب اضافه کنید. حالا کافی است در ظرف را کاملا ببندید تا مرغ با آب و چربی خودش سرخ شود.
 
 غذاهای ایرانی خوشمزه، بدون یک وجب روغن

پیازداغ

برای درست کردن پیازداغ بدون چربی، پیاز را خرد کنید و بدون روغن کمی در تابه تفت دهید تا سبک شوند. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در تابه بریزید و کاملا هم بزنید تا پیازها کمی روغنی شوند. با این روش کف تابه روغنی نخواهید دید اما نگران نباشید. پیازها سرخ خواهند شد. فراموش نکنید آنها را باید مرتب هم بزنید تا دود نکنند. با حرارت متوسط بعد از چند دقیقه پیاز داغ بدون روغن شما آماده خواهد شد.

سوپ سفید، پاستای خامه‌ای و بیف‌استروگانف

برای درست کردن این غذاها معمولا از خامه استفاده می‌شود اما خیلی راحت می‌توان خامه را با شیر کم‌چرب جایگزین کرد و با این روش همان غذا را با چربی بسیار کمتری پخت. برای درست کردن سوپ سفید کم چرب، درست به اندازه آب گوشت شیر اضافه کنید و به ازای هر دو لیوان شیر، یک قاشق آرد به سوپ اضافه کنید. با این روش بدون استفاده از خامه سوپ غلیظ و خوشمزه‌ای خواهید داشت.
 
برای درست کردن پاستا هم در مواد شیر بریزید و بگذارید کمی بیشتر بماند تا آب آن کم شده و غلیظ شود. بیف‌استروگانف را هم می‌توانید با همین روش درست کنید. وقتی مایه گوشت آماه شد، در آن شیر بریزید تا کاملا سفید شود. سپس بگذارید مدتی روی حرارت بماند تا غلیظ شود و شکل مایه با خامه به خود بگیرد.
 
 غذاهای ایرانی خوشمزه، بدون یک وجب روغن

کباب بدون روغن

مایه کباب را با گوشت چرخ شده بدون چربی یا بسیار کم‌چربی و البته با کمی پیاز بیشتر درست کنید و بعد آن را درون تابه بدون اینکه روغن بریزید پهن کنید. می‌توانید یک زرده تخم‌مرغ هم به مایه اضافه کنید. سپس با دست به گوشت فرم کباب بدهید و درِ تابه را بگذارید تا گوشت با آب خودش بپزد. بعد از یک ربع، با رب‌گوجه، آب، ادویه و در صورت تمایل کمی زعفران، یک سس درست کنید و روی کباب‌ها بریزید. وقتی آب گوشت کاملا بخار شد، غذای شما حاضر است.

کتلت سرخ‌نکردنی
 
مشکل اینجور غذاها روغنی است که کتلت یا کوکو را در آن سرخ می‌کنید. خود مایه غذا کالری زیادی ندارد. اگر واقعا می خواهید این غذا‌ها را همان‌طور که پیش از این درست می‌کرده‌اید مصرف کنید، می‌توانید چند لایه دستمال حوله‌ای کنار گاز بگذارید و کتلت یا کوکو را بعد از سرخ کردن روی دستمال بگذارید و بعد از چند دقیقه برگردانید تا روغن دو طرف آن کاملا گرفته شود.
 
 غذاهای ایرانی خوشمزه، بدون یک وجب روغن
 
اما می‌توانید با روش دیگری هم این غذاها را درست کنید. با یک تکه پنبه کف یک تابه تفلون را چرب کنید و بعد از اینکه کمی داغ شد، مایه را بعد از درست کردن در آن پهن کنید. در تابه را بگذارید تا یک طرف غذای شما کاملا پخته شود. بعد آن را با یک کفگیر برش بزنید و برگردانید تا طرف دیگرش هم کمی برشته شود. می‌توانید از فر یا کباب پز هم استفاده کنید.

این مواد غذایی را نخورید

در این مطلب به 10 مواد غذایی اشاره می‌کنیم که برای حفظ سلامتی‌تان هرگز نباید بخورید.

غذاهایی که هرگز و هرگز نباید بخورید مبنای دنیا در تعادل است و ما نیز باید بر این مبنا پیش برویم.

مواد غذایی که در این مقاله ذکر میکنیم به سلامتی ما آسیب بسیاری می‌رسانند که اجتناب کامل از آن‌ها می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد.

مارگارین

گرچه این تصور وجود دارد که مارگارین از کره سالم‌تر است، درواقع مارگارین پر از چربی غیر اشباع یا ترانس است، که در عروق خونی شما رسوب می‌کند و کلسترول شما را بالا می‌برد. بسیار بهتر است که از کره در حد اعتدال استفاده کنید.

هات‌داگ و گوشت‌ ساندویچ‌های ‌فرآوری‌شده

این تکه‌های گوشت که کیفیت کم‌تری نیز دارند پر از نیتریت، طعم‌دهنده‌های شیمیایی، رنگ، و سدیم بیش از حد هستند. دنبال سوسیس‌های فاقد نیتریت بگردید و ساندویچ گوشت خود را با پختن کمی مرغ یا بوقلمون و ایجاد برش‌های نازکی از آن درست کنید.‌

پنیر های فرآوری‌شده

آن را در ورقه‌های پیچیده‌شده در پلاستیک یا در قوطی‌های قابل اسپری دیده‌اید؛ این غذاهای مصنوعی حتی مجاز به داشتن برچسب عنوانِ پنیر نشده‌اند.‌ اگر شما ولع مصرف ناچو (ناچو غذایی از شمال مکزیک، چیپس ذرت سرخ‌شده با پوشش پنیر چدار و فلفل قطعه‌قطعه است) دارید، می‌توانید سس پنیر خود را با پنیر واقعی درست کنید، اما ‌ از چیزی که ما آن را «پنیر پلاستیکی»می‌نامیم بر حذر بمانید.

نوشابه‌های شیرین

 چرا کالری خالص می‌نوشید؟ نوشابه‌های شیرین حاوی مقادیر زیادی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که هیچ‌گونه‌ ارزش غذایی ندارند.‌ دمنوش میوه را برای تست طعم تازه‌ای که احساس خوبی به شما خواهد داد، امتحان کنید.‌

سیب‌زمینی سرخ‌کرده

هنگامی که مک‌دونالد مواد تشکیل‌دهنده سیب‌زمینی سرخ‌کرده را منتشر کرد، مردم از این‌که ۱۷ ماده در تشکیل سیب‌زمینی سرخ‌کرده دخیل هستند، متعجب شدند.‌

سالاد‌های فست‌فود

شما با خود فکر میکنید که در میان غذهای مضر حداقل شما همبرگر را سفارش نمی‌‌دهید، اینطور نیست؟ اشتباه است.‌ برخی سالادها در فست‌فودها با تمام چاشنی‌های اضافی و ‌سس‌های چرب روی آن‌ها حاوی کالری و چربی بیشتری نسبت به همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ هستند‌.‌ آیا شما قبل از این‌که باور کنید گزینه‌های یک منوی سالم چه چیزهایی هستند در مورد آنها تحقیق می‌کنید‌؟

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

بسیار شیرین‌تر از شکر معمولی هستند که منجر به افزایش میل شدید به شکر می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین‌ با ایجاد مشکلات عصبی و سرطان ارتباط دارند. برای اجتناب از ولع مصرف شیرینی، کمی خوردن میوه را امتحان کنید! شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل یا شربت افرا نیز، البته در حد اعتدال، جایگزین‌هایی عالی‌ هستند.

ذرت بوداده در مایکروفر

با تقلیدی از عطر و طعم کره (پلی‌فلوئورواُکتانوئیک اسید، Perfluorooctanoic Acid) پلیمری سنتزی است، که با برخی سرطان‌ها و ناباروری مرتبط است.‌ درست کردن ذرت بوداده با کره واقعی در یک پاکت کاغذی درون مایکروفر امن‌تر (و ارزان‌تر!) است.‌

ماست سبک و کم‌چرب

وقتی که تمام چربی ماست را می گیرند، نیاز است چیزی به آن اضافه شود تا ماست دوباره طعم خوبی داشته باشد.‌ این بدان معناست که شکر، آسپارتام و بسیاری مواد فرآوری‌شده دیگر به ماست اضافه می کنند. اضافه کردن میوه و عسل را به ماست ساده یونانی برای میان‌وعده‌ای خوشمزه و سالم‌تر امتحان کنید.

نان حجیم (نان حبوبات)

این حقه خوبی است که به نظر سالم می‌رسد، اما ‌این‌طور نیست. نان حجیم، نان سفید با دانه‌های غلات در آن است.‌ همان‌طور که شما ممکن است بدانید، نان سفید فاقد مواد مغذی و حاوی آرد غنی‌شده است. آن‌چه شما نیاز دارید نان گندم است (گندم کامل باید در صدر لیست مواد تشکیل‌دهند باشد.

راه‌های متفاوت برای تقویت حافظه

راه‌های متفاوت برای تقویت حافظه

راه‌های متفاوت برای تقویت حافظه
همه می‌توانند حافظه‌شان را تقویت کنند، مگر اینکه دچار بیماری باشند که بخشی از حافظه‌شان را تحت تاثیر قرار داده باشد. شما با هر هدفی که بخواهید حافظه‌ی خود را تقویت کنید، ما توصیه‌هایی برای‌تان داریم که مفید خواهند بود.
خاطرات واحدهای سازنده‌ی بیوگرافی درونی ما هستند که به ما می‌گویند چه کارهایی در طول زندگی خود انجام داده‌ایم و با چه کسانی در ارتباط بوده‌ایم. خاطرات نقش مهمی در شکل دهی شخصیت ما به عنوان انسان دارند که به همین دلیل، از دست دادن حافظه در اثر افزایش سن می‌تواند به معنی از دست دادن حسی که به خود داریم باشد. بسیاری از افراد نگران از دست دادن حفظه و مهارت‌های ادراکی خود هستند.
 
اما چه چیزهایی باعث می‌شود یک عده به مرور زمان با ضعف حافظه مواجه می‌شوند اما عده‌ای دیگر همچنان زیرک و با حافظه‌ای قوی می‌مانند؟ درست است که ژن‌ها در بی‌عیب و نقص ماندن حافظه نقش دارند، اما سبک زندگی و انتخاب‌هایی که می‌کنیم نیز نقش مهمی در کیفیت حافظه دارند.
 
 راههایی برای تقویت حافظه

داشتن تغذیه‌ای سالم، ورزش منظم، کنترل فشار خون و کلسترول و قند خون و سیگار نکشیدن همه و همه از حافظه مراقبت می‌کنند. درست همان گونه که عضلات ما با فعالیت قوی‌تر می‌شوند، حافظه و مهارت‌های ادراک و شناخت ما نیز با به چالش کشیدن تقویت می‌شوند.

بعضی از افراد باور دارند با بالا رفتن سن، دیگر نمی‌توانند چیزهای جدیدی یاد بگیرند اما این درست نیست و در واقع شامل حال مغز با اینهمه توانمندی‌هایی که دارد نمی‌شود! مغز شما این پتانسیل را دارد که سلول‌های جدید و ارتباط‌های عصبی تازه خلق کند، البته به این شرط که در معرض محرک‌های درستی قرار بگیرد. توانایی مغز برای تغییر، رشد و بهبود در طول زندگی، نروپلاستیسیتی (Neuroplasticity) نام دارد. عادت‌های روزانه‌ی شما بر چگونگی عملکرد مغزتان اثر می‌گذارند. قدم‌های زیادی وجود دارد که برای افزایش قدرت توانایی مغز در جهت تغییر و بهبود حافظه می‌توانید بردارید.

۱. تغذیه‌ای مفید برای افزایش قدرت مغز

بدن برای عملکرد مناسب خود به سوخت نیاز دارد و مغز هم همینطور است. خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از غذاهای ناسالم می‌تواند یک استراتژی بسیار خوب برای افزایش قدرت مغز و حفظ سلامت آن و یک زندگی سالم باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی روی زمین شناخته شده است. این رژیم بر اساس مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، بنشن و حبوبات، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، مغزها، ماهی و پروتئین کم چرب است.

تحقیقات نشان داده که رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند از بیماری‌های مزمن پیشگیری کرده و طول عمر را افزایش بدهد. همچنین ثابت شده که این رژیم غذایی، تاثیرات مثبت بلند مدتی بر عملکرد ادارک و شناخت مغز داشته و حافظه و دقت و تمرکز را تقویت می‌کند. مصرف روغن زیتون بکر و تصفیه نشده که بخش اصلی رژیم مدیترانه‌ای است، از حافظه و توانایی یادگیری محافظت کرده و در برابر زوال عقل، به عنوان دفاع عمل می‌کند.

رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم‌های کتوژنیک، این روزها مورد توجه عموم قرار گرفته‌اند چون ادعا می‌شود که برای سلامتی و کاهش وزن مفیدند. رژیم‌های کتوژنیک، کم کربوهیدرات و پُر چربی هستند. کاهش چشمگیر مصرف کربوهیدرات و جایگزین کردن آنها با چربی‌ها، بدن را در یک حالت متابولیکی قرار می‌دهد که به آن کتوسیس گفته می‌شود. کتوسیس، کارآمدی بدن در چربی سوزی به منظور تولید انرژی را افزایش داده و از چربی‌های موجود در کبد، کتون‌هایی تولید می‌کند که انرژی مورد نیاز مغز را تامین می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان داده رژیم کتوژنیک می‌تواند حافظه را تقویت کند، از عملکرد مغز پشتیبانی کند و احتمال طول عمر را افزایش بدهد.

غذاهایی برای تقویت حافظه

هر چند به طور کل توصیه می‌شود به جای غذاهای فرآوری شده، از غذاهای طبیعی استفاده کنیم، از چربی‌های ترانس و قند زیادی پرهیز کنیم و چربی‌های سالمی بخوریم که سوخت رسانی به مغز را بهبود بدهند، اما غذاهای خاصی نیز هستند که در مورد تقویت حافظه، از این توصیه‌ها نیز فراتر می‌روند.

گردو

مصرف گردو می‌تواند عملکرد اجرایی در ادراک و شناخت و حافظه و تمرکز را بهتر کرده و پردازش اطلاعات را تسریع کند.
 

کنستانتره‌ی بلوبری

کنستانتره‌ی بلوبری، عملکرد مغز، حافظه‌ی فعال، جریان خون به سمت مغز و فعال سازی مغز حین انجام تست‌های ادراکی را بهبود می‌دهد.

لوتئین

لوتئین در اسفناج، کلم، آوکادو و تخم مرغ وجود دارد و می‌تواند با پیری مهارت ادراک و شناخت مبارزه کرده و حافظه و یادگیری را بهبود ببخشد.

آوکادو

آوکادو، عملکرد ادراک و شناخت را تقویت کرده، به پردازش اطلاعات سرعت می‌دهد و میزان دقت را بالا می‌برد.

کاکائو و شکلات

کاکائو و شکلات، عملکرد حافظه‌ی فعال و پردازش بصری اطلاعات را تقویت کرده و اختلالات ادراکی ناشی از کمبود خواب را خنثی می‌کند. فلاونول‌های غذایی کاکائو، زوال عقل ناشی از افزایش سن را بی‌اثر می‌کنند.

کافئین

نوشیدن تقریبا 5 فنجان قهوه در طول روز می‌تواند علائم بیماری آلزایمر را خنثی کند.

دارچین

دارچین، حافظه را تقویت کرده و می‌تواند از اختلال ادراک و بیماری آلزایمر پیشگیری کند.

چای نعنا فلفلی

چای نعنا فلفلی به میزان قابل توجهی، حافظه‌ی فعال و حافظه‌ی بلند مدت را تقویت می‌کند و در مقایسه با چای بابونه بهتر می‌تواند سطح هشیاری را بالا ببرد.

۲. فعالیت بدنی

اگر می‌خواهید حافظه‌تان قوی بماند، باید فعال بمانید. ورزش کردن، میزان اکسیژن مغز را بالا می‌‌برد و از ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت کم می‌کند که عاملی برای از دست دادن حافظه هستند. ضمنا ورزش کردن از هورمون‌های استرس کم کرده و تاثیر هورمون‌های مفید مغز افزایش می‌دهد.

ورزش کردن، انعطاف پذیری سیستم عصبی یا همان نروپلاستیسیتی ِ ساختارهای خاصی از مغز را تسهیل می‌کند که نتیجه‌اش تقویت عملکرد ادراک و شناخت است. در یک بررسی که روی سلامت مغز افراد بالای 50 سال انجام شد، محققان دریافتند فعالیت هوازی همراه با تمرین مقاومتی، قدرت مغز را بیشتر می‌کند. فعالیت هوازی، توانایی‌های ادراکی را بالا می‌‌برد و تمرینات مقاومتی نیز حافظه، حافظه‌ی فعال و عملکرد اجرایی را تقویت می‌کند.

هورمون‌های خاصی که حین ورزش افزایش می‌یابند، فاکتورهای رشد نام دارند که به بهبود حافظه نیز کمک می‌کنند. فاکتورهای رشد، برقرار کننده‌ی ارتباط میان ورزش و سلامت مغز از طریق هیپوکامپوس هستند.

انجام تمرینات هوازی با شدت متوسط و تمرینات مقاومتی متعادل حداقل به مدت 45 دقیقه در هر جلسه و در بیشتر روزهای هفته، به نفع توانایی های ادراکی و حافظه‌ی شماست. تحقیقات نیز نشان داده اگر می‌خواهید چیزی را که همین الان یادگرفته‌اید خوب به خاطر بسپارید، باید 4 ساعت بعد ورزش کنید. افرادی که 4 ساعت بعد از یادگیری موضوعی ورزش کرده بودند، نسبت به آنهایی که فورا بعد از یادگیری ورزش کرده بودند، در یاد‌آوری اطلاعات 2 روز بعد بهتر عمل کردند. ورزش کردن همیشه هم دویدن و وزنه زدن نیست؛‌ پژوهش‌ها نشان داده اسب سواری نیز می‌تواند توانایی ادراکی کودکان را افزایش داده و رقصیدن هم می‌تواند علائم سالخوردگی مغز را به تاخیر بیندازد.

۳. چُرت بزنید

آیا فکر می‌کنید تقویت حافظه کار سختی است؟ با چُرت زدن هم می‌توانید حافظه را تقویت کنید. بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا از سلامت فیزیکی و ذهنی خود مراقبت کنند. خوابیدن به ما کمک می‌کند حافظه‌ی کوتاه مدت خود را با حافظه‌ی بلند مدت تلفیق کنیم. بعد از خواب، بهتر می‌توانید اطلاعات به ذهن سپرده را به خاطر بیاورید و عملکرد بهتری از نظر حافظه خواهید داشت. اما کمبود خواب، توانایی مغز برای به خاطر سپردن را مختل می‌کند.
 

خوابیدن، یک راه بی‌ دردسر برای تقویت حافظه است. در یک تحقیق، افرادی که بین جلسات یادگیری، چُرت زده بودند، در تست حافظه توانستند 10 تا 16 کلمه را به یاد بیاورند، در حالیکه افرادی که نخوابیده بودند، فقط توانستند به طور متوسط 7.5 کلمه را به یاد بیاورند.

سایر مطالعات نیز نشان داده که بزرگسالان 65 سال و بالاتر، با یک ساعت خواب بعد ازظهر، عملکرد بهتری در تست ادراک و شناخت خواهند داشت.

۴. مغزتان را تمرین بدهید

شهرت اپلیکیشن‌های ورزش مغز، تبدیل به صنعتی میلیارد دلاری شده. اما آیا ورزش‌های مغزی واقعا مفیدند؟ شواهد نشان داده که جواب منفی است!

برنامه‌‌های ورزش و تمرین مغز منجر بهبود در انجام کارها می‌شود اما حافظه، هوش یا توانایی‌های ادراکی را تقویت نمی‌کند. اما تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای یاد گرفتن کُد گذاری‌ها و یاد آوری اطلاعات مهم استفاده کنید که به آنها ابزارهای یاد آورانه (mnemonic devices) می‌گویند. این متدها زمانی که نیاز دارید مثلا اسامی افراد یا یک رویداد مهم را به خاطر بسپارید می‌توانند ابرقدرتی برای شما باشند. یکی از این ابزارها، متد لوسی (loci) است که یک جور تصویر سازی ذهنی است. در این روش، شما باید یک سری از وسایل شاخص را که به شما در انتقال مطالب کمک می کنند به خاطر بسپارید.

۵. استرس‌تان را کاهش دهید و آرام شوید

استرس مزمن، تاثیرات بدی بر مغز دارد. استرس به مرور زمان، سلول‌های مغز را نابود می‌کند، به هیپوکامپوس آسیب می‌زند و منجر به از دست دادن حافظه می‌شود. مدیریت و کنترل استرس می‌تواند یکی از بهترین راههای مراقبت از حافظه باشد.

مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند استراتژی موثری برای تسکین استرس و جلوگیری از زوال عقل در سنین بالاتر باشد. در مطالعه‌ای، مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی طی یک دوره‌ی 3 ماهه باعث بهبود چشمگیری در عملکرد حافظه‌ی ذهن گرا و عملکرد ادراکی عینی ایجاد کرده بود.

تنها 25 دقیقه تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن و یوگا در روز، تاثیر مثبتی بر خلق و خو و عملکرد مغز و توانایی‌های ادراکی دارد. آیا از نوشتن یا عکس گرفتن لذت می‌برید؟ این سرگرمی‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای کمک به یاد آوری خاطرات مفید باشند. اگر متوجه شده‌اید که یک سری از بوها آرام می‌شوید، می‌توانید از ابزار بو درمانی برای کاهش استرس استفاده کنید. عصاره‌ی رزماری هم رایحه‌ای آرامبخش دارد. در مطالعات انجام شده بچه‌هایی که در معرض رایحه‌هایی خاص قرار گرفته بودند، در مسابقات حافظه، نمرات بسیار بالاتری کسب کردند.

خطرهای زمستانی برای سالمندان

خطرهای زمستانی برای سالمندان

خطرهای زمستانی برای سالمندان
کاهش دمای محیط در فصول سرد با مشکلات خاص بهداشتی خود همراه است و افرادی که دوره سالمندی را می‌گذرانند، بیشتر از دیگران در معرض این مشکلات قرار دارند.
 افزایش سن و رسیدن به دوره سالمندی شما را در زمستان در معرض خطراتی برای سلامتتان قرار می‌دهد که ‌از جمله آنها می‌توان به هیپوترمی (کاهش درجه حرارت بدن)، سرمازدگی و افت قند و فشارخون اشاره کرد.
 
 
کاهش درجه حرارت بدن
 
توانایی بدن به تحمل سرما با افزایش سن افراد کاهش پیدا می‌کند‌ و سالمندان را در معرض خطر بیشتر کاهش درجه حرارت بدن قرار می‌دهد.

در این عارضه خطرناک درجه حرارت بدن به‌طور چشمگیری افت می‌کند و برای مدت طولانی در این حد باقی می‌ماند. هیپوترمی ممکن است به حمله قلبی، مشکلات کلیوی، آسیب کبدی و حتی مرگ بینجامد. افراد دچار کاهش درجه حرارت بدن ممکن است اندکی سردرگم، کند و خواب‌آلوده به نظر برسند، دچار لکنت یا کندی زبان باشند، بلرزند یا عضلات اندام‌هایشان سفت شود.

حساسیت بیشتر سالمندان به این عارضه تا حدی به این ‌علت است که سوخت‌وساز در بدن افراد سالمند، آهسته‌تر است، در نتیجه نسبت به افراد جوان، حرارت کمتری تولید می‌کند.
 
به علاوه، تغییرات جسمی در سنین بالا باعث می‌شود توانایی سالمندان برای تشخیص اینکه درجه حرارت چقدر پایین است، دچار اشکال شود. این مساله، به‌خصوص اگر فرد سالمند تنها زندگی کند و کس دیگری همراهش نباشد، می‌تواند مشکل‌آفرین شود.
 
همچنین برخی عوارض پزشکی و شیوه زندگی بی‌حرکت ممکن است سالمندان را در معرض آسیب‌پذیری بیشتر حتی در سرمای خفیف قرار دهد.
 
برخی بیماری‌ها ممکن است مانع از این شود که سالمندان در فصل سرد، گرم بمانند. دیابت، مشکلات تیروئیدی، بیماری پارکینسون، آرتریت و نقصان حافظه از جمله این بیماری‌ها هستند. اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید، با پزشکتان مشورت کنید.
 
نشانه‌های اولیه کاهش درجه حرارت بدن
 
دست و پای سرد
صورت بادکردهپوست رنگ‌پریده
لرزیدن (هر چند در برخی موارد هیپوترمی لرز وجود ندارد.)
کند شدن سرعت گفتار یا لکنت زبان
خواب‌آلوده به نظر رسیدن
خشمگین یا سردرگم بودن
 
اگر کاهش درجه حرارت بدن ادامه یابد، این نشانه‌ها ممکن است بروز کند:
 
آهسته شدن حرکات، اشکال در راه رفتن یا دست و پا چلفتی شدن
سخت شدن حرکت دادن دست و پا
کاهش سرعت ضربان قلب
تنفس آهسته و سطحی
از حال رفتن و از دست دادن هوشیاری
 
پیشگیری از کاهش درجه حرارت بدن
 
سالمندان با انجام اقداماتی می‌توانند مانع کاهش درجه حرارت بدن شوند که شامل این موارد است:
 
هنگامی که هوا سرد و توفانی است، در خانه بمانید. در اتاق‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، ببندید و مراقب باشید پنجره‌ها باز نمانده باشند و از نوارهای درزگیر استفاده کنید. در صورت لزوم حوله لوله‌‌شده پشت درز درها بگذارید.
هنگامی که بیرون می‌روید، برای مدت طولانی در سرما یا باد نمانید.
هنگام خروج از منزل، چند لایه لباس بپوشید. پوشیدن 2 یا 3 لایه لباس‌ گشاد نازک‌‌تر نسبت به یک لایه لباس ضخیم گرمای بیشتری فراهم می‌کند.
کت،‌ کلاه، دستکش، چکمه و روسری برای پوشاندن بینی و دهانتان و محافظت از ریه‌هایتان از هوای بسیار سرد استفاده کنید.
مراقب باشید خیس نشوید زیرا خیس شدن باعث می‌شود به سرعت لرز کنید. اگر دچار لرز شدید، فورا به خانه برگردید؛ لرز ممکن است نشانه‌ هشداردهنده کاهش درجه حرارت بدن باشد.
هنگامی که در خانه هستید، زیر لباس‌هایتان، لباس زیر بلندی همراه جوراب و دمپایی بپوشید. از یک پتو یا پوستین برای گرم نگه‌داشتن پاها یا شانه‌هایتان استفاده کنید. در صورت لزوم در خانه از کلاه استفاده کنید.
به اندازه کافی غذا بخورید تا وزنتان را حفظ کنید. نخوردن غذا باعث می‌شود لایه چربی زیر پوستتان که باعث محافظت در برابر سرما می‌شود، نازک شود.
درجه ترموستات را دست‌کم در حد 20 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. حتی دمای در حد 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد ممکن است در افراد سالمند باعث کاهش درجه حرارت بدن شود.
اگر از هیترهای فضای باز برای گرم کردن استفاده می‌کنید، به خطرات مربوط به آتش‌سوزی و مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن توجه داشته باشید.
با پزشکتان در مورد داروهای‌ مصرفی‌تان مشورت کنید- داروها چه با نسخه و چه بی‌نسخه- ممکن است خطر کاهش درجه حرارت بدن را افزایش دهند.
از افراد خانواده یا دوستان بخواهید در طول فصل سرد به شما سر بزنند. اگر قطع برق باعث شده منبع گرمایی‌تان را از دست بدهید، نزد بستگان یا دوستانتان بروید. 

 

موارد اضطراری
 
اگر گمان می‌کنید شخصی دچار کاهش درجه حرارت بدن شده،‌ درجه حرارت بدن او را اندازه بگیرید و اگر این درجه حرارت از 5/35 درجه پایین‌تر آمده بود، با اورژانس تماس بگیرید.
 
تا زمانی که اورژانس برسد، این اقدامات را انجام دهید:
 
شخص را به یک جای گرم‌تر منتقل کنید.
او را در یک پتو، حوله یا کت گرمی که در دسترس دارید، بپیچانید.
حتی گرمای بدن خود شما هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. کنار فرد به ملایمت دراز بکشید.
اگر فرد هوشیار است، نوشیدنی گرمی به او بدهید، اما از نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین‌دار مانند قهوه معمولی پرهیز کنید.
دست و پاهای فرد را مالش ندهید.
سعی نکنید فرد را با بردن به حمام گرم کنید.
از بالشتک‌های گرم‌کننده استفاده نکنید. 

 

سرمازدگی
 
یک خطر دیگر سرمای شدید، سرمازدگی است. سرمازدگی هنگامی رخ می‌دهد که پوست در معرض درجه حرارت بسیار پایین قرار گیرد. سرمازدگی معمولا بینی، گوش‌ها، گونه‌ها، چانه و انگشتان دست و پا را گرفتار می‌کند و ممکن است با این نشانه‌ها بروز کند:
 
قرمزی پوست
دردناک شدن پوست و بی‌حسی آن
سفید شدن یا به رنگ خاکستری/زرد درآمدن پوست
سفت شدن شدید یا مومی شدن پوست
سالمندانی که دچار بیماری قلبی و سایر مشکلات گردش خون هستند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار سرمازدگی شوند. 
 برای محافظت در برابر سرمازدگی این نکات را رعایت کنید:
 
هنگامی که بیرون می‌روید، همه بخش‌های بدنتان را بپوشانید.
هنگامی که پوستتان قرمز یا کبود می‌شود یا احساس سوزش می‌‌کنید، به خانه بازگردید.
اگر فکر می‌کنید خودتان یا اطرافیانتان دچار سرمازدگی شده‌اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 
لیز خوردن و افتادن
 
 لیز خوردن و افتادن خطر دیگر زمستان برای سالمندان است. افتادن ممکن است سالمند را دچار آسیب‌های شدیدی مانند شکستگی لگن کند.
 
برای کاهش خطر سقوط در سنین بالا به این توصیه‌ها توجه کنید:
 
به دقت مسیرهای جلوی خانه‌تان را پارو کنید یا از کسی بخواهید این مسیرها را برایتان پارو کند.
در پیاده‌روهای یخ‌زده یا پربرف راه نروید. از مسیرهایی حرکت کنید که خشک هستند و پاک شده‌اند.
چکمه‌های عاج‌دار بپوشید.
اگر از عصا استفاده می‌کنید، نوک لاستیکی آن را پیش از آنکه فرسوده شود، عوض کنید. ممکن است استفاده از نوک‌های یخ‌شکن که روی انتهای عصا نصب می‌شود، مفید باشد. تجهیزات مخصوص پزشکی برای حرکت در زمستان را می‌توانید از دراگ‌استورها تهیه کنید.
هنگام پاروکردن برف محتاط باشید. هوای سرد فشاری اضافی روی قلب وارد می‌کند و فشار پاروکردن هم می‌تواند فشار وارد بر قلب را افزایش دهد، ‌به‌خصوص اگر از قبل هم بیماری قلبی داشته باشید. پاروکردن برای افراد دچار پوکی استخوان هم خطرناک است.
قبل از اقدام به پاروکردن برف یا سایر کارهای سخت در هوای سرد، با پزشکتان مشورت کنید.

غذاهای محلی استان تهران

غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران

غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند.
البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر قرض داده شده اند. برای مثال غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند.
 
امروز با غذاهای محلی استان تهران ما را همراهی کنید.
 
سر گنجشکی

مواد اولیه:

  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • پیاز دوعدد متوسط
  • سیب زمینی 2 عدد متوسط
  • مرزه و ترخون یک قاشق غ خوری پر
  • رب گوجه فرنگی یک الی دو ق غ خوری
  • نمک و فلفل زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:
 
1. یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده سپس با مقداری روغن سرخ میکنیم. بعد از سرخ شدن یک قاشق چای خوری زردچوبه و دو قاشق رب گوجه فرنگی را تفت داده و سه الی چهار لیوان آب اضافه کرده می‌گذاریم بجوش بیاد.

2. سپس گوشت چرخ شده را با یک عدد پیاز متوسط با رنده درشت رنده کرده و با نمک و یک قاشق غذا خوری از مرزه و ترخون خشک و یک قاشق چای خوری زردچوبه و نمک و فلفل خوب ورز میدیم.

3. این مواد را بدون مرزه و ترخون هم میشه تهیه کرد. به این صورت که مرزه و ترخون حذف میشه و فقط با یک عدد پیاز متوسط با نمک و فلفل خوب وزر میدیم و بقیه مراحل را انجام میدیم.
 
4. از مواد گوشتی به اندازه یک فندق درشت برداشته در دست گرد کرده و در سس پیاز داغ و رب گوجه میندازیم.

5. وقتی تمام کوفته ریزه‌ها که همان سرگنجشکی‌ها است به اتمام رسید سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به اندازه یک بند انگشت مربع خرد کرده و به سر گنجشکی‌ها اضافه میکنیم و میگذاریم تا سیب زمینی‌ها پخته شوند.

6. بعد از پخت سیب زمینی سر گنجشکی خوشمزه را در ظرف مورد علاقه ریخته و با نان تازه وسبزی خوردن یا پیازچه نوش جان کنید.
 
7. از مقداری آبلیمو تازه یا پرک‌های داخل لیمو عمانی در آخر پخت سر گنجشکی میتوان اضافه کرد.
 

 
دمی بلغور جو

دمی بلغور جو یکی از غذاهای محلی استان تهران است. این غذا مربوط به منطقه لواسان است که در آن از نوعی سبزی محلی به نام تبله نیز استفاده می‌شود.

مواد اولیه:

  • بلغور جو 200 گرم
  • لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود جمعا 150  گرم
  • آب 1 لیتر
  • عدس 70 گرم
  • سبزی (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) 300 گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین به میزان لازم
  • پیاز داغ 2 ق س
  • نعنا 1 ق س
  • برنج 100 گرم
  • ماست چکیده برای تزئین به میزان لازم
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:

1. بلغور و حبوبات را به جز عدس، از شب قبل در آب بخیسانید. آن گاه در آبکش بریزید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. حالا یک لیتر آب به ان بیفزایید و روی اجاق قرار دهید.
 
2. آب که جوش آمد، شعله را ملایم کنید و پس از یک ساعت عدس را همراه با سبزی شسته و خرد کرده اضافه نمایید و صبر کنید تا حبوبات بپزد.
 
3. سپس ادویه، پیاز داغ و نعنا داغ را بیفزایید هنگامی که آب غذا کشیده شد، برنج شسته و خیس خورده را اضافه کنید و آهسته هم بزنید تا تمام آب آن جذب شود.
 
4. حالا صبر کنید تا برنج کاملا مغز پخت شود آنگاه دمی را در ظرف بکشید و با ماست چکیده تزئین نمایید. 
 


دمپختک

مواد اولیه:

  • برنج برای 2 نفر
  • لپه باقلا 100 گرم
  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • پیاز سرخ کرده 4 ق غ
  • رب گوجه 3 ق غ
  • زعفران، نمک ، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:

1. لپه باقلا رو با مقداری آب جوش میخیسانیم و بعد از 20 دقیقه با مقداری آب جوش میپزیم طوری که له نشود. برنج رو هم میخیسانیم و بعد در آب جوش 1 قاشق رب گوجه ریخته و خوب هم میزنیم تا رب گوجه تو آب حل شود.
 
2. سپس برنج را در آن میریزیم و با توجه به نوع برنج آبکش میکنیم (معمولاً برای پلو مخلوط برنج رو کمی خشک تر بر می داریم). گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ شده کمی تفت میدهیم و لپه باقلا را هم اضافه می کنیم.

3. رب گوجه را اضافه کرده و خوب هم میزنیم طوری که لپه باقلا له نشود. بعد از اینکه احساس کردیم رب گوجه خوب تفت خورده، برنج آبکش شده را هم اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم. فقط فراموش نکنید که مقداری برنج ساده برای ته دیگ کنار بگذارید.

4. کف قابلمه مقدار کمی آب، روغن و زعفران میریزیم و بعد برنج ساده (یا سیب زمینی حلقه شده) را قرار میدهیم و بعد هم برنج مخلوط را اضافه می کنیم.
 
5. بعد از اینکه برنج بخار کرد مابقی زعفران آبکرده را میریزیم روی برنج و شعله را کم میکنیم تا برنج دم بکشد.
 

 
اشکنه اسفناج

مواد اولیه:

  • تخم مرغ   4 عدد
  • سیب زمینی   2 عدد
  • پیاز داغ     2 قاشق غذاخوری
  • آرد   1 قاشق غذاخوری
  • اسفناج ریز ریز شده  1 لیوان
  • آب سماق  به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه   به مقدار لازم
  • آب   5 استکان
 
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:

1. پیاز داغ که درست شد آرد، اسفناج، فلفل و زردچوبه را ریخته و بعد از چند ثانیه آب را اضافه کنید.

2. جوش که آمد سیب زمینی را بریزید تا نیم پز شود.

3. 2 تا از تخم مرغ ها را هم زده و با نمک بریزید، بعد از 2 الی 3 دقیقه جوش، باقی تخم مرغ ها رادرسته و به آرامی در ظرف بیاندازید تا بپزند. در آخر آب سماق را اضافه کنید.
 
 
آش شله قلم کار

مواد اولیه:

  • گوشت قرمز 500 گرم
  • گندم 1 لیوان
  • عدس 2 لیوان
  • نخود 1 لیوان
  • لوبیا چیتی 1 لیوان
  • برنج 1 لیوان
  • سبزی آش 1 کیلوگرم
  • ترخون 5 قاشق غذاخوری
  • پیاز 5 عدد
  • کشک و نعنا مقداری
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:
 
1. از شب قبل گندم، عدس، نخود و لوبیا را خیس دهید (در این مدت آب حبوبات را چند بار تعویض کنید تا نفخ حبوبات از بین برود). پیازها را خلالی خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس کنار بگذارید.

2. گندم را داخل قابلمه ای بریزید و چند لیوان اب اضافه کنید و بگذارید حدود 2 ساعت بپزد تا نرم شود. نخود و لوبیا را نیز داخل قابلمه دیگری بریزید و چند لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند و نرم شوند.

3. گوشت را خرد کنید و همراه با 1 پیاز ، چند حبه سیر و چند لیوان اب داخل قابلمه ای بریزید و 1 ساعت روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزد و نرم شود (میتوانید مقداری چربی هم به گوشت اضافه کنید تا آش خوشمزه تر شود)؛ پس از پخت گوشت را ریش ریش کنید و اب گوشت را صاف کنید و برای آش کنار بگذارید.

4. عدس و برنج را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند و نرم شوند. سبزی آش را ساطوری کنید (ریز خرد کنید) و همراه با ترخون به مواد اضافه نمایید و پس از 30 دقیقه گندم و نخود و لوبیای پخته، نصف پیاز داغ، گوشت ریش ریش شده، آب گوشت، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه نمایید.

5. به مقدار لازم آب جوش اضافه کنید (آنقدر آب اضافه کنید که بتوانید مواد را به راحتی هم بزنید) سپس حرارت را ملایم کنید و در قابلمه را ببندید و حدود 2 – 3 ساعت اجازه دهید اش جا بیفتد. اش را در ظرف بکشید و همراه با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزیین و سرو کنید (میتوانید چند قاشق کشک با اش مخلوط کنید).

نکته ها:
 
این اش بسیار خوشمزه گزینه ای مناسب برای سفره های افطار و نذری است. هرچه پیاز داغ آش بیشتر باشد آش خوشمزه تر میشود. سبزی آش شله قلمکار ترکیبی مساوی از جعفری، اسفناج، گشنیز، شوید، نعناع، ریحان و مرزه است.
 

 
ته‌ چین فیروزکوه

مواد اولیه:

  • برنج چهار پیمانه
  • سبزی‌ پلو 500 گرم
  • گوشت گوسفندی سردست 250 گرم
  • چغندر یک تا دو عدد
  • هویج دو عدد
  • قیسی زرد آلو نصف پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • گَردِ لیمو دو قاشق غذاخوری
  • روغن، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:

1. گوشت را شسته و در صورت دلخواه به صورت یک تکه یا خرد شده در می‌آوریم.

2. پیاز را خرد کرده و گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

3. فلفل و زردچوبه را به گوشت افزوده و به اندازه دو لیوان آب به آن اضافه کرده و می‌گذاریم پس از جوش آمدن با حرارت ملایم نیم‌پز شود.

4. برنج را خیس کرده و آبکش می‌کنیم. چغندر را پوست گرفته، حلقه‌حلقه برش می‌دهیم. هویج را هم به شکل مورب برش می‌زنیم. قیسی را شسته و خیس می‌کنیم.

5. مقداری روغن کف قابلمه ریخته، به اندازه یک کفگیر روی آن برنج می‌ریزیم.

6. گوشت نیم‌پز را قرار داده، روی آن گرد لیمو می‌پاشیم.

7. چغندر و هویج را روی گوشت قرار می‌دهیم، سپس یک لایه سبزی و یک لایه برنج می‌ریزیم تا موادمان به صورت لایه‌ای درون قابلمه ریخته شود.

8. قیسی‌ها را درون کمی روغن تفت داده، روی برنج می‌ریزیم و به اندازه دو تا سه قاشق روغن روی برنج ریخته و آن را دم می‌کنیم.
 

 
والک پلو

والک یک گیاه کوهی است که معروفترین غذایی که با آن درست می کنند والک پلو است و بسیار خوشمزه است.

مواد اولیه:

  • والک   500 گرم
  • برنج   4 پیمانه
  • روغن   3 تا 4 قاشق سوپخوری
  • نمک   به میزان لازم
  • ساقه سیر تازه   2 شاخه
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران 
 
طرز تهیه:

1. برنج را می شوییم و با 4 قاشق چایخوری نمک (بستگی به ذائقه دارد) خیس می کنیم. والک ها را تمیز می شوییم و کمی درشت خرد می کنیم. برنج را با مقدار مناسب آب (حدود 8 پیمانه) و روغن روی حرارت تند می گذاریم و والک های آماده را نیز در آن می ریزیم.

2. می گذاریم تا آب آن جوش بیاید و آب برنج جمع شود سپس حرارت را ملایم می کنیم و در قابلمه را می بندیم و دم کنی روی در آن می گذاریم.

3. برای خوش عطر شدن این پلو می توان به همراه والک ها ساقه سیر یا سیر تازه نیز در برنج ریخت. در صورتی که با غذا گوشت میل می کنید توصیه می کنیم این پلو را با گوشت مغز ران گوسفند میل کنید.

مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

بوقلمون در فرهنگ خارجی‌ها یک غذای خاص است که در مناسبت‌های مهم مانند کریسمس، جشن شکرگزاری و. . . سرو می‌شود اما در ایران مردم به دلیل سالم‌تر بودن این گوشت در مقایسه با انواع گوشت‌های قرمز از این غذا حمایت می‌کنند.
 متقاضیان تغذیه می‌گویند لازم است در رژیم غذایی‌مان یک وعده گوشت داشته باشیم که معادل 65 تا 100 گرم گوشت پخته است. ما ایرانی‌ها به مصرف مرغ و گوشت گوسفند و گوساله عادت داریم اما این روزها می‌بینیم در فروشگاه‌های مواد پروتئینی گوشت بوقلمون هم مورد توجه مردم قرار گرفته و برای تنوع غذایی به سبد غذایی خانوار راه پیدا کرده است.

بوقلمون در فرهنگ خارجی‌ها یک غذای خاص است که در مناسبت‌های مهم مانند کریسمس، جشن شکرگزاری و. . . سرو می‌شود اما در ایران مردم به دلیل سالم‌تر بودن این گوشت در مقایسه با انواع گوشت‌های قرمز از این غذا حمایت می‌کنند. به هر حال مصرف بوقلمون هم مانند سایر غذاها مزایا و معایبی دارد که بهتر است آنها را بدانید.

آرامش در کنار بوقلمون

گوشت بوقلمون به دلیل داشتن اسیدآمینه بیشتر موجب افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود. این هورمون در کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش بدن مفید است. از این رو اگر می‌خواهید آرامش بیشتری داشته باشید بوقلمون را به رژیم غذایی‌تان راه دهید. البته برای اینکه از این خاصیت بوقلمون بهره‌مند شوید آن را به صورت سرخ کرده مصرف نکنید. بهترین روش مصرف بخارپز یا کبابی کردن آن است.

آنچه  باید در مورد  این گوشت پرخاصیت  مهمان پسند بدانید

درباره بوقلمون بیشتر بدانید

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت بوقلمون شامل هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هر یک از گوشت‌ این قسمت‌ها از نظر طعم و مزه با هم متفاوت هستند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است. گوشت قرمز آنکه بیشتر در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم بوده و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری را دارد. حجم توده گوشت قسمت‌های ران و سینه نسبت به سایر گوشت‌ها بیشتر است و ضایعات کمتری دارد.

چربی به مقدار کم

بوقلمون بدون پوست چربی بسیار کمی دارد. در مجمو ع گوشت‌های سفید نسبت به گوشت‌های قرمز چربی و کالری کمتری دارند.

پیشگیری از بروز سرطان

املاح معدنی ضروری در گوشت بوقلمون پیدا می‌شود. این املاح از بروز سرطان پیشگیری می‌کنند. سلنیوم از جمله املاح بوقلمون است که در بهبود عملکرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. علاوه بر این سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار است و سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد مخرب بدن می‌شود. در نتیجه بدن سد دفاعی خوبی به دست می‌آورد.

ژامبون بوقلمون به جای کالباس

در فروشگاه‌های مواد پروتئینی ژامبون بوقلمون هم پیدا می‌شود. تفاوت این ژامبون با سوسیس و کالباس این است که برخلاف این محصولات فرآوری شده، با گوشت‌های مختلف و چربی‌های زیان‌آور ترکیب نشده است. اگر تولیدکنندگان استانداردهای لازم را در تولید این محصول رعایت کنند می‌تواند جایگزینی برای کالباس باشد.

با این وجود توصیه متخصصان تغذیه این است که مصرف مواد غذایی تازه نسبت به چنین محصولاتی اولویت دارد. به هر حال این ژامبون‌ها به صورت وکیوم و دودی شده هستند و کاربرد‌های مختلفی دارند بنابراین می‌توانید ژامبون بوقلمون مرغوب را در غذاهای مختلف مانند انواع سالاد، پیتزا، ساندویچ و... بااحتیاط و به‌ندرتجایگزین سوسیس و کالباس کنید.

نامناسب برای بیماران مبتلایان به فشار خون

نمک موجود در بوقلمون کمی بالاست، از این رو مصرف مداوم آن برای بیماران مبتلا به فشار خون یا خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. علاوه بر این بوقلمون به دلیل داشتن اسیدآمینه پورین برای بیماران مبتلا به نقرس مفید نیست و این بیماران اگر بوقلمون دوست دارند باید این گوشت را به مقدار بسیار کم مصرف کنند.

 چند نکته در مورد پخت غذا  با گوشت بوقلمون

چطور با بوقلمون غذاهای خوشمزه‌ای بپزید؟

استفاده از بوقلمون فوت و فنی دارد که بهتر است آنها را بدانید

دیر می‌پزد

گوشت بوقلمون نسبت به مرغ دیرپز است بنابراین اگر زمان کافی برای طبخ غذا در اختیار ندارید، مرغ یا ماهی را انتخاب کنید. اگر زودپز دارید از این بابت مشکلی وجود ندارد و می‌توانید خوراک گوشت بوقلمون را به سرعت آماده کنید.

ران بوقلمون خوشمزه‌تر است

ران بوقلمون نسبت به سینه آن خوشمزه‌تر است. این را هم بدانید که ران چربی بیشتری دارد و اگر از بابت افزایش وزن و مصرف کالری نگرانی دارید، انتخاب سینه به نفع‌تان است.

جایگزین خوبی برای گوشت چرخ کرده

گوشت بوقلمون این قابلیت را دارد که آن را در دستگاه چرخ‌گوشت بریزید و به جای گوشت چرخ‌کرده از آن استفاده کنید.

مناسب برای تهیه ژیگو

اگر به پخت غذاهای خارجی مانند ژیگو علاقه‌مند هستید، بهتر است بدانید بوقلمون می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز این غذا باشد. کافی است داخل گوشت یک حبه سیر بگذارید، بعد آن را با کره سرخ کرده و به مدت یک ساعت داخل زودپز قرار دهید. در این صورت غذای خوشمزه‌ای برای سرو کردن دارید که برای پذیرایی از ‌مهمان‌ها هم گزینه خوبی است.

مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

به‌طور کلی از نظر ویژگی‌های تغذیه‌ای تفاوت قابل توجهی بین مرغ و بوقلمون وجود ندارد. از این لحاظ نمی‌توان گفت مصرف بوقلمون بهتر است. یکی از دلایل گرایش مردم به سمت مصرف گوشت بوقلمون به علت تفاوت در تولید آنهاست چون مرغ به صورت صنعتی پرورش می‌یابد، تکثیر و تولید می‌شود شاید در بخشی از مراحل تولید مداخلات غیر معمول مانند استفاده از هورمون‌ها یا مصرف ترکیبات و مواد غذایی خاصی برای افزایش رشد مرغ‌ها وجود داشته باشد که این مواد می‌توانند به بدن مصرف‌کننده هم وارد شوند و سلامت آنها را هم تحت تاثیر قرار دهند.

آنچه  باید در مورد  این گوشت پرخاصیت  مهمان پسند بدانید

علاوه بر این در بعضی از مرغداری‌ها برای پیشگیری از بروز بعضی از بیماری‌ها به مرغ‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی خورانده می‌شود که باقیمانده این مواد در گوشت مرغ باقی می‌ماند و به بدن مصرف‌کننده هم می‌رسد. از این رو مردم به سمت مصرف غذاهای طبیعی، مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های خانگی گرایش دارند. مواد غذایی ارگانیک در محیط‌های طبیعی پرورش می‌یابند و مواد غذایی غیر ارگانیک دستکاری شده‌اند بنابراین تنها تفاوتی که بین این دو گوشت وجود دارد به طبیعی بودن گوشت بوقلمون مربوط می‌شود که سلامت و بهداشت مصرف‌کننده را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. البته این مقایسه در صورتی درست است که گوشت بوقلمون در شرایط طبیعی پرورش یافته باشد و مانند گوشت مرغ به صورت صنعتی تولید نشود چون در این صورت ممکن است همان شرایطی که در پرورش مرغ‌های صنعتی وجود دارد، در پروسه پرورش بوقلمون هم دیده شود.

 چربی بوقلمون کمتر است؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند چربی موجود در گوشت بوقلمون نسبت به مرغ کمتر است. این موضوع در بعضی از شرایط تایید می‌شود. به‌طور مثال گاهی اوقات در پرورش صنعتی به منظور بالا بردن وزن مرغ‌ها ترکیباتی به جیره غذایی مرغ افزوده می‌شود که مقدار چربی بدن حیوان را بیشتر می‌کند اما حیواناتی که در شرایط طبیعی رشد می‌کنند به دلیل فعالیت بیشتر و مصرف مواد غذایی طبیعی، چربی کمتری در بدن‌شان وجود دارد و این چربی به بدن مصرف‌کننده هم منتقل نمی‌شود. در این شرایط می‌توان کمتر بودن چربی بدن بوقلمون ارگانیک را نسبت به مرغ‌های صنعتی تایید کرد ضمن اینکه گوشت بوقلمون نسبت به قسمت‌های دنده و قلوه گاه گوسفند چربی کمتری دارد و از این لحاظ منبع پروتئینی سالم‌تری محسوب می‌شود.

علاوه بر این قسمت‌های مختلف بدن بوقلمون از نظر میزان چربی تفاوت فاحشی ندارند و نمی‌توان گفت چربی سینه به‌طور قابل توجهی کمتر از ران است. البته در شرایطی که مرغ به‌واسطه داشتن جیره غذایی نامناسب چربی داشته باشد و این چربی از بدن مرغ جدا نشده و با این شرایط طبخ شود، افزایش چربی بدن را همراه دارد. با این وجود توصیه می‌شود افرادی که رژیم‌های غذایی را دنبال می‌کنند بخش سینه بوقلمون را مصرف کنند چون مقدار کالری کمتری دارد.

 بهترین شیوه پخت بوقلمون چیست؟

اگر می‌خواهید غذای سالمی را با بوقلمون بپزید، توصیه می‌شود بوقلمون را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید. این شیوه طبخ بهتر از سرخ کردن است.

 چند بار در هفته بوقلمون بخوریم؟

توصیه می‌شود همه افراد سالم در برنامه غذایی روزانه‌شان انواعی از منابع پروتئینی و گوشت‌های مختلف را داشته باشند. صرف‌نظر از سلیقه و ذائقه غذایی تفاوت چندانی بین گوشت مرغ و بوقلمون وجود ندارد. در مجموع به خانم‌ها توصیه می‌کنیم در برنامه روزانه‌شان گوشت‌ها را داشته باشند و آقایان هم سه یا چهار بار در هفته گوشت بخورند.

ورزش برای شما ممنوع

ورزش برای شما ممنوع است اگر ...

ورزش برای شما ممنوع است اگر ...
قبل از ثبت‌نام در باشگاه این مطلب را بخوانید شاید ورزش کردن برای تان ممنوع باشد.
پای‌تان را که به کلاس‌ های بدن‌ سازی بگذارید، آدم‌هایی را می‌بینید که هیچ کدام‌شان شبیه هم نیستند، اما همه‌شان یک هدف دارند: «سالم‌تر زندگی کردن!» یکی برای لاغر شدن آمده، دیگری رژیم چاقی دارد و نفر بعدی هم احتمالا نفس کم می‌آورد و آمده تا بدنش را تقویت کند.  

اما متخصصان می‌گویند آدم‌هایی که ویژگی جسمانی و وضعیت سلامتی متفاوتی دارند، نباید در یک باشگاه ثبت‌نام کنند. دکتر وحید سبحانی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیأت علمی دانشگاه معتقد است برای برخی افراد که از بیماری‌هایی خاص رنج می‌برند انجام برخی حرکات ورزشی و قرار گرفتن در بعضی محیط‌ها ممنوع است و بیشتر از آنکه به سلامتی‌شان نفع برساند، سلامتی‌شان را تهدید می‌کند. 

نمی‌توانید پیاده‌روی کنید اگر. . . 

آرتروزی‌ها و بیماران قلبی نباید زیاد پیاده‌روی کنند.

 قلب‌تان ریپ می‌زند؟

به طور کلی ورزش به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. ورزش‌های خفیف مانند پیاده‌روی را به‌جز موارد خاص همه می‌توانند انجام دهند، اما همین ورزش خفیف برای کسانی که اخیرا سکته قلبی داشته‌اند، درد قفسه صدری ناپایدار دارند یا افرادی با مشکل تنگی شدید دریچه قلب (دریچه آئورت)، ممنوع و قدغن است. 

 آرتروز دارید؟

کسانی که مشکلات عضلانی-اسکلتی دارند به شرطی می‌توانند ورزش کنند و پیاده‌روی داشته باشند که درد زیادی نداشته باشند. به‌عنوان مثال کسی که استئوآرتریت زانو یا آرتروز مزمن دارد و 3-2 سال است با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌تواند پیاده‌روی را در جلسات 10دقیقه‌ای انجام دهد ولی اگر پس از این پیاده‌روی دچار درد زانو شود و درد بیش از دو ساعت طول بکشد، باید دست نگه دارد و پیاده‌روی را قطع کند چون این درد، نشانه آسیب به مفصل است.  


به کسی که آرتروزش شعله‌ور شده و با درد و تورم حاد زانو همراه است، حتی ورزش خفیف را نیز توصیه نمی‌کنیم و تنها ورزش توصیه شده، همان انجام امور روزمره و کارهای سبک خانه است. در این افراد چون مفصل خشک است، باید دامنه حرکتی محدود شود. این بدان معنا نیست که پا را بی‌حرکت نگه دارد بلکه منظور این است که هنگام خم کردن زانو،دامنه خاصی را حفظ کرده و از آن فراتر نروند. 

بیماران مبتلا به آرتروز حاد نباید ورزش را به‌طور کلی کنار بگذارند، به‌عنوان مثال کسی که در پا مشکل دارد اندام فوقانی خود را می‌تواند ورزش دهد چون حرکت‌های دست ممنوع نیست و باید آن را ورزش دهد و بالعکس. در آرتروز حاد که ورم خیلی شدید دارند، حرکات کششی مناسب،تمرین با دوچرخه دستی و حرکت پا به شرط لحاظ کردن دامنه حرکتی، مناسب است. این افراد می‌توانند فعالیت فیزیکی را حتی در حالت نشسته به صورت باز و بسته کردن پا روی صندلی انجام دهند. 

نمی‌توانید توتال کور بخرید اگر. . . 

دراز و نشست برای کسانی که پوکی استخوان و دیسک دارند ممنوع است.

 پوکی استخوان دارید؟

 کسانی که پوکی استخوان دارند، همچنین خانم‌های 48-47 سال به بالا که یائسه می‌شوند، باید برای انجام ورزش‌های متوسط و شدید محتاط باشند. این افراد ابتدا باید مورد معاینه قرار بگیرند که پوکی استخوان دارند یا نه و پس از آن سراغ ورزش مناسب وضعیت خود بروند. 

افرادی که با مشکل پوکی استخوان مواجه هستند، باید بدانند هرگونه ورزش خمشی مانند دراز و نشست و همچنین ورزش‌های چرخشی برای آنها ممنوع است. همچنین برای این افراد استفاده از دستگاه ورزشی موجود در بازار مثل توتال‌کور هم کاملا مضر است چون ممکن است سبب شکستگی مهره‌های کمر آنها شود. این دسته از بیماران در باشگاه‌های بدنسازی هم هرگز نباید سراغ ورزش‌هایی بروند که به طور ناگهانی تغییرجهت می‌دهد که نمونه واضح آن دستگاه مس‌گری است. این گروه نباید با گام‌های بلند بدوند پس باید از انجام دادن ورزش‌های هوازی شدید هم پرهیز کنند چون فشار از پا به ستون مهره‌ها منتقل شده و سبب شکستگی مهره‌ها می‌شود. 

 دیسک دارید؟

کسانی که دیسکوپاتی دارند یعنی به هر دلیلی با مشکل دیسک کمر یا گردن مواجه هستند اگر بیش از دوساعت پس از ورزش درد داشته باشند،نباید آن حرکات را انجام دهند البته این درد نباید با درد عضلانی اشتباه گرفته شود. همه کسانی که تازه ورزش را شروع می‌کنند ممکن است به دلیل تجمع اسیدلاکتیک در عضلات خود درد احساس کنند این موضوع مانعی برای ادامه ورزش نیست بلکه منظور ما درد در مفاصل، لگن و... است. 

آنها نباید ورزش‌هایی انجام دهند که فشار روی مهره‌ها و ستون فقرات بالا برود مثلا بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب نباید ورزش کنند بلکه این کار را به نیم ساعت بعد از انجام کارهای روزانه موکول کنند. این افراد باید از حرکات ناگهانی و انفجاری جلوگیری کنند و از قبل بدانند که چه ورزشی می‌خواهند انجام دهند تا حرکات‌شان ناگهانی نشود. برداشتن اجسام سنگین هم به دلیل ضعف عضلات، به مهره‌ها فشار وارد می‌کند پس باید از آن خودداری شود. این افراد هم باید ورزش‌های خمشی مثل درازونشست و توتال کور را فراموش کنند چون فشار بر ستون فقرات بالا می‌رود و درنتیجه فشاردیسک هم بالا می‌رود. 

نمی‌توانید روی تردمیل بدوید اگر. . . 

برای  کسانی که دیسک دارند، دویدن روی تردمیل ممنوع است.

دیسک دارید؟

یکی دیگر از مواردی که این بیماران باید به آن توجه داشته باشند،احتیاط در استفاده از تردمیل است. نباید به هیچ‌عنوان روی تردمیل غیراستاندارد که ضربه‌گیر خوبی ندارند و البته بیشتر دستگاه‌های موجود نیز اینگونه هستند، بدوند. به عنوان مثال کسی که چاق است، دیسک کمر هم دارد و می‌خواهد لاغر شود تندتند روی تردمیل غیراستاندارد می‌دود که نتیجه آن فشار به ستون فقرات و بیشتر شدن درد است. 

کسانی هم که از دیسک گردن رنج می‌برند به‌ویژه آنهایی که در مرحله حاد بیماری قرار دارند، باید از حرکات ورزشی که به هر صورتی سر به سمت راست،چپ یا بالا و پایین حرکت می‌کند خودداری کنند، حتی در رانندگی بهتر است هنگام گرفتن دنده عقب،به جای چرخاندن سر در آینه نگاه کنند. 

این بیماران باید ورزش‌هایی انجام دهند که عضلات محوری را تقویت کند و به عضلات آن ثبات محوری بدهد تا فشار روی دیسک گردن کمتر شود. در این افراد هرگونه حرکت خمشی و چرخشی ممنوع است.  بیشتر کسانی که دچار دیسک کمر و گردن می‌شوند عضلات شکم و گردن آنها شل است و چاق هستند پس باید ورزش‌هایی انجام دهند که عضلات جلو، خلفی و همچنین عضلات طرفین گردن را تقویت کنند.  

نمی‌توانید کوهنوردی کنید اگر. . . 

ام‌اسی‌ها، مبتلایان به صرع و آسم نباید قله‌ها را فتح کنند.

 ام‌اس دارید؟

برای کسانی که مبتلا به بیماری ام‌اس هستند،محیطی که در آن ورزش می‌کنند خیلی مهم است چون این افراد مشکل نوروپاتی و اتونوم پیدا می‌کنند؛ اگر محیط خیلی سرد یا گرم باشد فشار خون آنها بالا می‌رود. لباس و کفش این افراد هم خیلی مهم است و باید با وسواس بیشتری انتخاب شود. 

اگر بیماران مبتلا به ام‌اس در مرحله حاد بیماری نباشند و علائم بیماری آنها کنترل شده باشد هیچ ورزشی برای آنها ممنوع نیست ولی اگر به مرحله‌ای حاد رسیده و به‌عنوان مثال بینایی آنها کمتر شده است و... ،حتما باید پس از معاینه، متخصص به آنها توصیه‌های ورزشی را بکند. یک مشکل بزرگ این بیماران، عدم تعادل است پس توصیه می‌شود هرگز بدون همراه به ورزش نروند حتی برای پیاده‌روی چون ممکن است در اثر به هم خوردن تعادل، زمین بخورند و دچار شکستگی در بدن شوند. به همین دلیل ورزش‌هایی مثل کوه‌نوردی که به خاطر ارتفاع در دمای پایین هوا انجام می‌شود و نیاز به تعادل دارد برای این افراد مناسب نیست. 

 صرع دارید؟

کسانی هم که مبتلا به صرع و تشنج هستند تنها درصورتی ورزش برای آنها منعی ندارد که علائم بیماری،کنترل شده باشد به عنوان مثال بیمار مبتلا به صرع برای دو سال تشنج نداشته است، پس می‌تواند با همراه، در محیط‌های دسته‌جمعی ورزش کند. این افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که گرما می‌تواند به تشنج آنها منجر شود پس تا حد امکان محیطی که به ورزش می‌پردازند گرم نباشد، همچنین زمانی را برای ورزش انتخاب کنند که خسته نیستند. 

مثلا پس از 8 ساعت کار روزانه نباید سراغ ورزش بروند بلکه بهتر است کمی استراحت کنند سپس در هوایی خوب و مناسب که نه گرم باشد و نه سرد،ورزش کنند.  ولی اگر صرع آنها کنترل شده نیست و مثلا یک ماه پیش تشنج کرده، ورزش‌های خفیف ممنوع نیست ولی توصیه می‌شود ورزش‌های شدید انجام نشود. 

ورزش برای شما ممنوع است اگر ...
 آسم دارید؟

اگر کسی آسم دارد و بیماری وی کنترل‌شده نیست، به عنوان مثال هرماه یکی، دوبار دچار نفس‌تنگی حاد می‌شود بهتر است ابتدا آن را کنترل کند و بعد سراغ ورزش برود ولی در صورتی که بیماری کنترل شده است و هر چند ماه یک بار مشکل پیدا می‌کند می‌تواند ورزش انجام دهد ولی حتما اسپری آبی رنگ سالبوتامول خود را همراه داشته باشد و تا حدامکان، تنها ورزش نکند. این بیماران نباید در یک مکان خلوت و بدون اسپری به عنوان مثال به مدت یک ساعت بدوند. مکان ورزش نیز خیلی مهم است مثلا اگر به گرده گل‌ها و گیاهان حساسیت دارند نباید در آن منطقه تردد داشه باشند یا پیاده‌روی کنند. 

محیط ورزش نباید آلوده باشد مثلا در بعدازظهر شلوغ تهران نباید در خیابان ورزش کرد، دوید یا به پیاده‌روی رفت. بهتر است این افراد در محیط‌های بسته ورزش کنند که آلودگی کم است و هوا نیز سرد یا گرم نباشد و ورزش را از خفیف شروع کنند. کسانی که به آسم مبتلا هستند مشکل دیگری هم دارند و آسم آنها در هوای سرد تشدید می‌شود پس حتما باید شال‌گردن داشته باشند و از زیر شال نفس بکشند تا هوای گرم وارد ریه‌های آنها شود و داروهای‌شان را مرتب مصرف کنند.  

 قندخون‌تان زیر 100 است؟

بدن برای ورزش به گلوکز نیاز دارد پس کسانی که قند خون‌شان زیر 100 است ممکن است طی ورزش دچار افت قندخون یا هیپوگلیسمی ‌شوند پس برای آنها حتی ورزش خفیف نیز توصیه نمی‌شود ولی این بدان معنا نیست که دیواری دور خود بکشند و هیچ فعالیتی نداشته باشند.

 این افراد باید کارهای روزمره خود را انجام دهند مثلا پنج دقیقه به سر کوچه بروند،خرید خود را انجام دهند و در خانه به امور خود بپردازند چون همه اینها هم فعالیت فیزیکی محسوب می‌شود. در کل پیاده‌روی آنها بیش از 10دقیقه طول نکشد ولی کوهنوردی، یک ساعت پیاده‌روی و... ممنوع است. 

افراد مبتلا به دیابت، قبل از ورزش حتما باید چیزی نوشیده یا خورده باشند و نیم ساعت پس از آن ورزش کنند. توصیه می‌کنیم دیابتی‌ها حتما در طول پیاده‌روی، یک همراه داشته باشند و به‌خصوص انسولینی‌ها، حتما پلاکی در گردن داشته باشند که مشخص شود انسولین مصرف می‌کنند تا اگر در جایی از هوش رفتند بقیه متوجه شوند انسولین مصرف می‌کنند و بلافاصله با یک لیوان آب قند به کمک ‌آنها بیایند. 

یکی دیگر از معضلات افراد دیابتی، مشکل زخم پاست. برای کسانی که در اثر دیابت دچار مشکل زخم پا شده‌اند به هیچ عنوان شنا توصیه نمی‌شود ولی اگر زخم در پای آنان وجود ندارد و تنها مشکل گزگز و مورمور در پا دارند و به‌اصطلاح پای آنها خواب می‌رود؛ یعنی دیابت مزمن دارند و دوچرخه‌سواری و شنا توصیه می‌شود اما برای این افراد پیاده‌روی طولانی و کوهنوردی ممنوع است چون حس در پاهای‌شان کم می‌شود و متوجه ضربه نمی‌شوند و ممکن است دچار زخم پا شوند. 

نمی‌توانید دمبل بزنید اگر. . . 

وزنه برداری برای بیماران کلیوی ممنوع است.

کلیه‌های‌تان بیمار است؟

کسانی که در اثر دیابت یا به هردلیل دیگری مشکل کلیه دارند و کراتین و اوره خون آنها بالاست دویدن سرعتی و تند،ورزش‌های هوازی شدید، بلندکردن وزنه‌های سنگین به بالای سر در وزنه‌برداری و کار با وزنه‌های سنگین در بدنسازی ممنوع است. به طور کلی ورزش‌هایی که برای لحظاتی باید نفس‌شان را حبس کنند نیز برای این دسته از افراد ممنوع است چون سبب افزایش فشارخون شده و به کلیه فشار وارد می‌آورد ولی ورزش‌های خفیف و متوسط را می‌توانند انجام دهند. برای کسانی که فشار خون بالا دارند انجام ورزش‌هایی با وزنه سنگین بدنسازی، بالابردن وزنه بالای سر، همچنین حبس کردن نفس در سینه ممنوع است. 

نمی‌توانید یوگا کار کنید اگر. . . 

 دیابت دارید؟

در دیابت بسیاری از بیماران دچار مشکل چشمی به‌ویژه خونریزی داخل چشم می‌شوند و دید چشم آنها کم می‌شود. برای این افراد هرنوع ورزشی که سر را به سمت پایین می‌آورند مثل یوگا و ژیمناستیک، ممنوع است. همچنین ورزش‌های همراه با حبس نفس ممنوع است چون فشار خون و درنتیجه فشار چشم را بالا می‌برد و سبب خونریزی چشم می‌شود. این افراد قبل از هر ورزشی ابتدا باید با متخصص چشم مشاوره کنند. 

البتـه کسانی که سال‌هاست دیابت دارند ولی هنوز گرفتار عوارض چشمی،کلیوی و... آن نشده‌اند هیچ منعی در ورزش ندارند و اتفاقا به آنان توصیه می‌شود تا با انجام حرکات ورزشی عرق کنند، تنفس آنها بالا برود و قند خون‌شان تنظیم شود پس ورزش شدید و متوسط نیز برای آنها ایرادی ندارد.  ولی اگر قند خون کسی زیر 100 یا بالای 250 باشد که مجبور به تزریق انسولین هستند، ورزش ممنوع است. 

گاهی این افراد فکر می‌کنند قندخون‌شان با بالا و پایین پریدن یا دویدن پایین می‌‌‌آید ولی کاملا برعکس است به‌ویژه در نوع یک که انسولین مصرف می‌کنند چون این افراد اگر ورزش کنند قند خون‌شان حتی بالاتر نیز می‌رود. 

وقت شناس باشید!

کسانی که مشکلات ساده گوارشی مثل نفخ و... دارند، نباید بلافاصله بعد از غذا ورزش کنند بلکه حداقل دو ساعت باید از صرف غذا بگذرد.  برخلاف تصور عموم مبنی بر لزوم مصرف غذای پرکالری قبل از ورزش،وعده غذایی نباید شامل گوشت و چربی باشد.  بهترین روش، خوردن غذایی شامل کربوهیدرات مثل نان و برنج است. این موضوع برای کسانی که مشکل گوارشی دارند اهمیت بیشتری دارد.

سند ملی سالمندان کشور تصویب شد

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - سند ملی سالمندان کشور تصویب شد

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: سند ملی سالمندان کشور توسط رییس جمهور در جلسه شورای عالی سلامت به تصویب رسیده و دبیرخانه شورای ملی موظف به هماهنگی های مرتبط با حُسن اجرای اهداف این سند است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین المللی صندوق بازنشستگی کشوری، محسن سلمان نژاد در گفت و گو با خبرگزاری مهر، افزود: سند ملی سالمندان کشور توسط رییس جمهور در جلسه شورای عالی سلامت به تصویب رسید و دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور موظف به هماهنگی های مرتبط با حُسن اجرای اهداف و سیاست های سند مذکور شد.
وی با اشاره به قوانین برنامه توسعه ششم، افزود: پیرو ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد به منظور بسط و گسترش هر چه بیشتر عدالت اجتماعی در جامعه، کاهش فقر و نابرابری، تحقق اقتصاد مقاومتی و عدالت بنیان کردن توسعه اقتصادی نسبت به رصد شاخص های رفاه و تأمین اجتماعی و تقویم و اثرسنجی برنامه ها و اقدامات اقتصادی بر وضعیت و کیفیت زندگی اقشار و گروه های هدف و نسبت به تهیه و تدوین بسته های سیاستی و حمایت اجتماعی اقدام کند.
سلمان نژاد ادامه داد: در ماده ۵۷ احکام دائمی در بند(پ) ـ دولت مکلف است به منظور رفع فقر و نابرابری، بسط و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، ایجاد زمینه تضمین حداقل حمایتهای اجتماعی، تأمین حداقل کیفیت زندگی و پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی، وفق تبصره ذیل ماده (۱۶) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۲۲ / ۲ / ۸۲، ضمن تجمیع و ساماندهی شوراهای مرتبط با امور سالمندان، کودکان، معلولان و نظایر آن در شورای راهبردی و تخصصی امور حمایتی در زیرمجموعه شورایعالی رفاه و تأمین اجتماعی نسبت به انجام امور زیر در قالب برنامه های اجتماع محور و خانواده محور و با استفاده حداکثری از مشارکتهای مردمی و همکاریهای جمعی اقدام کند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور بیان کرد: بر این اساس با نظارت و هماهنگی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور پس از مدت ها و با تلاش فراوان مدیران، سیاستگذارن، متخصصان و کارشناسان بخش های مختلف سند ملی سالمندان کشور تهیه شد. در تدوین «سند ملی سالمندان کشور»، پس از مشورت های زیاد با گروه های تخصصی و بررسی اجمالی در مورد وضع موجود جمعیت کشور توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور انجام شد.
محسن سلمان نژاد گفت: دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور به منظور تکمیل سند در مرحل? بعد از کلیه ذی‌نفعان درگیر در موضوع سالمندان برای مشارکت در امر تدوین سند سالمندان دعوت کرد که سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اساتید دانشگاه و سازمان برنامه و بودجه مشارکت فعالیت داشتند. شایان ذکر است در جلسات هماهنگی و اخذ نظرات سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، وزارت کشور و شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با امور سالمندی مشارکت داشتند.
وی افزود: برای تدوین «سند ملی سالمندان کشور» در ابتدا با توجه به اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و سیاست های کلی جمعیت)، شرایط وضع موجود و شرایط مطلوب مورد نظر، «اهداف» احصاء گردیدند. در هر مورد تصمیم‌گیری بر مبنای اجماع جمع و به صورت اقناعی برای موضوع مورد نظر انجام گرفت. در خصوص «راهبردها» و «سیاست‌های اجرایی» نیز به همین ترتیب عمل شد و در نهایت در چندین مرحله بر اساس اصول علمی مورد بازبینی قرار گرفت و نسخه نهایی تهیه گردید.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در بیان اهداف این سند نیز گفت: اولین سند ملی سالمندان ایران با هدف پاسخ هماهنگ به چالش ها و فرصت های سالمندی جمعیت ایران برای رسیدن به بهترین نتیجه برای همه سالمندان کشور تهیه شده است. این سند برای هدایت سیاستگذاری ها، برنامه ها و فعالیت های آینده در امور سالمندان تهیه شده است. این سند شامل شش هدف اصلی شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان می باشد.
سلمان نژاد همچنین به بیان استراتژی های سند ملی سالمندان پرداخت و گفت: برای هر هدف راهبردها و سیاست های اجرایی تعیین شده اند. برنامه عملیاتی این سند شامل فعالیت‌ها، اعتبار مورد نیاز، تعیین متولیان فعالیت‌ها و زمان بندی است. یکی از اهداف مهم این سند، توانمندسازی سالمندان است که از طریق تأکید بر آموزش و یادگیری مادام العمر مهارت آموزی فرد و مراقبین سالمندان، ایجاد و توسعه محیط های توانمندساز و توسعه مشارکت اجتماعی سالمندان قابل دستیابی است.
سلمان نژاد افزود: ایجاد و توسعه محیط های توانمندساز از طریق ترویج و حمایت از سیاست‌های محیط دوستدار سالمند و افزایش دسترسی سالمندان به خدمات درمانی و توانبخشی می تواند نقش مهمی در توانمندسازی سالمندان داشته باشد. در این سند برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان پیش بینی شده تا از طریق توسعه کمی و کیفی اقدامات پیشگیرانه، درمانی و توانبخشی برای سالمندان اقدام نمود.
وی با بیان اینکه ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از دیگر اهداف این سند است، تصریح کرد: از طریق تأمین معیشت و خدمات مالی به سالمندان و توسعه و تقویت خدمات نگهداری از سالمندان این هدف قابل دستیابی است. اگر چه در این سند در راستای حفظ و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی سعی بر زندگی سالمندان در خانه خود و در کنار خانواده و جامعه است، ولی لازم است انواع مدل های مراقبت برای سالمندان در جامعه فراهم باشد.
سلمان نژاد گفت: توسعه و تقویت خدمات نگهداری از سالمندان از راهبردهای این سند است که نیاز به سیاستگذاری بر اساس تبیین انواع مدل‌های مراقبتی از سالمندان، اصلاح مدل های مراقبتی موجود از سالمندان، ایجاد و حمایت از مدل‌های کارآمد مراقبتی متناسب با نیاز سالمندان، ترویج و حمایت از مدل‌های مراقبت در منزل از سالمندان مبتنی بر خانواده و مراقبین غیررسمی، آموزش مراقبین رسمی و غیررسمی سالمندان و حمایت بیمه‌ای از انواع مدل‌های مراقبت سالمندان دارد.
وی افزود: توسعه زیرساخت های مورد نیاز در امور سالمندی از اهداف بسیار مهم سند ملی سالمندان کشور است و نهادسازی در حوزه سالمندی از طریق بازنگری قوانین و مقررات نیز از راهبردهای ضروری این سند محسوب می شود.
سلمان نژاد گفت: آخرین هدف این سند که بسیار اهمیت دارد امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان از طریق تأمین منابع مالی پایدار برای سالمندی، کاهش پرداخت از جیب مردم (OOP) در برخورداری سالمندان از خدمات درمانی و توان بخشی و تخصیص عادلانه و بهینه منابع مالی است.

10 شهر باستانی

در این  مطلب به  معرفی کوتاهی از ۱۰ شهر باستانی جهان می پردازیم .

در این  مطلب به  معرفی کوتاهی از ۱۰ شهر باستانی جهان می پردازیم  . این شهرها به ترتیب قدمت عبارتند از:

۱- اریحا

زمان تاسیس: حدود ۱۱ هزار سال پیش

کشور: فلسطین

قدیمی‌ترین سکونتگاه شهری بشر که به لطف چشمه‌های آب فراوان انسان‌ها را به خود جذب کرد. اریحا در واقع مجموعه بیش از ۲۰ شهر است که هر کدام روی خرابه‌های پیشینیان خود ساخته شده‌اند.

۲- جبیل

زمان تاسیس: حدود ۷۰۰۰ سال پیش

کشور: لبنان

فینیقی‌ها آن را جبیل و یونانی‌ها بیبلوس می‌نامیدند. این شهر قدیمی‌ترین شهر جهان است که بی‌وقفه و مستمر محل سکونت بشر بوده است.

۳- حلب

زمان تاسیس: حدود ۶۳۰۰ سال پیش

کشور: سوریه

این شهر چند هزار ساله به خاطر موقعیت استراتژیک بین دریا و رود فرات، از مهم‌ترین شهرهای جهان باستان بوده است.

۴- دمشق

زمان تاسیس: حدود ۶۳۰۰ سال پیش

کشور: سوریه

بعضی ادعا می‌کنند تاریخ پایتخت باستانی سوریه به ۱۲ هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ شهری که طی سده‌های متمادی به نام‌های گوناگون از جمله خلپه، خلیبون، برویا و الشهباء نامیده می‌شد.

۵- شوش

زمان تاسیس: حدود ۶۲۰۰ سال پیش

کشور: ایران

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، پایتخت چند هزار ساله تمدن عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده است.

۶- فیوم

زمان تاسیس: حدود ۶۰۰۰ سال پیش

کشور: مصر

این شهر که نامش در زبان قبطی به نام دریاچه است، در بین یونانیان به نام کروکودیلوپولیس خوانده می‌شد؛ چرا که در مصر باستان وقف رب‌النوع «تمساح مقدس» بود.

۷- سیدون

زمان تاسیس: حدود ۶۰۰۰ سال پیش

کشور: لبنان

شهری باستانی که امپراطوری فینیقی‌ها از آنجا رشد کرد. بارها میان تمدن‌های مختلف دست به دست شد و بزرگانی چون حضرت مسیح (ع) و اسکندر مقدونی از آن دیدن کردند.

۸- پلوودیو

زمان تاسیس: حدود ۶۰۰۰ سال پیش

کشور: بلغارستان

کشف سفالینه‌ها و دیگر اشیایی که تاریخ آنها به هزاران سال پیش باز می‌گردد، نشانگر این است که این شهر باستانی بلغاری در دوران نوسنگی بنا نهاده شده است.

۹- غازیان‌تپه

زمان تاسیس: حدود ۵۶۵۰ سال پیش

کشور: ترکیه

این شهر در جنوب شرقی ترکیه امروزی و نزدیک مرز سوریه توسط سلسله یام‌هاد از اقوام سامی بنیان‌گذاری شد. اگر چه شهر به دست هیتی‌ها تخریب شد اما دوباره به وسیله خود آنها بازسازی شد و تا به امروز سکونتگاه مردم منطقه بوده است.

۱۰- بیروت

زمان تاسیس: حدود ۵۰۰۰ سال پیش

کشور: لبنان

نام پایتخت لبنان از واژه کنعانی بعیورت گرفته شده که به معنای چاه‌هاست. این منابع آب زیرزمینی هنوز هم مورد استفاده ساکنان این شهر هستند.

حل کردن جدول

از فواید سلامت حل کردن جدول کلمات متقاطع

از فواید سلامت حل کردن جدول کلمات متقاطع
پژوهش ها نشان داده اند که حل کردن جدول کلمات متقاطع چیزی فراتر از فعالیتی ساده است که تنها برای وقت گذرانی انجام می شود.
آیا در پی روشی سرگرم کننده برای بهبود خلق و خو، کاهش استرس و پیشگیری از زوال عقل هستید؟ حل کردن جدول کلمات متقاطع را به یک عادت برای خود تبدیل کنید.
نخستین جدول کلمات متقاطع در 21 دسامبر 1913 در روزنامه نیویورک ورلد منتشر شد. از آن زمان تاکنون، جدول کلمات متقاطع شاهد انفجار محبوبیت خود بوده است. در حال حاضر، این جدول ها به صورت آنلاین، در روزنامه ها و بسیاری از کتاب های جدول منتشر می شوند.

پژوهش ها نشان داده اند که حل کردن جدول کلمات متقاطع چیزی فراتر از فعالیتی ساده است که تنها برای وقت گذرانی انجام می شود. آنها فواید بسیاری برای سلامت روانی و جسمانی شما ارائه می کنند. در ادامه با برخی از این فواید بیشتر آشنا می شویم.

جدول کلمات متقاطع خلق و خوی شما را بهبود می بخشد

حل کردن جدول کلمات متقاطع یک حس رضایت در انسان شکل می دهد و این حس رضایت مفیدتر از آن چیزی است که ممکن است در ابتدا به نظر برسد. این احساس موجب تولید دوپامین توسط مغز می شود، که یک انتقال دهنده عصبی مسئول احساس رضایت و خوشی است. دوپامین اغلب در زمان فعالیت برای تحقق یک هدف ترشح می شود و در زمان تکمیل هدف ترشح آن به نقطه اوج خود می رسد. این یکی از روش های طبیعی برای شاد نگه داشتن و ایجاد انگیزه در انسان در طول زندگی است.

اما اگر هیچ محرک یا عامل هیجان انگیزی وجود نداشته باشد، سطح دوپامین به طور طبیعی افت خواهد کرد. سطوح پایین دوپامین می تواند به بی علاقگی، افسردگی و انرژی کم منجر شود. این در شرایطی است که افزودن چند هدف کوچک و دستاورد طی هفته می تواند سطوح دوپامین را به طور طبیعی در محدوده مناسب حفظ کند. از این رو، احساس رضایت و کسب موفقیت پس از حل کردن جدول کلمات متقاطع به طور کلی به حفظ احساس هیجان و انرژی کمک می کند.

جدول کلمات متقاطع خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد

ثابت شده است که تحریک روانی به پیشگیری از اختلالات عصبی مرتبط با افزایش سن، مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر، کمک می کند. مطالعه ای که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، انجام شد، نشان داد افرادی که بیشتر درگیر فعالیت های ذهنی چالش برانگیز، مانند مطالعه یا حل کردن جدول، می شوند با تجمع کمتر برخی پروتئین های سمی، که می تواند به بیماری هایی مانند آلزایمر منجر شود، مواجه هستند.

به نظر می رسد دنبال کردن سرگرمی ها و وظایف شناختی چالش برانگیز در سال های اولیه و میانی زندگی در پیشگیری از انباشت این پروتئین های سمی مفید است. مطالعه علمی دیگری نیز نشان داد که تحریک ذهنی ناشی از فعالیت هایی که در اوقات فراغت انجام می شوند، مانند حل کردن جدول کلمات متقاطع، ممکن است آغاز زوال عقل را به تاخیر اندازد.

جدول کلمات متقاطع استرس را کاهش می دهد

جدول های کلمات متقاطع روشی سرگرم کننده برای رها کردن ذهن از نگرانی های روزانه هستند. آنها به صورت امن فرصتی خوب را برای تنهایی و فراموش کردن فشارها و نگرانی ها در اختیار شما قرار می دهند.

در حقیقت، پژوهش ها نشان داده اند که فعالیت هایی که فکر و ذهن را درگیر می کنند، مانند حل کردن جدول کلمات متقاطع یا بازی شطرنج، ممکن است در کاهش اضطراب موثرتر از فعالیت های به ظاهر آرامش بخش، مانند تماشای تلویزیون یا خرید، باشند.

جدول کلمات متقاطع مهارت های کلامی شما را بهبود می بخشد

وظیفه ذهنی کنار هم گذاشتن کلمات در یک جدول می تواند به ارتقا مهارت های زبانی شما نیز کمک کند. پژوهشگران ایرلندی مطالعه ای را با حضور گروهی از دانشجویان دانشگاه که به مدت چهار هفته روزانه یک جدول کلمات متقاطع ساده را حل می کردند، انجام دادند. در نهایت مشخص شد افرادی که جدول حل می کردند در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی دادند، بهبود مهارت های ارتباط شفاهی خود را تجربه کرده اند.

جدول کلمات متقاطع یک فعالیت اجتماعی بزرگ را شکل می دهد

جدول های کلمات متقاطع همواره گزینه ای برای دستیابی به تنهایی نیستند. شما می توانید حل کردن یک جدول کلمات متقاطع را به همراه اعضای خانواده یا گروهی از دوستانتان انجام دهید. پژوهش ها نشان داده اند که کار کردن در یک تیم می تواند سرعت تفکر و صحبت را بهبود ببخشد. همچنین، شما می توانید مهارت های همکاری و حل اختلاف خود را بهبود ببخشید.

حل کردن جدول کلمات متقاطع به همراه دیگران روشی خوب برای ایجاد پیوند و به اشتراک گذاشتن تجربیات نیز محسوب می شود. هر فردی از فواید سلامت این کار بهره‌مند می شود، در شرایطی که می توانید به همراه هم خاطرات شادی را رقم بزنید. 

بیماری های سالمندی

این بیماری های سالمندی از جوانی شروع می‌شوند؛ از امروز پیشگیری کنید

این بیماری های سالمندی از جوانی شروع می‌شوند؛ از امروز پیشگیری کنید
۴ بیماری خطرناک که هیچ کس دوست ندارد به آن دچار شود در کمین سالمندان است. آرتروز، آلزایمر، بیماری های قلبی و چاقی ۴ بیماری خطرناک هستند که بعد از ۶۵ سالگی بروز و زندگی را برای سالمند و اطرافیانش سخت می‌کنند. اگر در سنین جوانی هستید بهتر است از حالا به فکر جلوگیری از آن ها باشید. اگر میانسالی را دارید پشت سر می‌گذارید می‌توانید مانع از بروز آن ها شوید تا ۲۰ سال به طول عمر خود با سلامت بیشتر اضافه کنید. اگر سالمند هستید چه می توانید بکنید تا این بیماری ها کمتر شما را اذیت کند.
با بالا رفتن سن و رسیدن به میانسالی کم‌کم بدن ضعیف و بیماری های سالمندی بروز می‌کند که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. هرچند خیلی از افراد با رسیدن به ۶۰ یا ۶۵ سالگی و بیماری‌هایی که از راه می‌رسد غصه می‌خورند و فکر می‌کنند دیگر همه چیز تمام شده است و آن‌ها به آخر خط رسیده‌اند. در صورتی که این موضوع واقعیت ‌ندارد.

درست مثل هر دوران دیگری از زندگی دوران سالمندی هم نیازمند مراقبت‌های خاص خود است. ولی یک خبر خوب داریم و یک خبر بد. خبر بد این که کسانی که از بیماری خاصی مثل فشارخون قبل از سالمندی رنج می‌برند در دوران پیری این بیماری بدتر می‌شود. به همین دلیل سبک زندگی و تغذیه در دوران جوانی پایه‌گذار زندگی سالم‌تر در دوران میانسالی و سالمندی است.

خبر خوب این که اگر بتوانید تا قبل از ۶۵ سالگی یعنی شروع دوران پیری یا سالمندی، بعضی عادت‌های مضر مثل سیگارکشیدن یا مصرف الکل را ترک کنید نزدیک به ۲۰ سال بیشتر زندگی می‌کنید. یعنی با تغییر در سبک زندگی و روش تغذیه سالم هم عمر طولانی‌تری خواهید داشت هم سرپا خواهید بود و نیازی ندارید تا دیگران از شما نگهداری کنند.

پس امروز چه جوان، چه میانسال، چه سالمند با نت‌نوشت همراه باشید تا طریقه نگهداری از خودتان را برای یک عمر سالم و طولانی‌تر و جلوگیری از بیماری های سالمندی یاد بگیرید.

آرتروز
 

بیماری های سالمندی

آرتروز یا آرتریت یا ورم مفاصل یکی از بیماری‌های معمول است که از جوانی شروع می‌شود ولی به محض این که پا به سن گذاشتید بدجوری اذیت‌تان می‌کند. درد در مفاصل دست، زانو، مچ دست و پا و گردن شروع می‌شود. ماهیچه‌ها ضعیف و کوچک شده به سرعت احساس خستگی می‌کنید. حرکت کردن، راه  رفتن، از پله بالارفتن برای‌تان سخت و گاهی غیرممکن می‌شود. مفاصل ورم می‌کند و وضعیت بدن‌تان فرم طبیعی‌اش را از دست می‌دهد.

بدن شما به ویتامین D نیاز دارد. روزی نیم ساعت قسمتی از دست یا پا را در معرض نور آفتاب قرار دهید. غذاهای حاوی ویتامین D بخورید. از مکمل‌های حاوی ویتامین D3 استفاده کنید. می‌توانید هفته‌ای یک بار قرص ۰۰۰ر۵۰ میلی‌گرمی آن را میل کنید.

با بالا رفتن سن ماهیچه‌ها قدرت تولید این ویتامین را از دست می‌دهد. به همین دلیل علاوه بر غذاهای حاوی ویتامین D باید از مکمل‌ها دارویی این ویتامین استفاده کنید.

بیشتر کسانی که به آرتروز مبتلا می‌شوند به دلیل درد تحرک خود را کم می‌کنند. حتما با پزشک متخصص صحبت کنید تا راه‌ حل های مناسب شما را برای تحرک داشتن در اختیارتان بگذارد.

چاقی
بیشتر افراد بخصوص خانم‌ها بعد از ۵۰ سالگی چاقی شکم پیدا می‌کنند. جمع شدن چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان را بیشتر می‌کند. حتما دور کمرتان را اندازه بگیرید تا در صورت چاقی هر چه زودتر نسبت به کاهش وزن اقدام کنید. کلسترول بالا، قندخون و تری گلیسیرید بالا در نتیجه چاقی دور شکم به وجود می‌آید.

یک رژیم غذایی مناسب خودتان انتخاب کنید تا هر چه زودتر چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را از بین ببرید. اگر سیگار می کشید ترک کنید. اگر الکل می‌نوشید آن را کنار بگذارید. فعالیت بدنی داشته باشید. از کپسول‌های امگا ۳ استفاده کنید.

باید ورزش کنید. پیاده روی و یوگا از ورزش‌های مناسب برای دوره میانسالی است. اگر از جوانی شروع کنید چه بهتر.

آلزایمر

 

بیماری های سالمندی

از هر ۱۰ نفر یک نفر افراد بالای ۶۵ سال به آلزایمر دچار می‌شود. متاسفانه این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که شروع شده و درمانی برای آن وجود ندارد. اگر اغتشاش فکری و فراموشی دارید، نمی‌توانید چند کار را همزمان با هم انجام دهید، قوه قضاوت شما ضعیف شده است یا تصمیم گیری برای‌تان دشوار است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

نحوه زندگی در پیشگیری از این بیماری خیلی مهم است. اگر فعال نیستید و دوران بازنشستگی را شروع کرده‌اید باید برای خودتان برنامه‌هایی بگذارید. مثل حل کردن جدول یا مطالعه یا یادگیری یک فن و یک هنر جدید باعث می‌‌شود تا از نظر ذهنی فعال بمانید و به آلزایمر دچار نشوید.

رژیم غذایی تان را تغییر دهید. از چربی های اشباع شده استفاده نکنید. روغن زیتون، روغن کنجد و روغن هسته انگور را جایگزین کنید. شکر را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید.

برای جلوگیری از بروز انواع بیماری های سالمندی به اندازه کافی بخوابید. اگر در خوابیدن مشکل دارید یا خیلی کم می‌خوابید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های قلبی
یکی از بیماری های سالمندی یعنی بعد از ۶۵ سالگی و یکی از علت اصلی مرگ و میر در افراد بیماری های قلبی است. بیماری های قلبی وقتی اتفاق می افتد که قلب نتواند اکسیژن لازم را دریافت کند. ضربان قلب مختل می‌شود. پمپاژ قلب خوب انجام نمی‌گیرد که در نتیجه لخته‌های خون و سکته های قلبی و مغزی ایجاد می‌شود.

اگر رنگ پوست‌تان خاکستری شده، ضربان قلب منظمی ندارید، در ناحیه شکم ، ران ها و زیر چشم عرق می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که فشارخون دارید باید همیشه تحت نظر پزشک باشید. غذاهای حاوی فیبر زیاد بخورید. نمک نخورید یا به میزان بسیار کمی از نمک استفاده کنید. سیگار و الکل را کنار بگذارید و با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب قلب‌تان را به تحرک وادار کنید. خود را از استرس و اضطراب دور نگه دارید.

یادتان باشد داشتن یک رژیم غذایی خوب همیشه مثل یک درمانگر طبیعی عمل می کند. داشتن فعالیت بدنی مناسب فقط برای حفظ تناسب اندام نیست. بلکه باعث سلامت عمومی بدن هم می‌شود. ترک سیگار و الکل نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی هم شما را سالم تر می‌کند.

هیچ وقت دیر نیست. از امروز شروع کنید بهتر از فردا است. نگذارید بیماری های سالمندی از امروز برای شما نقشه بکشند!

تیر خلاص بابونه

دمنوش بابونه نقش موثری در کاهش درد‌های میگرنی داردو فلاونوئید و کامازولن موجود در آن باعث کاهش درد می‌شود.

تسکین میگرن با بابونه/تیر خلاص بابونه به میگرنبابونه گیاهی با طبع گرم و خشک است؛ گل‌های این گیاه حاوی اسانس روغنی آنته‌مین (Anthemine)، تانن، فیتوسترول و همچنین ماده‌ای تلخ به نام اسید آنته‌میک (Anthemique Acid) هستند. در این مطلب مهم‌ترین خواص دمنوش بابونه را بیان می‌کنیم.


ضد التهاب

پژوهش‌های متعددی نشان می‌دهد که دمنوش بابونه به کاهش التهاب در بدن کمک شایانی می‌کند. مصرف این دمنوش همچنین تورم و التهاب ناشی از آلرژی را کاهش می‌دهد.


کاهش درد میگرن

دمنوش بابونه نقش موثری در کاهش درد‌های میگرنی دارد. طبق پژوهش‌های صورت گرفته فلاونوئید و کامازولن موجود در بابونه با مهار نشانگر‌های زیستی التهابی باعث تسکین درد می‌شوند.


افزایش عملکرد سیستم ایمنی

قرن‌هاست که برای درمان سرماخوردگی و بیماری‌های ناشی از کاهش عملکرد سیستم ایمنی از گیاه بابونه استفاده می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن دمنوش بابونه افزایش هیپوریت در ادرار را به همراه دارد. هیپوریت محصول تجزیه ترکیبات فنولی گیاه است. فنول‌ها خاصیت ضد باکتری دارند و به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.


آرامش معده

دمنوش بابونه ضد اسپاسم است و با شل کردن عضلات معده موجب آرامش معده و دستگاه گوارش می‌شود.


خواب آور

از دمنوش بابونه به برای درمان بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود. بابونه آرام‌بخش است و فلاونوئیدی به نام آپی ژنین در این گیاه به گیرنده‌های بنزودیازپین در مغز متصل می‌شود و عضلات ماهیچه‌ها را آرام می‌کند.


کاهش درد‌های قاعدگی

مصرف دمنوش بابونه باعث افزایش اسید آمینه گلیسین در ادرار می‌شود. این اسید آمینه اسپاسم‌های عضلانی و درد‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد.


ضد آلرژی

طبق تحقیقات انجام شده عصاره بابونه خواص ضد آلرژی دارد؛ این گیاه از آزاد شدن هیستامین و ایجاد علائم آلرژی جلوگیری می‌کند.


ضد اضطراب

دمنوش بابونه به کاهش اضطراب و افسردگی کمک شایانی می‌کند. این دمنوش حاوی ترکیباتی به نام لوتئولین و آپی ژنین است که اضطراب و استرس را کنترل می‌کنند. نوشیدن روزانه ۳ فنجان دمنوش بابونه سبب آرامش و رفع اضطراب می‌شود.


طرز تهیه دمنوش بابونه

 یک قاشق غذاخوری گل بابونه و ۲ لیوان آب گرم را با مقداری نبات در قوری چینی یا شیشه‌ای بریزید سپس اجازه دهید تا این دمنوش به خوبی دَم بکشد.


موارد منع مصرف دمنوش بابونه

مصرف همزمان بابونه با دارو‌های ضدانعقاد مانند بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و همچنین مشروبات الکلی ممنوع است.

مصرف بابونه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

استفاده از بابونه ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود؛ مصرف بیش از اندازه این گیاه، علائمی، چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و تعریق زیاد را ایجاد می‌کند.