دل به جـاده‌ها بسپار

دل به جـاده‌ها بسپار

دل به جـاده‌ها بسپار
شاید شما هم از همین امروز به این فکر افتاده‌اید که تعطیلات عید را چطور بگذرانید و احتمالا گزینه سفر هم در ذهنتان بسیار پررنگ است چرا که برای ما ایرانی‌ها موقعیتی بهتر از تعطیلات عید برای سفرکردن به مناطق مختلف کشور چهار فصل‌مان نیست.
نخستین گزینه‌ای که خیلی‌‌ها سراغش می‌روند سفر به مناطق شمالی کشور و استان مازندران و گیلان است. اما با این کار خودشان را از کشف مناطق جدید کشور و دیدن مناظر لذتبخش سایر استان‌ها و مسیرها محروم می‌کنند. برای همین ما سراغ عرفان بیگی، کارشناس گردشگری آمده‌ایم تا او برای تعطیلات نوروز مسیرهای مختلفی را معرفی ‌کند. او می‌گوید که «خیلی از مردم مسیرهای معروف مانند مسیر تهران به مشهد و یا تهران به شهرهای شمالی را به‌خوبی می‌شناسند و ما از آنها می‌گذریم اما اگر کسی از این مسیرهای جدید برود می‌تواند جاذبه‌های جدیدی از این سرزمین کهن را ببیند که شاید تا الان با آنها سروکار نداشته است».

برای سفر به غرب و شمال‌غرب ایران یعنی برای دیدن آذربایجان بزرگ و کردستان از 2مسیر می‌توان سفر را آغاز کرد و به انجام رساند. اول اینکه سفر را از همدان به کردستان و بعد از سمت شمال به ارومیه و تبریز و قزوین رساند و از قزوین راهی تهران شد و راه دوم این است که ابتدا از قزوین به آذربایجان و بعد به کردستان و از همدان به تهران رسید. شما می‌توانید هر یک از 2 مسیر را که با شرایط‌تان سازگارتر است انتخاب کنید اما ما از قزوین به سمت تبریز می‌رویم.

قدم‌ها روی مرز

 

اگر از تبریز به سمت جلفا حرکت کنید، از مرند زیبا می‌گذرید، شهر در دره قرارگرفته و سرسبز است. در جلفا بازار‌های مرزی چشم‌انتظار شما هستند. کلیسای سنت‌استپانوس در نزدیکی جلفا، قره‌کلیسا حوالی ماکو و روستای تاریخی سیس و مسجدجامع تسوج از دیدنی‌های دیگر هستند. در حوالی سنت‌استپانوس با ارس هم مسیر می‌شوید. در نزدیکی ماکو، شهر کوچک بازرگان است که مرز زمینی با ترکیه محسوب می‌شود. بعد از خوی ، سلماس و آتشکده تمر به ارومیه می‌رسید.

تبریز

 

برای رفتن به تبریز باید برگردید به بستان‌آباد و راهی تبریز شوید. اگر نظر ما را بخواهید، برای اینکه تجربه‌ای ناب از سفر به تبریز کسب کنید، به شهر بروید و در کوچه پس‌کوچه‌های بافت تاریخی شهر گم شوید. بازار تبریز هم با آن مغازه‌های دنبه‌فروشی و فرش‌های دستباف یکی از زیباترین بازارهای مسقف دنیاست. روستای تاریخی کندوان هم از دیدنی‌های حاشیه تبریز است که با اسم و رسمی که در دنیا به هم زده، حیف است آن را از دست بدهید.

قزوین

 

ثبت 1274 اثر تاریخی که ‎ 12درصد بناهای تاریخی کشور را شامل می‌شود، این استان را در رتبه نخست کشوری در این زمینه قرار داده است. دست‌کم 2روز توقف در قزوین و گشت‌وگذار در آن می‌تواند یک سفر مستقل باشد.

سلطانیه

 

از جاده زنجان باید 6کیلومتر به سمت غرب برانید تا به بخش کوچک سلطانیه برسید. از همان دور، گنبد سلطانیه خودنمایی می‌کند؛ بلندترین گنبد جهان که در زمان خودش بلندترین بنای ساخته شده به‌دست بشر نیز بوده است.

زنجان

 

در همین راه به شهر زنجان می‌رسید و می‌توانید در این راه از رودهای قزل‌اوزن و زنجان چای و از تفرج‌گاه‌های طبیعی شهر لذت ببرید. مسیر را که پیش بگیرید بعد عبور از میانه، به دوراهی بستان‌آباد می‌رسید. اگر دوست دارید قبل از تبریز به سمت اردبیل بروید، از همین جا جاده جدا می‌شود.
 
ارومیه

 

بازار قدیمی، 2 موزه شهر، 3 مسجد قدیمی، دریاچه مارمیشو، کلیسای ننه‌مریم و مسجد سردار را در ارومیه از دست ندهید. کلیسای مشهور مارسرکیس هم تنها 12کیلومتر با شهر فاصله دارد.

کردستان

 

با ورود به نقده، اشنویه، پیرانشهر و مهاباد در واقع آذربایجان بزرگ را پشت سر گذاشته و پا به دیار کردها می‌گذارید. آبشار زیبای شلماش در نزدیکی سردشت واقع است. 49کیلومتر بعد به بانه می‌رسید. زیارتگاه سلیمان‌بیگ از دیدنی‌های بانه است، البته اگر بازارهای خرید بانه فرصت سرخاراندن به شما بدهد. از بانه به سقز، شهر درخت‌های «وَن» بروید و از آنجا به روستای کرفتو در 12کیلومتری سقز برویدتا غار کرفتو را از نزدیک ببینید.

شاهین‌دژ و تخت‌سلیمان

 

از مهاباد و بوکان که بگذرید، شاهین‌دژ یک شهر مهم تاریخی است. این شهر سپر دفاعی آتشکده بزرگ آذرگشنسب بوده است. اما از شاهین‌دژ باید 100کیلومتر به سمت شرق برانید تا به تخت‌سلیمان برسید. مهم‌ترین اطلاعاتی که از پادشاهی ساسانیان به‌جا مانده در همین شهر است. تخت‌سلیمان در واقع مدل کوچک‌شده شوش و تخت‌جمشید است.

سنندج

 

از تکاب جاده را به سمت جنوب ادامه دهید تا دیواندره و بعد از آن سنندج. در سنندج شما مسحور زیبایی‌های طبیعی و آداب و فرهنگ کردی می‌شوید. شهر، ظاهری امروزی دارد اما بیشتر اهالی ترجیح می‌دهند از لباس‌های محلی در شهر استفاده کنند.

همدان

 

از سنندج می‌توانید راه جنوب را در پی‌ بگیرید و به کرمانشاه و بیستون بروید. حرف و سخن درباره این 2شهر دیدنی ایران آنقدر زیاد است که در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد؛ از همین رو اگر راهی کرمانشاه شدید، کسب اطلاعات با خودتان و ما راهی همدان می‌شویم. همدان یادگار دیاکو، پادشاه بزرگ ماد است. از همین‌رو 2700سال حداقل عمر این شهر است.

ساوه

 

شهر تاریخی ساوه که بنا بر روایات و اخبار موجود در قرون نخستین اسلامی شکل‌گرفته از نمونه‌های بارز شهرهای واقع در مسیر کاروانی است به‌خصوص که در محل تلاقی 2شاهراه عمده شرقی- غربی و شمالی- جنوبی قرارگرفته و به همین دلیل همواره در طول تاریخ شاهد تغییر و تحولاتی بزرگ بوده است. از ساوه در هر فصلی که عبور می‌کنید، می‌توانید انار و انجیر خشک را سوغاتی بیاورید.

در کنار آب‌های آبی گرم

 

جنوب ایران حال و هوای دیگری دارد؛ هرچند سال‌هاست با شنیدن نام خرمشهر به یاد مقاومت و 8سال جنگ تحمیلی و با شنیدن نام خلیج‌فارس تنها جزیره کیش را به‌خاطر می‌آوریم. جنوب ایران به‌واسطه آب و هوای خاص و طبیعت بکری که دارد، سال‌ها و قرن‌هاست که مورد توجه گردشگرانی است که زیبایی را تنها در سرسبزی نمی‌بینند؛ آفتاب همیشه طرفداران بسیاری در همه دنیا دارد. ما نیز در کنار این مسیر قدم می‌زنیم و با شهرهای زیبایش آشنا می‌شویم.

خرمشهر 

 

برای آمدن به اهواز از سمت تهران چیزی نزدیک به 900کیلومتر را باید حرکت کنید. از این شهر تا خرمشهر 128کیلومتر راه است؛ جاده‌ای حدودا 2 ساعته که از اهواز به خرمشهر می‌رسد. خرمشهر نخستین بندر ساحلی ایران است.

آبادان

 

بعد از خرمشهر نوبت به آبادان می‌رسد، شهر پالایشگاه نفت. مسجد رنگونی‌ها از دیدنی‌های این شهر است که معماری آن متعلق به هند و شرق آسیاست. این مسجد در نقطه صفر مرزی ایران و عراق قرار دارد. تعداد کلیساها در آبادان کم نیست اما مشهورترین آنها کلیسای سورت‌گاراپت است که به‌واسطه داشتن مدرسه‌ای در محدوده آن، هنوز فعال است.

ماهشهر 

 

از اینجا به بعد بندرها کم‌کم حضور خود را اعلام می‌کنند. در این بندر هم مانند نمونه‌های مشابهی که در ادامه می‌آید، ماهیگیری شغل اصلی مردم است و می‌توانید با قیمتی باورنکردنی، ماهی‌های زیادی خریداری کنید.

هندیجان 

 

قدمتی 3هزارساله برای این شهر ذکر شده است؛ بهترین مصداقش هم بندر مهروبان است. در بهار، طبیعت اطراف رودخانه هندیجان زیباترین جاذبه شهر است. این رود از زاگرس راهی خلیج‌فارس می‌شود و با 490کیلومتر طول، هشتمین رودخانه بزرگ کشور است.

گناوه

 

بندر گناوه امروزی در کنار خرابه‌های شهر باستانی گناوه قرار دارد. زیارتگاه امامزاده سلیمان با گنبد استوانه‌ای لاجوردی رنگش در فاصله‌ای کوتاه از گناوه به سمت دیلم، ‌نظر هر مسافری را جلب می‌کند. مردم گناوه معتقدند این امامزاده از فرزندان امام سجاد(ع) است. تالاب حله در 10کیلومتری شمال‌شرق بوشهر، در بهار پذیرای پرندگان مهاجر است؛ پیشنهاد می‌کنیم دیدن آنها را از دست ندهید.

بوشهر

 

ساخت بندر بوشهر را هرچند به ساسانیان نسبت می‌دهند اما نادرشاه افشار رونقی دوباره به آن بخشید. امروزه رونق بندر بوشهر به‌خاطر صیادی، وجود نیروگاه اتمی، کشتی‌سازی و صادرات ‌است.

لامرد

 

دلوار،عسلویه، گاوبندی و مقام را که رد کنید، به لامرد می‌رسید. تنگ ترمان در 12کیلومتری غرب لامرد دارای نهرهای جاری و پوشش گیاهی نخل و لیمو است؛ یک آسیاب آبی به‌نام ترمان در ورودی این تنگه قرار دارد. لیمو و انار از محصولات و سوغات این شهرستان است.

بندرعباس 

 

بالاخره به مرکز استان هرمزگان رسیدیم؛ شهری قدیمی در عین‌حال مدرن و امروزی. از اینجا می‌توانید به یکی از کوچک‌ترین جزایر ایران سفر کنید؛ شیدور. مساحت آن 4کیلومترمربع است! در این جزیره مرجانی خالی از سکنه، طلوع و غروب آفتاب دیدنی است.

جاسک 

 

بندری دیگر در استان هرمزگان که طوایف بسیاری را در خود جای داده است. برخلاف دیگر شهرهایی که گفتیم، ‌ساحل جاسک در دریای عمان قرار دارد و جزایر صخره‌ای آن بسیار دیدنی است.

چابهار 

 

وارد استان سیستان و بلوچستان شدیم؛ چابهار یعنی جایی که چهارفصل آن بهار است. تپه‌های شمالی این شهر که بومی‌ها آن را دروازه جهنم می‌نامند، طبیعت این شهر را به 2 بخش تقسیم کرده است. خلیج گواتر در نزدیکی چابهار مملو از جنگل‌های «حرا» است و بومی‌ها شما را به بازدید خواهند برد.

در دیار بلوچ‌ها

 

شاید خیلی از ما سفر و زیبایی را در سرسبزی و جنگل‌ها بدانیم اما کویر و گرمای آفتاب برای خیلی‌ها شیرین‌تر از سرسبزی و جنگل‌های انبوه است. از تهران به سمت جنوب‌شرقی که راهی شوید، به قلب کویرهای بکر و گرم ایران خواهید رسید؛ با شهرها و مردمانی که هر یک خاطره‌ای بی‌نظیر را برای شما رقم خواهند زد. با طی‌کردن آزادراهی مستقیم و امن در گام اول به قم می‌رسید.

قم 

 

زیارت بارگاه حضرت معصومه(ع) و عبادت و دعا در مسجد جمکران معمولا نخستین و مهم‌ترین کاری است که مسافران شهر قم انجام می‌دهند و سپس به‌دنبال دیدن دیگر مراکز می‌روند. خانه‌های تاریخی ملاصدرا، یزدان‌پناه و کاروانسرای دیرگچین هم از جاذبه‌های این شهر است. به سمت آران و بیدگل که راه بیفتید، در میان راه حتما دیدن دریاچه نمک چنددقیقه‌ای از وقت سفر شما را خواهد گرفت.

آران و بیدگل 

 

کویر مرنجاب چند سالی است که به مقصد مسافران تابستانی بدل شده است. کاروانسراهای قدیمی بازسازی‌شده توسط افراد محلی، میزبان همه مسافران است. از سکوت و شب‌های کویر در ادبیات و شعر ایران بسیار صحبت شده است. اگر هم سری به شهر آران زدید، شهر زیرزمینی اویی‌، متعلق به دوره ساسانیان است و در شهرنوش آران قرار دارد.

نطنز 

 

هرچند این شهر به‌دلیل نیروگاه اتمی شهرتی جهانی دارد اما دامنه کوه‌های کرکس در محدوده این شهر اقلیم خاصی را ایجاد کرده که ارزش چندساعت صرف وقت را دارد. آتشکده ساسانی این شهر، آتشکده‌ای چهار طاقی و مربوط به دوره ساسانیان است. بازار و مسجدجامع این شهر هم از نمونه‌هایی است که معماری کویر را نشان می‌دهد. ارگ مورچه‌خورت، ‌گنبد باز شکاری، آبشار طامه و دهکده گردشگری رایان را هم ببینید و راهی اردستان شوید.

اردستان 

 

کم‌کم به دل کویرهای ایران می‌رسیم. اینجا می‌توانید یکی از عجیب‌ترین قنات‌های کشور را ببینید؛ قنات 2طبقه در محله «مون». در هر طبقه این قنات، آبی مستقل جریان دارد و آب هیچ‌یک به دیگری نفوذ نمی‌کند. از کویر دق‌سرخ و جنگل تاغ‌ زواره به سمت نائین راهی می‌شویم.

میبد 

 

سفال‌های زیبای این شهر و بوی خوش خاک رس در همه شهر وجود دارد. برج‌ کبوترخانه این شهر از قدیمی‌ترین کبوترخانه‌های ایران و متعلق به اوایل دوره قاجار است. تنها یخچال خشتی باقی‌مانده منطقه هم در این شهر قرار دارد؛ یخچال میبد. آب‌انبار کلار و چاپارخانه میبد هم از دیگر یادگارهای تاریخی این شهر است.

یزد

 

بادگیرها تصویر جدانشدنی این شهر هستند. خانه‌های بی‌نهایت زیبا و معماری خاص تمام شهر، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. مسجد امیرچخماق این شهر بلندترین مسجد ایران است. در کنار این مسجد، تکیه، بقعه ستی‌فاطمه، بازارچه حاجی‌قنبر، آب انبار ستی‌فاطمه و نخل و آب انبار تکیه امیر چخماق قرار دارد. در بافت تاریخی این شهر قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان، بلندترین بادگیر جهان و قدیمی‌ترین مسجد ایران وجود دارد.

سیرچ 

 

باید کمی از جاده اصلی منحرف شوید تا به باغ‌های مرکبات این محدوده برسید. در بهار هنوز می‌توان مرکبات زمستانی را در این باغ‌ها پیدا و خریداری کرد. پس از ماهان و ابارق و دارزین، کم‌کم نخل‌های بم هویدا می‌شود.

بم 

 

شاید حالا زلزله سال 1382 مشهورترین واقعه تلخ این شهر باشد اما مردم و نخل‌هایش هنوز استوار مانده‌اند و به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. ارگ تاریخی آن تخریب‌شده هرچند بازسازی در بخش‌هایی ادامه دارد. البته ارگ جدید هنوز به روی گردشگران باز است. آبشار ده‌بکری که در مسیر جیرفت قرار دارد، هوایی معتدل در دل کویر را ایجاد کرده است.

ایرانشهر 

 

اینجا شرقی‌ترین استان ایران است؛ با آداب و فرهنگی کهن و مردمی مهربان. اینجا لباس‌های رنگارنگ زنان بیش از هرچیز توجه مسافران را جلب می‌کند. سوزن‌دوزی‌های زیبای آن نتیجه عمر و وقت زنان این شهر است. اگر کمی مسیرتان را به شمال منحرف کنید، خاش در انتظار شماست.

زاهدان 

 

هم از بم و هم از خاش می‌توان به مرکز استان سیستان رسید. کوه خواجه تنها سطح مرتفع این شهر است که کاخی متعلق به پارتیان را در دل خود جای داده؛ هرچند که شهر‌سوخته، تاریخی قدیمی‌تر را برای این شهر و مردمانش رقم زده است. بقایای این شهر از تمدنی کهن بر این بخش از کشور پرده برداشته است.

زابل 

 

60کیلومتر بعد از شهر سوخته به زابل می‌رسید. امیدوارم دریاچه هامون را در ایام نوروز بتوانید کمی پرآب و خروشان ببینید که اگر اینطور باشد حتما پرندگان مهاجر هم سری به آنجا زده‌اند. کوه خواجه و بناهای آن، بعد از شهر سوخته مهم‌ترین اثر تاریخی این استان است و 2500سال قدمت دارد. اینجا شرقی‌ترین نقطه ایران است که به نوعی داخل خاک پاکستان قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.