خواص آوودکادو

آوودکادو چیست؟
آوودکادو چیست؟
این میوه بومی کشورهای حوزه کاراییب، مکزیک، آمریکای جنوبی و مرکزی می باش. شکل آوودکادو کمابیش از گرد تا تخم مرغی و یا گلابی و به اندازه گلابی یا بزرگتر می باشد. این میوه منحصر به فرد دارای گوشتی به رنگ زرد مایل به سبز، روغنی و نرم با طعمی ملایم است که هسته بزرگ و سنگ مانندی را احاطه کرده است. محتوای این میوه به طور قابل ملاحظه ای چرب تر از اکثر میوه های دیگر است که بخش اعظم این چربی به صورت چربی غیر اشباع بک واحدی بوده و به همین دلیل در رژیم غذایی گروههای مختلفی که در مصرف غذاهای چرب دیگر (گوشتها و ماهی های پرچربی، لبنیات و غیره) محدودیت دارند، نقش مهمی را بازی می کند. آووکادوبه خاطر دارا بودن محتوای بسیار چرب آن در غذاهای گیاهخواران خیلی پرطرفدار است و در واقع جایگزین فوق العاده ای برای گوشت ها در ساندویچ ها و سالادها محسوب می شود. این میوه شیرین نیست اما چرب بوده و دارای بافتی نرم و تقریبا خامه مانند می باشد . انواع مختلفی از اوودکادو وجود دارد که رنگ انها بین سبز تیره ،بادمجانی و سیاه متغیر است .هر نوعی از آوودکادو را که انتخاب می کنید ، اطمینان حاصل نمایید که پیش از خوردن، کاملا رسیده است. این میوه زمانی رسیده است که هنگامی که آن را فشار می دهید، فرو برود.

مقیاس آشپزخانه

1 عدد آوودکادوی بزرگ مساوی حدودا یک چهارم فنجان آووکادوی خرد شده به صورت مکعبی شکل است.

نحوه انتخاب آووکادو

آووکادو هنگامی چیده می شود که رسیده باشد. به همان نسبت که بعضی از فروشگاهها انواع رسیده و آماده خوردن این میوه را عرضه می کنند، برخی دیگر برای رسیدن نیاز به کمی زمان بیشتر دارند و اکثر اوقات شما با انواعی از این میوه برخورد می کنید که مانند سنگ سفت هستند و برای رسیده شدن نیاز به چند روز ماندن در درجه حرارت اتاق دارند. به محض اینکه آوودکادو برش خورده و گوشت آن در معرض هوا قرار بگیرد، رنگ آن به سرعت تغییر می کند، بنابراین بهترین روش مصرف آن بلافاصله پس از برش زدن است. به هنگام قرار دادن آن در یخچال و به منظور کند کردن روند تغییر رنگ آن، مقداری آبلیمو به این میوه افزوده و آن را در ظرفی که در آن محکم بسته می شود، قرار داده و بعد در یخچال بگذارید.

نحوه آماده سازی آووکادو

برای آن که هسته آووکادو را به آسانی از داخل خارج کنید، ابتدا آن را با چاقو و از درازا تا محدوده هسته آن به دو نیم تقسیم می کنیم. سپس در حالی که هر یک از نیمه ها در خلاف جهت یک دیگر می چرخانید، آن ها را از هم جدا کنید. بعد، نوک یک چاقوی تیز را با دقت اما محکم در داخل هسته آوودکادو فرو کرده و چاقو را بچرخانید تا هسته از میوه جدا شود.(برای بیرون کشیدن چاقو از هسته، آن را از لبه داخلی سینک ظرفشویی بکشید. به منظور جدا کردن گوشت میوه از پوست آن، نیمی از آوودکادو را در کف دست خود نگه داشته و با استفاده از یک قاشق بزرگ، با دقت گوشت آووکادو را به صورت یک تکه و قالبی از داخل پوست آن خارج کنید. معمولا هنگامی که این میوه نرم و رسیده باشد، خرد کردن به صورت مکعبی و یا ورقه ورقه کردن آن در داخل پوستش آسانتر می باشد. برای انجام این کار پس از نصف کردن و خارج نمودن هسته آوودکادو و با استفاده از یک چاقوی تیز مخصوص پوست کندن میوه، گوشت آوودکادو را به صورت مورب و به ضخامت نیم سانتی متر (پایین تر) ورقه ورقه کنید و این کار را بدون سوراخ و پاره کردن پوست آن انجام دهید. در صورتی که بخواهید آووکادو را به صورت تکه های مکعبی شکل خرد کنید، مجددا سری روی دوم برش های مورب را به صورت عمود برش های قبلی بزنید، بعد، برای جدا کردن گوشت ورقه ورقه و یا تکه تکه شده این میوه از پوست آن، آووکادو را در کف دست خود نگه داشته و با استفاده از یک قاشق بزرگ و با احتیاط، تکه ها را از آن جدا کنید.

نحوه استفاده از آووکادو

پوره آووکادو به عنوان ماده غذایی پایه در بسیاری از چاشته های مکزیکی (نوعی سس غلیظ کرمی) از جمله Guacamole به کار می رود. مصرف آووکادو در غذاهایی که با مرغ تهیه می شوند و همچنین برای مالیدن بر روی نان تست به همراه نمک و فلفل معمول است. در برزیل و ویتنام، اغلب اوقات آووکادو در میلک شیلک ها مورد استفاده قرار می گیرد وگاهی اوقات به بستنی و دسرهای دیگر اضافه می شود. در برزیل، ویتنام، فیلیپین و اندونزی یک نوع دسر نوشیدنی وجود دارد که از ترکیب شکر، شیر یا آب و پوره آووکادو تهیه می گردد و گاهی اوقات شکلات مایع نیز به آن افزوده می شود. در استرالیا این میوه به طور معمول در ساندویچ ها و اغلب اوقات به همراه مرغ سرو می گردد و در غنا آووکادوی ورقه شده به تنهایی در میان نان تست قرار داده و به عنوان ساندویچ می خورند. در مکزیک و آمریکای مرکزی، این میوه به صورت مخلوط با برنج سفید، درسوپ ها، سالادها و یا به عنوان دورچین غذاهای تهیه شده از گوشت و مرغ سرو می شود. در شیلی مصرف آن متداول بوده و به عنوان سرو مرغ، انواع همبرگرها و هات داگ ها و به صورت ورقه ای در سالادهای کرفس یا کاهو می باشد و نوع شیلیایی سالاد سزار محتوی ورقه های بزرگ آووکادوی رسیده است.در کنیا آووکادو اغلب به عنوان یک میوه مصرف شده و به تنهایی و یا به صورت مخلوط با میوه های دیگر در سالاد میوه و یا به عنوان بخشی از یک سالاد سبزیجات خورده می شود.

ارزش غذایی آووکادو

تقریبا 75 درصد از کالری آووکادو از چربی آن نشات می گیرد که البته بخش اعظم آن چربی غیر اشباع تک واحدی می باشد. همچنین پتاسیم موجود در این میوه 60 درصد بیشتر از موز بوده و از نظر ویتامین های B,E,K غنی است. محتوای فیبری آووکادو نسبت به بقیه میوه ها در بالاترین حد بوده و شامل 75 درصد فیبر نامحلول و 25 درصد فیبر محلول می باشد.

نحوه نگهداری آووکادو

در صورت نیاز به رسیده شدن، آووکادو را در دمای اتاق قرار دهید.(به منظور تسریع در روند رسیده شدن، آن ها را به همراه یک عدد موز در داخل یک پاکت قرار دهید) و به محض این که میوه رسید، آن را در یخچال قرار دهید زیرا در این صورت می توانید آووکادو را چند روز دیگر هم نگهدارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.