خوب نمی خوابید ؟

خوب نمی‌خوابید ؟ برنامه غذایی خود را عوض کنید

خوب نمی‌خوابید ؟ برنامه غذایی خود را عوض کنید

تحقیقات نشان داده برنامه غذایی که فیبر کمی داشته باشد و چربی اشباع و قند بالایی را شامل شود منجر به بدترین کیفیت خواب می شود. آیا تغییر در آنچه می خوریم می تواند روی بهتر شدن خواب شبمان تاثیر داشته باشد؟
محققان قبلا به این نتیجه رسیده اند که نداشتن خواب کافی می تواند روی انتخاب های غذایی و چگونه غذا خوردنمان تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی می تواند کمکتان کند وزن کم کنید، زمانی هم که کمبود خواب داشته باشید برعکس این ماجرا اتفاق می افتد و ممکن است وزن اضافه کنید.
محققان موسسه تغذیه انسان در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک روی اینکه چگونه الگوهای غذایی می توانند روی استراحتمان تاثیر بگذارند تحقیق کرده بودند.
این تیم تحقیقاتی ۲۶ فرد بالغ در سنین ۳۰ تا ۴۵ سال را که وزنی طبیعی داشتند مورد استفاده قرار داد. آنها به مدت ۵ روز در آزمایشگاه مخصوص خواب تحت نظر قرار گرفتند. هر شب از ساعت ۱۰ تا ۷ صبح ۹ ساعت را در تخت خواب می گذراندند. محققان موج مغزی این افراد را ثبت می کردند.
در طول ۴ روز اول تحقیق، افراد شرکت کننده برنامه غذایی کنترل شده ای را استفاده می کردند و در روز پنجم آنها خودشان غذایی که می خواستند را انتخاب کردند.

نتیجه

مدت زمان خواب این افراد در روزهایی که کنترل شده غذا می خوردند با روزی که خودشان غذا را انتخاب کردند تفاوتی نداشت. اما کیفیت خوابشان متفاوت بود. محققان می گویند بعد از اینکه به دلخواه غذا خوردند خوابشان بد بود و سخت هم به خواب رفتند.
خوردن فیبر بیشتر به معنای خوابی بهتر و عمیق تر است. خوردن چربی های اشباع، باعث خوابی بی کیفیت است. انرژی حاصل از قند و کربوهیدرات هرچه بیشتر باشد امکان اینکه وسط شب از خواب بیدار شوید نیز بالاتر می رود.
این آزمایش افراد کم و مدت زمان کوتاهی را شامل می شد، برای ثابت شدن چنین نتیجه ای به تحقیقی بلند مدت که تعداد زیادی را در بر بگیرد نیاز است.
این تحقیق فقط افرادی را شامل می شد که مشکل خواب نداشتند پس تاثیر چنین آزمایشی روی کسانی که از قبل با خوابیدن مشکل دارند نامعلوم است.
همچنین در این تحقیق مواردی مانند تاثیر هورمون ها در خواب و ریتم شبانه روزی ساعت بدن نیز در نظر گرفته نشده است.
اگر نتایج این تحقیق توسط تحقیقات دیگر ثابت شود در آینده می توانیم برنامه های غذایی مخصوص افرادی که دچار بی خوابی هستند داشته باشیم.
اگر شما هم گاهی دچار مشکلات بی خوابی می شوید بهتر است در یک دفترچه، غذایی را که خورده بودید یادداشت کنید. این کار می تواند در آینده کمکتان کند که انتخاب های بهتری داشته باشید و همچنین اگر به پزشک مراجعه کنید می توانید غذاهایی را که خوردید را به او نیز نشان دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.