ماسوله کجاست؟

ماسوله کجاست؟

شهر ماسوله یکی از شهر های تاریخی ایران است که دارای تابستان های خنک و سرد و زمستان های پوشیده از برف می‌باشد. این شهر در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردار جنگل فومن قرار دارد. این شهر در شصت کیلومتری شهر رشت و سی و شش کیلومتری شهر فومن قرار دارد. زبان اصلی مردم ماسوله تالشی است. 

شهر ماسوله

طبیعت گردی ماسوله

ماسوله تحت نظر سازمان حفاطت از منابع طبیعی می باشد و به یکی از بکرترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران تبدیل شده است. ماسوله به خاطر خلاقیت بسیار زیاد در معماری خانه هایش در جهان معروف است، خانه هایی مثل کندوی زنبور عسل. ماسوله هر ساله گردشگران زیادی را از داخل کشور و خارج از کشور به خود جذب می‌کند. همچنین وجود تعدادی چایخانه و هتل در ماسوله باعث راحتی سفر گردشگران به این شهر شده است.

طبیعت شهر ماسوله

خانه های ماسوله

خانه های ماسوله دارای طرح و معماری های منحصر به فردی می‌باشد. به طوری که پشت بام ها و جلوی هر خانه به عنوان پیاده رو مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی پیاده رویی که شما در حال عبور از آن هستید پشت بام خانه‌ی دیگری است. شایان ذکر است این نوع از خانه در دوره زندیه شکل گرفته است. تعداد طبقات این خانه ها معمولا به دو می‌رسد.

خانه های ماسوله

وضعیت اقتصادی

اقتصاد ماسوله بر پایه‌ی گردشگری و صنایع دستی می‌باشد. هرساله با ورود تعداد زیادی گردشگر به این ناحیه اقتصاد این منطقه نیز رونق پیدا می کند. بازار ماسوله که بازاری بدون سقف است و مرکز درآمد و تجارت این شهر می‌باشد و منظره جنگل را در مقابل خود دارد با مغازه هایی همچون نانوایی، کافه، آهنگری، چاقوسازی و... شکل گرفته است.

بازار شهر ماسوله

مراسم های ماسوله

از جمله مهم ترین مراسم های ماسوله، مراسم ماه محرم است که توجه توریسم ها را به خود جذب می کند.

توصیف ماسوله

شهر ماسوله در کنار رودی به نام ماسوله رودخان شکل گرفته است. جنگل های اطراف این شهر عموما بلوط، توسکا، زبان گنجشک می باشند. دمای متوسط سالیانه شهر ماسوله 12 درجه سانتی گراد و متوسط رطوبت 87 درصد و میزان بارش برف و باران در حدود 750 میلیمتر در طول سال می باشد. اختلاف ارتفاع از بلندترین نقطه تا پایینی ترین نقطه در حدود 100 متر است و باعث به وجود آمدن منظره بسیار زیبا شده است.

خانه های چوبی ماسوله

امام زاده های ماسوله

اصلی ترین امام زاده عون ابن محمد حنفیه علیه اسلام می باشد که در وسط شهر ماسوله ساخته شده است.

امام زاده هاشم در شیب کوهی بالای شهر ماسوله بر سر راه ماسوله-تارم قرار گرفته است و امام زاده دیگری به نام امام زاده ابراهیم بر سر کوهی در راه ماسوله خلخال ساخته شده است.

امامزاده ماسوله

مسیر ها و راه های ماسوله

احداث راه های ماشین رو جدید بین شهر های نزدیک باعث شده است که مسیر های قدیمی و کوهستانی رسیدن به ماسوله خالی از سکنه بشود و البته باعث ضربه زدن به بازار ماسوله شده است چرا که دیگر اقتصاد ماسوله به بازار متکی نیست.

البته احداث این راه باعث شده است که گردشگران شرکت ایران دهکده به راحتی با وسیله شخصی خود به ماسوله بروند.

بهترین و کمترین راه برای رفتن به ماسوله از تهران این است که ابتدا به قزوین بروید سپس از قزوین به منجیل و بعد از منجیل به فومن و از آنجا راهیه ماسوله شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.