عادات اشتباه بعد از غذا

میوه خوردن و آدامس جویدن موجب کندی هضم غذا می‌شود!

مریم سادات کاظمی: بسیاری از افراد پس از غذا خوردن به نوشیدن چای، چرت بعد از ظهر، میوه خوردن و ... عادت دارند و معتقدند به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. این در حالی است که چنین کارهایی برای سلامتی مضر بوده و باید از برنامه روزمره کنار گذاشته شود.

 خوابیدن
بیشتر مردم دوست دارند پس از صرف غذا چند دقیقه‌ای بخوابند تا سرحال تر شوند. گرچه چرت10 تا 15 دقیقه بعد از ظهر برای سلامتی بسیار مفید است، اما باید پس از گذشت فاصله‌ای با ناهار باشد. دلیل این مسأله کاملا روشن است؛ زمانی که می‌خوابیم در حالت دراز کشیده هستیم که این حالت به طور کلی روند هضم غذا را مختل می‌کند. مواد غذایی بخوبی وارد روده‌ها نمی‌شود و مدت طولانی‌تری در معده می‌مانند که در نتیجه هضم غذا مختل می‌شود.
افزون بر این، در چنین حالتی شیره گوارشی معده به سمت مری و حلق برمی‌گردد که احساس ناخوشایند سوزش در گلو و دهان را در پی دارد.
سیگار برای سلامتی بسیار مضر است که پس از غذا خوردن خطرات آن دوچندان می‌شود. در واقع مطالعات بسیاری نشان می‌دهد یک نخ سیگار پس از صرف غذا معادل کشیدن چند نخ در زمان‌های دیگر است. علت این است که نیکوتین وارد شده به دستگاه گوارش پس از صرف غذا، با اکسیژن خون ترکیب می‌شود و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را تشدید می‌کند.  اگر از این عادت ناسالم دست برنمی دارید سعی کنید یک ساعت و نیم پس از غذا سیگار را روشن کنید.

 نوشیدن چای
یکی از رایج ترین عادت‌های مردم پس از صرف غذا نوشیدن چای است که به رغم تصور برای بهبود هضم غذا اصلا چنین تأثیری ندارد. چای نوشیدنی است که فواید زیادی برای بدن و تناسب اندام دارد، اما بهتر است نوشیدن چای به یک ساعت قبل یا بعد از غذا موکول شود.
این توصیه دو دلیل دارد. نخست اینکه مواد موجود در چای مانع از عملکرد برخی آنزیم‌های گوارشی می‌شود. به علاوه جذب آهن موجود در مواد غذایی را مختل می‌کند، در حالی که آهن ماده معدنی ضروری برای بدن است و معمولا خانم‌های جوان و کودکان دچار کمبود آن هستند. پس اگر دوست دارید از کمبود آهن در امان بمانید، چای حتی چای سبز را در اوقات دیگر روز بنوشید.

 میوه خوردن
میوه‌ها بهترین منابع سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. گرچه توصیه می‌شود چندین سهم میوه طی روز میل گردد، اما بلافاصله پس از صرف غذا انتخاب خوبی نیست، زیرا میوه‌ها جزو خوراکی‌هایی هستند که خیلی راحت و سریع ( در زمان کمتر از 20 دقیقه) هضم می‌شوند. میوه خوردن بلافاصله پس از غذا موجب می‌شود مدت طولانی‌تری همراه با دیگر مواد غذایی در معده بماند تا روند هضم انجام شود. از آنجا که معده فضایی گرم و مرطوب است میوه‌های باقی‌مانده در آن حالت تخمیری پیدا کرده و اسید آزاد می‌کنند. البته خوردن موز پس از غذا موجب نفخ و بازگشت اسید معده نمی‌شود.  محبوبیت آدامس برای تمیز کردن دندان‌ها و ایجاد خنکی در دهان پس از صرف غذا در بین بیشتر مردم رایج است، اما پیش از اینکه به تبلیغات توجه کرد باید برخی واقعیت‌ها را در این باره شناخت!
گرچه آدامس جویدن سبب پنهان شدن بوی دهان می‌شود، اما حجم زیادی هوا را وارد معده می‌کند که با ایجاد نفخ و گازهای گوارشی همراه خواهد بود. البته ماندن این مقدار هوا در معده نیز اصلا خوب نیست، زیرا نفخ، ورم معده و هضم کند غذا را در پی دارد.

 ورزش کردن
بعضی افراد تصور می‌کنند انجام تمرینات ورزشی پس از غذا خوردن برای بدن مفید است، در حالی که در واقع نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه مضر نیز خواهد بود.
ورزش کردن در این زمان مانع جذب صحیح ریز مغذی‌ها در دستگاه گوارش می‌شود. بخصوص اگر غذا سنگین و چرب باشد، احتمال درد معده و ناراحتی نیز وجود دارد.
در واقع غذا خوردن یک فعالیت خاص برای بدن است که اگر ورزش نیز به آن اضافه شود به نوعی وظیفه‌ای سنگین در یک زمان به اندام‌های بدن واگذار شده است.
افزون بر این، طی فرایند هضم، خون تصفیه شده به معده فرستاده می‌شود. در زمان ورزش عضلات نیز به این خون نیاز دارند. پس می‌توان گفت ورزش و هضم غذا در روند خون رسانی اختلال ایجاد می‌کند و فعالیت‌هایی هستند که اصلا نباید در کنار هم باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.