چهارزانو ننشینید

مطالعات نشان داده که نشستن طولانی نه تنها باعث کاهش سلامت انسان می‌شود بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد اما تحقیقی جدید معلوم کرده که نشستن به صورت چهارزانو، بدن و سلامتی آن را در وضیعتی مخرب‌تر هم قرار می‌دهد.
دوزانو و چهارزانو ننشینید: ۳ خطر نشستن به روش غلطبه گفته دکتر «نارش سی. رائو» مربی بالینی مرکز پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک، چهارزانو نشستن وضعیت ارگونومیک خوبی برای بدن محسوب نمی‌شود و باعث بروز بیماری‌های متعددی چون مشکلات مزمن زانو، مفصل ران و کمردرد خواهد شد.
 بر اساس تحقیقات معلوم شده که این شکل نشستن نه تنها باعث ایجاد مشکلات ارتوپدی می‌شود بل‌که می‌تواند باعث افزایش فشار خون، دردهای عصبی و فشار شدید بر وریدهای واریسی و عنکبوتی بدن شود.
این تحقیقات حاکی از آن است که نشستن در وضعیتی که پاها در حالت چهارزانو، دوزانو، دبلیوشکل، ضربدری یا روی‌هم قرار گرفته، موقعیتی پیچیده برای پا و باسن پدید می‌آورد و از سوی دیگر فشار بیشتری نیز بر ستون فقرات یا مهره‌ها وارد می‌کند که معمولا به افزایش مشکلات دردناک اسکلتی منجر می‌شود.
دکتر رائو اضافه می‌کند که عادت به نشستن به صورت چهارزانو می‌تواند صدمات دائمی را برای فرد به همراه آورد و مهم هم نیست که پای چپ از روی پای راست عبور کرده یا بالعکس.
او خاطرنشان می‌کند که تکرار زیاد چنین روشی در نشستن، باعث پدید آمدن حداقل سه مشکل خطرناک برای سلامتی بدن می‌شود:
 
۱-ایجاد دردهای عصبی:
عبور دادن پاها از روی زانو بر عصب پرونئال فشار زیادی وارد می‌کند. این عصب در پشت زانو واقع شده و فشار بر آن، یکی از علل احساس سوزن‌سوزن شدن یا درد پا در افرادی است که به مدت طولانی در این وضعیت می‌نشینند. متخصصان اعصاب هشدار داده‌اند که تکرار چنین وضعیتی در طولانی مدت باعث وارد آمدن آسیب‌های عصبی دائم به این ناحیه خواهد شد.
 
 ۲-افزایش فشار خون:
یافته‌های منتج از مطالعات متعدد نشان داده است که قرار دادن پاها به شکل چهارزانو باعث افزایش موقت فشار خون بالا می‌شود. این مشکل لزوماً موجب بیماری‌های قلبی نمی‌شود اما به گفته پزشکان می‌تواند در افراد مستعد به لختگی خون امری خطرناک باشد.
 
۳-فشار بر رگهای واریسی و عنکبوتی:
جامعه پزشکی درباره ارتباط چهارزانو نشستن با بروز بیماری واریس نظرات همسانی ندارند اما دکتر هومن مدیون، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی سینا، در لس‌آنجلس، می‌گوید که به نظر می‌رسد چنین روشی در نشستن، حداقل باعث بدتر شدن مشکل مبتلایان به واریس می‌شود زیرا فشار یک پا بر پای دیگر مانع جریان مناسب خون در پا می‌شود که می‌تواند رگ‌های خونی را در معرض پارگی قرار دهد.
 بهترین وضعیت برای نشستن که می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند، به گفته دکتر رائو همان است که خود او هم به بیمارانش توصیه می‌کند: نشستن روی صندلی یا مبل، در وضعیتی که پاها روی هم نیفتند، کف پاها به صورت صاف بر سطح زمین قرار بگیرد و در صورت تمایل با یک زیرپایی کوتاه، ساق پاها در حالت عمود نگاه داشته شود.

تغذیه و کلیه

خوراکی مفید برای دفع سنگ کلیه

خوراکی مفید برای دفع سنگ کلیه
دو سنگ کلیه کوچک دارم که دکتر گفتند باید نوشیدنی زیاد بخورم تا دفع شوند. می خواستم راهنماییم کنید که چه نوشیدنی هایی خوبه برای دفع سنگ کلیه؟
مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی و تحرک و فعالیت بدنی در دفع طبیعی سنگ‌های کلیوی مؤثر است.

در ادامه مواد غذایی و نوشیدنی های مفید را برایتان ذکر می کنم:

-  جعفری، کرفس و گل گاوزبان برای دفع سنگ‌های کلیه مفیدند.

-  نوشیدن آب فراوان حتی بدون احساس تشنگی و پیاده روی مرتب روزانه به دفع سنگ کمک می‌کند.

مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی و تحرک و فعالیت بدنی در دفع طبیعی سنگ‌های کلیوی مؤثر است.

- مصرف گیاهان مُدر مانند دم کرده دُم گیلاس، کاکل ذرت، گزنه، بومادران، نعناع، گل همیشه بهار، کدو حلوایی، مرزه، مارچوبه و به طور کلی سبزی خوردن در دفع سنگ‌های کلیوی بسیار مؤثر است.

-  به منظور دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد.

-  مصرف یک لیوان آب جوشیده در هر ساعت سبب رقیق شدن املاح در ادرار و دفع سریع‌تر و راحت‌تر سنگ در مبتلایان به این بیماری می‌شود.

- روغن بادام دفع سنگ‌های ادراری را تسهیل می‌کند برای این کار باید سه قاشق سوپ‌خوری از مخلوط بادام شیرین و روغن گردو را بعد از هر وعده غذایی همراه با جوشانده‌ای که از جوشاندن 20 گرم شیرین بیان و یک مشت کاه جو در یک ظرف آب تهیه شده، مصرف کرد.

-  مصرف ماءالشعیر نیز باعث رفع خستگی اعصاب می‌شود و به دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند.

* استفاده از ترب و تربچه خصوصاً ترب سیاه، به صورت رنده شده و یا آب ترب که ناشتا نوشیده شود، نیز از دیگر خوراکی های مفید برای مبتلایان به سنگ کلیه است.

زیبایی های ایران

کشور عزیزمان ایران با داشتن طبیعت بسیار زیبا و چهار فصل و همچنین تاریخ غنی خود، می تواند به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری جهان تبدیل شود. اما به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و کامل، بسیاری از این جاذبه ها برای خود ما ایرانیان نیز، ناشناخته باقی مانده است.
  مجموعه "با زیبایی های ایران آشنا شویم" را ارائه کرده است، اما این بار، با برگزاری مسابقه اینستاگرامی عکاسی، امیدوار است که بتواند با یاری پرشور شما همراهان همیشگی، مجموعه تصاویری کامل، بدیع و ارزشمند از میهن عزیزمان را تهیه نماید و جاذبه های گردشگری ایران را به تمامی ایرانیان و جهانیان معرفی کند. .
با زیبایی های ایران آشنا شویم

روستای زیبای مازیچال، مازندران
عکاس:امیر سلامتی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

جنگل لفور، سوادکوه مازندران
عکاس: شهاب بقایی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

روستای ده سرخ، کرمانشاه
عکاس: شهاب بقایی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

آبشار بیشه
عکاس: محسن وثوقی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

روستاى نشل واقع در جاده هراز -نزدیک یوش
عکاس: یونس جعفری


با زیبایی های ایران آشنا شویم

پارک ائل گلی تبریز
عکاس: پری بافری


با زیبایی های ایران آشنا شویم

پل خشتی لنگرود
عکاس: نوید میزراهی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

منطقه تفریحی شمشک، ارتفاعات شمال تهران
عکاس: مسعود کاملی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

پل زهره-هندیجان
عکاس: مسیح میلانی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

مقبره کوروش هخامنشی-پاسارگاد
عکاس: مسعود باغجری


با زیبایی های ایران آشنا شویم

دروازه ملل-تخت جمشید-فارس
عکاس: مسعود کاملی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

تنگه ی چاهکوه قشم
عکاس : بنفشه رحیمی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

 ییلاق اولسبلنگاه،ارتفاعات جنوبی ماسال
عکاس: پرستو عطرسائی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

گنبد مسجد شیخ لطف الله در اصفهان
عکاس:محمد طارم


با زیبایی های ایران آشنا شویم

روستای نایبند طبس
عکاس:ندا جروقی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

 تخت فولاد در اصفهان
عکاس: رفیع نوری نیا


با زیبایی های ایران آشنا شویم

روستای زیبای ابیانه-نطنز
عکاس: آزاده شکاری


با زیبایی های ایران آشنا شویم

ماسوله-گیلان
عکاس: :فریدون مفیدی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

کاخ سردار ماکو (باغچه جوغ)
عکاس:سمیه امیری مقدم


با زیبایی های ایران آشنا شویم

شهرستانک، جاده چالوس
عکاس:فرخ داوری


با زیبایی های ایران آشنا شویم

پل سی و سه پل در اصفهان
عکاس: رفیع نوری نیا


با زیبایی های ایران آشنا شویم

طبیعت زیبای اطراف رودارس
عکاس:فرشید ابراهیمی


با زیبایی های ایران آشنا شویم

طاقبستان کرمانشاه
عکاس: فرشاد تدین


با زیبایی های ایران آشنا شویم

باداب سورت-مازندران
عکاس: فرخ داوری

با زیبایی های ایران آشنا شویم روستای گردشگری زیارت گرگان

دمنوشهای پاییزی

یک متخصص طب سنتی گفت: با مصرف دمنوش های گیاهی در فصل سرد و خشک پاییز از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری کنید.
حیدر عظمایی متخصص طب سنتی گفت ؛ درباره بیماری های فصل پاییز عنوان کرد: هوای سرد و خشک این فصل باعث بروز درد در ناحیه مفصل، کمر و بیماری های پوستی همچون قرمزی، تورم و ترک خوردگی می شود.
این متخصص طب سنتی به خشکی پوست در این فصل اشاره کرد و افزود: فصل پاییز هوای سرد و
خشکی دارد که این امر منجر به خشکی پوست افراد می شود و استفاده از روغن گیاهی
بنفشه و بادام از بروز این عارضه جلوگیری می کند.
عظمایی درباره دمنوش های مخصوص فصل پاییز ابراز داشت: استفاده از دمنوش های گیاهی همچون میخک، جعفری، دارچین، بابونه، نعناع، پونه، گل محمدی، زعفران و چای سبز جهت گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از بروز و یا درمان سنتی بیماری ها مفید است.
وی با بیان اینکه زنجبیل نیز از دیگر دمنوش های مفید در این فصل است اذعان داشت: دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس های فصل پاییز می شود.
این متخصص طب سنتی درباره خاصیت گیاه آویشن اذعان داشت: دمنوش گیاهی آویشن به دلیل اینکه خاصیت ضد عفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب به بدن افراد می شود جلوکیری می کند. 
عظمایی درپایان با اشاره به مصرف غذاهای غلیظ، اظهار داشت: در فصل پاییز مصرف زیاد غذاهای غلیظ و قوی و پرخوری باعث ایجاد بیماری های گوارشی در افراد می شود.

زنجبیل و عسل

ترکیب زنجبیل و عسل، معجونی شگفت انگیز

عسل و زنجبیل هر دو دارای فواید سلامت مختص به خود هستند و ترکیب این دو با یکدیگر مزایای بیشتری را نیز به همراه دارد

ترکیب زنجبیل و عسل، معجونی شگفت انگیز 

فواید سلامت عسل و زنجبیل برای درمان مشکلات تنفسی تقریبا با هیچ معجون دیگری قابل مقایسه نیست. افزون بر این، عسل یک ابزار عالی برای انتقال هر چه بهتر فواید گیاهانی مانند زنجبیل در بدن انسان است.

ترکیب عسل و زنجبیل یک خلط آور فوق العاده محسوب می شود و بر همین اساس، تسکین فوری برای افرادی که از سرفه، سرماخوردگی، گلو درد، و آبریزش بینی رنج می برند به همراه دارد.به گزارش "ارگانیک فکتس"، عسل و زنجبیل هر دو دارای فواید سلامت مختص به خود هستند و ترکیب این دو با یکدیگر مزایای بیشتری را نیز به همراه دارد. در ادامه با فواید سلامت عسل و زنجبیل بیشتر آشنا می شویم.آسم
باور بر این است که ترکیبی از عسل و زنجبیل به همراه فلفل سیاه توانایی درمان یا کاهش آثار آسم را دارد. این ترکیبی است که به طور طبیعی تسکین دهنده و ضد التهاب محسوب می شود و به کاهش تنش و بهبود جریان اکسیژن به ریه ها و آرامش رگ های خونی در ریه ها کمک می کند.مشکلات تنفسی
ترکیب عسل و زنجبیل یک خلط آور فوق العاده محسوب می شود و بر همین اساس، تسکین فوری برای افرادی که از سرفه، سرماخوردگی، گلو درد، و آبریزش بینی رنج می برند به همراه دارد.مدیریت سرطان
مصرف زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ کمک می کند که از جمله موارد مرتبط با سرطان و شیمی درمانی هستند. بیماران اغلب از تهوع ناتوان کننده پس از سرطان و شیمی درمانی رنج می برند و بر همین اساس راه حل های جایگزین برای مقابله با آن را مد نظر قرار می دهند.زنجبیل تخلیه معده را از طریق ویژگی های گوارشی خود تسریع می کند که می تواند از ناراحتی معده و احتمال تهوع جلوگیری کند. تهوع ناشی از شیمی درمانی به واسطه سیس پلاتین، یک جز اصلی شیمی درمانی، شکل می گیرد و زنجبیل می تواند آثار قدرتمند آن را متعادل سازد.زنجبیل ارتباط مثبتی با کاهش تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری و بیماری صبحگاهی نیز دارد. ترکیب زنجبیل با آثار آرامش بخش طبیعی عسل راه حل پیشگیرانه قدرتمندی را برای استفراغ و تهوع ناشی از منابع مختلف فراهم می کند.پیشگیری از سرطان
در زمینه پیشگیری از سرطان، مطالعات نشان داده اند که ترکیب عسل و زنجبیل به ویژگی های شیمی-پیشگیرانه منجر می شود و آنزیم های آنتی اکسیدانی که احتمال رشد سرطان و متاستاز را کاهش می دهند را تحریک می کند. در نتیجه، تونیک عسل و زنجبیل می تواند نه تنها به کاهش نشانه های شیمی درمانی کمک کند، بلکه احتمال ابتلا به سرطان و نیاز به درمان را نیز در وهله نخست کاهش می دهد.سوء هاضمه
زنجبیل و عسل به شکل تونیک در دسترس هستند. باور بر این است که این تونیک یا شربت به واسطه ویژگی های گوارشی ذاتی زنجبیل برای کمک به گوارش خوب است. افزون بر این، عسل و زنجبیل دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی هستند و از این رو قدرت سیستم امینی بدن انسان را افزایش می دهند. در نتیجه، مصرف یک قاشق چایخوری از تونیک زنجبیل و عسل برای افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی هستند بسیار مفید است.تونیک زنجبیل و عسل دارای سطوح بالای پروتئین است که به فرآیند گوارش کمک می کند و همچنین ترشح صفرا را تحریک می کند که به حل کردن چربی کمک می کند. افزون بر این، این تونیک رشد میکرو ارگانیزم های روده را تحریک می کند که فرآیند گوارش را سرعت می بخشد و حرکات روده را تسهیل می کند.در نهایت، تونیک زنجبیل و عسل توانایی افزایش جذب دیگر مواد مغذی از مواد غذایی و کاهش ضایعات را دارد. دیر زمانی است که از این تونیک برای کاهش التهاب معده در کودکان استفاده می شود.سلامت قلب
ویژگی های آنتی اکسیدانی تونیک عسل و زنجبیل تعدیل رفتار پروستاگلاندین ها در بدن انسان را نشان داده است. پروستاگلاندین ها ترکیبات چربی مشتق از اسیدهای چرب هستند که در زنجبیل وجود دارند. این پروستاگلاندین ها در سراسر بدن یافت می شوند و عناصر کاربردی در تقریبا تمام اندام ها هستند. از نظر سلامت قلب، آثار متعادل کننده تونیک عسل و زنجبیل در زمینه کاهش تنش رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی، و سکته مغزی مشاهده شده است.با توجه به این دلایل و بسیاری دلایل دیگر، مردم در سراسر جهان، به ویژه در هند، همواره در خانه خود دارای زنجبیل و عسل هستند و این ترکیب مفید را هنگامی که سرما خورده اند یا سرفه می کنند به کار می گیرند.بهترین روش برای مصرف زنجبیل و عسل ترکیب یک قاشق چایخوری از عصاره ریشه زنجبیل با یک قاشق چایخوری عسل است. امکان خرید کریستال های زنجبیل عسل از بازارها و عطاری ها نیز وجود دارد. زنجبیل و عسل کریستال شده بیشتر فواید سلامت موجود در زنجبیل و عسل تازه را حفظ کرده و برای آماده سازی سریع و آسان نوشیدنی عسل و زنجبیل به این شکل در آورده می شوند.آب نبات های زنجبیل عسل نیز در نقاط مختلف جهان بسیار محبوب هستند. اگر دچار گرفتگی گلو شده اید و به خوبی قادر به صحبت نیستید می توانید از آب نبات های زنجبیل عسل استفاده کنید که به سرعت گلوی شما را صاف می کنند. آب نبات های زنجبیل عسل هنگام سفر نیز سودمند هستند زیرا به مقابله با بیماری حرکت کمک می کنند.عسل می تواند به زنجبیل افزوده شود تا مزه آن را بهبود ببخشد. عسل به عنوان یک شیرین کننده عمل می کند که زنجبیل را بسیار خوش طعم‌تر می سازد. افزون بر این، عسل می تواند به نان زنجبیلی، شیرینی زنجبیلی، کلوچه زنجبیلی، سوپ هویج زنجبیل، بیسکوئیت زنجبیلی، کیک زنجبیلی و انواع دیگر دستور العمل های زنجبیلی اضافه شود تا به بهبود مزه آنها کمک کند.عسل می تواند به چای ریشه زنجبیل یا چای زنجبیل و دارچین اضافه شود. در حالی که چای زنجبیل آماده می کنید، شما می توانید استفاده از شکر را کنار گذاشته و آن را با عسل جایگزین کنید و از این طریق به چای زنجبیلی خود فواید سلامت هرچه بیشتر اضافه کنید

روغن و آلزایمر

هشدار؛
محققان دریافتند مصرف برخی روغن ها موجب ابتلا به سرطان و آلزایمر می شود.
تحقیقات جدید نشان داده است که روغن نارگیل، روغن زیتون و کره سالم ترین روغن های گیاهی  برای  پخت و پز هستند.
برخی روغن های گیاهی به دلیل میزان تحمل به حرارت پایین مواد شیمیایی مضر در دمای بالا تولید می کنند که می تواند عامل بروز سرطان و بسیاری عوامل تهدید کننده زندگی شود.

هشدار! با مصرف این روغن ها گرفتار آلزایمر و سرطان می شوید

بر اساس نتایج تحقیقات محققان دریافتند آلدئیدها یکی از خطرناکترین مواد شیمیایی ایجاد شده در برخی روغن ها بوده که موجب ابتلا به سرطان، زوال عقل و بیماری های قلبی می شود.
پروفسور مارتین دروت ولد، استاد دانشگاه مونتفورد در لستر ادعا می کند که مقدار آلدئیدها سمی در ماهی و چیپس سرخ شده با روغن های گیاهی 200 برابر بالاتر از حد مجاز است.
تحقیقات نشان داد که روغن نارگیل برای پخت و پز سالمترین روغن است زیرا در درجه حرارت بالا  کمترین مقدار مواد شیمیایی مضر را تولید می کند.
دکتر استین از دانشگاه آکسفورد ادعا می کند که روغن آفتابگردان در حرارت بالا موادی تولید می کند که حتی ممکن است موجب تغییرات در ساختار مغز و کوچک شدن آن شود.
 دروت ولد اظهار کرد: روغن های گیاهی بسیار تصفیه شده به دلیل انجام فرآیندهای شیمیایی پیچیده بر روی آن ها در هنگام سرخ کردن مواد سمی و مضر تولید می کنند به همین دلیل ما به شما توصیه می کنیم برای حفظ سلامتی تان از مصرف این روغن ها اجتناب کنید.
وی یادآور شد: برای انواع مصارف غذایی به برچسب های نوشته شده بر روی روغن ها و مصارف آن ها توجه کنید.

بی اشتهایی

دلیل بی‌اشتهایی افراد مسن چیست؟

افراد مسن اغلب دچار کم‌اشتهایی می‌شوند و این مسئله به کم شدن وزن و یا سوء‌تغذیه آنها می‌انجامد. تحقیقات نشان می‌دهد این مسئله به خاطر تولید زیاد هورمونی به نام پپتید YY است که سیگنال‌های اشباع بودن را به مغز می فرستد.

دلیل بی‌اشتهایی افراد مسن چیست؟

افراد مسن اغلب دچار کم‌اشتهایی می‌شوند و این مسئله به کم شدن وزن و یا سوء‌تغذیه آنها می‌انجامد. تحقیقات نشان می‌دهد این مسئله به خاطر تولید زیاد هورمونی به نام پپتید YY است که سیگنال‌های اشباع بودن را به مغز می فرستد.

اصطلاح بی‌اشتهایی عصبی سالخوردگی یا کم‌اشتهایی در بین افراد مسن بسیار شایع بوده و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از سالخوردگان به موجب آن ناخواسته دچار کمبود وزن ناخواسته هستند. در شرایطی که مشکلات احساسی هم‌چون افسردگی یا غم و غصه می‌تواند مسبب کم‌اشتهایی در افراد مسن شود، اما در بسیاری از موارد هم این مشکل، عامل شناخته‌شده‌ای ندارد. تحقیقات قبلی در این زمینه نشان داده است که کم‌اشتهایی در افراد مسن می‌تواند به خاطر کم شدن ترشح هورمون گرلین باشد – هورمونی که دستور گرسنگی را در بدن صادر می‌کند.
با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده که هورمون پپتید YY مسبب بروز این کم‌اشتهایی است. محققان برای رسیدن به یافته‌هایشان، ۳۱ افراد ۲۱ تا ۹۲ ساله را انتخاب کردند که شش تا از آنها بیش از ۸۰ سال سن داشتند. آنها دریافتند که چالش اصلی در این تحقیق، یافتن افراد مسن بدون مشکلات سلامت بوده اما این مسئله مستلزم ارزیابی تغییراتی در کنترل اشتها است، بدون در نظر گرفتن بیماری آنها.
همه شرکت‌کنندگان ملزم بودند که تا پیش از خوردن صبحانه که حاوی ۶۶۰ کالری بود، چند ساعت چیزی نخورند. بعد از آنکه شرکت‌کنندگان صبحانه‌شان را خوردند، محققان میزان PYY ، گرلین و پپتید ۱ شبیه گلوکاگون ( GLP – 1) –هورمونی که مسئول کم کردن اشتها و انتشار انسولین است– را در وقفه‌های زمانی منظم در یک بازه سه ساعته مورد سنجش قرار دادند.
هم‌چنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا بگویند که تا چه گرسنه هستند، فکر می‌کنند چقدر باید غذا بخورند و چقدر از خوردن غذا لذت می‌برند. محققان دریافتند که در مقایسه با افراد جوان، میزان تولید PYY در افراد بالای ۸۰ سال بیشتر دیده شد. با این حال، هیچ تفاوتی در میزان گرلین و یا GLP-1 بین دو گروه سنی مشاهده نشد. از طرفی افراد مسن‌تر در مقایسه با شرکت‌کنندگان جوان‌تر، میزان گرسنگی کمتری داشتند، میزان مصرف غذای آنها در ساعات آتی کمتر شده و خوردن غذا برایشان لذت کمتری داشت.

وسواس

علائم وسواس فکری و عملی و راه‌های درمان آن             پ9

می‌خواهید از خانه بیرون بروید، اما چندین بار قفل در را باز و بسته می‌کنید تا از قفل بودن آن مطمئن شوید. حمام کردن شما بیشتر و طولانی‌تر از افراد عادی است و یا هنگام راه رفتن در خیابان، روی خطوط، پا نمی‌گذارید. این نشانه‌ها بخشی از نشانه‌های معضلی است که امروزه آن را اختلال OCD (اختلال وسواس فکری-عملی) می‌نامند. OCD جزو ۲۰ دلیل عمده‌ی ناتوانی‌های حاصل از بیماری در دنیا است و امکان ابتلا به آن در دنیای پراسترس کنونی، برای همه وجود دارد و شاید بسیاری از ما، بدون اینکه بدانیم از آن رنج می‌بریم. بیایید برای نجات خودمان، اطرافیان‌مان و یا کودکی که دچار این اختلال است، اما بدون شک، توان تشخیص آن را ندارد، علائم وسواس فکری و عملی و راه‌های درمان آن را مرور کنیم.

اختلال وسواس فکری عملی

اگر دو بار به سمت اتو می‌روید تا ببینید سیم آن را از برق کشیده‌اید یا درب ماشین را قفل کرده‌اید، این یک اتفاق طبیعی است. اما اگر دچار اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) باشید، افکار و رفتارهای وسواس گونه‌ی شما آنقدر زیاد می‌شود که در زندگی روزمره‌ی شما اختلال ایجاد می‌کنند. هر کاری که برای رفع این مشکل انجام می‌دهید، به نظر بی‌فایده است. اما نگران نباشید، این مشکل راه‌حل دارد. می‌توانید با درمان و استراتژی‌های خودیاری، از شرّ این افکار ناخواسته و تمایلات غیرمنطقی خلاص شوید و کنترل زندگی‌تان را دوباره به دست بگیرید.

اختلال وسواس فکری-عملی چیست؟

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) یک اختلال اضطراب است که مشخصه‌ی آن افکار غیرقابل کنترل و ناخواسته و الگوهای مکرر رفتاری است که شما برای انجام آنها احساس اجبار می‌کنید. اگر OCD داشته باشید، احتمالا می‌دانید که افکار و رفتارهای وسواس‌‌گونه‌ی شما غیرمنطقی است، با وجود این، برای مقاومت در برابر این مشکل و رهایی از آن، احساس ناتوانی می‌کنید.

اختلال وسواس فکری-عملی مانند سوزنی که روی یک صفحه‌ی گرامافون قدیمی گیر کرده باشد، سبب می‌شود مغز، روی برخی افکار یا تمایلات، قفل کند. برای مثال، شاید برای اطمینان از بسته بودن شیر اجاق گاز یا تمیز بودن دست‌های‌تان، ۲۰ بار به سمت گاز بروید یا ۲۰ بار دست‌های‌تان را بشویید.

درک وسواس فکری و عملی

وسواس فکری عبارت است از افکار، تصاویر یا انگیزه‌هایی غیرارادی که به صورت مکرر در ذهن شما ایجاد می‌شود. این چیزی نیست که شما بخواهید، اما توان جلوگیری از آن را هم ندارید. متأسفانه، این افکار وسواس‌گونه، اغلب ناراحت‌کننده و مزاحم هستند.

وسواس عملی، رفتار یا الگوهای مکرر رفتاری است که شما نسبت به انجام مکرر آن، احساس تمایل می‌کنید. وسواس عملی، معمولا در تلاش برای از بین بردن وسواس فکری انجام می‌شود.

برای نمونه، اگر از آلودگی می‌ترسید، تمایل به نظافت اساسی در شما ایجاد می‌شود. با این حال، آرامش حاصل از این کار، هرگز پایدار نیست. در واقع، افکار وسواس‌گونه، هر بار قوی‌تر از قبل بروز می‌کنند و اغلب منجر به اضطراب می‌شوند، زیرا نسبت به گذشته، سخت‌تر و زمان‌گیرتر می‌شوند. این دور باطلِ OCD است.

دسته‌بندی افرادی که دچار اختلال وسواس فکری-عملی هستند:

دسته بندی افرادی که OCD دارند

  • شستشوگرها از آلودگی می‌ترسند. آنها معمولا دست‌های‌شان را به طور مکرر می‌شویند.
  • وارسی‌کننده‌ها به طور مکرر، کارهایی را که عدم اطمینان از انجام آنها می‌تواند خطرآفرین یا آسیب‌زا باشد، چک می‌کنند، مواردی از قبیل قفل کردن درها یا بستن شیر اجاق گاز.
  • شکاک‌ها از این می‌ترسند که اگر کاری را درست یا بی‌عیب و نقص انجام ندهند، مجازات می‌شوند.
  • شمارشگر‌ها و برنامه‌ریزها دائما به نظم و ترتیب فکر می‌کنند و ممکن است درباره‌ی اعداد، رنگ‌ها یا ترتیب‌های خاص، خرافاتی در ذهن داشته باشند.
  • ذخیره‌سازها از این می‌ترسند که چیزی را دور بیندازند، مبادا دوباره به آن احتیاج پیدا کنند. آنها به طور وسواس‌گونه، چیزهایی را که نیاز ندارند یا استفاده نمی‌کنند، ذخیره (احتکار) می‌کنند.

علائم و نشانه‌های اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

داشتن افکار و رفتارهای وسواس‌گونه به معنی این نیست که شما حتما دچار اختلال وسواس فکری-عملی هستید. در افرادی که OCD‌ دارند، این افکار و رفتارها موجب اضطراب شدید، صرف وقت زیاد و اختلال در زندگی و روابط روزانه می‌شود. همانطور که گفته شد، ممکن است برای اطمینان از بسته بودن شیر اجاق گاز، بیست بار به سمت گاز رفته و آن را چک کنید، یا از ترس آلودگی، دست‌های‌تان را به حد افراط بشویید.

اکثر افرادی که دچار اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) هستند، هم وسواس فکری دارند و هم وسواس عملی، اما برخی افراد، فقط یکی از این دو را تجربه می‌کنند.

افکار وسواس‌گونه

افکار وسواس گونه

افکار وسواس‌گونه‌ی رایج در اختلال وسواس فکری-عملی عبارتند از:

  • ترس آلوده شدن توسط میکروب‌ها، خاک یا مواد آلوده‌ی دیگر
  • ترس از دست دادن کنترل و آسیب رساندن به خود یا دیگران
  • افکار و تصورات واضح یا شدید جنسی
  • تمرکز بیش از حد روی اخلاقیات
  • ترس از دست دادن یا نداشتن چیزهایی که شاید زمانی به آنها نیاز پیدا کنید
  • نظم و ترتیب: این ایده که هر چیزی باید «درست» سر جای خودش قرار بگیرد
  • خرافات: توجه بیش از حد به چیزهایی که خوش‌یمن یا بدیمن خوانده می‌شوند

رفتارهای وسواس‌گونه

رفتارهای وسواس گونه

رفتارهای وسواس‌گونه‌ی رایج در اختلال وسواس فکری-عملی عبارتند از:

  • بررسی مجدد و افراطی چیزهایی از قبیل قفل‌ها، وسایل و کلیدهای برق و غیره
  • تماس مکرر با اعضای خانواده برای اطمینان از صحت و سلامت آنها
  • شمردن، ضرب گرفتن با انگشت یا پا، تکرار کلمات خاص و انجام کارهای بی‌معنای دیگر برای کاهش اضطراب
  • صرف زمان زیادی برای نظافت و شست‌و‌شو
  • حساسیت بیش از حد به نظم و ترتیب محیط پیرامون
  • جمع‌آوری خرت و پرت‌هایی مثل روزنامه‌های قدیمی یا ظروف خالی غذا

رابطه‌ی بین ذخیره‌سازی و اختلال OCD

ذخیره سازی

رفتار وسواس‌گونه‌ی ذخیره‌سازی (جمع‌آوری و نگهداری وسایل بی‌ارزش) نشانه‌ی رایج کسانی است که OCD‌ دارند. با این حال، افرادی که نشانه‌های ذخیره‌سازی دارند، به احتمال زیاد، از دیگر اختلال‌ها از قبیل افسردگی، استرس پس از سانحه (PTSD)، وسواس خرید، جنون سرقت، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD)، کندن پوست یا اختلال‌ تیک هم رنج می‌برند.

نشانه‌های اختلال وسواس فکری-عملی در کودکان

OCD در کودکان

در حالی که شروع اختلال وسواس فکری-عملی معمولا در نوجوانی یا جوانی است، گاهی اوقات، کودکان نیز نشانه‌هایی دارند که شبیه ODC است. با وجود این، نشانه‌های اختلال‌های دیگر، از قبیل اختلال کم‌توجهی، اوتیسم و نشانگان توره می‌تواند شبیه نشانه‌های اختلال OCD‌ باشد، بنابراین معاینه‌ی پزشکی و روان‌شناختی کامل، قبل از هر گونه تشخیص، ضروری است.

خودیاری در درمان OCD

پیشنهاد ۱: برای خودیاری وقت صرف کنید

سبک زندگی شما نقش مهمی در چگونگی احساس شما بازی می‌کند و می‌تواند به کنترل اضطراب و عملکرد شما کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید

تأثیر ورزش در درمان OCD

ورزش یک روش طبیعی و بسیار مؤثر در کاهش اضطراب است. با ورزش می‌توان نشانه‌های OCD را به وسیله‌ی تقویت سیستم عصبی کنترل کرد تا هنگام بروز وسواس فکری و عملی، به ذهن‌تان تمرکز دوباره بدهید. برای اینکه از بیشترین مزایای ورزش بهره ببرید، سعی کنید اغلب روزها، ۳۰ دقیقه یا بیشتر، تمرین‌های هوازی (ایروبیک) را انجام بدهید. تأثیر چند جلسه تمرین ده دقیقه‌ای می‌تواند مشابه یک جلسه تمرین طولانی‌ باشد، به ویژه اگر حین تمرینات، تمرکز داشته باشید.

ارتباط خود را با خانواده و دوستان حفظ کنید

وسواس فکری و عملی می‌تواند آنقدر وقت شما را بگیرد که به مرحله‌ی انزوای اجتماعی برسید. انزوای اجتماعی نشانه‌های OCD را بدتر می‌کند. وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان بسیار مهم است. صحبت رو در رو با آنها درباره‌ی نگرانی‌ها و تمایلات‌تان، می‌تواند از شدت آنها کم کند.

خواب کافی داشته باشید

اضطراب و نگرانی نه تنها باعث بی‌خوابی می‌شود، بلکه کمبود خواب هم می‌تواند افکار و احساسات اضطراب‌آور را تشدید کند. وقتی به اندازه‌ی کافی بخوابید و استراحت کنید، حفظ تعادل احساسی بسیار آسان‌تر خواهد بود. خواب کافی یک عامل کلیدی در برطرف کردن اختلالات اضطراب از قبیل OCD‌ است.


مقاله مرتبط: چطور خواب راحتی داشته باشیم؟

تکنیک‌های آرام‌سازی را تمرین کنید

تکنینک های آرام سازی در درمان OCD

استرس می‌تواند سبب تحریک نشانه‌های OCD شود یا آنها را بدتر کند. مراقبه‌ی آگاهانه، یوگا، تنفس عمیق و دیگر تکنیک‌های آرام‌سازی می‌تواند استرس کلی و سطح تنش شما را پایین بیاورد و به شما کمک کند تمایلات‌تان را به وسواس کنترل کنید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، به طور منظم، یک تکنیک آرام‌سازی را تمرین کنید.

به نقشی که ضربه‌های روحی در OCD شما دارند، دقت کنید

در برخی افراد، نشانه‌های OCD‌ از قبیل شستشوی وسواس‌گونه یا ذخیره‌سازی، واکنشی است که آنها به آسیب‌های روحی نشان می‌دهند. اگر شما استرس پس از سانحه دارید، تا زمانی که ضربات روحی ناشی از آن را پشت سر نگذارید، رویکردهای شناختی مؤثر نخواهند بود.

پیشنهاد ۲: یاد بگیرید چگونه در برابر الگوهای مکرر رفتاری مقاومت کنید

اگر اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) دارید، راه‌های زیادی برای کمک به خودتان وجود دارد. یکی از قدرتمندترین استراتژ‌ی‌ها، حذف رفتارها و الگوهای وسواس‌گونه‌ای است که موجب تداوم وسواس می‌شوند.

از ترس‌های‌تان دوری نکنید

از ترس هایتان دوری نکنید

دوری از موقعیت‌هایی که افکار وسواس‌گونه‌ی شما را تحریک می‌کنند شاید کار هوشمندانه‌ای به نظر برسد، اما هر چه بیشتر از این موقعیت‌ها دوری کنید، برای شما ترسناک‌تر می‌شوند. به جای دوری از آن افکار، خودتان را در معرض محرک‌های OCD قرار بدهید، سپس سعی کنید در برابر تمایل‌ به انجام الگوهای مکرر و وسواس‌گونه‌ی رفتاری مقاومت کنید یا آنها را به تأخیر بیندازید. اگر مقاومت، کار بسیار سختی است، سعی کنید زمانی را که صرف انجام الگوهای مکرر رفتاری می‌کنید، کاهش دهید. هر زمان که خود را در معرض محرک‌های خود قرار می‌دهید، اضطراب شما کم می‌شود و می‌فهمید که بیشتر از آنچه فکر می‌کردید، کنترل دارید و ترس‌تان هم نسبت به قبل، کمتر شده است.


توجه‌تان را به چیزهای دیگر جلب کنید

زمانی که افکار و تمایلات OCD به سراغ‌تان می‌آید، سعی کنید توجه‌تان را به چیز دیگری جلب کنید.

  • می‌توانید ورزش‌ کنید، آهسته بدوید، راه بروید،‌ به موسیقی گوش بدهید، کتاب بخوانید، وب‌گردی کنید، بازی ویدئویی کنید، به دوستان‌تان تلفن کنید یا مشغول بافتن شوید. نکته‌ی مهم این است که حداقل ۱۵ دقیقه، کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید تا به این وسیله، واکنش‌های خود را به افکار و رفتارهای وسواس‌گونه، به تأخیر بیندازید.
  • در پایان دوره‌ی تأخیر، آن تمایل را دوباره ارزیابی کنید. در بسیاری از موارد، تمایل به رفتار وسواس‌گونه، دیگر آن شدت قبل را نخواهد داشت. سعی کنید زمان مقاومت در برابر تمایل را افزایش دهید. هر قدر بیشتر تمایل را به تأخیر بیندازید، احتمال کاهش آن بیشتر می‌شود.

پیش‌بینی تمایلات OCD

شما می‌توانید با پیش‌بینی تمایلات وسواس‌گونه قبل از بروز، آنها را کاهش دهید. برای نمونه، اگر وسواس عملی شما شامل اطمینان از قفل بودن درها، بسته بودن پنجره‌ها یا خاموش بودن دستگاه‌ها است، سعی کنید برای بار اول که دری را قفل می‌کنید یا دستگاهی را خاموش می‌کنید، این کار را با دقت بسیار انجام دهید.

  • یک تصویر ذهنی کامل از کاری که انجام دادید، ایجاد کنید و سپس یک تذکر ذهنی به خودتان بدهید. به خودتان بگویید: «پنجره الان بسته است» یا «دارم می‌بینم که گاز خاموش است».
  • زمانی که تمایل به چک کردن بروز کرد، با خیال راحت‌تری به خودتان می‌گویید: «این فقط یک فکر وسواس‌گونه است».

پیشنهاد ۳: افکار وسواس‌گونه را به چالش بکشید

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)، همانند سوزنی که روی صفحه‌ی گرامافون گیر کرده باشد، سبب می‌شود مغز، روی فکر خاصی قفل کند که مشوّق اضطراب است. استراتژی‌های زیر به شما کمک می‌کند این قفل مغزی را باز کنید.

افکار یا نگرانی‌های وسواس‌گونه‌ی خود را یادداشت کنید

افکار وسواس گونه خود را یادداشت کنید

با استفاده از قلم و کاغذ، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند یا تبلت، این افکار و نگرانی‌های وسواس‌گونه را ثبت کنید. وقتی این افکار و نگرانی‌ها به سراغ‌تان آمد، همگی آنها را یادداشت کنید.

  • همانطور که تمایل ادامه‌ می‌یابد، شما هم به نوشتن ادامه دهید، هدف‌تان این باشد که دقیقا، افکارتان را ثبت کنید، حتی اگر در حال تکرار جملات یکسانی باشید یا به طور مداوم، تمایل به انجام کاری دارید که وسواس‌گونه است.
  • نوشتن همه‌ی اینها به شما کمک می‌کند شاهد تکراری بودن وسواس‌های فکری‌تان باشید.
  • صدها بار نوشتن جملات تکراری که به زبان می‌آورید، به کم کردن قدرت آنها کمک می‌کند.
  • نوشتن افکار به مراتب سخت‌تر از خود فکر کردن است، بنابراین، افکار وسواس‌گونه‌ی شما به زودی ناپدید می‌شوند.

یک دوره‌ی نگرانی برای OCD معین کنید

برای نگرانی خود زمان تعیین کنید

به جای سرکوب وسواس‌های فکری و عملی، عادت کنید به آنها مهلت زمانی بدهید.

  • هر روز برای این «دوره‌ی نگرانی»، یک یا دو مهلت ۱۰ دقیقه‌ای تعیین کنید تا خودتان را وقف وسواس‌های فکری کنید. زمان و مکان تعیین کنید (مثلا، در اتاق نشیمن از ساعت ۸:۰۰ تا ۸:۱۰ و از ۵:۰۰ تا ۵:۱۰) این ساعات با ساعات خواب، فاصله‌ی کافی دارند و موجب نگرانی شما قبل از خواب نمی‌شوند.
  • در طول دوره‌ی نگرانی، فقط روی افکار و تمایلات منفی تمرکز کنید. سعی نکنید آنها را اصلاح کنید. در پایان دوره‌ی نگرانی، چند نفس آرام‌بخش بکشید، اجازه دهید آن افکار و تمایلات از مغز شما بیرون بروند، سپس فعالیت‌های عادی و روزمره‌تان را ادامه دهید. سعی کنید باقی روز را بدون هیچ گونه وسواس فکری و عملی سپری کنید.
  • وقتی افکار و تمایلات وسواس‌گونه در طول روز به سراغ شما می‌آیند، آنها را بنویسید و به دوره‌ی نگرانی خود موکول کنید. آنها را برای بعد نگه دارید و به کارهای دیگر بپردازید.
  • در طول دوره‌ی نگرانی، نوشته‌های قبل را مرور کنید. به افکار و تمایلاتی که آن روز نوشته‌اید، فکر کنید. اگر آن افکار همچنان آزارتان می‌دهد، به خودتان اجازه‌ی نگرانی بدهید، اما فقط به همان اندازه‌ی زمانی که خودتان به دوره‌ی نگرانی اختصاص داده‌اید.

از وسواس‌های خود یک نوار صوتی تهیه کنید

روی یک نگرانی یا وسواس فکری خاص تمرکز کنید و توصیف آن را به وسیله دستگاه ضبط صوت، لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند ضبط کنید.

  • عبارت، جمله یا داستان وسواس‌گونه‌‌ را همانطور که به ذهن‌تان می‌آید، توصیف و ضبط کنید.
  • هر روز به مدت ۴۵ دقیقه، به صدای ضبط شده‌ی خودتان گوش دهید، تا اینکه گوش دادن به وسواس‌های فکری، دیگر سبب پریشانی و اضطراب شما نشود.
  • مواجهه‌ی مستمر با نگرانی‌ها و وسواس‌های فکری، سبب کاهش تدریجی آنها می‌شود. پس از گذارندن این دوره، می‌توانید این تمرین را برای وسواس دیگری انجام دهید.

درمان اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

درمان OCD

درمان تأییدشده‌ی OCD توسط اغلب تحقیقات انجام شده، درمان رفتاری-شناختی است. این روش درمانی شامل دو قسمت می‌شود: ۱) مواجهه و پیشگیری از واکنش، ۲) شناخت‌درمانی (cognitive therapy)

مواجهه و پیشگیری از واکنش

مواجهه و پیشگیری از واکنش، شامل مواجهه‌ی مکرر با منبع وسواس فکری می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود از آن رفتار وسواس‌گونه که معمولا انجام می‌دادید، اجتناب کنید تا اضطراب‌تان کاهش یابد.

برای نمونه، اگر وسواس شما، شستن مکرر دست‌های‌تان است، شاید درمانگر از شما بخواهد دسته‌ی در یک توالت عمومی را لمس کنید و سپس شما را از شستن دست‌هایتان منع کند. همانطور که با اضطراب نشسته‌اید، میل به شستن دست‌هایتان به تدریج از بین می‌رود. با این روش، یاد می‌گیرید برای رهایی از اضطراب، نیازی به انجام الگوهای مکرر رفتاری نیست و شما توانایی کنترل وسواس فکری و عملی خود را دارید.

مطالعات نشان می‌دهد که می‌توان با روش مواجهه و پیشگیری از واکنش، دوباره به مغز آموخت که وقوع نشانه‌های اختلال وسواس فکری-عملی را برای همیشه کاهش دهد.

شناخت‌درمانی برای OCD

شناخت‌درمانی در اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) بر افکار مصیبت‌بار و احساس اغراق‌آمیز مسؤلیتی که شما بر دوش خود احساس می‌کنید، تمرکز می‌کند. بخش بزرگی از شناخت‌درمانی برای OCD، شیوه‌های سالم و مؤثر واکنش به افکار وسواس‌گونه را بدون متوسل شدن به وسواس عملی، آموزش می‌دهد.

درمان‌های دیگر برای OCD

علاوه بر درمان رفتاری-شناختی، از درمان‌های زیر نیز برای اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) استفاده می‌شود:

  • دارو: گاهی اوقات داروهای ضدافسردگی به عنوان مکمل در درمان OCD استفاده می‌شوند. دارو به تنهایی در برطرف کردن نشانه‌های OCD، به ندرت مؤثر است.
  • خانواده‌درمانی: از آنجا که OCD، اغلب مشکلاتی را در زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی ایجاد می‌کند، خانواده درمانی توصیه می‌شود. خانواده درمانی، درک و شناخت این اختلال را بالا می‌برد و می‌تواند به کاهش ناسازگاری‌های خانوادگی کمک کند. همچنین می‌تواند به اعضای خانواده انگیزه بدهد و به آنها بیاموزد که چگونه به عزیزان‌شان کمک کنند.
  • گروه‌درمانی: گروه‌درمانی یک روش دیگر در درمان اختلال وسواس فکری-عملی است. گروه درمانی از طریق گرد هم‌ آوردن افراد دیگری که مبتلا به OCD هستند، پشتوانه و دلگرمی ایجاد می‌کند و احساس انزوای این افراد را کاهش می‌دهد.

کمک به دوست یا عضوی از خانواده که اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) دارد

کمک به افرادی که OCD دارند

نوع واکنش شما به نشانه‌های OCD در دوست یا عضوی از خانواده‌، تأثیر زیادی دارد. نظرات یا انتقادات منفی می‌تواند OCD را بدتر کند، در حالی که دلگرمی اطرافیان می‌تواند بر نتیجه‌ی درمان اثر بگذارد و آن را بهتر کند. سعی کنید تا جای ممکن در برخورد با این افراد، مهربان و صبور باشید.

پیشنهادات

  • از انتقاد اجتناب کنید. فراموش نکنید رفتارهای آنها نشانه‌های OCD‌ است، نه عیوب شخصیتی.
  • آنها را سرزنش نکنید و به آنها نگویید انجام الگوهای مکرر رفتاری‌شان را متوقف کنند. آنها نمی‌توانند خواسته‌ی شما را عملی کنند و فشار آوردن برای توقف این رفتارها، فقط نشانه‌ها‌ی OCD را وخیم‌تر می‌کند.
  • در انجام الگوهای مکرر رفتاری با آنها همراه نشوید. کمک به آنها در انجام این کارها سبب تقویت و تشدید نشانه‌های OCD می‌شود. از خودِ فرد حمایت کنید نه از رفتارهایش.
  • ارتباطات‌ را مثبت و شفاف نگه دارید. ارتباطات مهم هستند، بنابراین میان حمایت از فرد مبتلا و ایستادگی در برابر اختلال او، توازن برقرار کنید و سبب اضطراب فرد مبتلا به OCD نشوید.
  • جنبه‌ی خنده‌دار OCD را پیدا کنید. با هم خندیدن به جنبه‌های خنده‌دار و پوچ برخی نشانه‌های OCD به فرد مبتلا کمک می‌کند از این اختلال راحت‌تر فاصله بگیرد. مطمئن شوید او احساس احترام می‌کند و می‌داند که با او می‌خندید نه به او.

دردهای جدی

این دردها در بدن را جدی بگیرید/ کمر درد چه زمانی نیاز به پزشک دارد؟!

این دردها در بدن را جدی بگیرید/ کمر درد چه زمانی نیاز به پزشک دارد؟!
درد در بدن انسان یک علامت و زنگ هشدار است و به عبارتی یعنی در سیستم طبیعی بدن اختلالی بوجود آمده است . به‌هر حال دانستن اینکه منشا هر درد به چه عامل یا عواملی بازمی‌گردد، می‌تواند در پیگیری و درمان موثر باشد.
دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی درد در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: بعضی از دردها عمق شان کم است و نیازی به پیگیری اورژانسی نیست ولی در مواردی ، دردهایی در بدن وجود دارد که نیاز به بررسی سریع پزشک دارند بطور کلی دردهایی که اهمیت بیشتری دارند و نیازمند به بررسی جدی متخصص هستند دارای چند مشخصه اند.

وی در ادامه متذکر شد : درد هایی که بصورت حاد و ناگهانی شروع می شوند ، درد های اسپاسمی و گرفتگی بخصوص در ناحیه شکم همراه با تهوع و استفراغ باشد و در 2طیف سنی کودکان و بزرگسالان مشاهده می شود این نوع درد ها طبیعی نیستند و باید سریع به پزشک مراجعه کرد . گروه دیگری از درد های خطرناک ، درد هایی هستند که به مدت طولانی در بدن ، فرد را آزار می دهند که این نوع ممکن است شدتی نداشته باشد اما مدت زمان زیادی فرد با آن دست و پنجه نرم می کند این نوع درد ها نیز درد های طبیعی نیستند و نیاز بررسی پزشک دارد .

درد های دیگری هم وجود دارند که با مصرف هر نوع مسکن و دارو بازهم قابل کنترل نیستند ، به عبارتی فردی که دچار سردرد ، پا درد ،دست درد و ... است و با خوردن مسکن دردش آرام نمی شود باید سریع تر به اورژانس مراجعه کند چرا که این نوع از درد های غیر قابل کنترل بسیار خطرناک هستند.درد هایی که با علایمی مانند درد با تهوع ، درد با تنگی نفس ، درد با سرگیجه و ... همراه می گردند جز عامل های خطرناک و جدی هستند که نیاز به بررسی اساسی دارد.هر کدام از علائم ذکر شده می تواند یک بیماری مهلک را در پی داشته باشد .

این متخصص اظهار کرد : درد در ارگان های حیاتی بدن مانند مغز ، قلب ،ریه و ....بسیار مهم و حائز اهمیت است . از میان انواع دردهای مزمنی که ممکن است برای افراد پیش بیاید، درد در ناحیه قفسه سینه نگران کننده ترین آنها است. دردهایی مانند احساس فشار شدید به قفسه سینه، درد در نزدیک بازوها، تنگی نفس بخاطر فشار به سینه و دردهای مشابه در دسته دردهای جدی طبقه بندی می شوند .
دردهایی که در ناحیه کمر ایجاد می شوند نیز باید جدی گرفته شود .کمردرد از دردهای شایع بسیاری از افراد مسن است. متخصصان تاکید می کنند که اگر دردهای ناحیه پشت، در فردی بیش از دو هفته به طول بیانجامد، بهتر است فرد تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. چرا که این دردها می توانند به ناتوانی های جدی حرکتی در آینده منجر شوند.
ابوالاحرار افزود: افراد ممکن است به هر دلیلی و در جریان شیوه غلط زندگی با جابه‌جایی دیسک و فشار عصب نخاعی دچار مشکل شده باشند و این دردها را گاهی خفیف و گاهی شدید تجربه کنند اما همیشه با آن سر و کار دارید پس نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید مخصوصا اگر گهگاه با بی‌حسی دست یا پا نیز مواجه شدید. بی‌توجهی به این درد خطر آسیب‌دیدگی دائمی عصب نخاعی را به همراه خواهد آورد.
این متخصص متذکر شد : افراد حتما باید حواسشان به سردرد های ناگهانی که دچار می شوند باشد چرا که سردرد ها انواع مختلفی دارند .سردردهایی وجود دارند که به هیچ یک از عوامل محیطی ارتباط ندارند؛ این سردردها به‌طور ناگهانی سراغ‌تان می‌آیند، به مرور شدت می‌گیرند؛ به گونه‌ای که فرد نسبت به نور و صدا دچار حساسیت می‌شود.این سردردها می‌توانند در گروه سردردهای میگرنی قرار بگیرند. این سردردها می‌توانند هر روز یا هر چند روز یک بار سراغ‌تان بیایند.
به گفته او، سردردهای دیگری نیز هستند که ناگهانی سراغ‌تان می‌آیند و با علائمی مثل کاهش بینایی، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن هوشیاری و بی‌حسی به ویژه در ناحیه سر همراه هستند؛ این سردرد ها طبیعی نیستند و خود شخص تفاوت اش را با سردرد میگرنی تشخیص می دهد و توصیه می شود در این نوع از سردرد ها حتما به متخصص مراجعه کنند .

ماهی منجمد یا ...

خرید ماهی منجمد ؛ بله یا خیر؟!

خرید محصولات غذایی تازه و فریزرکردن آن برای استفاده در مواقع آتی، عادت ناپسندی است که متاسفانه در طول سالهای گذشته به تدریج در خانواده های ایرانی شکل گرفته است.

خرید ماهی منجمد ؛ بله یا خیر؟!

با شروع فصل پاییز بسیاری از مصرف کنندگان محصولات غذایی در کشورمان اقدام به فریز کردن انواع مواد غذایی، میوه و سبزی می کنند تا در فصل های پاییز و زمستان از آن استفاده کنند، اما گویی این مسئله یعنی خرید عمده انواع و اقسام موادغذایی و انبار آن در فریزرهای خانگی برای استفاده در مواقع آتی در تمام فصول سال به تدریج تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده است.
به طوریکه در بیشتر اوقات به بازار مراجعه می کنیم و با رغبت فراوان کیلوکیلو موادغذایی از جمله فرآورده های گوشتی آنهم بصورت تازه خرید می کنیم، اما تازه آنرا مصرف نمی کنیم، این درصورتی است که دمای فریزرخانگی درمقایسه با دمای تجهیزات برودتی که بصورت تخصصی و صنعتی برای نگهداری مواد غذایی تعبیه شده است بسیار متفاوت و بعبارتی بسیار مناسب تر است.
ضمن اینکه کارشناسان امور تغذیه نیز همواره تاکید می کنند که تا حد امکان مصرف مواد غذایی تازه جایگزین مواد غذایی فریزری شود، چرا که درصد قابل توجهی از میزان پروتئین فراورده های گوشتی به خصوص فراورده های آبزی با فریزکردن آن در یخچال های خانگی از بین می رود.
در همین ارتباط مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران معتقد است: کیفیت آبزی که تازه می خریم و در یخچال های خانگی منجمد می کنیم به نسبت ماهی منجمدی که از بازار خرید می کنیم بسیار پایین تر است.
عیسی گلشاهی اظهارکرد:ماهی اگر تازه باشد به لحاظ علمی از خاصیت بیشتری نسبت به ماهی منجمد برخوردار است اما این تفاوت به قدری نیست که ماهی منجمد را کنار بگذاریم.
 وی افزود:برای مثال برای فریز کردن ماهی تازه در واحدهای فرآوری، محصول پس از عملیات شست و شو و آماده سازی و پاک کردن وارد یک تونلی برودتی به نام انجماد می شود که میزان دمای آن منفی 40 درجه سانتیگراد است.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ادامه داد: ماهی در یک روش بین 6 تا 8 ساعت و در روش سریع دیگری بین 20 تا 30 دقیقه در یک تونل انجماد و در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد فریز می شود، بنابراین خاصیت ماهی به طور کامل و مناسبی حفظ می شود.
 وی افزود:پس از اینکه ماهی از تونل انجماد خارج شد پیش از عرضه به بازار مصرف نیز در محلی بنام سردخانه در دمای منفی 18 درجه سانتیگراد نگهداری می شود چراکه این عملیات انجماد در فروشگاه ها بدین شکل نمی تواند صورت گیرد.
گلشاهی به مصرف کنندگان ماهی توصیه کرد به اندازه مورد مصرف ماهی تازه خریداری کرده و مهمتر اینکه به ماهی های منجمد بازار نیز اعتماد کنند چراکه خواص این محصولات با روش های نگهداری مناسب حفظ شده است و از استانداردهای لازم از جمله کد بهداشتی نظارتی سازمان دامپزشکی نیز برخوردارند.
اما یک کارشناس ارشد علوم تغذیه نیز با اشاره به اینکه، در واقع انجماد روشی است برای نگهداری بهتر و طولانی تر یک ماده غذایی، با اشاره به اینکه، گوشت تازه، مرغ و ماهی همیشه با خود مقداری باکتری به همراه دارند و باید پس از شستشو و تمیز کردن در جای سرد نگهداری شوند گفت: رشد باکتری در گوشت پس از نگهداری در یخچال متوقف شده و در ادامه طبخ گوشت نیز این باکتری ها را به صورت کلی نابود می کند.

عالمه حریری فر اظهارکرد:اگر بخواهیم ماهی تازه را پس از خرید در فریزرهای خانگی که نسبت به تجهیزات برودتی صنعتی از دمای پایین تری برخوردارند نگهداری کنیم به طور حتم مقداری از کیفیت آن کاسته خواهد شد.
وی افزود:دمای فریزر خانگی که برای انجماد مواد غذایی به ویژه پروتئین در نظر می گیریم معمولا بین منفی 5تا منفی 18 درجه سانتیگراد است، اما در یخچال های صنعتی این دما بین منفی 35 تا منفی 40 درجه سانتیگراد است.
 این کارشناس ارشد علوم تغذیه در عین حال اظهار کرد: زمان لازم برای نگهداری گوشت ماهی کم چرب در یخچال یک تا دو روز و در فریزر 4 تا 6 ماه است، ضمن اینکه این زمان برای نگهداری گوشت ماهی پرچرب مانند ماهی آزاد در یخچال یک تا دو روز و در فریزر نیز دو تا سه ماه است.
این کارشناس ارشد علوم تغذیه همچنین گفت: البته اگر دقت لازم را در بسته بندی و فریز کردن داشته باشیم می توان تا حد زیادی خاصیت ماهی را حفظ کرد.
وی گفت:ماهی را باید پس از شست و شو و خالی کردن محتویات شکم آن با برش های نازک و کوچک بصورتی که دمای سرد فریزر به نقاط میانی گوشت برسد.
حریری فرهمچنین با تاکید براینکه، قسمت عقب فریزر و یخچال بعنوان خنک ترین و سردترین قسمت یخچال محسوب می شود گفت:مواد غذایی خام مثل ماهی، گوشت و مرغ را باید در قسمت عقب فریزر نگهداری کرد، چراکه قسمت عقب یخچال سردتر است و باکتری در جایی که درجه حرارت پایین و فضا خنک تر است کمتر رشد می کنند.
وی همچنین به مصرف کنندگان ماهی توصیه کرد که به منظور باز شدن یخ قطعات ماهی فریز شده آنرا در آب قرار ندهند، چراکه جذب آب موجب تغییر طعم ماهی می شود، ضمن اینکه انجام این کار برای ماهی کامل و برش نخورده ضرورتی ندارد.

خواص شنبلیله

آشنایی با خواص کم نظیر شنبلیله

شیر مادر از مواد غذایی مطلوب برای نوزادان است. این ماده خوراکی بهترین منبع تغذیه برای رشد نوزاد است. با این وجود، برخی عوامل ممکن است به تولید ناکافی شیر در مادران شیرده منجر شوند. در شرایطی که برای درمان این شرایط تجویز دارو رایج است، اما برخی پژوهش ها نشان داده اند شنبلیله می تواند جایگزینی امن و طبیعی برای داروهای شیمیایی باشد.

آشنایی با خواص کم نظیر شنبلیله

شنبلیله یک گیاه دارویی است که فواید بسیاری برای سلامت و بهزیستی انسان ارائه می کند. این گیاه هزاران سال است که نقشی کلیدی در پزشکی جایگزین ایفا می کند.

 امروزه شنبلیله اغلب به عنوان یک مکمل مصرف می شود. مصرف شنبلیله می تواند بر سطوح تستوسترون، قند خون، تولید شیر در مادران شیرده و ... تاثیر مثبت داشته باشد. در ادامه هرچه بیشتر با فواید، عوارض جانبی و طریقه استفاده از این گیاه مفید بیشتر آشنا می شویم.

شنبلیله چیست؟
شنبلیله گیاهی است که با نام علمی Trigonella foenum-graecum شناخته می شود. این گیاه 60 تا 90 سانتیمتر رشد می کند و از برگ های سبز، گل های سفید کوچک و غلاف هایی حاوی دانه های قهوه ای طلایی شنبلیله برخوردار است. دانه های شنبلیله همانند عکس زیر به نظر می رسند:
برای هزاران سال، شنبلیله در پزشکی جایگزین و پزشکی چینی برای درمان بیماری های پوستی و بسیاری بیماری های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. در سالیان اخیر، استفاده از این گیاه به عنوان ادویه خانگی و یک عامل تلغیظ رایج شده است. همچنین شنبلیله در محصولاتی مانند صابون و شامپو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
دانه ها و پودر شنبلیله در بسیاری از دستور العمل های آشپزی هندی و آسیایی به واسطه مشخصات خوراکی و طعم اندکی شیرین و آجیلی خود مورد استفاده قرار می گیرند.
شنبلیله گیاهی بسیار متنوع و جالب توجه است که مصارف و مزایای بالقوه سلامت بسیاری را ارائه می کند.

ارزش غذایی
اگر چه مردم به طور معمول از شنبلیله در مقادیر زیاد استفاده نمی کنند، یک قاشق غذاخوری از دانه های کامل این گیاه حاوی 35 کالری و مواد مغذی مختلف است که در پایین به آنها اشاره می شود:
فیبر: 3 گرم
پروتئین: 3 گرم
کربوهیدرات: 6 گرم
چربی: 1 گرم
آهن: 20 درصد از نیاز روزانه فرد
منگنز: 7 درصد از نیاز روزانه فرد
دانه های شنبلیله دارای خصوصیت خوراکی سالم و حاوی مقدار خوبی از فیبر و مواد معدنی مانند آهن و منگنز است.

شنبلیله و شیر مادر
شیر مادر از مواد غذایی مطلوب برای نوزادان است. این ماده خوراکی بهترین منبع تغذیه برای رشد نوزاد است. با این وجود، برخی عوامل ممکن است به تولید ناکافی شیر در مادران شیرده منجر شوند. در شرایطی که برای درمان این شرایط تجویز دارو رایج است، اما برخی پژوهش ها نشان داده اند شنبلیله می تواند جایگزینی امن و طبیعی برای داروهای شیمیایی باشد.
طی مطالعه ای 66 مادر به سه گروه تقسیم شدند: یک گروه چای گیاهی شنبلیله مصرف می کرد، گروه دوم یک دارونما با طعم مشابه را مصرف می کرد و گروه سوم این نوشیدنی را مصرف نمی کرد. پژوهشگران افزایش نسبتا زیاد تولید شیر در مادران گروه نخست را شاهد بودند. در حقیقت، حجم شیر تولید شده در گروه های کنترل و دارونما برابر با 34 میلی لیتر و در گروهی که چای شنبلیله مصرف کرده بود این میزان 73 میلی لیتر بود. در این مطالعه به جای مکمل های شنبلیله از چای گیاهی شنبلیله استفاده شده بود، اما مکمل ها نیز احتمالا اثری مشابه خواهند داشت.
پژوهش های اخیر نیز دلگرم کننده هستند اما مادران شیرده همواره باید هرگونه نگرانی و مشکل در تولید شیر را با ماما یا دکتر خود در میان بگذارید.
مطالعات صورت گرفته به تاثیر مثبت مصرف شنبلیله در افزایش تولید شیر مادر و افزایش وزن در نوزادان تازه متولد شده اشاره دارند.

تاثیر بر سطوح هورمون تستوسترون در مردان
یکی از شایع‌ترین دلایل مصرف مکمل های شنبلیله توسط مردان برای افزایش ترشح هورمون تستوسترون است. برخی مطالعات نشان داده اند شنبلیله آثار مفیدی از جمله افزایش سطوح هورمون تستوسترون و افزایش میل جنسی دارد.
طی یک مطالعه، پژوهشگران برای 30 دانشجوی کالج مصرف 500 میلی گرم شنبلیله در روز و برنامه کار با وزنه هشت هفته ای را تعیین کردند. شرکت کنندگان چهار جلسه در هفته تمرینات کار با وزنه را انجام می دادند، در شرایطی که نیمی از آنها مکمل شنبلیله را دریافت می کردند.
در مقایسه با گروهی که مکمل شنبلیله دریافت نکرده و کاهش اندک در میزان تستوسترون را نیز تجربه کردند، پژوهشگران شاهد افزایش سطوح تستوسترون در گروهی بودند که شنبلیله مصرف می کردند. این گروه همچنین کاهش 2 درصدی چربی بدن را تجربه کرد.
طی مطالعه ای با حضور 30 مرد برای ارزیابی عملکرد جنسی و میل جنسی، این افراد روزانه 600 میلی گرم شنبلیله مصرف می کردند. بیشتر شرکت کنندگان افزایش قدرت و بهبود عملکرد جمسی خود را گزارش کردند.
اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما پژوهش های اولیه به افزایش سطوح هورمون تستوسترون و بهبود عملکرد جنسی در مردان با مصرف شنبلیله اشاره دارند.

کمک به کنترل دیابت و سطوح قند خون
مطالعات مختلف به بررسی مصرف شنبلیله و چگونگی اثرگذاری آن بر بیماری های متابولیکی مانند دیابت پرداخته اند. بنابر نتایج به دست آمده، مصرف شنبلیله می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 مفید باشد و در افراد سالم و فاقد دیابت نیز به بهبود آستانه تحمل کربوهیدارت کمک می کند.
طی مطالعه ای که روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شد، پژوهشگران 50 گرم پودر دانه شنبلیله را به مدت 10 روز به وعده های غذایی ناهار و شام شرکت کنندگان اضافه کردند. بر همین اساس، بهبود 54 درصدی در تصفیه قند خون ادراری 24 ساعته به همراه کاهش در سطوح کلسترول کلی و کلسترول بد (LDL) این افراد مشاهده شد.
از سوی دیگر، طی یک متاآنالیز نتایج نه مطالعه که چهار گیاه از جمله خار شیری، دارچین و شنبلیله را آزمایش کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس، مشخص شد شنبلیله سطوح قند خون ناشتا را با میانگین 38.05 mg/dl کاهش داده است که بیشتر از دیگر گیاهان بوده است.
در نهایت، طی مطالعه ای به شرکت کنندگان غیر دیابتی شنبلیله داده شد و کاهش 13.4 درصدی در سطوح قند خون چهار ساعت پس از مصرف مشاهده شد.
این نتایج می تواند به واسطه نقش شنبلیله در بهبود عملکرد انسولین شکل بگیرند. با این وجود، منافع مشاهده شده در این مطالعات که از پودر یا دانه کامل شنبلیله استفاده کرده اند، ممکن است با محتوای بالای فیبر این گیاه نیز در ارتباط باشند.
در مجموع، مطالعات صورت گرفته از نقش موثر شنبلیله در کنترل قند خون و درمان دیابت های نوع 1 و نوع 2 حکایت دارند.

دیگر فواید سلامت شنبلیله
شنبلیله برای درمان فهرست بلند بالایی از بیماری ها و شرایط در پزشکی جایگزینی استفاده شده است. با این وجود، بسیاری از این کاربردها به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند تا نتیجه گیری هایی قوی صورت بگیرند.
پژوهش های اولیه نشان می دهند شنبلیله می تواند به موارد زیر کمک کند:
کنترل اشتها: تاکنون، سه مطالعه نشان داده اند شنبلیله در کاهش چربی دریافتی و اشتها تاثیرگذار است. نتایج یک مطالعه 14 روزه کاهش چربی دریافتی کلی به میزان 17 درصد به صورت طبیعی و خود به خودی در شرکت کنندگان را نشان داده است.
سطوح کلسترول: شواهدی وجود دارند که نشان می دهند شنبلیله می تواند به کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند.
سوزش سر دل: یک مطالعه دو هفته ای روی افراد مبتلا به سوزش سر دل نشان داده است مصرف شنبلیله می تواند به کاهش نشانه های این بیماری کمک کند. به طور جالب توجه ای، اثر شنبلیله همسان با داروهای ضد اسید معده بوده است.
التهاب: آزمایش های صورت گرفته آثار ضد التهابی شنبلیله روی موش ها را نشان داده است. پژوهش های بیشتری برای تایید این اثر در انسان ها باید صورت بگیرند.
همچنین، برخی بررسی ها و گزارش ها از پزشکی سنتی به توانایی شنبلیله در مقابله با کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو، بیماری های پوستی دیگر و بیماری های متعدد اشاره دارند.
اگرچه انجام پژوهش های بیشتری نیاز است، اما داده های اولیه نشان داده اند که شنبلیله می تواند فواید سلامت بسیاری داشته باشد.

شنبلیله در نقش مکمل
شنبلیله در غلظت ها و اشکال مختلف قابل مصرف است و از این رو یک دوز مشخص مصرفی از آن وجود ندارد. افزون بر این، دوز مصرفی با توجه به اهدافی که مد نظر فرد قرار دارد می تواند متفاوت باشد.
بیشتر پژوهش های مبتنی بر سطوح تستوسترون بر مصرف حدود 500 میلی گرم عصاره شنبلیله اشاره دارند، در شرایطی که پژوهش های مبتنی بر زمینه های دیگر بر مصرف حدود 1,000 تا 2,000 میلی گرم متمرکز بوده اند. اگر از دانه های کامل شنبلیله استفاده کنید، دوزهای حدود 2 تا 5 گرمی موثر به نظر می رسند، اما میزان مصرف از مطالعه ای تا مطالعه دیگر متفاوت است.
برای دریافت شنبلیله به شکل مکمل، بهتر است ابتدا با 500 میلی گرم آغاز کرده و پس از دو تا سه هفته در صورتی که با عارضه جانبی مواجه نشدید می توانید دوز مصرفی را به 1,000 میلی گرم افزایش دهید. شما می توانید قبل یا هنگام صرف وعده غذایی روزانه مکمل شنبلیله را مصرف کنید، اما از آنجایی که این ماده به کنترل سطوح قند خون کمک می کند، مصرف آن همراه با وعده های غذایی حاوی کربوهیدارت بالا منطقی به نظر می رسد.
این که چه میزان شنبلیله باید مصرف کنید به نوع مکمل و همچنین هدف شما از مصرف مکمل بستگی دارد. در شکل قرص، دوز توصیه شده حدود 500 تا 1,000 میلی گرم در روز است.

ایمنی و عوارض جانبی
چندین مطالعه روی حیوانات به منظور بررسی ایمنی مصرف دانه های شنبلیله و مکمل های آن صورت گرفته اند. نتایج این مطالعات آثار منفی بر سلامت تا زمانی که دوزهای مصرفی به 50 برابر مقدار توصیه شده رسیده اند را نشان نداده اند. در آزمایشات انسانی اخیر نیز هیچ گونه مشکلات سلامت جدی تا زمانی که دور مصرفی در حد مقدار توصیه شده بوده مشاهده نشده اند.
با این وجود، همانند بیشتر مکمل ها، عوارض جانبی خفیف مانند اسهال و سوء هاضمه در برخی موارد گزارش شده اند. همچنین، افراد ممکن است کاهش اشتها را تجربه کنند که این شرایط به استثنای مواردی که فرد به اختلال در غذا خوردن مبتلا باشد یا در تلاش برای افزایش وزن خود باشد اغلب چیز خوبی محسوب می شود.
افزون بر این، برخی افراد بوی عجیب و اندکی شیرین بدن هنگام مصرف مکمل های شنبلیله را گزارش کرده اند، اما این مورد تایید نشده است.
از آنجایی که شنبلیله سطوح قند خون را کاهش می دهد، خوردن آن در صورتی که فرد داروهای دیابت یا دیگر مکمل های کاهنده سطوح قند خون را مصرف می کند باید با احتیاط صورت بگیرد. پیش از این که مصرف مکمل جدیدی را آغاز کنید همواره با پزشک خود مشورت کنید. مهمتر از همه حصول اطمینان از دریافت دوز امن و سالم است.
مصرف شنبلیله می تواند با برخی عوارض جانبی خفیف در انسان همراه باشد، اما با مصرف دوز درست و سالم به نظر نمی رسد مشکلی برای فرد ایجاد شود.

در پایان
شنبلیله گیاهی بسیار جالب و چند کاربردی است. مصرف این گیاه می تواند به بهبود سلامت بدن انسان کمک کند و برای انواع مختلف اهداف در پزشکی گیاهی کاربرد دارد.
با این وجود، علم مدرن در ابتدای مسیر کشف فواید واقعی این گیاه قرار دارد. بر اساس شواهد موجود، شنبلیله برای کاهش سطوح قند خون، افزایش هورمون تستوسترون و افزایش تولید شیر در مادران شیرده مفید است.
همچنین این گیاه برای کاهش سطوح کلسترول بد، کاهش التهاب و کمک به کنترل اشتها کارایی دارد، اما پژوهش های بیشتری در این زمینه ها باید صورت بگیرند.

ورم مفاصل

سرکه سیب سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است و می‌تواند در تسکین درد بسیار کارایی داشته باشد. سرکه سیب می‌تواند در حذف مواد سمی از مفاصل و بافت‌های ارتباطی بسیار به کار بیاید.
ورم یا التهاب مفاصل یکی از بیماری‌های شایع این سال‌ها است که می‌توان برای کاهش آن از راه‌حل‌هایی چون سرکه سیب، زنجبیل، ماساژ، منیزیم سولفات، زردچوبه و دارچین استفاده کرد.
انواع بیماری‌ها می‌تواند دردی مزمن را در پی داشته باشد. یکی از آن‌ها " آرتریت" است که به ورم یا التهاب مفاصل اشاره دارد. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، می‌توانیم انواع راه‌حل‌های مناسب و کارآمد برای درمان آن را به شما معرفی کنیم. به همین منظور می‌توان از ترکیبی از مواد طبیعی استفاده کرد که از دیرباز در زمینه تسکین درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مواد به شکلی باورنکردنی درد را عضلات و مفاصل تسکین داده و التهاب را از بین می‌برد.

سرکه سیب
سرکه سیب سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است و می‌تواند در تسکین درد بسیار کارایی داشته باشد. سرکه سیب می‌تواند در حذف مواد سمی از مفاصل و بافت‌های ارتباطی بسیار به کار بیاید.

یک فنجان آب گرم نیاز دارید.
یک قاشق چایخوری سرکه سیب و عسل داخل آن بریزید.
هر روز صبح آن را به صورت ناشتا مصرف کنید.

زنجبیل
یکی دیگر از مواد موثر در درمان ورم مفاصل زنجبیل است.

ماساژ
ماساژ با روغن خردل برای از بین بردن ورم مفاصل بسیار مفید است. این روغن جریان خون را بهبود می‌دهد. کافی است کمی از این روغن را حرارت دهید. حتی می‌‎توانید به همان اندازه از آب پیاز استفاده کنید. این ماساژ پیش از خواب باید انجام شود. در ضمن، شما می‌توانید از روغن اوکالیپتوس نیز استفاده کنید.

زردچوبه
زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد. علاوه بر مصرف کپسول‌های 500 میلی‌گرمی تا 1000 میلی‌گرمی زردچوبه، شما می‌توانید از ترکیب آن با آب یا شیر نیز استفاده کنید.

منیزیم سولفات
منیزیم سولفات منبعی بسیار خوب برای دریافت منیزیم و تنظیم pH بدن است. این کار بسیار مهم است، زیرا برخی از بیماری‌های التهابی ناشی از عدم تنظیم pH و بالا بودن میزان اسیدیته خون است.
شما می‌توانید مقداری منیزیم سولفات را با همان مقدار آب لیموی تازه ترکیب کنید و سپس نصف فنجان آب گرم را به آن اضافه کنید. کافی است دو مرتبه در روز (یک بار صبح و یک بار شب) و هر دفعه، یک قاشق چایخوری مصرف کنید. روش دیگر این است که اگر در خانه وان حمام دارید، می‌توانید آن را پر کرده و دو فنجان منیزیم سولفات به آن اضافه کنید. سپس در آن دراز بکشید.

دارچین
دارچین خواص ضد التهابی و همچنین ضد اکسیدانیِ فراوانی دارد. کافی است نصف قاشق چایخوری دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل و یک فنجان آب گرم ترکیب کرده و هر روز صبح به صورت ناشتا بنوشید. این کار را برای چند روز متوالی انجام دهید. شما همچنین می‌توانید ترکیبی از دارچین و عسل درست کرده و آن را روی ناحیه‌ی ورم کرده بمالید و سپس ماساژ دهید.

عوامل آلزایمر

چه عواملی خطر ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند؟

دمانس یا زوال عقل بر اثر تخریب سلول‌های مغز به‌وجود می‌آید و باعث کاهش تدریجی عملکرد شناختی فرد می‌شود. پژوهشگران به تازگی عواملی را شناسایی کرده‌اند. شایع‌ترین نوع دمانس آلزایمر است.

چه عواملی خطر ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند؟
  • ضعف شنوایی

زندگی اجتماعی برای سالمندانی که دچار ضعف شنوایی هستند رنج‌آور است. توانایی‌های ذهنی افرادی که دچار سنگینی گوش هستند سریع‌تر از سالمندانی که از شنوایی خوبی برخوردارند کاهش می‌یابد.

توصیه پژوهشگران آمریکایی که ارتباط بین این دو را کشف کرده‌اند این است: «سنگینی گوش را نباید دست‌کم بگیرید و بلافاصله برای استفاده از سمعک اقدام کنید.»

  • داروهای خواب‌آور

پژوهش‌ها نشان داده‌اند داروهایی که به میزان زیاد یا در مدت طولانی برای رفع بی‌اختیاری ادرار، بی‌خوابی یا افسردگی استفاده ‌می‌شوند (حتی بعد از قطع مصرف) فرد را برای ابتلا به دمانس مستعدتر می‌کند.

پژوهشگران توصیه می‌کنند که افراد مصرف داروهای حاوی آنتی کولینرژیک را به حداقل برسانند و تاثیرات درمانی این داروها را به‌طور مرتب کنترل کنند و در صورت مشاهده بی‌تاثیری داروها این روش درمانی را متوقف کنند.

  • داروهای کاهش دهنده اسید معده

اغلب در موارد بروز سوزش معده از داروهای کاهش‌دهنده اسید معده استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند سالمندانی که به مدت طولانی از داروهایی نظیر امپرازول Omeprazol و پانتوپرازول Pantoprazol استفاده می‌کنند به میزان ۴۴ درصد بیشتر ازافردای که از کاهش‌دهنده‌های اسید معده استفاده نمی‌کنند در معرض ابتلا به دمانس هستد.

هنوز به درستی معلوم نیست که آیا مصرف این داروها و یا عامل ناشناخته ‌مشترک دیگری خطر ابتلا به دمانس را افزایش داده است یا خیر. اما در هر حال بنا به توصیه این پژوهشگران بهتر است از داروهای ضد اسید فقط در موارد واقعا ضروری استفاده شود.

  • کمبود ویتامین D

حمام آفتاب از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های ناشی از دمانس جلوگیری می‌کند. علت آن این است که نور آفتاب ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند ۵۳ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دمانس قرار دارند. البته ویتامین D در برخی مواد غذایی چون ماهی هم وجود دارد اما ۹۰ درصد نیاز انسان از طریق جذب نور آفتاب تامین می‌شود.

پیشگیری از آلزایمر

به گفته محققان، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم راهکار پیشگیری از بروز تغییر در مغز که منجر به بیماری آلزایمر می شود، است.
محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس با مطالعه ۴۴ بیمار با رده سنی ۴۰ تا ۸۵ سال که مبتلا به مشکلات خفیف حافظه بودند دریافتند مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کرده و فعالیت فیزیکی منظمی داشتند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی شان کمتر سلامت بود و فعالیت فیزیکی کمتری نیز داشتند، دارای پلاک ها و گره های کمتری بود.
 دکتر دیوید مریل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیماری آلزایمر یک بیماری غیرقابل درمان تلقی می شود، اما تا زمانیکه می شود از آن پیشگیری کرد، نیاز به نگرانی نیست.»
 به گفته وی، مطالعات متعدد نشان داده اند که سبک زندگی سالم با کاهش چروکیدگی مغز و میزان پایین نقصان بافت مغز مرتبط است.
 اما این اولین مطالعه است که نشان می دهد چقدر فاکتورهای سبک زندگی سالم تاثیر مستقیمی بر سطح رسوبات غیرعادی پروتئین در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، داشته است. به گفته مریل، افراد تحت مطالعه، بیماران مبتلا به از بین رفتن خفیف حافظه بودند که هنوز مبتلا به دمانس تشخیص داده نشده بودند.
 طبق این مطالعه و براساس انجام اسکن PET، رژیم غذایی مدیترانه ای، فعالیت بدنی منظم و شاخص توده بدنی طبیعی از تجمع ۲ پروتئین «بتا آمیلوئید» و «تاو» که عامل اصلی آلزایمر هستند در افراد مبتلا به مشکلات خفیف حافظه جلوگیری می کند.
 تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو سبب تشکیل پلاک بین سلول های عصبی شده و سیگنال دهی مغز را مختل می کنند.
 رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، مغزیجات آجیلی، آووکادو و غلات سبوس دار، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. ماهی نیز اهمیت ویژه ای در این رژیم غذایی دارد. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.
 
انجمن آلزایمر آمریکا ۱۰ شیوه حفظ سلامت مغز را به شرح زیر عنوان می کند:
 ۱- ورزش کنید.
 ۲- مغزتان را با رفتن به کلاس ورزش دهید.
 ۳- سیگار نکشید.
 ۴- فشارخون و دیابت تان را تحت کنترل داشته باشید.
 ۵- رژیم غذایی سالم داشته باشید.
 ۶- خوب بخوابید. بیخوابی و اختلال خواب خود را درمان کنید.
 ۷- افسردگی و اضطراب خود را درمان کنید.
 ۸- فعالیت اجتماعی داشته باشید.
 ۹- با انجام بازی، هنر و سرگرمی ذهن تان را به چالش بکشانید.
 ۱۰- از سرتان محافظت کنید. به هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندید؛ به هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید و با دقت گام بردارید تا زمین نخورید.
 طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر سه سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل، جان خود را از دست می دهد. هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود ۶۰۵ میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی کل جهان است. 

پیاز و یخچال

به هیچ وجه پیازی که در یخچال مانده مصرف نکنید زیرا تمام میکروب های یخچال را به خود جذب کرده و موجب عفونت چشم، روده و معده می شود.

فست فود و حافظه

رژیم غذایی غربی مانند فست فودها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش و نوعی رژیم غذایی هندی از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری می کند.
 بسیاری از دانشمندان بر این باورند که چربی بالا محصولات لبنی، شیرینی های خامه ای و گوشت قرمز که در اکثر رژیم های غذایی غربی وجود دارد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.
نوعی رژیم غذایی سنتی در بخشی از هند وجود دارد که مصرف کنندگان آن بسیار کم و یا به ندرت به آلزایمر مبتلا می شوند البته دانشمندان بر این باورند که رژیم غذایی مدیترانه ای هم می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نسبت به رژیم غذایی غربی تا نصف کاهش دهد.
در رژیم غذایی سنتی هند میزان بالایی از سبزیجات، ماهی، غلات کامل، حبوبات و غذاهای کم چرب وجود دارد که یک وعده غذایی آن ها را تشکیل می دهند. با توجه به مطالعات انجام شده این غذاها در کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مربوط به سن مانند آلزایمر و حتی زوال عقل بسیار مفید است.
در یک مطالعه اخیر به دنبال افزایش میزان شیوع بیماری آلزایمر رژیم غذایی و سبک زندگی تعدادی از کشورها از جمله مغولستان، کره، نیجریه، برزیل، سری لانکا، کوبا، شیلی، ایالات متحده و مصر در طی یک دوره 15 ساله مورد بررسی قرار گرفت.
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که نرخ شیوع به آلزایمر در ایالات متحده بالاتر از همه کشورها ذکر شده که یکی از مهمترین عوامل آن میزان مصرف بالای غذاهای فراوری شده و فست فود در این کشور است .
محققان دریافتند که برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باید مصرف مواد غذایی فرآوری شده و تصفیه شده مصنوعی و گوشت قرمز را کاهش داد. 
همچنین با کاهش مصرف این موادغذایی در رژیم روزانه می توان از بروز بیماری های بسیاری مانند مشکلات کلیه، دیابت نوع دوم، سکته مغزی و سرطان جلوگیری کرد.

کم کاری تیروئید

مشکلات کم کاری و پرکاری تیروئید امروزه در جوامع مدرن بسیار شایع شده اما با چند راهکارهای طبیعی و به سادگی آن را درمان کنید.
بیماری های غده تیروئید امروزه در بسیاری افراد شایع است این عارضه حتی در شمار زیادی از مردم با وجود ابتلا به آن تشخیص داده نشده است.
تیروئید غده اصلی انرژی و سوخت و ساز بدن است و مکانیزم عملکرد آن پیچیده است چرا که هر سلول در بدن  دارای گیرنده های هورمون تیروئید است.
مشکلات تیروئیدی می تواند به طور طبیعی با یک رژیم غذایی مناسب، ورزش، استراحت و کاهش استرس درمان شود.

راه کار عالی برای درمان تیروئید به طور طبیعی:
1. روغن نارگیل
روغن نارگیل برخلاف بسیاری  از روغن های پخت و پز در روند تبدیل T4 به T3 خللی وارد نمی کند این امر موجب افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن می شود. این روغن همچنین در تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذاراست به همین دلیل توصیه می شود که روزانه حداقل یک قاشق از این روغن استفاده شود.

2.مصرف ویتامین A ، D ،k
این ویتامین ها برای سلامت و بهبود عملکرد هورمون تیروئید بسیار مهم است. مطالعات اخیر نشان داده که مردمی که مشکلات تیروئید دارند اغلب کمبود این ویتامین در بدنشان دیده می شود.

3.ورزش
تمرین برخی از روش های تمدد اعصاب، مانند یوگا، یا تای چی برای تنظیم عملکرد تیروئید به خصوص اگر این مشکل ناشی از افسردگی یا شنیدن خبر بسیار بد بوده باشد بسیار مفید و موثر است.

4. اجتناب از مصرف گلوتن
 گلوتن باعث ایجاد یک واکنش در سیستم ایمنی بسیاری از مردم است که از آن به عنوان علت تیروئیدیت هاشیموتو (یک بیماری تیروئید خود ایمنی شایع ) یاد می شود.

5.کره بادام زمینی
کره بادام زمینی در بهبود مشکلات تیروئیدی در بیماران موثر است.

تماشای دنیا

ده مکان بی نظیر برای تماشای دنیا

به دلیل اینکه انسان از قدرت پرواز محروم بوده، همیشه می خواسته تا زمین را از بالا ببیند، کوه ها و قله ها را بالا رفته و فتح کند تا در سکوت، جهان را برای ساعاتی در ارتفاعی بالاتر از درختان و کوه هایی که دیدش را محدود کرده اند تا به به افق تماشا کند. هرچند که در جهان مکان های بسیاری برای دیدن مناظری زیبا وجود دارد، اما در این مطلب به 10 مکان برتر که نام آن ها در سراسر جهان شناخته شده پرداختیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از کوه، جنگل و تپه بالا می روند تا در نهایت بر روی بلندی ایستاده و دنیا را بی حرکت مانند یک کارت پستال زیبا تماشا کنند، بنابراین با همگردی همراه باشید ...
1) صخره هام هود | تایلند

تماشای سبزی بی انتها از بلندایی که زمین را زیر پا آورده و آسمان را پیش رویت قاب کرده، آن هم از این صخره که در ارتفاع 860 متری بالاتر از سطح قرار دارد، شاید پاداش کیلومترها پیاده روی در پارک جنگلی " Sai-Thong National Park " تایلند باشد. منطقه ای جنگلی و کوهستانی با گذرهای باریک که شما را به این منظره زیبا می رساند، جایی که می توانید دنیا را برای دقایقی در آرامشی بی نظیر که شبیه اش بر روی زمین یافت نمی شود تماشا کرده و ورزش باد را بر روی پوست خود احساس کنید، جایی که هر چند در مسیر رسیدن به آن آبشارهای زیادی وجود داشته و جانوران کمیاب زیادی را دیده اید، اما تمامش برای ایستادن بر روی این بلندی بوده.

2) کوه کوکنان | ونزوئلا

منظره ای رو به تاریخ طبیعت، رو به کوهستانی با قلعه مسطح و بندترین آبشار جهان. برای نشستن بر بلندای این گوشهِ جهان، باید به ونزوئلا آمده، مسیری طولانی پارک ملی "  Canaima National Park " را پشت سر گذاشته و از کوه " Kukenan " به ارتفاع 674 متر بالا بروید. منظره ای تماشایی دریایی از مه، آبشاری که در دوردست فرو می ریزد و جنگلی سرسبز که در این بین قرار گرفته، مطمئنا خستگی مسیر را از تنتان بیرون کرده و این اتفاق را به خاطره ای ماندگار برایتان تبدیل می کند. بنابراین دست به دوریبن شوید و این طبیعت بکر و وحشی را اسیر لنز دوربین خود کنید.

 3) کوهستان رورایما | ونزوئلا

کوهستان " Mount Roraima " با شکوه و جادویی که با نگاه کردنش انگار به ابتدای خلقت زمین سفر کرده ای، به کوهی با قلعه ای مسطح که 2,810 متر ارتفاع و وسعتی به اندازه مرز سه کشور بریزیل، ونزوئلا و غنا دارد. این کوهستان زیبا خودش را از میان جنگل و مه به پیش کشیده تا لقب انتهای دنیا را به خود اختصاص دهد و گردشگران بتوانند منظره آبشار فرشتگان که بلندترین آبشار جهان است را از بالا دیده و جنگل های ونزوئلا را در پیش رو داشته باشند و به جرات اینجا یکی از تماشایی ترین مناظر جهان در پارک ملی  "  Canaima National Park  " است.

4) تیغه ساحلی | انگلستان

پرتگاهی زیبا و سفید رنگ، که خودش را از شن ها تا ابرها بالا کشانده، بر روی پنجه پا ایستاده تا هم خودش به آسمان نزدیک تر باشد و هم کسانی که از راه های دور به اینجا می آیند، برای تماشای منظر ای بی نظیر از رگه های نور آفتاب، که میان ابر و مه خودش را به آن ها می رساند، برای تماشای اقیانوس و آبی بی انتها، برای تماشای انتهای دنیا. این صخره سنگی سفید رنگ با ارتفاع 162 متر از سطح دریا در منطقه "  East Sussex " انگلستان قرار گرفته و همان قدر که خاطراتی خوش از گردشگران و عشاق را در ذهن به یادگار دارد، مرگ ها و خودکشی های بسیاری هم به چشم دیده. دانشمندان عمر این صخره سفید رنگ را بین 66 تا 100 ملیون سال تخمین زده اند.

5) صخره پریکستولن | نروژ

صخره ای وسیع رو به زیباترین منظره جهان، جایی که کوه ها و افقی تا بی نهایت پش رو است و رودخانه ای فیروزه ای رنگ زیر پا. این صخره آن قدر وسیع است که افراد بسیاری می توانند همزمان بر روی آن نشسته و هر کدام یک سمت را برای تماشا انتخاب کنند، تماشای جهان در سکوتی که صدایش آن قدر بلند است ،صدای افکارت را از بین می برد. این مکان بی نظیر در حدود 10000 سال پیش و در عصر یخبندان شکل گرفته و از آن زمان تا سال 2012 که عکس هایش در اینترنت دست به دست گشت و میزبان 200000 نفر توریست شد منتظر بوده تا زیبایی این گوشه از جهان را به همه نشان دهد. صخره " Prekestolen " در منظقه " Rogaland " نروژ قرار دارد.

6) تاب کاسا دل اربول | اکوادور

اگر تا به امروز فکر می کرید که تاب بازی برای بچه هاست، با سوار شدن این تاپ که از درختی رو به انتهای جهان آویزان شده و شما را بر روی دره ای با عمق 2600 متر تاب می دهد، نظرتان برای همیشه عوض خواهد شد. این تاب بر بلندای منطقه " casa del arbol " در " Baños " اکوادور و از درختی که بر روی آن خانه ای درختی قرار دارد آویزان است. این خانه درختی البته یک ایستگاه لرزه نگار است و بابت ایمنی هم نیازی به نگرانی نیست، جای شما امن است اما با هر بار تاب خوردن چند سالی پیر می شودید، البته به اعتقاد عده دیگر جوان تر. هرچند که هیجان اینجا فراموش نشدنی است، اما منظره ای که هر بار و در هر تاب خوردن از اطراف، آسمان و دره زیر پایتان می بییند در انتها آرامش و خاطره یا به یاد ماندنی را برایتان بر جا می گذارد.

7) صخره ترولتانگا | نروژ

 در بین تمام مکان های گفته شده این صخره 700 متری در منطقه " Hordaland  " نروژ قرار دارد و نشستن بر روی آن دل و جرات زیادی می خواهد. عده بسیاری به اینجا می آیند، مسیر ابتدایی را طی می کنند اما با باریک شدن مسیر، تماشای منظره بی انتهایی که اطرافشان را گرفته  و وزش باد، ترس بر آن ها غلبه کرده و از همان مسیری که آمده اند بر می گردند. اما بسیاری هم درست بر رویی لبه این صخره که آن را انتهای جهان و یا شانه دنیا می دانند می نشینند، عده ای با چتر پریده و بعضی حتی حرکات تعادلی یوگا انجام می دهند. هر چند که امنیت این مکان را افرادی که تا لبه آن رفته اند تائید کرده اند اما یک خانم 24 ساله قبلا از اینجا سقوط کرده.

8) کوه هواشان | چین

چین سرزمین افسانه هاست و باید هم کوهستان هایی مقدس داشته باشد که مسیر مرگبار آن شما را به معابدی برساند که روح و جسمتان را پاک می کند، درست مثل داستان های قدیم که راهبی، سختی راه رسیدن به کمال را به جان می خرید. کوهستان هواشان در شهر هوآیین، چین، مسیری خطرناک و ترکیبی از گذرگاه های چوبی، آهنی، پلکان های نصفه و نیمه است که شما را بر روی تنه کوهستان به پیش کشانده تا در نهایت و از بلندی که در انتظارتان است دنیا را به قد تماشا کنید، شاید به همین خاطر است که به اینجا کوه بهشتی هم می گویند. اما اگر ترس از ارتفاع دارید به هیچ عنوان پا در این مسیر نگذارید زیرا در هر چند صد متر با گذرگاهی جدید و سخت تر روبروی می شوید، تا جایی که باید خودتان را با طناب های ایمنی به گیره های نصب شده در کوه ببندید و بر روی میله های تکی قدم بر دارید. اگر هم از بلندی ترسی ندارید، منتظر تماشای زیباترین منظره ای که در زندگی خود دیده اید باشید. حرکت بر روی لبه ای باریک بر روی تن کوهستان که در هر پیچ، زیبایی دور از تصور را نشانتان می دهد. خبرنگار روزنامه گاردین بعد از عبور از این مسیر گفته : " این گذرگاه، یکی از خطرناک ترین مسیرهای جهان است، تا کنون صدها نفر در تلاش برای عبور از آن جان خود را از دست داده اند و سطح ایمنی این گذرگاه «صفر» است. "

9) استخر مارینا بای سندز | سنگاپور

اگر به دنبال منظره ای زیبا هستید آن هم در ایمنی صد در صد که احتیاجی به کوهپیمایی و فعالیت بدنی نداشته باشد، استخر " infinity pool  " در سنگاپور، بهترین گزینه برای شما است. شما می توانید در ارتفاع 340  متری به لبه استخر تکیه داده، نوشیدنی خنک میل کنید و طلوع و غروب خورشید را در طبقه پنجاه و هفتم هتل "Marina Bay Sands " تماشا کنید و خیالتان راحت باشید که احتمال سقوط کردن شما صفر است.

10) اتاقک شیشه ای | فرانسه

 قدم گذاشتن به این اتاقک شیشه ای دل و جراتی باور نکردنی می خواهد. هر چند که میدانی جایت امن است اما چشمانت که ارتفاع را می بینند به طور غریزی ترس وجودت را فرا گرفته و نفس های تند و نامنظم ات، سرگیجه و لرزش پاهایت سعی می کنند تا تو را از ادامه راه منصرف کنند. اینجا بلندترین اتاقک شیشه ای جهان است در ارتفاع 1030 متری و بر بلندای کوهستان مونت بلاک و در مجموعه تفریحی "The Aiguille du Midi " است . بنابراین اگر دل و جرات خودتان را جمع کردید برای قدم گذاشتن به این اتاقک، باید به فرانسه بیایید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه لرستان | بر بلندای سرزمین غیور مردان ایران

نشستن در میان درختان بلوط سربه فلک کشیده و شنیدن صدای شرشر آب جویبارهای روان و نظاره آبشاری بلند حسی بی نظیر و به یادماندنی است.

این احساس را می توان بارها و بارها در جای جای طبیعت ایران تجربه و به معنای واقعی آن را لمس کرد.

امروز همسفر با کارناوال به غرب ایران و سرزمین غیور مردان لرستان می رویم. می خواهیم روزی را در یکی از زیباترین آبشارهای ایران که به ثبت ملی هم رسیده بگذرانیم .

مقصد امروزمان آبشار بیشه است.

برای دیدن این آبشار زیبا که هنر دست طبیعت است باید به لرستان و از آن جا به روستایی با همین نام برویم.

 قدم در جاده ای که از میان جنگل های نیمه انبوه گذر کرده، می گذاریم. انتهای این مسیر ایستگاهِ راه آهن بیشه و پارکینگی کنار رودخانه خروشان و زیبای سزار قرار دارد.


آبشار بیشه لرستان
آبشار بیشه لرستان

راهی جاده می شویم …

قدم در جاده ای که از میان جنگل های نیمه انبوه گذر کرده، می گذاریم. 65 کیلومتر از شهر خرم آباد فاصله گرفتیم و به سمت آبشاری در  دل کوه‌های زاگرس می رویم تا به دهستان سپیددشت در مجاورت روستایی به نام بیشه برسیم. انتهای این مسیر ایستگاه راه آهنِ بیشه و پارکینگی کنار رودخانه خروشان و زیبای سزار قرار دارد. بر روی این رودخانه پلی است که بر فراز آن می توان تصویر خیال انگیزی از شکوه آبشاری زیبا که نغمه خوان بر روی مخمل سبز رنگ خزه ها می غلتد و در جویبارها روان می شود، مشاهده کرد.

طراوتِ فضا را از خنکای نسیم دل انگیزی که گونه هایت را نوازش می کند، حس خواهی کرد.

فقط باید همه چیز را کنار بگذاری و از این همه زیبایی لذت ببری…

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه | از آبشارهای هفتگانه استان لرستان

 امروز نظاره گر آبشاری زیبا هستیم . ارتفاع آبشار بیشه  ۴۸ تا نقطه برخورد با زمین و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار ( شاخه اصلی رود دز )  است و با عرض تاج ۲۰ متر  در دل کوه های زاگرس خود نمایی می کند ؛ آبشاری که به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

مجاورت این آبشار با جنگل‌های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه که که در مسیر راه آهن تهران – خوزستان است ، شادابی کوه های اطراف و سرسبزی پیرامون آن سبب جذابیت و دلنشینی این منطقه برای گردشگران است.

برای رسیدن به بالادست آبشار، باید مسیر روبه روی آن را به سمت پایین رفته تا به پلی قدیمی برسید، پس از عبور از آن، مسیر پاکوبی شما را به ایستگاه بیشه و بالادست آبشار هدایت می کند.

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

تفریحات در آبشار بیشه

آبشار بیشه از آن دست جاهاییست که می توانید لذت گردش در طبیعت را در آن به خوبی تجربه کنید.

رفتن به زیر آبشار و خیس شدن با آبی که از ارتفاع ۵۰ متری به رودخانه می ریزد بدون شک حس شیرینی خواهد بود مخصوصا آن که اگر تابستان باشد و این کار بشود راهی برای گریز از گرما، این شاید بهترین و پرطرفدار ترین کاری باشد که مسافران بیشه انجامش می دهند.

اگر دنبال هیجان نیستید می توانید در گوشه ای بنشینید و از زیبایی ها لذت ببرید و یا حتی عکاسی کنید.

بساط یک پیک نیک خانوادگی را هم فراموش نکنید اینجا امکانات خوبی برای مسافران مهیا شده است.

آبشار بیشه لرستان
آبشار بیشه لرستان

امکانات محوطه آبشار بیشه

به منظور رفاه بازدید کنندگان، در میان درختان بلند و جویبارهای صاف و زلال، اقامتگاه‌های چوبی زیبا، اتاقک، محل برپایی چادر، حمام، سرویس بهداشتی و… برای اقامت موقت درنظر گرفته شده است.

این امکانات در تفرجگاه راه آهن بیشه با فضایی بسیار تماشایی قرار دارد، درب ورودی آن در کنار جنب ساختمان ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده و از اول خرداد تا آخر شهریور پذیرای مهمانان می باشد.

آبشار بیشه لرستان
آبشار بیشه لرستان

تجهیزات لازم برای سفر به آبشار بیشه

 باتوجه به زمان سفر باید لوازم خود را آماده کنید. کفش مناسب، کلاه آفتابی(درتابستان)، ضد افتاب، یک دست لباس اضافه، چادرمسافرتی، هدلامپ، پتو و ملحفه(درصورت اقامت)، دوربین عکاسی و… از ملزومات این سفر است.

برای تهیه تنقلات و غذا از مغازه های داخل روستا می توانید استفاده کنید.

آبشار بیشه لرستان
آبشار بیشه لرستان

موقعیت جغرافیایی آبشار بیشه

به طور دقیق آبشار بیشه در استان لرستان  شهرستان دورود بخش پاپِی قرار دارد.

این آبشار در دامنه کوه زاگرس و در منطقه ای جنگلی _کوهستانی و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی دورود و مجاورت روستای بیشه قرار دارد.

در شرق آبشار تپه‎های کلاه کوه و در شمال، کوه ازگن به آن مشرف هستند، علاوه بر این از شرق آبشار می توان روستای زیبای چشمه پریان را دید.

آبشار بیشه لرستان
بهترین فصل سفر 

در فصل بهار طبیعت لرستان بی نظیر و شگفت انگیز است. از فروردین تا اوایل آبان ماه زمان مناسبی برای بازدید از آبشار بیشه می باشد. در اواخر پاییز و زمستان آب آبشار کم می شود، علاه برآن جاده های خرم آباد لغزنده و خطرناک است.

تورم پا

دکتر شاهرخ نوری: تورم مچ و دیگر قسمت‌های پا بسیار رایج است و اغلب نگران کننده نیست. ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت‌، علت اصلی این مشکل است،اما اگر تورم ادامه یابد یا با علایم دیگری همراه شود، ممکن است نشانه یک بیماری باشد.
تورم پا نشانه چیست؟ در اینجا دلایل تورم پا را بیان کرده و به شما می گوییم که چه زمانی به معاینه پزشک نیاز دارید.عوارض بارداری در دوران بارداری، بروز کمی تورم در مچ و دیگر قسمت‌های پا طبیعی است، اما ورم بیش از حد و ناگهانی پا، ممکن است نشانه پری اکلامپسی باشد. این بیماری خطرناک، با افزایش فشار خون و ورود پروتئین به ادرار، بعد از هفته بیستم بارداری بروز می کند. اگر ورم پاهای شما بسیار شدید است یا با علایمی مانند درد شکم، سردرد، کاهش دفعات ادرار، حالت تهوع و استفراغ یا تغییراتی در بینایی شما همراه است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 آسیب دیدگی در ناحیه ساق و مچ پا
آسیب دیدگی ساق و مچ پا، باعث ایجاد تورم می شود. پیچ خوردگی مچ پا بسیار رایج است و در اثر ضربه یا گام اشتباه که باعث کشیده شدن رباط ها می شود، اتفاق می افتد. برای کاهش این نوع ورم پا که نتیجه آسیب‌دیدگی است، استراحت کرده و از ایستادن روی پای صدمه دیده، بپرهیزید. از کیسه یخ استفاده کنید، مچ یا هر قسمت آسیب دیده پا را با باندکشی ببندید و هنگام استراحت، پای خود را بالاتر از سطح بدن، روی یک چهارپایه یا بالش قرار دهید.
 
لنف ادم
لنفا ادم نام یک بیماری است که به دلیل تجمع مایع لنفاوی در سلول ها به وجود می آید و ممکن است در اثر مشکلات عروق لنفاوی، یا بعد از برداشتن غدد لنفاوی بروز کند. لنف یک مایع سرشار از پروتئین است که در شبکه گسترده ای از عروق و مویرگ ها جریان دارد. غدد لنفاوی مانند فیلتر این مایع را از خود عبور می دهند و مواد زائد بدن مانند باکتری ها را به دام می اندازند و از بین می برند. اگر عروق یا غدد لنفاوی دچار مشکل شوند، جریان این مایع مسدود می شود. اگر این مشکل از بین نرود، تجمع مایع لنف، در روند بهبود زخم های بدن اختلال ایجاد می کند و منجر به عفونت و تغییر شکل اندام بدن می‌شود. بیماری لنفادم غالبا در بیماران سرطانی شایع است و در اثر پرتو درمانی یا برداشتن غدد لنفاوی به وجود می آید.
 
 نارسایی سیاهرگی ( وریدی )
تورم مچ و ساق پا، یکی از نشانه های اولیه نارسایی سیاهرگی است. در اثر این بیماری، میزان خونی که از رگ های پا به سمت قلب می رود، کاهش می یابد. به طور طبیعی، رگ‌ها با کمک دریچه های یک طرفه قلب، جریان خون را به سمت قلب هدایت می کنند. اگر این دریچه ها صدمه ببینند یا ضعیف شوند، خون به داخل عروق برمی‌گردد و در بافت نرم پایین پاها، به خصوص مچ و ساق پا، باقی می ماند. نارسایی سیاهرگی مزمن باعث تغییرات پوست، از جمله زخم های پوستی و عفونت می شود.
 
عفونت
ورم پا یکی از نشانه های عفونت است. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی(اختلال اعصاب محیطی در دیابت)، یا دیگر مشکلات عصبی در پاها، بیشتر در معرض عفونت پا هستند. اگر مبتلا به دیابت هستید، هر روز پاهایتان را از نظر وجود تاول و زخم بررسی کنید، زیرا آسیب دیدگی سلول عصبی احساس درد را کاهش می دهد و در نتیجه زخم پا ممکن است به سرعت پیشرفت کند.
 
لخته شدن خون
وجود لخته های خون در عروق پاها، از بازگشت خون از پاها به سمت قلب جلوگیری می کند و باعث ایجاد ورم در مچ و دیگر قسمت‌های پایین پا می شود. لخته های خون ممکن است در رگ های سطحی(زیر پوست)، یا عمیق( که ترومبوز عروق عمقی نامیده می‌شود)، وجود داشته باشند. لخته های خون می توانند یک یا چند ورید عمقی در پاها را مسدود کنند. اگر این لخته های خون سست شده و به سمت قلب یا ریه ها حرکت کنند، ممکن است مرگ آور باشند. اگر یکی از پاهای شما متورم شده است، احساس درد می کنید، کمی تب دارید و رنگ پاها کمی تغییر کرده، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به داروهای رقیق کننده خون احتیاج داشته باشید.
 
بیماری های قلب، کبد و کلیه
بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی نیز گاهی باعث ایجاد تورم می شوند. ورم مچ پا در هنگام شب، نشانه تجمع نمک و آب در پاهاست که به دلیل عدم توانایی قلب در رساندن خون به سمت راست بدن اتفاق می‌افتد. بیماری کلیه نیز باعث تورم پاها می‌شود. هنگامی که کلیه ها کار خود را به درستی انجام نمی دهند، مایعات در بدن ذخیره می شوند. کبد نوعی پروتئین به نام آلبومین تولید می کند که از نفوذ خون درون رگ ها به بافت های اطراف، جلوگیری می‌کند. بیماری کبد تولید این پروتئین را مختل می کند. اگر آلبومین به اندازه کافی تولید نشود، خون به بیرون از رگ‌ها رسوخ می کند. جاذبه سبب می شود که مایعات بدن بیشتر در پایین پاها ذخیره شوند،اما مایعات در شکم و قفسه سینه نیز انباشته می شوند. اگر تورم پاهای شما با علایم دیگری همچون خستگی، بی اشتهایی و افزایش وزن همراه است، به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس دارید، یا در قفسه سینه احساس درد یا فشار می کنید، با اورژانس تماس بگیرید.
 
عوارض جانبی داروها :
مصرف بسیاری از داروها باعث ایجاد ورم در پا می شوند. برخی از این داروها عبارتند از :
هورمون هایی از قبیل استروژن ( موجود در قرص های ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمونی) و تستسترون
مسدود کننده های کانال کلسیم، که نوعی داروی فشار خون هستند
استروئیدها
داروهای ضد افسردگی
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
داروهای دیابت
اگر فکر می کنید که علت تورم پای شما مصرف دارو است، با پزشک خود صحبت کنید. فواید یک دارو ممکن است ارزش تحمل کردن کمی ورم را داشته باشد، اما اگر تورم شدید باشد، باید دارو یا میزان مصرف آن را تغییر داد.

گوش درد

گوش از جمله دردهایی است که فرد را ناتوان و کلافه می‌کند و عوامل متعددی از جمله سرماخوردگی یا آسیب وارده در اثر فشار گوش پاک‌کن می‌تواند باعث آن شود.
دندان‌قروچه و آرتروز عامل گوش‌درد هستند!به نقل از دیلی‌میل، در اینجا به 10 دلیل ایجاد درد در گوش اشاره شده که برخی از آن‌ها کمتر شناخته شده هستند.

1-  عفونت گوش
درد شدید و سوراننده در گوش اغلب در اثر وجود عفونت در کانال گوش یا پشت پرده گوش است. بیشتر عفونت‌ها به خودی خود از بین می روند اما اگر درد برای چند هفته باقی بماند، باید با تجویز پزشک از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

2- تجمع بیش از حد مایع در گوش
تجمع مخاط در شیپور استاش (کانال متصل کننده گوش میانی به بینی و گلو) باعث چسبناک شدن گوش می‌شود. مخاط به پرده گوش فشار وارد کرده و باعث گنگ شدن شنوایی و درد می‌شود. موم بیش از حد در کانال خارجی گوش نیز می‌تواند علائمی مشابه داشته باشد.

3- آنفلوآنزا
سینوزیت که شامل عفونت در حفره‌های پر از هوا در پشت‌بینی و پیشانی است، معمولا در اثر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و می‌تواند بر گوش نیز تاثیر بگذارد. علائم این بیماری طی چند هفته از بین می‌روند.

4- آرتروز
شاید عجیب به نظر بیاید، اما آرتروز نیز می‌تواند عامل درد گوش باشد. این بیماری بر مفصل گیج‌گاهی تاثیر می‌گذارد که در آن، استخوان فک به جمجمه متصل می‌شود. از آنجایی که این مفصل در جاوی گوش‌ها قرار دارد، این امر باعث درد در آن منطقه و گونه‌ها و شقیقه می‌شود.

5- دندان قروچه
دندان قروچه کردن می‌تواند بر  گوش‌ها نیز تاثیر بگذارد زیرا مفاصل گیجگاهی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا این کار در اثر اضطراب و تشویش انجام می‌شود.

6- استرس بالا
باروتروما یا گرفتگی گوش ناشی از پرواز در اثر تغییرات ارتفاع ایجاد می‌شود. فشار هوای درون و بیرون بدن معمولا مشابه هستند، اما زمانی که به سرعت کم یا زیاد می‌شود – مانند زمان پرواز – گوش میانی از زمان کافی برای سازگاری برخوردار نبوده و باعث انسداد شیپور استاش می‌شود. در این حالت، جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن می‌تواند کمک کند.

7- آسیب ناشی از گوش پاک‌کن
بسیاری از مردم از گوش پاک‌کن برای تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند اما این کار می‌تواند به کانال گوش  آسیب رسانده و اگر بیش از حد به داخل فشار داده شود، ممکن است باعث پاره شدن پرده گوش شود.

8- جوش
جوش زدن در کانال خارجی گوش می‌تواند بسیار دردناک باشد اما نباید آن را با انگشت‌ها تمیز کرد زیرا ممکن است باکتری ناخن‌ها به داخل گوش رفته و ایجاد عفونت کند. در عوض باید از حوله گرم یا داروی مسکن برای کاستن درد استفاده کرد.

9- آسیب عصبی
آسیب به عصب سه قلو که عصب اصلی صورت است، ممکن است در اثر افتادن یا تصادف ایجاد شود. اگر ریشه عصب سه‌قلوی آسیب دیده در گونه باشد، ممکن است باعث ایجاد درد در گوش شود.

10- درد گلو
درد گوش و مشکل در بلع، نشانگر وجود عفونت در گلو مانند ورم لوزه است. در صورت باقیماندن علائم تا چند روز یا بدتر شدن آن‌ها، باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد.

برج کته یا آبکش

یک متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که "برنج کته بهتر است یا آبکش شده؟" توضیحاتی را ارائه کرده است که در این مطلب می‌توانید آنها را مطالعه کنید.
شهاب اولیایی متخصص تغذیه گفت: هر چقدر برنج کمتر آبکش شود و بیشتر به صورت کته( دمی) مصرف شود، ارزش غذایی بیشتری دارد.
وی افزود: ویتامین‌های B1 موجود در برنج که به تیامین معروفند، ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شوند، بنابراین زمانی که برنج آبکش می‌شود این ویتامین‌ها از بین می‌روند.
این متخصص تغذیه در ادامه توضیحاتش گفت: هنگامی‌ که برنج به صورت کته تهیه می‌شود، ویتامین‌های موجود در آن در مراحل پخت حفظ می‌شود و بنابراین برنج کته از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.
وی همچنین درباره این تصور افراد که درصورت شستن زیاد برنج یا آبکش کردن آن، از میزان نشاسته آن کاسته و برنج کم کالری می‌شود؛ اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و میزان نشاسته‌ی برنج هیچ ارتباطی با شستن آن ندارد.
اولیایی در خصوص جذب قند موجود در برنج یادآور شد: حرارت سبب جذب املاح موجود در مواد غذایی می‌شود و از آنجایی که  برنج آبکش در معرض حرارت بیشتری قرار دارد، بنابراین جذب قند آن بیشتر بوده و انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی محسوب نمی‌شود.
این متخصص تغذیه همچنین در مورد برنج قهوه‌ای عنوان کرد: گرچه برنج قهوه‌ای شامل برخی مواد شیمیایی همچون آرسینیک می‌باشد اما برنج قهوه‌ای دارای منیزیم و فیبر است که به کنترل سطح قند خون و تعادل وزن کمک می‌کند.

ییلاق پنهان

روستای ناتر | ییلاقی پنهان در جاده چالوس

دل کندن از روزمرگی ها و رفتن به سفر گاه وسوسه ای تمام نشدنی به جان آدم ها می اندازد . وسوسه ای که لحظه ای از ذهن بیرون نمی رود . خیلی ها با همین وسوسه کوله بار بسته و راهی جاده ها می شوند . همه چیز را به دل هایشان می سپارند و به سوی مقصدی رهسپاری شوند . 

اینکه جاده به کجا می رسد بستگی به حال و هوایت دارد . گاه سر از طبیعتی بکر در میاوری ، گاهی در قلب بیابان و کویر در سکوت غرق می شوی ، گاهی به اعماق تاریخ سفر می کنی و بعضی وقت ها هم دلت هوای روستا و طعم خالص زندگی را دارد . 

اگر غرق در زندگی شهری و دغدغه هایش شده باشی چشیدن طعم سادگی روستاها برایت تجربه ای رویایی می شود . تجربه ای که آرامش را برایت به ارمغان می آورد و فرصتی برای دور شدن از روزمرگی ها به تو هدیه می کند . اگر هوس سفر به دنیای ساده ی روستاها لحظه ای رهایتان نمی کند کوله بارتان را ببندید و با ماه همراه شوید .

سفری خواهیم داشت به قلب یکی از روستاهای بکرایران که با تمام سادگیش لذتی کم نظیر را نصیبمان می کند . راهی جاده ی پر پیچ و خم چالوس می شویم تا به روستای ناتِر در استان مازندران برویم .


روستای ناتر

غرق در زیبای های جاده می شویم 

با دور شدن از خانه و راهی شدن در جاده ها برای رسیدن به مقصد به یکی از زیباترین جاده های کشور عزیزمان می رسیم . جاده ای پر پیچ و خم که نامش جاده ی ۵۷ است و امروز با نام جاده چالوس شناخته می شود  و میزبان همیشگی مسافران و گردشگران است . 

دل سپردن به این جاده یعنی غرق شدن در زیبایی های کم نظیری که تا رسیدن به مقصد همراهیتان می کنند . اینکه تقویم کدام فصل را نشان می دهد فرقی نمی کند ، زیبایی این جاده را در چهار فصلش می توان دید و لمس کرد . از ابتدا که واردش می شوی تا انتهایش پر است از فرصت هایی برای دیدن و شنیدن و چشیدن !

حتی اگر فرصت کمی داشته باشی در همان دقایق اول لحظه های خوبی را خواهی ساخت . لحظاتی که یادآوریشان لبخند شیرینی بر صورت ها می نشانند . 

مقصد ما هم در نزدیکی همین زیبایی ها پنهان شده و ما را به سوی خود می خواند …

جاده چاوس
جاده چاوس

روستای ناتر | گنج  زیبای کوهستان

در ۵۰ کیلومتری شهر چالوس یک جاده ی فرعی ما را از زیبایی های جاده جدا می کند . به مقصدمان نزدیک و نزدیک تر می شویم و این را می شود از استشمام هوای پاک که هر لحظه بیشتر به اعماق جانمان می رود ، فهمید . مناظری که از کنارشان عبور می کنیم هر کدام تصویری را در خاطرمان ثبت می کنند و در آخر روستای ناتر در قاب چشمانمان جای می گیرد .

نگاهمان هر طرف که می چرخد بیشتر در سادگی و زیبایی فرو می رویم . ناتر نزدیک ۲۵۰۰ سال است که در میان کوهستان جا خوش کرده است اما هنوز هم می شود تازگی را در اینجا لمس کرد . خانه هایی که با معماری قدیمی و از کاهگل و سنگ و چوب شکل گرفته اند رنگی از اصالت را به روستا پاشیده اند .یونجه زارها و جالیزها، این روستا را در آغوش گرفته اند و درختانی چون گردو ، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر، تبریزی در جای جای آن دیده می شود .

هر آنچه که به چشم می آید جلوه هایی از سادگی و تازگی را به نمایش می گذارد و همه ی آنچه شنیده می شود سکوت کوهستان و نوای پرندگان خوش آواز است که هر لحظه بیشتر به آرامش نزدیکمان می کنند . 

روستای ناتر

دیدنی های روستای ناتر

منطقه های سرسبز بارینگتون و کندیچال با آن مراتع سرسبز بساط خود را در مجاوت کوهستان و نزدیکی روستای ناتر پهن کرده و طبیعت را با خود آراسته اند . جنگلی که در جنوب روستا است درختان خود را در نهایت زیبایی به نمایش گذاشته است .

چشمه های روستا آب گوارایی را به ساکنان زمین هدیه می دهند . قلقله چشمه و ککی چشمه و چشمه لنار با آب خنک و گوارا به این روستا زندگی بخشیده اند . چشمه ی شفابخش داریو  در منطقه ی کندیچال از آن دسته چشمه های گازدار است که بیماریهایی همچون سنگ کلیه را بهبود می بخشد .

امامزاده فضل فاضل سایه ی رحمتش را بر روستا گسترانیده و جای خاصی در ایمان و قلب مردمان این منطقه دارد . همه ساکنان اعتقاد زیادی به این امام زاده و معجزاتش دارند. بقعه ی این امام زاده ی بزرگوار بر بالای کوهی واقع شده است .بنای این بقعه دارای پلان هشت ضلعی می باشد و گنبد دو پوش با نمای داخلی نیم دایره و نمای بیرونی هرمی به صورت هشت ضلعی  بر روی بنا استوار است .

با ذوب شدن برف کوهستان در برفچال های تمار ( محلی که برف را در آن انبار می کنند ) منطقه ی کندیچال ، رودخانه آیسورار جریان پیدا می کند و به سمت شرق پیش می رود . این رودخانه در مکانی بنام مکارود به رودخانه ی چالوس می ریزد و در مسیر پرفراز و نشیبش حیات را در منطقه جاری می سازد. 

آبشار بارینگتون در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستا موسیقی آب را می نوازد و صدایش در منطقه طنین انداز است . کوهستان با قله های مسمور ، تخت سلیمان ، کرچم و حمم کر ،شکوهش را به رهگذران می نمایاند .

آبشار بارینگتون

آبشار بارینگتون
آبشار بارینگتون

خوش گذرانی در ناتر

با ورود به روستای ناتر محو تماشای زیبایی های این روستا خواهید شد . قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای معماری خانه ها لذت کم نظیری را برایتان به ارمغان می آورد . با کمی گشت و گذار متوجه می شوید که در یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی هستید پس ثبت تصاویر را ازدست ندهید .

به بقعه ی امامزاده فضل فاضل هم سری بزنید و مشغول راز و نیاز شوید . اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید این منطقه ی کوهستانی با قللسر به فلک کشیده اش لحظات خوبی را برای شما می سازد . 

به نزدیکی رودخانه و آبشار بروید و لذت آب بازی را تجربه کنید تا خستگی از تنتان در برود . پیاده روی در مناطق سرسبز و کوهستانی و استشمام هوای پاک خاطرات خوبتان را تکمیل خواهد کرد .

اگر در فصل بهار و تابستان راهی ناتر شدید ، چیدن و جمع آوری گیاهان دارویی با ارزش این منطقه را فراموش نکنید .

روستای ناتر
روستای ناتر

بهترین فصل سفر

طبیعت است و چهار فصل زیبا که هرکدام تصویری تازه را به نمایش می گذارند . اگر سرما را به جان می خرید ، لباس سپید زمستان در کوهستان دیدنی است . پاییز هم همه ی رنگ های طبیعت را به منطقه می پاشد و بهار و تابستان شکوفه ها و سبزی درختان را به ارمغان می آورند . اما اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع در فصول گرم سال هستید این روستا را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هوای آن خنک تر از حد معمول می باشد.

روستای ناتر

اقامت در روستای ناتر

روستای ناتر هنوز مجهز به امکانات اقامتی نشده است . اقامت در شهر های نزدیک همچون چالوس و مرزن آباد به شما پیشنهاد می شود . همچنین در صورتی که با اصول کمپینگ آشنایی دارید می توانید یک شب را مهمان طبیعت باشید .

روستای ناتر

آب و هوای روستای ناتر

این روستا در ارتفاع ۲۲۰۰ متری در جوار منطقه ای کوهستانی واقع شده است و به دلیل قرار گیری در این موقعیت در ماه های سرد سال برودت هوا در آن بیشتر از حد معمول بیشتر است . در ماه های گرم سال آب و هوای این منطقه معتدل و مطبوع می شود و به همین جهت این روستا را می توان از ییلاقات به شمار آورد.

روستای ناتر

مردم روستای ناتر

جمعیت روستا در سال ۱۳۸۵ ، ۶۸۰۰ نفر برآورد شده است . اکثر ساکنین روستا با هم نسبت فامیلی دارند و جزء یکی از طایفه های مجیدناتری ، شمس ناتری ، علیرضاناتری ، صادقی ناتری و شمس پور هستند . آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز امکانات کشاورزی را فراهم نموده است اما به دلیل برودت هوا در سه فصل بهار ، پاییز و زمستان ، اهالی روستا به صورت قشلاق نشینی در شهرستان چالوس ساکن و مشغول به کارهای ساختمانی می شوند. 

مردم روستا به دامپروری هم اشتغال دارند و یکی از  آیین های سنتی این روستا مراسم پشم چینی گوسفندان است که با نام  گوسن برینگا شناخته می شود .

زنبور داری  نیز به مرور زمان به یکی از مشاغل روستاییان تبدیل شده است . در گذشته بعضی از اهالی ناتر در باغچه های خود به طور سنتی تعدادی کندوی زنبور عسل را نگهداری می کردند اما وجود گلزارهایی که سراسر مراتع پوشانده اند بهترین فرصت را برای زنبورداری در تابستان ها به اهالی می دهد .

روستای ناتر

معماری روستای ناتر

معماری روستا ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است که در کنار هم وجود دارند . معماری قدیمی شامل ساختمان های متراکم شده می باشد که  به دلیل ساختار ویژه و روش به کار گیری مصالح در مقابل عوامل طبیعی از قبیل سرما، گرما، باد و بوران، توفان و از همه مهم تر زلزله استحکام خود را حفظ می کند . این خانه ها دارای سازه هایی با سنگ چوب و ملاتی از خاک رس هستند که ابتدایی ترین نوع ساخت و ساز را به نمایش می گذارند .  استفاده از سنگ در سازه ها و شیوه ی معماری لته سر در مناطق کوهستانی به وفور دیده می شود و ناتر نیز از این قضیه مستثنی نیست.

روستای ناتر

تاریخ روستای ناتر

قدمت ناتر را ۲۵۰۰ سال می دانند و می گویند که مردمانش از منطقه خرم آبادتنکابن (شهسوار) مهاجرت نموده و در این مکان کوهستانی ساکن شده اند . امروزه این روستا دارای سه محله ی اتر(بافت قدیمی و باستانی) ، پشتالو ، علی گاسر(محله تازه تأسیس و قشلاق نشین) می باشد.

در گذشته این روستا از مسیر دلیر ( روستایی در جنوب غرب ناتر ) ، به وسیله رشته راهی فرعی به طالقان نیز منتهی می شد. این راه قدیمی ترین مسیر ارتباطی  روستاهای شمالی کوهستان غرب با طالقان به حساب می آید . این مسیر کوهستانی صعب العبور از نیمه دوم بهار تا نیمه پاییز با پای پیاده قابل دسترسی بود اما با تلاش یکی از اهالی ناتر در مرمت آن ، قابلیت عبور چهار پایان از قبیل اسب و قاطر نیز امکان پذیر شد.

روستای ناتر

نام گذاری روستا 

ناتر در لغت به معنای نگهبان دشت است . این روستا در مرتفع ترین نقطه ی کوهستان قرار دارد و مشرف به دشت کلار دشت می باشد به همین دلیل این نامگذاری به معنا به نظر نمی رسد . در برخی منابع ناتر با معنای نهادینه بر آب فراوان به کار می رود با توجه به وجود ۴۴ چشمه گواراو معدنی در این روستا این معنا هم می تواند صحیح باشد.

روستای ناتر

پوشش گیاهی

جنگل ها، مراتع، سبزه زارها، گلزارها، مزارع و علفزارها در جای جای این منطقه ی زیبا به چشم می خورند .  بز پلهم پرتالی،پلهم، تلس،چچم،چماز،درزن تکی، زفن زنک،ساس واش،سرخس شیر(شبدرکوهی)، سازی، شنگ، گزری، گرز،گزنه، کرگزنا،مچه، منا، کوکلاشک، ککی ماره،کرچام، کو واش، الندره، اجا،تل سف، حمرو،راش، زرشک ،سرماگ،شیردار، کرپ، کرزل، کچت،کلیکک،کنس،گالش انگیرک،گو هلیک، مخرا،ملج،موزی،ولیک و هلی دار  از جمله گیاهانی هستند که در این منطقه می رویند.

در این میان، گیاهان دارویی این روستا نیز از اهمیت و شهرت خاصی برخوردارند . از میان آنها می توان به آیشم، باریجه، پر سیاوشان، ترم، تشی گزر، ترش اساگ، جرن، زرشک، زمنج، سیر کوهی، سوسن، شماقل، شقایق، فشکی واش،  کوچای، لاری، مهر اساگ، ولزلفک، نسترن کوهی و هلاله سر اشاره نمود.

روستای ناتر

موقعیت جغرافیایی

روستای زیبای ناتر از توابع شهرستان چالوس در استان مازندران است و  در  ارتفاع بیش از ۲۲۰۰ متر ی از سطح دریا قراردارد . این روستا از جنوب با یک جنگل انبوه ،

از غرب با روستای الیت و دلیر، از شرق با روستای بیجدنو و از شمال با کوه‌های کلاردشت محدود شده است .

روستای ناتر

راه دسترسی

برای رفتن به روستای ناتر راهی جاده چالوس شوید در محور چالوس کرج در چهار کیلومتری مرزن آباد و در محور کرج – چالوس چهار کیلومتر پس از مرزن آباد وارد جاده ی آسفالته و کوهستانی شوید . طول این جاده حدود ۳۵ کیلومتر است و درختان سوزنی برگ در دو طرف آن به چشم می خورند . روستاهای طویر ، کوتر ، مرس ، مکار ، عالیرو ، فشکور ، خارس و بیجده نو نیز از این جاده قابل دسترسی هستند . پیش تر از این روستای ناتر آخرین روستای منطقه ی کوهستانی به شمار می آمد اما با احداث جاده ی مرتعی امکان ادامه ی مسیر تا روستای دلیر و الیت هم وجود دارد .

روستای ناتر

دغدغه

روستای ناتر یکی از ۳۳ روستای با ارزش کشور می باشد که با تمام قابلیت های گردشگری مانند بسیاری روستاهای  دیگر آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است . سر درآوردن خانه های نوین در این روستا می تواند زنگ خطری برای تخریب بافت باستانی این روستا باشد . ما امیدواریم با معرفی این روستای بکر بتوانیم قدمی در شناساندن آن برداریم . این روستا می تواند به یکی از مقاصد گردشگری پر رونق تبدیل شود و در اقتصاد به جامعه ی محلی کمک شایانی نماید .

 

روستای ناتر

پیشنهادات کارناوالی 

در سفر به این منطقه ی سرسبز بردن لباس گرم را فراموش نکنید .

جاده های کوهستانی علاوه بر زیبایی دارای خطراتی هم هستند که احتیاط در رانندگی را می طلبد . 

تغذیه در جاده امری است که باید به آن توجه شود . برای اینکه تغذیه ی درستی در جاده داشته باشید   راهنمای تغذیه در سفرهای جاده ای را بخوانید .

به هنگام رفتن به آبشار ، بردن لباس اضافه فراموشتان نشود چون هر لحظه ممکن است وسوسه ی آب بازی و شیطنت به سراغتان بیاید . 

در صورت امکان سرزدن به روستاهای دیگر را هم در برنامه ی خود بگنجانید .

احترام به فرهنگ بومی روستاها منجر به ارتباطی خوشایند بین مهمان و میزبان خواهد شد پس در سفر به مناطق مختلف به خصوص روستاها به این امر توجه کنید .

طبیعت را با زباله هایتان نیازارید . طبیعت سهم همه ی ساکنان زمین است پس به حقوق دیگران احترام بگذارید .

روستای ناتر

سخن آخر 

روستا ها همیشه جلوه گاه سادگی بوده و هستند . آیا تا به حال به روستای ناتر سفر داشته اید ؟ چه روستاهای دیگری را در منطقه دیده اید ؟ روستاهای دیگری را در سایر مناطق ایران می شناسید ؟

پختن غذا

اگر روش پخت غذا را تغییر ندهید؛ دیابت نوع دو می گیرید!

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تغییر نحوه پخت غذا می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

اگر روش پخت غذا را تغییر ندهید؛ دیابت نوع دو می گیرید!

محققان مدرسه پزشکی ماونت ساینای در نیویورک سیتی جوشاندن، بخار پز کردن و آب پز کردن را بی خطر ترین روش های پخت غذا اعلام کردند و افزودند که سرخ کردن، گریل کردن و یا پختن غذا در فر باعث تولید موادی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) می شود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، سطوح بالای AGEs با مقاومت بدن در برابر انسولین، فشار به سلول های بدن و التهاب ارتباط دارد که تمامی اینها از عوامل خطرزای ابتلا به دیابت هستند.

انسولین هورمونی است که کمک می کند قند خون حاصل از غذا برای تولید انرژی وارد سلول ها شود.

بدون انسولین و یا در صورت مقاومت بدن در برابر انسولین، مقدار زیادی قند در خون باقی می ماند که مشکلات جدی برای قلب، چشم ها، کلیه ها و سایر ارگان های بدن ایجاد می کند.

محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رژیم غذایی دارای مواد AGE اندک می تواند از افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند ، محافظت کند یا خیر.

محققان معتقدند که رژیم غذایی غربی که معمولا مملو از AGEs هستند، می تواند در زمینه خطر ابتلا به دیابت نوع دو دخیل باشد.

محققان در این بررسی، افراد مورد مطالعه را به طور تصادفی در دو گروه قرار دادند، 49 نفر در گروهی قرار گرفتند که در رژیم غذایی آنها همواره AGE وجود داشت و 51 نفر در گروه رژیم غذایی با AGE اندک قرار گرفتند.

تمامی افراد شرکت کننده دستکم 50 سال سن داشتند و همه آنها دستکم دو مشکل از پنج نگرانی سلامتی را شامل بزرگ بودن محیط دور کمر، پرفشاری خون، کم بودن چربی خوب، بالا بودن تری گلسیرید و یا بالا بودن قند خون ناشتا را داشتند.

به افراد گروهی که رژیم غذایی دارای AGE اندک داشتند، دستورالعمل هایی در زمینه پایین آوردن میزان AGE در غذاهای آنها داده شد و از آنها خواستند که از سرخ کردن، در فر پختن و یا گریل کردن خوراکی ها خودداری و در عوض به آب پز کردن، بخار پز کردن مبادرت کنند.

محققان از داوطلبان درخواست کردند که نوع خوراکی های مصرفی خود را تغییر ندهند و تنها نحوه تهیه آنها را تغییر دهند.

محققان در ، تمامی پارامترها در تنش و التهاب را برای تایید آزمایش کردند.

محققان متوجه شدند که گروه رژیم دارای AGE اندک، مقاومت بدن افراد به انسولین کاهش یافت، افراد در این گروه وزن کم کردند و هیچ عارضه جانبی نیز مشاهده نشد.

با این همه و گرچه یافته های این تحقیق به اندازه زیادی یک ارتباط علت و معلولی را نشان می دهد اما لازم است که این نتایج در یک مطالعه بزرگتر و در پایگاه ها، افراد و زیستگاه های مختلف تایید شود.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که تغییر روش های پخت برای مهار خطر ابتلا به دیابت کافی نیست، زیرا به رغم تاثیر روش پخت غذا در افزایش مواد AGEs، اما بسیاری از خوراکی ها خود سرشار از AGEs هستند که بر این اساس، لازم است علاوه بر تمرکز روی نحوه پخت صحیح مواد غذایی، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، نوع خوراکی های مصرفی خود را نیز تغییر دهیم.

به گفته این کارشناسان، سبزیجات و خوراکی های گیاهی از جمله خوراکی هایی هستند که AGEs چندانی ندارند.

نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه Diabetologia منتشر شد.

خواص انجیر

6 خاصیت اعجاب انگیز انجیر!

انجیر با افزایش سروتونین باعث ایجاد سرخوشی و نشاط هر چه بیشتر می شود. یبوست را برطرف کرده و برای استحکام استخوان ها و سلامت دستگاه تنفسی نیز مفید است. در این مطلب قصد داریم شما را با گوشه ای از خواص این میوه خوشمزه آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

6 خاصیت اعجاب انگیز انجیر!

انجیر سرشار از ویتامین های خانواده B است و با افزایش میزان سروتونین بدن باعث ایجاد سرخوشی و نشاط هر چه بیشتر می شود. این میوه کوچک و خوشمزه خواص فوق العاده ای دارد که علاوه بر برطرف کردن یبوست برای استحکام استخوان ها و سلامت دستگاه تنفسی نیز مفید است. در این مطلب قصد داریم شما را با گوشه ای از خواص این میوه خوشمزه آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

انجیر؛ سرشار از آنتی اکسیدان ها

انجیر حاوی آنتی اکسیدان های مختلف به ویژه ترکیبات فنولیکی از خانواده فلاوونوئیدها است. پوست آن که خوشبختانه مصرف می شود حاوی ترکیبی از انواع آنتی اکسیدان های این میوه است. انجیرهای تیره رنگ در مقایسه با انواع روشن آن آنتی اکسیدان بیشتری دارد. باید بدانید که انجیر تازه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری از انجیر خشک است. چون برخی از ترکیبات فنولیکی موجود در میوه در روند خشک شدن آن ها از بین می روند. البته انجیر خشک نیز حاوی قدرت آنتی اکسیدانی هست اما میزان آن کمتر از دیگر میوه های خشک مانند زردآلوی خشک، آلو خشک و کشمش تخمین زده شده است. این میوه های کوچک حاوی میزان کمی کاروتنوئید و همچنین لیکوپن، لوتئین و بتاکاروتن هستند.

آنتی اکسیدان ها مساوی سلامتی

نتایج بررسی های متعدد نشان داده است میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان ها هستند برای پیشگیری از برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی بیشترین تأثیر را دارند. آنتی اکسیدان های خانواده فلاوونوئیدها باعث پیشگیری از رشد سلول های سرطانی می شوند. بنابراین برای داشتن قلبی سالم و دور ماندن از سرطان حتماً انجیر میل کنید.

انجیر و فیبرهای غذایی

انجیر تازه و خشک حاوی حدود 30 درصد فیبرهای محلول و 70 درصد فیبرهای نامحلول هستند. حتماً می دانید که فیبرها تأثیر زیادی در سلامت بدن دارند.

فیبرها مساوی با سلامتی دستگاه گوارش و تناسب اندام

در حالت کلی مواد غذایی حاوی فیبر باعث کاهش خطر سرطان کولون می شوند. فیبرهای محلول به کنترل کلسترول و قند خون و همچنین میزان انسولین کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را از بدن دور می سازند. انجیر و به خصوص دانه های ریز آن به دلیل دارا بودن فیبرها برای مقابله با یبوست بسیار موثر است. مصرف منظم انجیر به هضم غذا و عبور آن در دستگاه گوارش کمک زیادی می کند. یادتان باشد که دفع راحت باعث کاهش احساس نفخ شده و روده ها را تمیز نگه می دارد. علاوه بر این انجیر به دلیل دارا بودن فیبر باعث برطرف کردن سریع احساس گرسنگی می شود. در نتیجه این میوه برای افرادی که دغدغه کنترل وزن دارند و یا رژیم گرفته اند میوه مناسبی محسوب می شود. می توانید این میوه را به صورت دسری خوشمزه، سیر کننده و سبک میل کنید.

انجیر و ویتامین ها و مواد معدنی

انجیر با آن قد و قواره کوچک خود منبع ویتامین ها و مواد معدنی است. انجیر تازه منبع خوب ویتامین های B1 ،B5 ،B6 و همچنین ویتامین K برای خانم ها است. این میوه همچنین حاوی مس، منگنز و منیزیم نیز می باشد. اگر مایل هستید ویتامین های انجیر خشک را نیز بدانید باید بگوییم با منبع ویتامین A، ویتامین K، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم و پتاسیم طرف هستید.

انجیر؛ دوست سلامت بانوان

انجیر را یک میوه زنانه می دانند. چون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های زنانه مانند فیبرم، آمنوره (عدم قاعدگی)، عدم تخمک گذاری یا علائم پیش از قاعدگی مفید است. در واقع انجیر در کنترل و تنظیم تخمک گذاری نقش دارد و مصرف آن برای خانم های باردار توصیه می شود. گفتنی است که مصرف این میوه در زمان زایمان تأثیر زیادی در باز شدن دهانه رحم دارد.

انجیر برای سلامت مجاری تنفسی

استفاده از انجیر به صورت شربت برای برطرف کردن ترشح برونش ها مناسب است. در واقع انجیر برای مقابله با آسم، برونشیت مزمن، لارنژیت، آنژین و همچنین تراکئیت (عفونت نای) موثر عمل می کند. خاصیت نرم کننده، خلط آور و ضدسرفه این میوه کمک زیادی برای مقابله با سیاه سرفه یا ذات الریه می کند.

انجیر داروی مورد علاقه مادربزرگ ها

مادربزرگ ها از این میوه مفید به عنوان جوشانده و نرم کننده ارگان های داخلی و خارجی استفاده می کردند. استفاده از جوشانده انجیر به عنوان پانسمان باعث برطرف شدن عفونت پوستی، زخم یا جراحات خفیف پوستی و آبسه دندان می شود. اگر لثه های ضعیفی دارید نیز حتماً در مصرف این میوه کوشاتر باشید.

چه افرادی در مصرف انجیر باید دقت کنند؟  افرادی که دچار سندرم آلرژی دهان هستند

این سندرم نوعی از واکنش های آلرژیک نسبت به برخی پروتئین های میوه ها، سبزیجات و آجیل های مختلف است و برخی افراد را مبتلا می کند. افراد مبتلا به این نوع آلرژی با مصرف انجیر خام (فرآیند طبخ معمولاً پروتئین های آلرژی زا را از بین می برد) دچار نوعی واکنش ایمنی می شوند. به این ترتیب که دهان، لب ها و گلویشان دچار خارش و احساس سوزش می شود. البته این علائم چند دقیقه بعد از مصرف از بین می رود بنابراین نیازی به پرهیز از مصرف انجیر نیست. می توانید مسئله حساسیت تان را با یک متخصص در میان بگذارید.

افرادی که به سولفیت آلرژی دارند

سولفیت ها جزو تازه ترین آلرژن های غذایی رایج هستند. مصرف آن ها باعث بروز واکنش های جدی در برخی افراد آلرژیک می شود. سولفیت ها جزو ترکیبات طبیعی موجود در برخی مواد غذایی هستند که امروزه به صورت انواع افزودنی های غذایی نیز وجود دارند. از این مواد افزودنی به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود. در بین میوه های خشک انجیر می تواند حاوی سولفیت باشد. بنابراین لازم است که افراد آلرژیک در خوردن انجیر خشک احتیاط کنند.

افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند

سندرم روده تحریک پذیر با بروز اختلالات دستگاه گوارش از جمله دردهای شکمی، نفخ و غیره خود را نشان می دهد. این اختلال خود را با ریفلاکس نیز بروز می دهد. افرادی که دچار این مشکل گوارشی هستند با مصرف برخی میوه های تازه مانند توت فرنگی، بلوبری و تمشک و همچنین برخی میوه های خشک مانند انجیر، خرما و آلو خشک دچار مشکل می شوند. بنابراین با وجودی که مصرف فیبر برای تنظیم عملکرد روده ها موثر است اما افرادی که دچار این نوع سندرم هستند باید در مصرف انجیر به خصوص انجیر خشک احتیاط کنند

غذاهای سنتی کرمانشاه

غذاهای سنتی کرمانشاه

امروز با غذاهای دیگر این منطقه  آشنا خواهیم شد. غذاهای کرمانشاه  که چشیدن طعم آن ها در این شهر زیبا و خوش آب و هوا  بسیار دلچسب است و سفر را دلنشین تر و ماندنی تر می کند. غذاهای کرمانشاه البته آنقدر لذیذ و دوست داشتنی هستند که وسوسه شوید در شهر و دیار خودتان نیز آن ها را به یاد طبخ کنید و خانواده و دوستان را در لذتی فوق العاده شریک کنید.

غذاهای سنتی کرمانشاه

۱ ) خورش خلال کرمانشاهی

 یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین خورش های کرمانشاهی است که با یکبار میل کردن آن، حتما بارها و بارها آن را طبخ خواهید کرد.

این خورش با برنج و روغن کرمانشاهی خوش عطر صرف می شود و غذایی مجلسی و زینت بخش سفره های میهمانی اهالی کرمانشاه است

خورش خلال را با گوشت گوسفند خورشی، کره، گلاب، خلال بادام، زرشک و رب گوجه فرنگی و ادویه تهیه می شود. 

خورش خلال کرمانشاهی
خورش خلال کرمانشاهی

۲ ) خورش کنگر

کنگر گیاهی خودرو می باشد که ساقه هایی شبیه کرفس دارد، با خاصیت دارویی بی شمار چون پتاسیم بالا و کالری کم و…

ازین گیاه مفید در مناطق مختلف برای طبخ انواع سوپ ها و خورش ها استفاده می شود.

در کرمانشاه بانوان، نوعی خورش خوشمزه با کنگر تهیه کرده که بیشتر در وعده ناهار آن را میل می کنند.

کنگر را شبیه کرفس خرد کرده و با گوشت مرغ یا قرمز، آبلیمو، روغن و سبزی جعفری و نعنا می پزند.

(خورش کنگر در مناطق دیگربه شیوه ی شبیه قیمه نیز طبخ می شود.)

خورش کنگر
خورش کنگر با مرغ( مناطق دیگر)

۳ ) سیب پلو

پلویی متفاوت مخصوص کرمانشاه که از لحاظ ارزش غذایی بسیار مفید است.

برای تهیه سیب پلو، سیب زمینی های خرد شده را با برنج و گوشت چرخ کرده، کشمش، خرما، پیاز و زعفران و سبزیجات دم می کنند. مخلوط این مواد غذایی مغذی و خوشمزه می شود که خانواده های کرمانشاهی به عنوان یک وعده غذای اصلی، سیب پلو را تهیه و نوش جان می کنند.

سیب پلو کرمانشاهی
سیب پلو کرمانشاهی

۴ ) آش عباسعلی | رتبه اول جشنوراه غذاهای محلی

آش عباسعلی، آشی خوشمزه و بسیار معروف و البته کمی گرانقیمت کرمانشاه است. آش عباسعلی را با گوشت، نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات تهیه می کنند و کمی شبیه به حلیم، به خاطر میزان گوشت و آب قلمی که داخل آن میریزند کش دار است.

در کرمانشاه افرادی هستند که به صورت حرفه ای این آش را میپزند برای فروش به گردشگران و اهالی کرمانشاه؛ که اغلب اوقات( بیشتر در ماه رمضان ) جلوی مغازه های آن ها برای خرید آش جمعیتی به صف ایستاده اند.

آش خوشمزه  عباسعلی بارها در جشنواره ملی غذاهای سنتی رتبه اول را کسب کرده است.

در مورد نام این آش اهالی می گویند از زمان پهلوی اول به این اسم معروف شده؛ زمانی که برگزاری مراسم مذهبی ممنوع شده بود شخصی به نام عباسعلی در مساجد برای افطار آش را پخته و بین مردم تقسیم می کرده؛ از آن زمان به بعد به آش عباسعلی شهرت یافته است.

آش عباسعلی

۵ ) دوینه یا ترخینه

در شهرهای غربی ایران نوعی آش خوشمزه و متفاوت به نام ترخینه برای وعده ناهار بیشتر در فصل زمستان طبخ می شود. ترخینه را در هر شهری به شیوه خاص خود تهیه می کنند.پ

دوینه همان ترخینه است که مواد اولیه آن را بانوان هنرمند کرمانشاهی در بهار و تابستان از بلغور، گندم پخته و خشک شده، دوغ آماده کرده و آن را در زیر نور خورشید خشک می کنند  تا در زمستان آشی گرم و لذیذ را برای خانواده خود آماده کنند. این غذایی در واقع نوعی سوپ می باشد که برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

آش دوینه یا ترخینه

۶ ) آش دوغ

آش دوغ معروف کرمانشاهی را در فصل بهار و ایام نوروز بسیار طبخ می کنند.

آش دوغ را با بلغور، لپه، ، دوغ، سیرتازه، نعناع،سبزی آَش، پیاز، نمک و زردچوبه می پزند و به خاطر آنکه بعد از آماده شدن غلظت آش به غلظت ماست می رسد، اهالی به آن آش ماست هم می گویند

آش دوغ

۶ ) آش کشک و بادمجان

آش کشک و بادمجان نیز در مناطق غربی ایران طبخ می شود اما باکمی تفاوت.

در کرمانشاه آش کشک و بادمجان را با انواع حبوبات، بادمجان، کشک، برنج، پیاز و نعنا داغ، رون و عصاره گوشت تهیه می شود.

این آش بسیار مغذی و خوشمزه و البته سنگین برای هضم  است که اگر یکبار طعم آن را بچشید، حتما دوباره هوس خوردن چنین آشی را خواهید داشت.

آش کشک و بادمجان کرمانشاه

۷ ) آش سورانه

در فصل بهار گیاهی شبیه به تره در این منطقه میروید که به سورون معروف است و مواد اولیه یکی از غذاهای بومی کرمانشاه  به نام آش سورانه می باشد.

آش سورانه یکی از خوشمزه ترین آش های کرمانشاه است که با گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار، پیاز و سورونه تهیه می شود.

(پوزش به خاطر کمبود عکس و اینکه تصویر مربوط به این آش نمی باشد.)

آش سورانه کرمانشاه

۸ ) شلمین

شلمین غذایی متفاوت و ترش مزه است که شبیه ترخینه در فصل بهار و تابستان آن را آماده کرده و در زمستان پخته و نوش جان می کنند.

شلمین همان شلغم است، شلغم و برگ آن را خرد کرده و پخته، سپس گندم بلغور شده و پخته شده را در چال هایی مخصوص میریزند و چنگ میزنند، دانه شلغم و آب آن را با انار و سبزی محلی شبیه به کنگر مخلوط کرده و روی بلغور میریزند و چند روزی همینطور می ماند، سپس ماده آماده شده را شبیه ترخینه گله (تکه) کرده و در زمستان آن را طبخ  می کنند.

(پوزش به خاطر کمبود عکس و اینکه تصویر مربوط به این آش نمی باشد.)

شلمین کرمانشاه

۹ ) خمارآشی 

نوعی آش ارزان قیمت است که از کشک و برنج تهیه شده و کمتر امکان دارد شما آن را بر سر سفره یک کرمانشاهی دیده باشید.

این غذا هم به خاطر وجود کشک بسیار مقوی است.

خمارآَشی کرمانشاه

۱۰ ) جرگ و بز 

این غذا را تنها در این شهر می توانید میل کنید اگر با یک کرمانشاهی آشنا باشید و شما را به اطراف شهرشان ببرند.

جرگ و بز غذایی با جگر گوسفند است که جگر را زیر خاکستر کباب می کند وبعد آن را پروه کرده و با نمک و زردچوبه و فلفل مخلوط می کنند و داخل روده تمیز شده گوسفند قرار می دهند و دوباره آن را کباب می کنند.

جرگ و بز در واقع شبیه سوسیس است اما ازنوع سالم و خوشمزه و مغذی آن.

(پوزش بابت کمبود عکس و اینکه تصویر مربوط به این آش نمی باشد.)

غذ با جگر

صداهای بدن

10 صدای عجیبی که بدن تولید می کند

10 صدای عجیبی که بدن تولید می کند
بدن ما یک ماشین واقعی است. کارخانه ای که بیست و چهار ساعته کار می کند. این کارخانه نیز سر و صداهایی دارد. این صداهای فیزیولوژیکی جالب، شگفت آور و گاهی نگران کننده هستند.
سرفه

 بر خلاف آنچه تصور می شود، سرفه مخصوص مواقع بیماری نیست. سرفه صدای هوای تخلیه شده از ریه ها و برونش ها در حین بیرون راندن میکروب ها، ترشحات مخاطی و دیگر مواد نامناسب مانند گرد و خاک است. سرفه های خفیف صبحگاهی نیز به دلیل بیرون راندن رسوباتی است که در طول خواب در برونش ها جمع شده اند. ممکن است سرفه از ناحیه گوش و حلق و بینی، از آلرژی یا مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده، از وجود عفونت و یا مشکلات جدی تر مانند سرطان ناشی شود.

در صورت سرماخوردگی، سرفه ناشی در اثر التهاب در ناحیه گوش، حلق و بینی بروز می کند.

 

سکسکه

 در برخی فرهنگ ها گفته می شود سکسکه علامت بزرگ شدن است. برخی دیگر بر این عقیده اند طرف دزدی کرده و دچار سکسکه شده است. اما این صدای عجیب ارتباطی با این مسائل ندارد. سکسکه از تحریک عصب فرنیک (که به دیافراگم عصب دهی می کند) ناشی می شود. عضلات دیافراگم منقبض شده و نمی تواند به درستی شل شود. در نتیجه هوای زیادی وارد ریه ها شده و تکان هایی ایجاد می شود.

 

صدای قار و قور شکم نشان دهنده وجود هوا در ناحیه روده ها و یا معده است.اگر تند غذا بخورید، هوای بیشتری وارد معده تان می شود.

 

به این مسائل، چاکنای (دریچه واقع در بالای حنجره) را نیز اضافه کنید که  با صدا بسته و صدای سکسکه ایجاد می شود. معمولا سکسکه پدیده نگران کننده این نیست. اما اگر از بین نرود می تواند نشان دهنده بیماری جدی تر از جمله بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و یا ریه ها باشد. بهتر است بدانید که استرس زیاد و یا مصرف الکل جزو عوامل ایجادکننده سکسکه هستند.

 

باد شکم

 باد شکم در ناحیه روده بزرگ تولید می شود. این گازهای بد بو توسط باکتری های روده تولید می شوند که در نهایت از طریق مقعد با صدا خارج می شوند. این گازها طبیعی بوده و هر از گاهی بروز می کنند. اما زمانی که میزان تولید گاز زیاد و مکرر می شود و یا همراه با سنگینی و درد باشد، می تواند نشان دهنده مشکلاتی در گوارش و اختلالات غذایی مانند نفخ باشد. اگر باد شکم با بوی بد دهان، یبوست یا اسهال همراه باشد، پای یک مشکل گوارشی پنهان در میان است.

 

عطسه

 مکانیسم عطسه به  سختی قابل کنترل است. این صدا از هوایی که از بینی و دهان خارج می شود تولید می شود و سرعت آن به 200 کیلومتر در ساعت می رسد. در واقع عطسه مکانیسم دفاعی بدن در پی تنفس یک عنصر محرک مانند گرد و غبار، آلودگی و موی حیوانات است.

 

تلق و تلوق مفاصل

 برای همه ما پیش آمده که انگشتان مان را بشکنیم و از صدای آن ذوق کنیم. این صدا یک پدیده طبیعی و در اکثر موارد کم اهمیت (البته اگر با درد همراه نباشد) است. این صدا از ضربه به غضروف مفاصل ناشی می شود که پر از مایع سینوویال یا همان مایع مفصلی هستند. این مایع حاوی گاز است. زمانی که مفصلی را با شدت تکان می دهیم، حرکت گاز در مایع سینوویال باعث بروز حباب های هوا می شود و در ناحیه مفاصل صدای تلق تلوق ایجاد می شود. این صدا معمولا با افزایش سن بخصوص در مفصل زانو بیشتر می شود. بر خلاف آنچه گفته می شود، شکستن انگشت ها باعث بروز آرتروز نمی شود.

 

درد شکم
 
قار و قور شکم

 صدای قار و قور شکم بسیار بد موقع ایجاد می شود و بدون شک اولین ژس العمل اطرافیان این خواهد بود که:«گرسنه هستی؟». صدای قار و قور شکم نشان دهنده وجود هوا در ناحیه روده ها و یا معده است. عضلات روده ها یک حرکت طبیعی ایجاد می کنند که برای گوارش امری ضروری است. اگر غذایی در دستگاه گوارش نباشد و یا هضم غذا با وجود هوا در حال انجام باشد، در این صورت صداهایی از شکم به گوش می رسد. اگر عادت دارید تند غذا بخورید، بدانید که هوای بیشتری وارد معده تان می شود که ممکن است بعدا به صورت آروغ دفع شود. اگر دقت کرده باشید بعد از جویدن آدامس شکم تان بیشتر قار و قور می کند، چون در حین جویدن آدامس نیز ناخواسته هوای زیادی می بلعید.

 

صدای دندان قروچه

 این صدا شب ها شنیده می شود و گاهی چنان بلند است که ممکن است همسرتان را از خواب بیدار کند. دندان قروچه (براکسیسم) صدای سایشی و ضربه ای ایجاد می کند که اغلب غیرارادی است و فرد متوجه آن نمی شود.

 

خمیازه کشیدن واکنش غیرارادی بدن ناشی از کمبود اکسیژن (بخصوص در حین بیدار شدن از خواب) است. در این صورت مغز برای افزایش دریافت اکسیژن از بینی و دهان، دستور خمیازه کشیدن را صادر می کند.

 سایش غیرعادی دندان ها، قفل شدن فک و سردرد در حین بیدار شدن از خواب می تواند جزو علائم براکسیسم باشد. اختلال در برخی حامل های عصبی (به عنوان مثال دوپامین) و استرس می تواند باعث بروز دندان قروچه حتی در طول روز شود. بر حسب علت این مشکل، روش های درمانی متعددی مانند تکنیک های ریلکسیشن و یا استفاده از محافظ دندان در طول شب می تواند کارساز باشد.

 

خمیازه

 هر کسی به شیوه ای خمیازه می کشد، اما در هر حال خمیازه کشیدن وسط مکالمه چندان مودبانه نیست. خمیازه کشیدن جزو پدیده هایی است که تا کنون تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است. بر اساس یکی از تئوری های مطرح شده، خمیازه کشیدن واکنش غیرارادی بدن ناشی از کمبود اکسیژن (بخصوص در حین بیدار شدن از خواب) است. در این صورت مغز برای افزایش دریافت اکسیژن از بینی و دهان، دستور خمیازه کشیدن را صادر می کند و این مکانیسم نیز ریه ها و مغز را تغذیه می کند. بر اساس تئوری دیگر، ما خمیازه می کشیم تا دمای مغزمان خنک شده و هوشیارتر شویم. ما همچنین در مواقع گرسنگی، کم خوابی و نیاز به آرامش خمیازه می کشیم.

 

خس خس سینه

 صدای خس خس سینه خفیف در حین تنفس (بخصوص حین بازدم) نشان می دهد که مسیر عبور هوا به دلیل تنگ شدن مجاری تنفسی در ناحیه بینی، حلق، حنجره، نای یا برونش ها دچار اختلالی شده است. معمولا خس خس سینه به دلیل فعالیت بدنی بیشتر می شود. عوامل متعددی مانند برونشیت، آسم، بیماری های ویروسی، انبساط برونش ها، مصرف داروهای خاص و غیره در بروز خس خس سینه دخالت دارند.

 

آروغ زدن

 آروغ زدن، یکی از علامت  های افزایش گاز شکم است که البته در بعضی موارد نیز بدون افزایش گاز شکم انجام می شود. در این میان عوامل زیادی می توانند زمینه ساز آروغ زدن باشند، ولی مهم ترین آنها بلعیدن هوا و تولید گاز زیاد در معده و روده است. در واقع شایع ترین علل بلعیدن مقادیر زیاد هوا شامل خوردن و آشامیدن تند غذا، صحبت کردن حین غذا خوردن، مکیدن مایعات با نی، داشتن دندان های نامناسب، سیگار کشیدن، جویدن آدامس، مصرف نوشیدنی های گازدار، وجود ترشحات بینی در سینوزیت مزمن و بیماری ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری (در این وضعیت، بیمار به دنبال بلع مواد اسیدی برگشتی از معده مقداری هوا نیز بلع می کند) و ... است.

هضم غذا

یک متخصص تغذیه خوب جویدن مواد خوراکی را مهم‌ترین نکته برای هضم راحت خواند و به نکات کلیدی اغذیه اشاره کرد.
محمد تقی انوشه متخصص تغذیه ؛ با تاکید بر خوب جویدن غذا اظهار داشت: از آنجایی که غذا خوردن یکی از نیازهای اساسی انسان در طول زندگی‌اش محسوب می‌شود، رعایت نکاتی برای هضم بهتر و آسان‌تر مواد  غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از  مهم‌ترین نکات  برای هضم راحت و آسان غذا خوب جویدن و کم بودن مقدار مواد غذایی در هر لقمه است.
انوشه در این خصوص گفت: آرام غذا خوردن و پرهیز از عجله از جمله نکات مهمی است که برای هضم بهتر غذا باید رعایت شود چرا که سریع خودن باعث ورود هوای اضافی به داخل معده و ایجاد نفخ می‌شود.

وی افزود: خوب پخته شدن مواد غذایی قبل از مصرف به خصوص درمواردی که این مواد نفاخ باشند از اهمیت بسیاری برای هضم آسان برخوردار است. همچنین حبوباتی نظیر نخود، لوبیا و عدس قبل از پخته شدن باید چند ساعت خیس بخورند تا نفخ آنها به طور کامل از بین برود.
انوشه با بیان اینکه هضم بعضی از سبزیجات از جمله کلم قرمز و کلم بروکلی برای معده برخی افراد دشوار است، توصیه کرد: کسانی که این مشکل را دارند برای هضم آسان‌تر، این سبزیجات را به صورت پخته شده مصرف کنند و خود را از خواص این ماده غذایی مفید محروم نسازند.
وی در خصوص افرادی که در هضم شیر به دلیل لاکتوز موجود در آن دچار مشکل می‌شوند، اظهار داشت: این افراد برای این که هضم آسان‌تری داشته باشند، از شیر های بدون لاکتوز،شیر سویا و یا سایر لبنیات برای تامین کلسیم بدن خود استفاده نمایند.
انوشه در پایان بیان  کرد: از بین مواد غذایی، خوراکی های پرچرب نسبت به خوراکی هایی که  حاوی کربوهیدرات و پروتئین هستد، دیرتر هضم می شوند. به همین دلیل برای هضم سریع و آسان‌تر غذا توصیه می شود غذا هایی که چربی زیادی دارند را کمتر بخوریم و همچنین برای جلوگیری از نارسایی‌های معده و مشکلات هضم غذا، از خوراکی های سبک و کم چرب تغذیه شود.

خوش گذرانی خوشمزه

آش های سنتی یزد | خوش گذرانی خوشمزه

دل از محل زندگیمان می کنیم و به سفر می رویم . بعد از گذر از جاد ها و گاه گذراندن ساعت های طولانی به مقصدی می رسیم و کوله بارمان را بر زمین می گذاریم . حالا نوبت گشت و گذار است . جاذبه هایی که ساعت ها وقت گذاشته و آنها را جستجو کرده ایم تا مبادا چیزی از قلم بیفتد . یکی یکی برایشان برنامه ریزی می کنیم و سعی می کنیم ثانیه ای را هم تلف نکنیم . فکر می کنیم همه چیز کامل و مهیا و آماده است برای ساختن یک سفر خوب و خاطره های به یادماندنی …

بسته به انتخاب هایمان روزی به خیابان های شهر می زنیم و روزی دیگر را در طبیعت می گذرانیم .. ساعتها سریع سپری می شوند و روزهای سفر می گذرند و همچنان فکر می کنیم که هیچ چیزی را در مقصد از دست نداده ایم  اما جاذبه ای مهم در همه ی مقاصد هست که خیلی وقت ها در برنامه ریزی هایمان از قلم می افتد. غذاهای سنتی همان جاذبه های مهمی هستند که گاهی یادمان می رود که سری هم به آنها بزنیم .

چشیدن غذاهای محلی تجربه ی هیجان انگیزی است که شما را در فرهنگ مقصد شریک و سهیم می کند . شک نکنید که یکی از تجربه های شیرینتان خوردن غذاهای سنتی هر شهری و روستا در همان فضای سنتی است . امروز می خواهیم شما را به سفر در میان غذاهای خوشمزه ی استانی دعوت کنیم که در میان کویر زیبایی های کم نظیری را به نمایش گذاشته است .


آش یزد

پای سفره ی یزدی ها می نشینیم …

اسم یزد که می آید همه به یاد قطاب و لوز و پشمک و شیرینی های خوشمزه ای می افتند که مزه شان هیچوقت از ذائقه ی ایرانی حذف نمی شود .اگر گذرتان به این استان افتاد خرید سوغاتی های یزد فراموشتان نشود .

کافیست کمی بیشتر در خیابان های یزد قدم بزنیم و به رستوران ها نزدیک شویم تا در میان غذاها هم انتخاب های سنتی و تجربیات جدیدی به چشممان بخورد.

برای چشیدن غذاهای سنتی یزد باید کمی با ذائقه ها و عادات غذایی در این استان آشنا شویم . استفاده از ماست در آشپزی یزدی ها خیلی متداول نیست .  آنها در غذاهایی مانند آب دوغ خیار که ماست در آنها استفاده می شود، کشک را جایگزین ماست کرده اند .

صبح ها در سفره های یزدی نان کُپَک و لَتیر و نان خشک سنتی پیدا می شود و در ماه های سرد سال ارده شیره و حلوا ارده را در هر خانه ای می توان یافت .مصرف چای در میان یزدی ها بالاست و  چای همیشه همراه نبات است .نبات نباید در کنار قند یزدی و بر سر سفره ی صبحانه فراموش شود.

هندوانه و انار پرمصرف ترین میوه ها هستند و پخت رب انار در بعضی قسمت ها طی مراسم خاصی صورت می گیرد . رب انار یزد رقیق است و برای ملس نمودن مزه ی آن تکه های بِه در آن می ریزند . گاه بر سر سفره ها رب انار به عنوان چاشنی و سس استفاده می گردد .

پنج شنبه ها بوی نان سوروک در کوچه ها می پیچد و بر در هر خانه ای فردی منتظر صاحبخانه است تا نان سوروک را به عنوان خیرات به او تقدیم کند .

در چهار فصل سال در هر خانه ای قفسه ای از عرقیجات گیاهی به چشم می خورد و قسمتی از خانه هم به نگهداری گیاهان دارویی اختصاص می یابد . زمستان که می شود توت خشک و گردو را می کوبند تا به صورت تخته در آید و به عنوان یک میان وعده ی لذیذ میل کنند .

بعضی تفاوت ها در دستور های تهیه غذا ها هم دیده می شود . مثلا دیدن چغندرهای حلقه حلقه ای و سرخ شده در کشک بادمجان های یزدی اصلا عجیب به نظر نمی رسد .

 

آش یزد

آش های یزدی

آش از جمله غذاهایی است که جایگاه خاصی در آشپزی یزدی دارد و انواع مختلف آن در یزد طبخ می شود . کارناوال هم قصد دارد تمام این آش ها را به شما معرفی کند تا در #سفر به یزد هیچ تجربه ی خوشمزه ای از قلم نیفتد .

۱- آش شولی

اول از همه می رویم به سراغ محبوب ترین آش یزدی ها .

شولی یکی از آش هایی است که به خاطر طبخ آسان و خوشمزه بودنش جایگاه خاصی در سفره های یزدی ها به خود اختصاص داده است . مواد مورد استفاده در طبخ آن کاملا به فصل بستگی دارد و در تابستان و زمستان از مواد مختلفی استفاده می شود .

ماش پخته، اسفناج، چغند، شوید و گاه شلغم و کدو زرد مواد تشکیل دهنده ی شولی زمستانی هستند .

در تابستان ها شولی را با  مقداری نخود سالم یا نیم کوب و عدس ، چغندر خرد کرده یا نیم کوب و برگ تهیه می کنند . از سرکه انار یا انگور و نیز رب انار به عنوان چاشنی آن به هنگام طبخ و بر سر سفره استفاده می شود .

بعد از پخته شدن مواد تشکیل دهنده ، مخلوط آرد گندم حل شده در آب سرد در آن می ریزند و مانند بسیاری از آش ها پیاز داغ را به آن اضافه و میل می کنند . مصرف برنج در آش شولی نیز در برخی اوقات دیده می شود .

آش های یزد

۲- آش کدو

آش کدو در شهرستان تفت و بیشتر در زمستان ها طبخ می شود . یزدی ها این غذا را مقوی و مناسب برای افراد دیابتی می دانند . در طبخ آن از لوبیا، ماش، نخود، کدو حلوایی، عدس، پیاز، روغن، فلفل، ادویه‌ها و شوید و آرد استفاده می شود .

آش های یزد

۳- آش کلم

این آش از آش های ویژه ی شهرستان تفت است و به دلیل اینکه مزاج گرمی دارد در زمستان ها از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردار می باشد . کلم، گوشت یا چربی، ماش، سبزی، برنج و ادویه مواد موجود در این آش را تشکیل می دهند . 

آش های یزد

۴- آش ماش

اگر در استان یزد به شهر مهریز سر زدید چشیدن آش ماش را فراموش نکنید. مواد تشکیل دهنده ی این آش خوشمزه سبزی و ماش و گاهی سیب‌زمینی خرد شده است. به منطقه ی منشاد که بروید این آش را بر سر سفره ی صبحانه می بینید .رسم بر این است که یکی از نزدیکان شخص تازه فوت شده ، آش ماش را بپزد و به خانه ی خانواده ی عزادار ببرد . آنها معتقدند این آش بوی متوفی را از خانه می برد .

آش های یزد

۵ – آش گندم 

پختن این آش در شب های اسفندماه متداول است. در شهرستان مهریز پخت این آش بسیار مرسوم است و آن را با نام آش حلیم و به نام حضرت عباس (ع) می پزند. نامش در منطقه ی مَنشاد جه جه و در منطقه ی بهادران شب اسفندی می باشد. به هنگام عزاداری های محرم  دیگ ها برای پخت این آش برپا می شوند . آش گندم را با نام آش امام حسین نیز می شناسند و به دو صورت آن را طبخ می کنند . 

در روش اول از نخود ، لوبیا چیتی، گندم پوست کنده ، سبزی آش و ادویه استفاده می کنند . در روش دیگر نیز جو و گندم پوست کنده ، نخود ، عدس ، ماش ،لوبیاسفید وقرمز و چیتی و  چشم بلبلی ، سبزی ، پونه و ادویه ( زیره ، زردچوبه ، آویشن ) مواد تشکیل دهنده ی آن هستند و به هنگام آماده شدن آن را با روغن زیتون میل می کنند . در هر دو روش سیر داغ ، پیاز داغ ، نعنا داغ و کشک به آش طعم دیگری می دهند .

در دستور اولیه ی آش گوشت وجود ندارد اما امروزه به هنگام پختن آش گوشت قرمز ریش ریش شده را به آن اضافه می کنند .

پخت این آش خوشمزه مراسم خاصی دارد . از چند روز قبل اجاق ها برپا می شوند تا همه در جریان پخت آش قرار گیرند . همگان دست به دست هم می دهند تا این آش طبخ شود . هنوز در اکثر نقاط یزد این آش با هیزم پخته می شود و حال و هوای عجیبی را در شهر به راه می اندازد .

آش های یزد
آش های یزد

۶- آش انار

مگر می شود در یکی از استان های پر از انار باشیم و خبری از آش انار نباشد . در استان یزد ، مهریزی ها بیشتر به طبخ این آش می پردازند و با عدس، برنج، آب انار و کمی‌ گوشت آش انار را درست می کنند . در هنگام بیماری ها این آش را برای فرد بیمار طبخ می کنند و معتقدند که خاصیت درمانی آش برای بهبود بیمماری موثر است .

آش های یزد

۷- آش پرک

اگر در یزد دچار سرماخوردگی شوید اولین درمان خانگی آش پَرُک است . در پخت این آش از اسفناج ، آرد ، پرک جو ، نخود و لوبیا چیتی استفاده می کنند . مهریز یکی از شهر هایی است که پخت این آش در آن بسیار رواج دارد .

آش های یزد

۸- آش جو گاو

شهرستان اردکان به آش مخصوصش مشهور است . این آش خوشمزه طرز تهیه ی مخصوصی هم دارد . در طبخ این آش از خمیر ورنیامده ی ترش نشده استفاده می کنند . حبوباتش نخود و ماش است و گوشت سرخ شده هم به آن اضافه می شود . چند استکان آب را با کمی روغن در دیگ به جوش می آورند .ته دیگ را با مقداری از خمیر می پوشانند و مخلوط گوشت و حبوبات را روی آن می ریزند . دوباره لایه ای از خمیر روی ان می گذارند و بعد لایه ای از گوشت و حبوبات و این کار را تا پر شدن دیگ ادامه می دهند . حالا سوراخی در وسط لایه ها ایجا و آن را با روغن گوسفند پر می کنند . این آش به روش دم کردن پخته می شود و باید مقداری آتش هم روی دیگ قرار داده شود . پس از دم کشیدن و طی مدت زمان نسبتا طولانی آش جوگاو آماده ی خوردن می شود .

۹- آش جو

در ساعات اولیه ی اولین صبح ماه اسفند  این آش در خیابان های شهرستان اردکان یافت می شود .جو، گوشت، چغندر، نخود، عدس و رب انار موادی هستند که این آش را تشکیل می دهند .

۱۰- آش آبغوره

ترکیب لوبیا چیتی یا قرمز ، عدس، برنج ، سبزی آش،گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی آش خوشمزه ای می شود به نام آش آبغوره . این آش لذیذ را برای عطش‌ زدایی، صفرابری و کاهش قند و کلسترول خون استفاده می کنند . این آش در استان آذربایجان شرقی هم یکی از آش های پر طرفدار است .

آش های یزد

۱۱- آش تمبر

آش تمبر آش خوشمزه ای هست که در طبخ آن از عدس ، گوشت ، تمبر هندی و برنج استفاده می شود .

۱۲- آش آلو

آش آلو با ترکیب برنج، گوشت چرخ کرده، سبزی آش، لپه و آلوی تازه یا آلوی خشک طبخ می شود . مزه ی این آش کمی ترش است و طرفداران خاص خود را دارد .

آش های یزد

سخن آخر

از گشت و گذار خوشمزه ی امروز لذت بردید ؟ تا به حال طعم کدام یک از آش های یزد را چشیده اید ؟ به نظرتان خوشمزه بود ؟

غذا و حافظه

چه موادغذایی باعث تخریب مغز و ایجاد آلزایمر می شوند عوامل مهم بیماری زا در این زمینه را می شناسید ؟مواغذایی که برای محافظت از مغز باید از آن ها پرهیز کنیم کدامند؟زوال عقل چگونه پدید می آید ؟خوردنی های نابود کننده ذهن و هوش و حافظه کدامند؟
خوردنی های نابود کننده حافظه  چه موادغذایی باعث تخریب مغز و ایجاد آلزایمر می شوند عوامل مهم بیماری زا در این زمینه را می شناسید ؟مواغذایی که برای محافظت از مغز باید از آن ها پرهیز کنیم کدامند؟زوال عقل چگونه پدید می آید ؟خوردنی های نابود کننده ذهن و هوش و حافظه کدامند؟با برخی از آن ها در ادامه مطلب آشنا شوید.
 
همه ما با آن دسته از مواد غذایی که تقویت کننده مغز هستند و باعث بهبود عملکرد شناختی می شوند، را تقریبا می شناسیم اما در این میان خوراکی هایی هستند که مصرف آنها باعث نابودی هوش و تخریب عملکرد مغز می شود.
 
دانشمندان علوم اعصاب خطرناک ترین مواد غذایی که استعداد ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی هستند را معرفی کرده اند:
 
شیرین کننده های مصنوعی: محققان آمریکایی این نکته را به وضوح ثابت کرده اند که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. این نکته را باید بدانید که اگر مبتلا به دیابت نوع 2 باشید، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در شما 4 برابر نسبت به سایرینی که دیابت ندارند، بیشتر می شود. دیابت باعث کاهش حساسیت به انسولین، افزایش قند خون، و خطر انحطاط مغزی خواهد شد.
 
ماهی های حاوی جیوه: شاید کمی متناقض به نظر بیاید. چون همیشه گفته ایم که ماهی ها به دلیل دارا بودن امگا 3 ها برای مغز مفید هستند. اما ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و تن حاوی فلزات سنگین به خصوص جیوه اقیانوس ها نیز هستند. همه فلزات سنگین کمابیش در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش دارند و باعث کاهش قدرت درک می شوند. بهتر است ماهی هایی مانند ماهی ساردین و ماهی خال مخالی که حاوی جیوه کمتری هستند را انتخاب کنید. ماهی های پرورشی کنترل شده نیز انتخاب های مناسبی هستند چون جیوه موجود در آن ها کمتر از جیوه ماهی های پرورش یافته در دریاهای آلوده است. با این حال هیچ وقت از خوردن ماهی غافل نباشید. لازم است که هر هفته دو مرتبه ماهی میل کنید چون فواید آن بیش از مضراتش است.
 
چربی های ترانس: اسیدهای چرب ترانس در غشاهای سلول های عصبی وارد شده و باعث سفتی و کاهش واکنش های این سلول ها می شوند. این مساله نیز روی آمادگی نورون ها یا همان سلول های عصبی تاثیر منفی می گذارد. کاهش واکنش های این سلول ها باعث کاهش قدرت به خاطر سپاری و افزایش خطر افسردگی و غیره می شود. بهتر است مواد غذایی سرشار از امگا 3 ها مانند ماهی ها، روغن های گیاهی، آجیل ها، بذر کتان و غیره را به رژیم تان اضافه کنید و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس موجود در مواد غذایی فراوری شده و صنعتی بپرهیزید.
 
غذاهای منجمد: مصرف مواد غذایی یخ زده به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که ناشی از تخریب سلول های مغزی در طول زمان است منتهی شود.
 
نوشیدنی‌های شیرین: سیستم تنظیم کننده مغز نمی ‌تواند از عهده کالری‌ های موجود در نوشیدنی های شیرین برآید. شواهد نشان می‌ دهد که نوشیدنی‌ های شیرین گرسنگی را همانند غذاهای جامد کاهش نمی‌ دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی ‌ها مصرف می‌ شود. از آنجایی که بیشتر افراد از سیگنال‌ های گرسنگی و سیری خود به عنوان راهنمای خوردن استفاده می‌ کنند، به سیستمی که بتواند به درستی کار کند نیاز خواهند داشت. برای کمک به انجام این کار، می ‌توان غذاهای کامل مصرف کرد، تمرینات ورزشی انجام داد و از خوردن موادی همچون نوشابه صرف نظر کرد.
 
گلوتن: گلوتن در غذاهای مدرن بسیاری وجود دارد. برای بیشتر افراد، استفاده از محصولاتی که دارای گلوتن هستند ممکن نیست. به همین خاطر پایبند بودن به غذاهای طبیعی و کامل همچون گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن‌ ها می‌تواند مشکلات مرتبط با سلامتی را از بین ببرد.
 
غذاهای فراوری شده: سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در این غذاها در دیواره های شریان تامین خون به مغز رسوب میکند. عدم خون رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می شود. علاوه بر این؛ مصرف این نوع غذاها باعث ترویج چاقی و التهاب در بدن می شوند که این دو عامل خود، ریسک فاکتورهای ابتلا به مشکلات شناختی هستند.