فست فود نخورید

فست فود نخورید؛ خطرات فست فودها بر سلامتی انسان

فست فودها از آنجا که بسیار در دسترس و راحت و ارزان هستند یکی از انتخاب های غذایی خیلی از افراد است و مقاومت کردن در برابر طعم و مزه آن برای خیلی ها بسیار سخت است. اما متاسفانه یکی از ناسالم ترین مواد غذایی که می تواند در رژیم هر فرد وجود داشته باشد همین فست فود ها هستند که خطری جدی برای سلامتی انسان به شمار می روند. دیابت نوع دو و بیماری های قلبی و خیلی از بیماری های دیگر را می توان از تهدیدات جدی این مواد غذایی به شمار آورد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد خطرات فست فود ها به شما داده خواهد شد.

shutterstock_fast food hamburger

مواد غذایی فست فودها

بسیاری از مردم اینکه فست فودها چقدر می توانند برای سلامتی شان مضر باشند را دست کم می گیرند. این غذاهای قرن ۲۱ که متاسفانه مصرف آنها بسیار نیز در میان نسل جوان در سراسر دنیا مرسوم شده است دارای سدیم و کلسترول بالایی است و کمترین میزان فیبر و ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را داراست و برعکس دارای میزان بالای چربی و کالری است.

بیایید نگاهی به یک دوبل برگر با پنیر پیتزا بیاندازیم. این غذا حاوی ۱۰۵۰ کالری و ۶۵ گرم چربی است. یعنی ۵۰ درصد از کالری  و ۱۰۰ درصد چربی مورد نیاز روزانه بدن انسان است. این وعده های غذایی بسیار برای سلامتی مضر هستند به خصوص برای کسانی که به طور منظم آن ها را استفاده می کنند.

آنچه که بدتر است این است که مصرف کننده چنین غذاهایی از محتوای تغذیه ای و خطراتی که آن ها را تهدید می کند اطلاعی ندارند.

ریسک ابتلا به بیماری ها با خوردن فست فودها

خوردن فست فود با این خطرات برای سلامتی انسان ها در ارتباط است:

۵۲۴۰۶۵۴۸۴cdf1.preview-620

دیابت نوع دو:

طبق گزارش موسسه ملی سلامت فست فودها بدن را در برابر انسولین مقاوم می کنند و این موضوع ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را به شدت بالا می برد.

n00062437-b

چاقی:

طبق گزارش موسسه ملی سلامت افرادی که حداقل دو بار در هفته فست فود مصرف می کنند در معرض ابتلا به چاقی هستند. مصرف فست فود به طور میانگین ۵ کیلو اضافه وزن را به دنبال دارد.

بیماری های قلبی:

داشتن رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی است. فست فود ها منجر به تشکیل پلاک ها در رگ های قلب و ایجاد نارسایی های قلبی می شوند.

سکته مغزی:

رژیم غذایی نامناسب مانند فست فود ها می تواند موجب بالا رفتن فشار خون در افراد شود. فشار خون بالا نیز به نوبه خود یکی از عوامل افزایش ریسک سکته های مغزی است.

۰۰۱۳۷۲۹e47710ebebc6813

سرطان:

متاسفانه حدود یک سوم از سرطان ها ناشی از رژیم غذایی نامناسب است. می توان گفت که مصرف فست فود که ارتباط تنگاتنگی با چاقی نیز دارد یکی از عوامل ایجاد سرطان های روده و کلیه و مری نیز می باشد.

fast_food

خطر در کمین رشد و نمو کودکان

خطراتی که فست فودها سلامتی را تهدید می کنند منحصر به بزرگسالان نیست بلکه کودکانی که به طور مرتب از فست فودها تغذیه می کنند در معرض تهدیدات جدی قرار دارند. علاوه بر خطر ایجاد چاقی و دیابت نوع دو، ریسک بالا رفتن فشار خون، آسم و کلسترول بالا نیز در این دسته سنی نیز وجود دارد.

علاوه بر تمام این عوامل به علت عدم تغذیه صحیح و کامل که به واسطه فست فودها صورت می گیرد، کودکان در معرض خطر عدم رشد و نمو کامل هستند. این خطر برای خردسالانی که در مرحله رشد هستند بسیار بیشتر است. تغذیه یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد در انسان است و زمانی که این فاکتور در بدن کودک به صورت کامل نباشد علاوه بر رشد جسمی ناکامل می تواند منجر به عدم رشد مغزی و مهارت های او نیز شود.

راهنمایی برای اجتناب از مضرات فست فودها:

خوردن فست فود به صورت هر از گاهی تا زمانی که به یک عادت تبدیل نشده باشد خطر جدی برای سلامت شما ایجاد نمی کند. فریب سالادهای به ظاهر سالم را در رستوران ها نخورید. گاهی این سالادها می توانند به اندازه یک همبرگر و یا سیب زمینی سرخ کرده باشند. به خاطر نوع سسی که در آن ها به کار می رود بسیاری از این سالادها بسیار چرب هستند. بنابراین اگر سالادی سفارش می دهید از نوع کم چرب و بدون سس آن را انتخاب کنید.

کوچکترین فست فود را سفارش دهید. متاسفانه در رستوران ها قیمت های سایز بزرگ فقط کمی بیشتر از سایز کوچک آن هاست و این بدین منظور است که مشتری تشویق به خرید سایز بزرگ شود. به عنوان مثال مینی پیتزا سفارش دهید چرا که همین پیتزای کوچک هم کالری و چربی  بیشتر از آنچه که باید در وعده غذایی تان مصرف کنید را دارد.

کالری مواد غذایی و مخصوصا فست فود ها را برای یک بار هم که شده مطالعه کنید. با یک مطالعه خواهید فهمید که کالری یک بشقاب بزرگ سیب زمینی سرخ کرده سه برابر یک بشقاب کوچک است و شاید همین موضوع شما را تشویق به کم کردن منوی انتخابی تان شود.

اگر گاهی هوس فست فود کردید ایرادی ندارد اما سعی کنید این انتخاب هوشمندانه باشد تا کمترین خطر را برای سلامتی تان داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.