طبیعت گیلان

در این گزارش به معرفی بخشی از طبیعت بی‌نظیر استان گیلان می‌پردازیم.
استان سرسبز گیلان دارای مواهب بی‌شمار طبیعی است که قصد داریم با برخی از آنها بیشتر آشنا شویم.

 تالاب انزلی

 تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر در بندر انزلی در استان گیلان واقع شده است، در تالاب انزلی گونه‌های مختلفی از آبزیان و پرندگان زندگی می‌کنند، همچنین نیلوفرهای آبی که در این تالاب می‌رویند بسیار معروف هستند، تالاب بین‌المللی انزلی از جمله زیبایی‌های مناظر آبی منطقه است که در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

این منطقه بعنوان گذرگاه پرندگان بی‌نظیری است که منظره پرندگان مهاجر بر روی مرداب انزلی یکی از مناظر بسیار دیدنی این مرداب است که گردشگران بسیاری را بسوی خود می‌خواند، مرداب زیباست و زیبایی آن بیشتر بخاطر گیاهانی است که بر سطح و سواحل آن به چشم می‌خورد از جاذبه‌های گردشگری دیگر تالاب انزلی حمل و نقل آبی در این مرداب است که قایق‌های موتوری امکان گشت و گذار در تالاب را برای طبیعت دوستان فراهم آورده است.

 جنگل اسالم
از نقاط دیدنی اسالم می‌توان به پارک جنگلی گیسوم و نیز جاده اسالم به خلخال اشاره نمود، مسیر قدیمی اسالم به خلخال یکی از مسیرهای زیبا و بکر طبیعت‌گران و جنگل نوردان است که از سالیان دور مردم خطه شمال از آن برای رفت و آمد به اردبیل استفاده می‌کردند، مسیر پیاده‌‌روی جنگل اسالم حدود 20 ساعت بوده که ترکیبی از کوه‌نوردی و جنگل نوردی در مسیرهای سنگین و سبک می‌باشد در طول مسیر چشمه‌های آب وجود دارد.

برای مسافرت به جنگل اسالم باید به خلخال مسافرت نمود و سپس روستای اندبیل بعد از روستا چند کیلومتری جاده آسفالت وجود دارد که پس از آن مسیر پیاده روی شروع می‌شود.

مسیر خلخال به اسالم سرپایینی است به همین خاطر اغلب این مسیر انتخاب می‌شود.
جنگل اسالم از دیدگاه گردشگران و جنگل نوردان یکی از مکان‌های دیدنی گیلان و یکی از زیباترین مناطق کوهستانی و جنگلی ایران به شمار می‌آید که همواره دوستداران طبیعت را بسوی خود فرا می‌خواند.

شیطان‌کوه کوهی است در شرق شهر لاهیجان استان گیلان، منطقه‌ای سرسبز و دیدنی و خوش‌آب و هوا که در هر چهار فصل سال یکی از دلپذیرترین مناطق گردشگری ایران محسوب شده و تعطیلات و مسافرتی خاطره انگیز را برای شما رقم می‌زند. برکه‌ای در جلوی شیطان کوه قرار داشته که برای ذخیره آب برای آبیاری استفاده می‌شده است و امروزه این برکه به دریاچه‌ای مصنوعی بسیار زیبا و دیدنی با جزیره‌ای در میان و عمارت زیبا و کوچکی در جزیره خودنمایی می‌کند بدل شده است.

طبیعت داماش
داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو شهرستان رودبار است. این روستا حد فاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان  منجیل جای گرفته است. داماش منطقه‌ای کوهستانی است که دو مسیر دسترسی به این روستا وجود دارد. مسیر اول از شهر لوشان منشعب شده که پس از طی مسافت 35 کیلومتر و گذاشتن از شهر جیرنده به روستا و طبیعت بی نظیرش ختم می‌شود. مسیر دوم از نزدیکی‌های رستم آباد منشعب می‌شود و پس از گذشتن از شهر بره سر به روستای داماش می‌رسد. آب و هوای منطقه سرد و مرطوب و پوشش گیاهی و جنگلی متراکم در آن وجود دارد. روستای داماش رویشگاه گیاه یگانه‌ای به نام محلی سوسن چلچراغ است که تنها در این روستا و منطقه لنکران جمهوری آذربایجان یافت می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.