آب یادتان نرود

یک متخصص تغذیه گفت: سالمندان به دلیل از بین رفتن جوانه‌های چشایی کمتر احساس تشنگی می کنند و در صورت نخوردن آب به میزان کافی، آب بدنشان کم می شود.
پیام فرهبخش‌ متخصص تغذیه پیرامون نحوه تغذیه سالمندان در ماه مبارک رمضان با اشاره به واقع شدن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان گفت: مهمترین نکته‌ای که سالمندان باید به آن توجه کافی داشته باشند مصرف آب آن هم به مقدار زیاد است چرا که با افزایش سن بزاق دهان کاهش یافته و اشتهایی این گروه سنی نسبت به افراد معمولی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در افراد مسن جوانه‌ی چشایی که روی زبان قرار دارد هم کارایی سابق خود را از دست داده است بنابراین دلیل ممکن است کمتر احساس تشنگی کنند و در پی آن آب کمتری هم مصرف کنند به طوری که میزان مصرف آب در این افراد از 8 الی 12 لیوان به 4 لیوان در روز کاهش می‌یابد که در این صورت بدن دچار کم‌آبی خواهد شد. 

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سالمندان دچار بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و فشار خون هستند و باید به طور مکرر از داروهای تجویز شده استفاده کنند تصریح کرد: حتما باید زمان های مصرف داروهایشان را تنظیم کنند به طور مثال اگر در دو نوبت صبح و شب از داروها استفاده می‌کنند بدون تغییر در میزان مصرف آن را به وعده افطار و سحر موکول کنند. 

فرهبخش اظهار کرد: اغلب سالمندان نیازمند استفاده از مکمل های دارویی و غذایی هستند به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که سالمندان را زیر نظر دارند دقت کافی در این زمینه را به عمل آورند تا این افراد دچار کاهش وزن نشوند.

وی گفت: از دست رفتن و کاهش وزن در این گروه از افراد به صورت فقدان آب و آب شدن عضلات دیده می‌شود. 

این متخصص تغذیه تاکید کرد: سالمندان حتما باید وعده سحری را به میزان کافی مصرف کنند چرا که ممکن است به دلیل مدت زمان طولانی روزه‌داری بدن وارد فاز قحطی شده و پروتئین و عضلات در این افراد تحلیل برود. 

وی خاطر نشان کرد: این افراد حتما باید از شیر و لبنیات در وعده سحری و افطار استفاده کنند و کمتر در فضای آزاد قرار گیرند تا آب بدنشان بی‌دلیل از طریق تعریق از دست نرود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.