قرص گوجه فرنگی

گروهی از دانشمندان بریتانیایی در یک پژوهش کم دامنه ولی موثر دریافته‌اند که مصرف یک قرص گوجه فرنگی در روز می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به امراض قلبی کمک کند.
  رژیم غذایی مدیترانه‌ای که گوجه فرنگی و سایر سبزیجات تازه و روغن زیتون در آن به وفور وجود دارد، برای سلامتی مفید است.
مصرف قرص گوجه فرنگی توسط ۷۲ فرد بالغ این پژوهش، نشان داده که کارکرد رگ‌های آنها بهبود یافته است. البته پژوهشگران یادآوری می‌کنند که برای اطمینان کامل باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.
 این قرص‌ها حاوی یک ماده طبیعی به نام لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد و همان ماده‌ای است که به گوجه فرنگی رنگ می‌دهد. 
 
از مدتها پیش پژوهشگران احتمال می‌دادند که ماده لیکوپن برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی نظیر امراض قلبی و برخی از انواع سرطان موثر است. در عین حال شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای که گوجه فرنگی و سایر سبزیجات تازه و روغن زیتون در آن به وفور وجود دارد، برای سلامتی بسیار مفید است.


محققان می‌گویند تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و به خصوص مصرف سبزیجات و میوه تازه هنوز هم یکی از راههای اصلی برای حفظ سلامتی است ولی دانشمندان در پی یافتن راههایی برای تولید بخشی از این مواد مفید بوده‌اند که مصرف و دسترسی به آن ساده‌تر شود.
شرکتی به نام کامنوترا قرص گوجه فرنگی محصول خود را تولید کرده است، مصرف قرص گوجه فرنگی سرعت انتقال خون در بازوان افراد مبتلا به امراض قلبی را به نحوه چشمگیری بهبود داد. اما روی فشار خون، خشکی جداره رگها و یا میزان چربی موجود در خون آنها تاثیری نداشت.
چرییان مدیر این پژوهش گفت: قرص گوجه فرنگی نمی‌تواند جایگزین سایر داروها و معالجات باشد ولی ممکن است مصرف آن در کنار سایر داروها مفید باشد. ما در حال حاضر نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که این قرص امراض قلبی را کاهش می‌دهد چون هنوز به تحقیقات دقیق و گسترده‌تری در این زمینه نیاز هست.
پروفسور جرمی پیرسون از بنیاد قلب بریتانیا نیز تاکید کرد که برای تشخیص دقیق میزان تاثیر گذاری این قرص و احتمال بدل شدن آن به یک گزینه جدی برای بیماران قلبی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.